Asunnon osto sijoitusmielessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Juuri tulleessa veroilmoituksessa näkyy olevan tyhjää vuokratulojen kohdalla. Hankin sijoituskämpän vuoden 2010 helmikuussa, laitoin vuokralle maaliskuun alusta ja muutin ulkomaille pysyvästi. En ole siis enään suomen sosiaaliturvan piirissä.

Saako verottaja jotenkin niistä vuokratuloista? Kannattaako 11kk vuokratuloista mainita ja onko kellään kokemusta vastaavanlaisista tilanteista?

Vuodesta 2011 aion toki ilmoittaa ainekin mutta mietin tuota vuoden 2010 osuutta..

Eihän nyt perkele kannata ilmoittaa kparta mistään jos verottaja ei tiedä. Jos olisin sinä ni en ilmoittaisi edes tosta 2011 vuodesta.

Ei kannatta luottaa siihen, että sitä sun asuntoa ei verohallinnon tietojärjestelmistä löytyisi (kaikki omistukset kun näkyy siellä, varsinkin kiinteistöjen). :) Ne vuokratulot täytyy jokaisen ilmottaa sillä omalla lomakkeella ja merkata veroilmoitukseen. Jos jätät merkkaamatta, niin riski on melko suuri, että tulee selvityspyyntö, jonka jälkeen tulee veronkorotukset, koska olet jättänyt tietoja antamatta.

Onko kellään käytännön kokemusta vastaavasta tilanteesta. Kyllä vähän houkuttaisi jättää ilmottamatta mutta kun ei näistä ikinä tiedä..:rolleyes:

Onko kellään käytännön kokemusta vastaavasta tilanteesta. Kyllä vähän houkuttaisi jättää ilmottamatta mutta kun ei näistä ikinä tiedä..:rolleyes:

Niinkuin HITB sanoikin, että verohallinnon tietojärjestelmästä löytyvät kaikki kiinteistöjen omistukset ja osa-omistukset. Mitäpä veikkaat, että kyseleekö verottaja perään jos omistat sijoitusasunnon josta et ilmoita vuokratuloja? Eri asia on jos kiinteistöt sijaitsevat ulkomailla. Näitä ei verottaja juuri mistään näe (ennenkuin alkaa tarkemmin tutkimaan).

Luulisi sinunkin SirMax tietävän miten vuokratulojen ilmoittamisen järjestelmä pelaa, kun kovasti olet mainostanut omistavasi sijoitusasuntoja. :rolleyes:

Asunto-osake ei ole kiinteistö.

Ei toki tarkoita sitä, etteikö verottaja voisi nähdä osakkeidenkin omistuksia.

Viimeksi muokattu:
Toi vähän riippuu robertto miten se vuokra maksetaan, luonnossa:) käteisellä, palkasta, pahin vaihtoehto että tulee asumistukea ja sossu maksaa ni silloin kannattaa ilmoittaa. Ei noi asiat Robertto noin yksinkertaisia ole, ei valtiolla ole mitään supertietokonetta mikä tietää mitä kaikki ihmiset tekee!

No rikollinen toiminta on aina win-tilanne kunnes jää kiinni. Kyllähän verottaja näkee myös nuo osakkeiden omistukset. Saattaa jossain vaiheessa tulla ihmettelyä, kun omistuksessa on osakkeita, mutta tulot junnaa nollassa. Ei liene tuollainen kikkailu mitenkään suositeltavaa pitkällä tähtäimellä.

Toi vähän riippuu robertto miten se vuokra maksetaan, luonnossa:) käteisellä, palkasta, pahin vaihtoehto että tulee asumistukea ja sossu maksaa ni silloin kannattaa ilmoittaa. Ei noi asiat Robertto noin yksinkertaisia ole, ei valtiolla ole mitään supertietokonetta mikä tietää mitä kaikki ihmiset tekee!

Ei sillä ole mitään merkitystä miten se vuokra maksetaan. Kyllä moni saa vuokran suoraan käteen ja ei se siitä rikollista tee. Ei se auta tilannetta ollenkaan, että tilillä ei näy vuokratuotot. Kyse on siitä, että verottaja näkee kiinteistöjen (sekä myös asunto-osakkeiden) omistukset ja osaomistukset ja herää hyvin nopeasti kysymys, että missä käytössä nämä kiinteistöt ja asunto-osakkeet ovat jos niistä ei ilmoiteta vuokratuottoja.

Ei pahalla, mutta se sun eläköitymissuunnitelma sijoitusasuntojen tuomalla varallisuudella ei näytä kovin vakuuttavalta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voihan ne kysellä mitä ne haluaa, se on sit eriasia mitä vastaa, jokainen omantuntonsa mukaan. Kyl täällä on monella liian korkea moraali, vaikea menestyä bisneksessä. No katsotaan Robertto, kerron vastauksen 2015

Voihan ne kysellä mitä ne haluaa, se on sit eriasia mitä vastaa, jokainen omantuntonsa mukaan. Kyl täällä on monella liian korkea moraali, vaikea menestyä bisneksessä. No katsotaan Robertto, kerron vastauksen 2015

Korkea moraali -> Vaikea menestyä bisneksessä?

Tuo sinun ajattelumallisi tarkoittaa sitä, että nimenomaan siinä bisneksessä ei olla menestytty ja sitten yritetään saada niitä roposia verottajaa kusettamalla. Kuulostaakin todella pitkän tähtäimen suunnitelmalta ja kerrassaan nerokkaalta verosuunnittelulta.

No mites vastaat tähän robertto, päätät lähteä ulkomaille vaikka kuudeksi kuukaudeksi ja tuttusi sanoo että voin vuokrata asuntosi, maksan vaikka 800e kk vuokraa, saat siis 4,8te, otatko ton mukaan ulkomaille käyttörahaksi vai meneekö siintä yöunet ja aamulla soitat heti verottajalle, tunnustat että kaveris asuu sinun asunnossa ja maksaa vuokraa?

No mites vastaat tähän robertto, päätät lähteä ulkomaille vaikka kuudeksi kuukaudeksi ja tuttusi sanoo että voin vuokrata asuntosi, maksan vaikka 800e kk vuokraa, saat siis 4,8te, otatko ton mukaan ulkomaille käyttörahaksi vai meneekö siintä yöunet ja aamulla soitat heti verottajalle, tunnustat että kaveris asuu sinun asunnossa ja maksaa vuokraa?

Onko kyse sijoitusasunnosta jos lähdet ulkomaille puoleksi vuodeksi? Tähän on silloin ihan perusteltu syy miksi vuokratuloja ei välttämättä tule "tyhjillään" olevasta asunnosta. Tuossa ajassa ei muutenkaan niin suurta hyötyä saa, että sillä olisi käytännössä mitään merkitystä pitkällä tähtäimellä.

Mainitsemallasi skenaariolla ei ole mitään tekemistä asuntosijoittamisen kanssa. Asuntosijoittaminen on pitkäjänteistä ja järjestelmällistä touhua ja siihen on turha sotkea henkilökohtaisessa käytössäsi olevaa asuntoa, vaikka siitä muutaman kuukauden vuokratuloja saisikin.

Minä ajattelin niin että kaikki raha mikä tulee kotia päin on plussaa, oli sit ala mikä tahansa. Itse oon laskenut että paras skenaario ois että 10v ois saanut hommat maaliiin kiinteistöalalla.

Sitten pojat pysytään asialinjalla. Jouduin läjän viestejä deletoimaan. Jatkakaa keskinäistä vääntöänne vaikka privalla!

Minä ajattelin niin että kaikki raha mikä tulee kotia päin on plussaa, oli sit ala mikä tahansa. Itse oon laskenut että paras skenaario ois että 10v ois saanut hommat maaliiin kiinteistöalalla.

Itse luulen, ettei oman asuntoni omistaja ilmoita vuokria verottajalle. Ei minun ongelmani, ja luulen, ettei pelkkä rekistereissä omistaminen automattisesti johda ongelmiin. Tosin kun tein muuttoilmoituksen, niin mietin että luulisi jossain näyttävän epäilyttävältä jos muu kuin asunnon omistaja asuu asunnossa ja vuokratuloja ei ole ilmoitettu. Itse kyllä ilmoittaisin, sieltähän voi tulla takautuvasti maksettavaksi sekä vielä veronkorotus jos narahtaa.

Itse aiheesta: Minusta nyt on liian riski heti asuntosijoitukseen. Ainut järkevä olisi pieni asunto Helsingin keskustasta, siihen saa varmuudella vuokralaisen ja arvo ei ota sitä isointa hittiä jos käy huonosti. Esim osakesijoituksiin nähden näen miinuksena vuokralaisen valinnasta ja tyhjilläoloajasta tulevan riskin sekä remontit ja laitehankinnat. Likvidointikin on vähän vaivalloista.

Itse aiheesta: Minusta nyt on liian riski heti asuntosijoitukseen. Ainut järkevä olisi pieni asunto Helsingin keskustasta, siihen saa varmuudella vuokralaisen ja arvo ei ota sitä isointa hittiä jos käy huonosti. Esim osakesijoituksiin nähden näen miinuksena vuokralaisen valinnasta ja tyhjilläoloajasta tulevan riskin sekä remontit ja laitehankinnat. Likvidointikin on vähän vaivalloista.

Vaan noista ei saa mitään tuottoakaan. Hinnat niin rajut. Jos sitä asuntoa hankkii esim. lapsille tulevaksi opiskelukämpäksi, niin sitten varmasti aivan ok, muuten en kyllä tajua sitoa isoa kasaa rahaa kohteeseen jonka hinta ei ehkä ota suurinta hittiä ja josta saa huonoa tuottoa juuri nyt. Ei ne vuokratkaan nouse irrallaan muusta taloudesta, joten missä kohtaa se tuotto paranee?

AINA voi löytää hyviä kohteita, niitä tosin tuskin löytää etuovi.comia selaamalla.

Tota isoin kupla on Helsingissä, jos Suomessa saataisiin kaavoitusmafia nurin ni helsingissä olisi puolta halvemmat talot. Helsingissä on maata vaikka muille jakaa mitä voi kaavoittaa ja sitten lisää kilpailua rakentamiseen koska rakentaminen maksaa maksimillaan 1,5te m2, mutta joka kaupungissa on helvetinmoinen hyvävelijärjestelmä. Itse olen joutunut tämän järjestelmän uhriksi ku isännöitsjiä on päättänyt ja manipuloinut mummot ja papat kahvikupilla että tehdään remontti ja hänellä on firma valmiina mikä tekee rempan. Helsingissä on vielä halvemmat työkustannukset tällä hetkellä ku muualla Suomessa kiitos virolaisten!

Milläs sitä lisäkilpailua sinne rakentamiseenki saadaan jos ala on nytki jo varmasti kilpailluimpia aloja koko Suomessa ja voitot pyörii jossain 2-10%/v tasolla. Se rakentaminen nyt vaan tuppaa maksamaan ja kallistumaan niin kauan kunnes saadaan jotain oikeita kunnon innovaatioita, joilla alan tuottavuus nousisi selkeästi. Kuitenkin tällä erää kun suurimmat innovaatiot on edelleen joku 70-luvulla kehitetty elementtitekniikka.

Suositut

Back
Ylös Bottom