Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Naapurikämpän näytössä ei käynyt tänään ketään. Joko jengi oli sattumoisin muissa puuhissa, tai sitten taloustilanne on viimein selvinnyt porukoille ja asuntokauppa vihdoin tekee stopin.
Kyllähän nuo kevyesti kolmanneksen kestää halventua.
Vanhojen kerrostaloasuntojen reaalihintaindeksi
http://www.stat.fi/til/ashi/2008/02/ashi_2008_02_2008-07-30_tie_001.html
Kansainvälinen talouskriisi saattaa pudottaa asuntojen hintoja Suomessa jopa 20-30 prosenttia, arvelee Helsingin entinen apulaiskaupunginjohtaja Pekka Korpinen.
Nelosen uutisille puhunut Korpinen muistetaan tämän luomasta sikasykli-ennustemallista. Malli ennakoi hyvin 90-luvun laman hintaromahduksen.
Asuntoministeri Jan Vapaavuori uskoo korjausliikkeen olevan tulossa, mutta ei kuitenkaan niin rajuna, Nelosen uutiset kertoo.
En ole ihan varma kuuluuko tää postaus tänne, mutta uskoisin että jengillä voisi olla tietoa asiasta.Eli:
Ittelle tuli semmoinen probleemi että oon asunu puolisen vuotta tyttöystävän kanssa samassa kämpässä, sillai että tehtiin mulle alivuokrasopimus jolloin maksoin luonnollisesti puolet kämpän vuokrasta. Katsotaanko toi verotuksen kannalta vuokratuloksi? Saako verottaja sen selville jostain? Onko kokemuksia vastaavanlaisesta tilanteesta?
Ittelle tuli semmoinen probleemi että oon asunu puolisen vuotta tyttöystävän kanssa samassa kämpässä, sillai että tehtiin mulle alivuokrasopimus jolloin maksoin luonnollisesti puolet kämpän vuokrasta. Katsotaanko toi verotuksen kannalta vuokratuloksi? Saako verottaja sen selville jostain? Onko kokemuksia vastaavanlaisesta tilanteesta?
Soppari tehtiin siksi, että olen päätoiminen opiskelija ja kuittaan KO alivuokrasopimuksella Kelan opintotuen asumilisän. Tyttöystävä ei saa mitään tukia. Meillä on vuokra 550e eli oon siirtänyt 275e kuukausittain hänen tililleen. Juttelin eilen kaverin kanssa tuista jne. ja asia tuli esille. Tyttöystävälle en ole vielä sanonut mitään
Soppari tehtiin siksi, että olen päätoiminen opiskelija ja kuittaan KO alivuokrasopimuksella Kelan opintotuen asumilisän. Tyttöystävä ei saa mitään tukia. Meillä on vuokra 550e eli oon siirtänyt 275e kuukausittain hänen tililleen. Juttelin eilen kaverin kanssa tuista jne. ja asia tuli esille. Tyttöystävälle en ole vielä sanonut mitään
Sinänsäkin jännä tilanne myös, että jos tyttöystävä on töissä niin hänen tulot vaikuttavat asumistukeesi. Jos homma toimii niin ei kai siinä mitään.
Nyt siis lähinnä pelkään sitä, että alkaako verottaja jossain vaiheessa kyselemään tyttöystävältä rahaa näistä "alivuokratuloista".
Maksamasi vuokra on tyttöystävällesi pääomatuloa, mutta siitä voi luonnollisesti vähentää hänen asunnon edelleenvuokratusta osasta maksamansa vuokran tulonhankkimiskuluna. Eli ellei tyttöystäväsi rahasta sinua ja tee voittoa, ei veroa tarvitse maksaa.
Kyllä nuo vuokratulot pitäisi ilmoittaa veroilmoituksella, mutta en osaa sanoa mitä tapahtuu jos jäävät ilmoittamatta ja tulevat myöhemmin esiin.
Ja vuokratulon verotus ei ole kauhia, sanotaan vaikka että noin 8000 vuokratuloista per vuosi saa oikeasti käteen lähes 6,5t versus tilanteeseen jossa sitä vuokratuloa ei tulisi ollenkaan.
Ottaisi vaikka esim. 10 asuntoa ja laittaisi jokaisesta etuovilehdestä niiden hinnat itselleen ylös. Tähän voisi ottaa myöskin itseä kiinnostavia mahdollisia ostokohteita mukaan? Tekeekö joku jo jotain tällaista?