Asunnon osto sijoitusmielessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Naapurikämpän näytössä ei käynyt tänään ketään. Joko jengi oli sattumoisin muissa puuhissa, tai sitten taloustilanne on viimein selvinnyt porukoille ja asuntokauppa vihdoin tekee stopin.

Kyllähän nuo kevyesti kolmanneksen kestää halventua.

ashi_2008_02_2008-07-30_tie_001_001.gif

Vanhojen kerrostaloasuntojen reaalihintaindeksi

http://www.stat.fi/til/ashi/2008/02/ashi_2008_02_2008-07-30_tie_001.html

Erinomainen kuvaaja. Alas tullaan, mutta kuinka paljon? 15 %? 30 %?

Kansainvälinen talouskriisi saattaa pudottaa asuntojen hintoja Suomessa jopa 20-30 prosenttia, arvelee Helsingin entinen apulaiskaupunginjohtaja Pekka Korpinen.

Nelosen uutisille puhunut Korpinen muistetaan tämän luomasta sikasykli-ennustemallista. Malli ennakoi hyvin 90-luvun laman hintaromahduksen.

Asuntoministeri Jan Vapaavuori uskoo korjausliikkeen olevan tulossa, mutta ei kuitenkaan niin rajuna, Nelosen uutiset kertoo.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/10/15089

Pekka Korpisen juttuihin pitää laittaa tietty suodatin. Mies on jo pariin kertaan huudellut 2000-luvulla asuntojen hinnan romahduksesta. Muistaakseni 2002 huuteli jopa hintojen puolittuvan nopealla tahdilla.

Tässä vaiheessa nyt ehkä vähän turha miettiä asuntoihin sijoittamista... Jos vähänkin lukee lehtiä ja katsoo uutisia. Ei hyvältä asuntokauppa näytä.

Vähän väärään threadiin kirjoittelette asuntojen hinnan laskusta, itse en ainakaan pääkaupunkiseudulla usko sijoitusasuntojen hinnan laskuun ollenkaan, siis kun puhutaan yksiöistä ja pienistä kaksioista hyvällä sijainnilla. Omakotitalot varmana laskee, ja on mun havaintojen mukaan laskenut nyt jo. Mutta tää väärä otsikko keskustella siitä.

En ole ihan varma kuuluuko tää postaus tänne, mutta uskoisin että jengillä voisi olla tietoa asiasta.Eli:
Ittelle tuli semmoinen probleemi että oon asunu puolisen vuotta tyttöystävän kanssa samassa kämpässä, sillai että tehtiin mulle alivuokrasopimus jolloin maksoin luonnollisesti puolet kämpän vuokrasta. Katsotaanko toi verotuksen kannalta vuokratuloksi? Saako verottaja sen selville jostain? Onko kokemuksia vastaavanlaisesta tilanteesta?

En ole ihan varma kuuluuko tää postaus tänne, mutta uskoisin että jengillä voisi olla tietoa asiasta.Eli:
Ittelle tuli semmoinen probleemi että oon asunu puolisen vuotta tyttöystävän kanssa samassa kämpässä, sillai että tehtiin mulle alivuokrasopimus jolloin maksoin luonnollisesti puolet kämpän vuokrasta. Katsotaanko toi verotuksen kannalta vuokratuloksi? Saako verottaja sen selville jostain? Onko kokemuksia vastaavanlaisesta tilanteesta?

Riippuu mistä roikkuu. Jos ei saa mistään tukia, niin tuskin on merkitystä. Tosin tuossakin tilanteessa joudut maksamaan vuokran pimeästi ja tyttöystävä ei voi merkitä veroilmoituksessa tuota vuoratuloksi.

Maksamasi vuokra on tyttöystävällesi pääomatuloa, mutta siitä voi luonnollisesti vähentää hänen asunnon edelleenvuokratusta osasta maksamansa vuokran tulonhankkimiskuluna. Eli ellei tyttöystäväsi rahasta sinua ja tee voittoa, ei veroa tarvitse maksaa.

Kyllä nuo vuokratulot pitäisi ilmoittaa veroilmoituksella, mutta en osaa sanoa mitä tapahtuu jos jäävät ilmoittamatta ja tulevat myöhemmin esiin.

Edit. Kun kerran puhuttiin sopimuksen tekemisestä niin oletin ettei kyseessä ole pimeät vuokratulot.

Soppari tehtiin siksi, että olen päätoiminen opiskelija ja kuittaan KO alivuokrasopimuksella Kelan opintotuen asumilisän. Tyttöystävä ei saa mitään tukia. Meillä on vuokra 550e eli oon siirtänyt 275e kuukausittain hänen tililleen. Juttelin eilen kaverin kanssa tuista jne. ja asia tuli esille. Tyttöystävälle en ole vielä sanonut mitään :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Soppari tehtiin siksi, että olen päätoiminen opiskelija ja kuittaan KO alivuokrasopimuksella Kelan opintotuen asumilisän. Tyttöystävä ei saa mitään tukia. Meillä on vuokra 550e eli oon siirtänyt 275e kuukausittain hänen tililleen. Juttelin eilen kaverin kanssa tuista jne. ja asia tuli esille. Tyttöystävälle en ole vielä sanonut mitään :)

Sinänsäkin jännä tilanne myös, että jos tyttöystävä on töissä niin hänen tulot vaikuttavat asumistukeesi. Jos homma toimii niin ei kai siinä mitään.

Sinänsäkin jännä tilanne myös, että jos tyttöystävä on töissä niin hänen tulot vaikuttavat asumistukeesi. Jos homma toimii niin ei kai siinä mitään.

Mulla on vähän sellainen kutina ettei mene alivuokrasopimus läpi. Muistaakseni jollain kaverilla joka oikeasti asui vaan tytön kanssa (eivät olleet suhteessa) evättiin tuet ja vedottiin siihen että seurustelevat keskenää. Mikään selitys ei mennyt läpi vaan "kaveriliittoa" katsottiin avoliittona. Ja vuokratulon verotus ei ole kauhia, sanotaan vaikka että noin 8000 vuokratuloista per vuosi saa oikeasti käteen lähes 6,5t versus tilanteeseen jossa sitä vuokratuloa ei tulisi ollenkaan.

Se meni Kelalle läpi, koska oon kuitannu täydet tuet. Toki avopuolison tulot vaikuttaa, mutta tältä ajalta ne ovat olleet niin alhaiset, etteivät ole vaikuttaaneet opintotukeen ja asumislisään (muistaakseni tulot pitää olla yli 13 000e vuodessa että vaikuttaa). Nyt siis lähinnä pelkään sitä, että alkaako verottaja jossain vaiheessa kyselemään tyttöystävältä rahaa näistä "alivuokratuloista".

Nyt siis lähinnä pelkään sitä, että alkaako verottaja jossain vaiheessa kyselemään tyttöystävältä rahaa näistä "alivuokratuloista".

Itse itseäni lainaten:

Maksamasi vuokra on tyttöystävällesi pääomatuloa, mutta siitä voi luonnollisesti vähentää hänen asunnon edelleenvuokratusta osasta maksamansa vuokran tulonhankkimiskuluna. Eli ellei tyttöystäväsi rahasta sinua ja tee voittoa, ei veroa tarvitse maksaa.

Kyllä nuo vuokratulot pitäisi ilmoittaa veroilmoituksella, mutta en osaa sanoa mitä tapahtuu jos jäävät ilmoittamatta ja tulevat myöhemmin esiin.

[rautalanka]
Tyttöystäväsi vuokratulot vuodessa 3300 €
Siitä vähennetään tulonhankkimisvähennys (vuokra, jonka tyttöystäväsi on maksanut sinulle vuokraamastaan puoliskosta) vuodessa 3300 €
Verotettavaa pääomatuloa jää 0 €
[/rautalanka]

Edit. Suosittelisin kuitenkin tyttöystävääsi ilmoittamaan nuo verottajalle, niin ei ainakaan tule mitään sanomista.

Edit2.

Ja vuokratulon verotus ei ole kauhia, sanotaan vaikka että noin 8000 vuokratuloista per vuosi saa oikeasti käteen lähes 6,5t versus tilanteeseen jossa sitä vuokratuloa ei tulisi ollenkaan.

Vuokra on pääomatuloa, jonka veroprosentti on 28. Ilman vähennyksiä tuossa jäisi käteen 5760 €, toki yleensä on vähintään vastikkeet pienentämässä verotettavaa tuloa.

[rautalanka]
Tyttöystäväsi vuokratulot vuodessa 3300 €
Siitä vähennetään tulonhankkimisvähennys (vuokra, jonka tyttöystäväsi on maksanut sinulle vuokraamastaan puoliskosta) vuodessa 3300 €
Verotettavaa pääomatuloa jää 0 €
[/rautalanka]

Kiitoksia! rautalangasta vääntäminen auttaa aina, varsinkin erivärisistä! ;) Byrokratia on usein niin ihmeellistä, että on pakko päästä rautalanka -malliin ja mieluiten kuulla vielä henk. koht. kokemuksia :)

vittu että sopiikin hyvin tähän threadiin tää aihe.. vois varmaan joku siirrellä jonnekkin tän tai jotain, kun ei mun mielestä oo näillä äskeisillä jutuilla mitään tekemistä tän threadin kanssa

Kaivetaanpa tämä ketju taas pinnalle. Tässähän saatetaan saada vuoden aikana mielenkiintoset ajat asuntosijoittamista ajatellen.

Eli laskupaineita on ja jopa kovia sellasia. Toki ehkä enemmän uudiskohteissa, jotka nyt on aika selkeästi kuplahinnoiteltuja.

Oletteko pitäneet jotain tietynlaista seurantaa tai jopa heittänee härskejä tarjouksia asunnoista? Itse en ole vielä edes kovin tarkasti seurannut, mutta ehkä sitä ois paikallaan vaikkapa uusiskohteita esim. excelissä seurailla itse. Ottaisi vaikka esim. 10 asuntoa ja laittaisi jokaisesta etuovilehdestä niiden hinnat itselleen ylös. Tähän voisi ottaa myöskin itseä kiinnostavia mahdollisia ostokohteita mukaan? Tekeekö joku jo jotain tällaista?

Ottaisi vaikka esim. 10 asuntoa ja laittaisi jokaisesta etuovilehdestä niiden hinnat itselleen ylös. Tähän voisi ottaa myöskin itseä kiinnostavia mahdollisia ostokohteita mukaan? Tekeekö joku jo jotain tällaista?

Mä oon tehny, tosin en niinkään sijoitusasunnoista, vaan omakotitaloista. Puolisen vuotta olen noita tarkkaillut ja tilastoinut potentiaalisia taloja. Etuovessa on se paha, että ei näe onko asunto myyty vai poistettu myynnistä. Vai näkeekö?

Sijoitusasunnoista olen tehnyt tarjouksia, -20 % pyynnistä. Luu on jäänyt käteen.

Joko, joko?

Mä veikkaan et puolen vuoden sisään on pakko ostaa. Ei enää pysty olla ostamatta.

100% velkavivulla näyttäis varovaistenkin laskelmien mukaan maksavan ite ittensä. Laittaa vaikka kiinteelle korolle niin ei oo korkoriskiäkään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom