Ass-to-grass vs 90 asteen kyykyn rasitus polville

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JFG
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Myös rakenne ja lihasten liikkuvuus vaikuttaa miten syvälle on "hyvä" kyykätä.Omasta mielestä siihen asti kun oma rakenne ja lihaksisto antaa myöten...Osalle ihmisistä on vaikeaa mennä ns.syväkyykkyyn edes ilman painoja!!

Itse teen molempia.Syviä kyykkyjä pohjaan asti ja sitten näitä polvet-perse linjaisia kyykkyjä,kumpi sitten on parempi niin ei pysty sanomaan.Vajaammilla saa isot painot=tehokasta ja syvemmillä pitkä liikerata...Makuasioita.Jos omaa hyvät geenit jalkojen kasvatukseen niin varmasti kasvaa molemmilla tavoilla.Jos geenit on huonot niin vaikeeta on kyykkää miten vain...

Syväkyykyssä loppuu "pompauttelu" kun pitää jännityksen koko ajan päällä ja vaikka pysäyttää liikkeen hetkeksi pohja-asennossa.
Se, että syväkyykyssä joku pompauttaa painoja ei tee liikkeestä huonoa. Se tarkoittaa vain sitä, että suorittaja tekee hyvää liikettä tahallaan väärin fuskaamalla suorituksessa (sama asia kuin että vartalon heijaaminen ei tee hauiskäännöstä huonoa liikettä).

(Syvä)kyykky kunnolla suoritettuna on imo yksi parhaita liikkeitä mitä on olemassa.

Vahinko vaan, että painonnostajan on lajin omaisesti tehtävä näin ja sehän ei ole huijaamista, kun kyykky pysyy kasassa kuitenkin.

pompauttelu ei ole huijaamista tai tahallaan väärin tekemistä. kaikki riippuu treenin tavoitteista. en nää juuri perusteita ultra"puhtaalle" tekniikalle, jossa ei ole minkäänlaista dynamiikkaa (joustot jne). hyvin runsaasti tämä "pompauttelu" treenaa venytysrefleksiä ja lihaksen elastista voimantuottoa, mikä taas on suurimpaan osaan urheilulajeja lähes välttämätöntä. stoppikyykyt sinänsä on hyviä esim. kyykyn apuliikkeinä, jos ei oikein se montusta lähtö ole hyvä. toki sitten on kyllä niitäkin, jotka ei tee kovia pomppuja treenimielessä vaan saadakseen hieman enemmän rautaa liikkeelle. en kyllä nää tässäkään mitään väärää, jos kyykyssä tekniikka pysyy kasassa. eri asia on sitten loukkaantumisriskin kasvaminen ja mahdollinen tasannevaiheen leveys liian yksipuolisen treenaamisen yms. takia.

Itsellä ainakin rasittaa enemmän toi 90asteen kyykky polvia. Hackissä en kans pysty jostain syystä tekemään, polviin sattuu ja paukkaavat ku viimestä päivää...
Ja parempiin tuloksiinki oon päässy tolla ass-to-grass kyykkytekniikalla ja ite oon entisenä lätkän pelaajana ottanu hypyn siihen päälle viel eli kyykkyhyppynä pohjasta asti. Tulokset noussu mulla noin nopeemmin ku ilman hyppyä.

Vahinko vaan, että painonnostajan on lajin omaisesti tehtävä näin ja sehän ei ole huijaamista, kun kyykky pysyy kasassa kuitenkin.
Tämä on kyllä ihan totta. Minulla oli enemmän mielessä sellainen perus 10-sarjojen vääntäjä (niin kuin itsekin olen), joka rysäyttäisi painot pompulla pohjan kautta vain siksi, koska on laittanut liikaa painoja ja liike/sarja ei onnistuisi muuten ollenkaan.

Joillekin ryhmille pompautus on varmasti tarpeellinen. Räjähtävää voimaa treenavat tulee ensimmäisenä mieleen. Painonnostoa tunnen niin vähän että pidän siitä suosiolla pääni kiinni ja kuuntelen viisampia :)

Omat polveni eivät aivan syvälle menosta syystä tai toisesta tykkää.

Alhaalla jätetään liike siihen ~90 asteen kulmille ja ylhäälläkin aavistuksen verran "vajaaksi" niin, että etureisissä säilyy jännitys, eikä polvia viedä aivan lukkoon. Näin kuljetaan pienin kilomäärän nostoin kohti oikeasti raskaita painoja ja samalla pidetään sormet ristissä, että polvi tottuu kasvavaan työmäärään.

Suositut

Back
Ylös Bottom