Askelkyykky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JFG
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

JFG

Teinpä tuossa eilen takakyykyn sijaan vaihteeksi askekyykkyä, kun oli kiire Shieldiä katsomaan kyykkytelineen ollessa varattuna. Tein 3x8 30kg vastuksella molemmille jaloille, lämmittelyjen jälkeen. Kurisioteettina, että teen nomaalisti takakyykkyjä 6-8 sarjoja 120-130kg:n painoilla. Tekniikka alkoi kiitettävästi pettää viimeisillä toistoilla, huojuntaa ja pirullista pakotusta pakaroissa.

Tulos: Pakarat ja takareidet ihan jumissa (venyttelin 20 min treenin jälkeen). Eli tuolla liikkeellä 25% takakyykyn sarjapainoihin nähden! Pakko olla tehokas liike. Ja loukkaantumisriski mokomilla painoilla ollee aivan olematon.

Käyttääkö joku ihan vakiliikkeenä ohjelmassaan? Millaisin tuloksia/kokemuksia?

Takakyykyssä kehon paino jakaantuu kahden jalan kesken, kun taas askelkyykyssä enemmän yhdelle jalalle. Siis yksinkertaistetusti:

Takakyykky: Omapaino (80kg?) + 120kg = 200kg -> 100kg / jalka
Askelkyykky: Omapaino (80kg) + 30kg = 110kg -> 110kg / jalka

No, ei se ihan noin yksinkertaista ole, mutta ajatustasolla ainakin kuljetaan siis suunnilleen samoissa vastusmäärissä kummassakin liikkeessä. Eli ei sinänsä ole ihme, että pienikin rautamäärä riittää.

Juza76 sanoi:
Takakyykyssä kehon paino jakaantuu kahden jalan kesken, kun taas askelkyykyssä enemmän yhdelle jalalle. Siis yksinkertaistetusti:

Takakyykky: Omapaino (80kg?) + 120kg = 200kg -> 100kg / jalka
Askelkyykky: Omapaino (80kg) + 30kg = 110kg -> 110kg / jalka
Aika hyvää maalaisjärkeilyä. Lisäksi yhdellä jalalla tasapainoilu ak:ssä ei varmastikkaan ainakaan huononna motoriikkaa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mulla kuuluu jalkapäivään toi askelkyykky ja teen sen useimmiten 20-30kg käsipainot molemmissa käsissä. Persiiseen ottaa tosi hyvin ja seuraavan päivän kipu on taattu. En osaa sanoa kyykkyni maksimituloksista kun viime aikoina olen tehnyt pääasiassa hack:ia. Millä tyylillä teet muuten askelkyykkysi? Itse teen siten, jos tilaa löytyy,että kävelee esim. 8 askelta eteenpäin ja samanverran takaisin. Toinen vaihtoehto on ottaa askel eteen, palata takaisin ja toiselle jalalle sama. Toi käveleminen on mun mielestä paljon tehokkaampi. Tehokasta on myös tehdä tota askelkyykkyä boksin päälle. Se on tosi mörkö liike kans. :thumbs:

Proteos sanoi:
Millä tyylillä teet muuten askelkyykkysi?
Otan askeleen eteen, polvi melkein lattiaan ja räjähtävällä ponnistuksella paluu lähtöasentoon. sarjan loppuvaiheessa tulee ns. huojuva torni ilmiö ihan väkisin, yrittäen pitää sen tekniikan kasassa. Aiheuttaisi varmaan lisäkipua, jos jäisi muutamaksi sekunniksi sinne alaasentoon?

JFG sanoi:
Otan askeleen eteen, polvi melkein lattiaan ja räjähtävällä ponnistuksella paluu lähtöasentoon. sarjan loppuvaiheessa tulee ns. huojuva torni ilmiö ihan väkisin, yrittäen pitää sen tekniikan kasassa. Aiheuttaisi varmaan lisäkipua, jos jäisi muutamaksi sekunniksi sinne alaasentoon?
Joo, aiheuttaa varmaan. Mun mielestä tehokkaampi variaatio on sellainen, että jatkaa seuraavalla askeleella eteenpäin jne (eli ikäänkuin kävelee eteenpäin tolla askelkyykky-tyylillä). Tällöin tosiaan tarvitaan tilaa jonkin verran ja alussa kannattaa ottaa sopivat painot ettei käy vahinko. Teetkö liikkeen muuten tangolla vai kp:illa? Itse tykkään enemmän käsipainoilla tehtäessä koska tasapaino pysyy paremmin hallussa.

Itse teen yhden jalan kyykkyä eli askel kyykkyä jalkaa vaihtamatta. Näin tasapaino pysyy paremmin ja sarjat voi tehdä positiiviseen loppuun asti, kun ei tarvitse keskittyä siihen heilumiseen.

Vastuksena olen käyttänyt 40kg, mikä on sopiva rauta noin 15 toistolle. (etukyykyn sarjapainot 90-100kg)

Mielestäsi aivan paras liike pakaroille. Liikkeeseen saa lisätehoa, kun nostaa taaimmaisen jalan penkin päälle. Näin saa paremman venytyksen.

Proteos sanoi:
Teetkö liikkeen muuten tangolla vai kp:illa?

Tangolla, aion kokeilla seuraavaksi kp:lla, koska painotkin niin pienet, jotta näpit ei väsy.

:offtopic:
JFG, kato tästä eteenpäin noi quotes kuntoon. Sulla puuttuu jokaisesta quotesta ton viimeisen QUOTE sanan edestä [/

On mukavampi lueskella kun ne on kunnossa, ja modeillakin on vähemmän töitä kun ei tartte korjailla noita.

Voiko askelkyykyllä korvata normaali bodytreenissä takakyykyn? Itselläni takakyykyssä tuppaa alaselkä rasittumaan hieman, ja houkuttaisi tehdä ainakin joka toinen viikko jotain muuta jalkaliikettä. Ja pienemmillä painoilla loukkaantumisriskinkin luulisi olevan olematon.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tomppa85 sanoi:
Voiko askelkyykyllä korvata normaali bodytreenissä takakyykyn? Itselläni takakyykyssä tuppaa alaselkä rasittumaan hieman, ja houkuttaisi tehdä ainakin joka toinen viikko jotain muuta jalkaliikettä. Ja pienemmillä painoilla loukkaantumisriskinkin luulisi olevan olematon.

Monasti kyykky ottaa varmaan enemmän etureisiin, kuin askelkyykky. Askelkyykky kun tosiaan tuppaa ottamaan tonne pakara + takareisi-seudulle
enemmän. Eli ei korvaa ainakaan mitenkään yksiselitteisesti.

PS: askelkyykky eteenpäin, eli niin että astutaan aina eteen, eikä välissä taakse, on mielestäni vielä parempi pakara liike, kuin tuo askelkyykky (joku tais sanoa jo samaa). Tosin vaatii paljon tilaa, jos haluaa tehdä esim. 10-15 toistoa per puoli.

itse olen tehnyt tätä liikettä smithissä yksi jalka kerrallaan 55kg:lla pari 10:n toiston sarjaa ja kyllähän se persiiseen ottaa. tähän kun vielä lisäisi jokusen sarjan etukyykkyä tai hackia ei välttämättä normaalia takakyykkyä tarvitsisi tehdä..

Powerhousu sanoi:
:offtopic:
JFG, kato tästä eteenpäin noi quotes kuntoon. Sulla puuttuu jokaisesta quotesta ton viimeisen QUOTE sanan edestä [/

On mukavampi lueskella kun ne on kunnossa, ja modeillakin on vähemmän töitä kun ei tartte korjailla noita.

Näin on! Korjasin sitten nuo Quotet, en vain jaksanut jokaiseen siitä erikseen kommenttia kirjoittaa.

Ja EDIT nappulaa voi käyttää n. 10 minuuttia viestin kirjoittamisen jälkeen, eli korjailkaa viestejänne jos huomaatte että ei onnistunut. On todellakin paljon selkeämpää seurata keskusteluita. :)

Itekin on tota askelkyykkyä aina sillon tällön tullu tehtyä. Sellanen 60-80kg on ollut romuina ja kävellyt ees taas salia. Saakelin hyvin menee takareidelle ja peffalle.
On käynyt muuten mieles et onko askelkyykky just se liike jolla perse otetaan syville säikeille kehonrakennuksessa. Ainakin ronnie tätä tekee vissiin ja säikeet on syvät massoihin nähden. Tiedä sitten, mutta on kyllä sellanen teholiike et jokaisen naisen kuulus tätä liikettä tehdä :lol2:

Henkilökohtainen suosikkikipuliikkeeni. Vähintään joka toisessa jalkatreenissä läsnä.

Laskeudutaanko askelkyykyssä ala-asentoon, sitten jalat suoriksi ja sitten vasta takaisin seisomisasentoon? Vai alhaalta suoraan seisomisasentoon? Ymmärsiköhän kukaan..

-Marchi- sanoi:
Laskeudutaanko askelkyykyssä ala-asentoon, sitten jalat suoriksi ja sitten vasta takaisin seisomisasentoon? Vai alhaalta suoraan seisomisasentoon? Ymmärsiköhän kukaan..

Yhtenäisellä liikkeellä ylös saakka "perusasentoon".

:offtopic: mut kumminkin:
Vai on askelkyykky noin hyvä liike.
Nyt täytyy myöntää tyhmyytensä ja sanoo, et en ole askelkyykkyä ikänä kokeillut. No nyt lähtee sekin kokeiluun.

nää pakkiksen sivut o kyl :thumbs:

Sellanen oma fiilispohjanen huomio viä et jos sattuu oleen jumiset takareidet ni ei KANNATA tehdä askelkyykkyä ennenkuin on KUNNOLLA lämmitellyt. Meinannut muutaman kerran lihas paukkua ku on napannut suoraan ihan vaikka 40kg:lla askelkyykkyä... luulis ettei tunnu missään, mut tuntuu jos ei o takareidet hapessa.

rahvas sanoi:
:offtopic: mut kumminkin:
Vai on askelkyykky noin hyvä liike.
Nyt täytyy myöntää tyhmyytensä ja sanoo, et en ole askelkyykkyä ikänä kokeillut. No nyt lähtee sekin kokeiluun.

Ottaa sitten ne ensimmäiset pari sarjaa ihan vaan tangolla, jotta pysyy liikeradat oikeina. Lupaan silti ensimmäisen askelkyykkysession jälkeen seuraavaksi päiväksi pientä painetta pärsseenpäälle.

Askelkyykyssä mielellään pidempiä sarjoja, kuin enemmän painoja. Parhaimmillaan olen rankaisupäivänä täräyttänyt 5 x 15 60 kg niskassa askeltaen. Viimeisissä sarjoissa oli jo vähän tuntuma hakusessa ja varmistajat tukemassa molemmin puolin, ettei poika pötkähdä kyljelleen. :evil:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom