ARTIKKELI: Ketoosidieetti

Osaako kukaan sanoa voiko light limsoja, jotka sisältävät ravintoarvojensa puolesta hiilareita 0g, juoda ketoosilla, vai katkaisevatko ne sen?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tänää alkaa ketoosin tavoittelu joten olipa hyvä, että luin tämän tekstin taas pitkästä aikaa. Mitä kaikkia lisäravinteita olisi suotavaa syödä ketoosin aikana? En ole koskaan syönyt muuta kuin kreatiinia, heraa ja boostereita, mutta tarvitsiko nyt lisätä jotain? Kuten BCAA tjsp?

Tänää alkaa ketoosin tavoittelu joten olipa hyvä, että luin tämän tekstin taas pitkästä aikaa. Mitä kaikkia lisäravinteita olisi suotavaa syödä ketoosin aikana? En ole koskaan syönyt muuta kuin kreatiinia, heraa ja boostereita, mutta tarvitsiko nyt lisätä jotain? Kuten BCAA tjsp?

Ei sinun ketoosin takia tarvitse mitään lisäravinteita lisätä tai jättää pois. Ainoa poikkeus tietty on, että jos tiukalla hh-määrällä olet niin sitten jätät mahdolliset hiilarit pois lataus / treeni / palautusjuomasta (mitä sinulla näistä nyt tapana sitten ollutkaan käyttää).

BCAA:ta voi käyttää tai olla käyttämättä ja sen hyödyllisyydestä voidaan olla montaa mieltä, mutta ei siihen se vaikuta, että oletko ketoosissa vai et.

Tuota nyt kun minäkin tämän artikkelin luin ja rupesin miettimään tosta ketoosin syventymisestä noiden viikkojen myötä, mitä kehossa silloin tapahtuu ? Onko turhaa olla ketoosissa vain 2 vk ajan, että saako silloin tuota ketoositilaa hyödynnettyä hyvin ? ja kuinka suuri ero on ennen tätä syventymis vaihetta verrattuna sen 3-4 vk jälkeen ? Kysymyksiä kysymyksiä...

Tuota nyt kun minäkin tämän artikkelin luin ja rupesin miettimään tosta ketoosin syventymisestä noiden viikkojen myötä, mitä kehossa silloin tapahtuu ? Onko turhaa olla ketoosissa vain 2 vk ajan, että saako silloin tuota ketoositilaa hyödynnettyä hyvin ? ja kuinka suuri ero on ennen tätä syventymis vaihetta verrattuna sen 3-4 vk jälkeen ? Kysymyksiä kysymyksiä...

Mitäkö tapahtuu... ensin kroppa alkaa tuottaa ketoaineita pääasialliseksi energialähteeksi ja oppii käyttämään niitä sellaisena ja sitten ketoaineden tuotto ja käyttö vähenee kun keho rasva-adaptoituu eli oppii käyttämään sitä ensisijaisena energialähteenä.
2 viikon takia on ihan turha ketoilemaan lähteä... suoraan sanottuna en keksi mitään järkevää käyttötarkoitusta sellaiselle.

Ero 2 viikon ja 4 viikon välillä missä asiassa? Ketoosissa vai... 2 viikon kohdalla se ei ole vielä edes kunnolla alkanut kun taas 4 viikon jälkeen ei sinänsä mitään uutta ole ketoosin "asteessa" enää tapahtumassa.

2-4 viikon väli ketoosidieetissä on juurikin se "make it or brake it" vaihe.

Onko jotain maksimi aikaa miten ketoosissa voi olla ? Itse aloitin 16.9. dieettaamaan, alkupaino 103.7, ja 14.10. paino oli 97.4. Maanantaisin vain tuota painoa katsotaan ja merkataan ylös. Suunnitelmassa olisi vielä jatkaa jouluun asti. Vaikka tuntuu että pitäisi kauemminkin, kun tuntuu että tulokset noussu kuukaudessa enemmän kuin koko parin vuoden salilla käymisen aikana o.o

Minä en ainakaan suosittele aerobista oikeastaan ikinä treenin päälle suoritettavaksi, koska keho kuitenkin on silloin lihaksia hajottavassa tilassa treenin jäljiltä, niin aeron tekeminen silloin ei ole hyvä idea.

jännä homma,kahdella ammattilaisella ihan eri näkemys samaan asiaan,itse sain kokkosen arilta treeniohjelman mukana vinkin tehdä aerobista (kuntopyörää,stepperiä,soutua tms.)15-20 min aina treenin jälkeen noin 60-65% sykkeellä maksimista,se kuulemma laskee veressä olevia stressihormoonitasoja (ei ole käsillä juuri nyt se paperi millä selitti tuon asian),palauttaa lihakset painoharjoittelun jälkeen ja treenin jälkeinen lihaskipu vähenee..

sitten aerobisen jälkeen vasta palkkari,koska ei ole mitään järkeä vetää palkkaria,sit alkaa hötkyileeen aerobista maha täynnä 0.7L nestettä+treenin aikan juodut nesteet. ei kyllä edes kävis mielessäkään alkaa vetään stepperiä tai soutua palkkarin jälkeen,oksennushan siinä tulee...

terv: lihaskivut vähentyneet radikaalisti ja palautuminen nopeutunut tuon aerobisen lisäämisen jälkeen.

jännä homma,kahdella ammattilaisella ihan eri näkemys samaan asiaan,itse sain kokkosen arilta treeniohjelman mukana vinkin tehdä aerobista (kuntopyörää,stepperiä,soutua tms.)15-20 min aina treenin jälkeen noin 60-65% sykkeellä maksimista,se kuulemma laskee veressä olevia stressihormoonitasoja (ei ole käsillä juuri nyt se paperi millä selitti tuon asian),palauttaa lihakset painoharjoittelun jälkeen ja treenin jälkeinen lihaskipu vähenee..

sitten aerobisen jälkeen vasta palkkari,koska ei ole mitään järkeä vetää palkkaria,sit alkaa hötkyileeen aerobista maha täynnä 0.7L nestettä+treenin aikan juodut nesteet. ei kyllä edes kävis mielessäkään alkaa vetään stepperiä tai soutua palkkarin jälkeen,oksennushan siinä tulee...

terv: lihaskivut vähentyneet radikaalisti ja palautuminen nopeutunut tuon aerobisen lisäämisen jälkeen.

Palautumistarkoituksessa tehty aerobinen on ihan eri asia (eri kesto, eri teho) kuin aerobinen rasvanpolttotarkoitukseen.

Palautusmista tehostava aerobinen on oikein hyvä ajatus treeni päälle suoritettavaksi. Joskaan se ei myöskään poissulje sitä, että aerobista voi "aktiivisena palautumisena" suorittaa myös muuna ajankohtana.
Jos aerobisen ensisijainen tarkoitus on polttaa rasvaa / kuluttaa energiaa, niin sitten en suosittele sitä heti treenin jälkeen jo valmiiksi katabolisessa tilassa tehtäväksi, vaan erillisenä ajankohtana, jotta aineenvaihduntaan saa potkittua vauhtia useammin kuin harvemmin :)

jees,kokkonen tosiaan suosittelinkin 15-MAX 20 min treenin päälle eli ei mitään pitkää sessiota, mikä on muuten sun mielestä tehokkain rasvanpolttosyke ja aerobisen kesto kun tarkoitus on polttaa rasvaa pääasiassa?

jees,kokkonen tosiaan suosittelinkin 15-MAX 20 min treenin päälle eli ei mitään pitkää sessiota, mikä on muuten sun mielestä tehokkain rasvanpolttosyke ja aerobisen kesto kun tarkoitus on polttaa rasvaa pääasiassa?

Ei sellaista kuin "ihanteellinen rasvanpolttosyke" olekaan.

Sellaisella teholla ja kestolla kannattaa tehdä millä saa eniten / tarpeeksi ENERGIANKULUTUSTA aikaiseksi. Se että tapahtuuko kulutus juuri siinä suorituksen aikana tai heti jälkeen pääosin rasvasta vai pääosin hiilareista vai mistä ei pitkässä juoksussa vaikuta (dieetin) lopputulokseen minun kokemukseni mukaan mitenkään. Ei ihmisen energia-aineenvaihdunta ihan niin yksinkertainen systeemi ole että itse voisi päättää, että nyt poltan rasvaa ja nyt käytän glykogeeniä. Sillä taas tuntuu olevan merkitystä, että saako aerobisella kulutettua riittävästi energiaa (kcal) vaiko ei... kokonaiskulutukseen / tarvittavaan kalorivajeeseen nähden.

Se toki pitää huomioida että periaatteessa kaikki kuluttava aerobinen liikunta on "myrkkyä" lihaskudokselle. Eli mitään tunnin mittaista kovatehoista suoritusta en minä ainakaan suosittele tekemään. Mutta jos teho on matalampi (esim. reipas kävely) niin sitä kyllä saa ja täytyykin suorittaa koko tunti tai joskus jopa enemmänkin, kun taas jos teho on korkeampi (esim. ylämäkivedot) niin sitten jo "työsarjat" 15-20min on tarpeeksi.

Terve

Kyllä, valitettavasti taas dieettiaiheista asiaa. Toivottavasti jaksatte vastata, itse kun olen, erittäin kiinnostunut mutta vielä suht tietämätön näissä asioissa vaikka luenkin paljon näihin dieetteihin liittyviä asioita, varsinkin kun olis tarkotus aloittaa dieetti ensi vuoden alusta.
Elikkä, olen tässä nyt vähän bulkkaillut ja vielä joulukuu pitäs kerätä massaa (atm 180.5cm/aamupaino 82kg, ikää 21) ja lihasta nahan alle ja sitten ensi vuoden alussa aloittaa ketoosidieetti. Olisi nyt jokseenkin yksinkertaisia kysymyksiä tästä aiheesta koska minulla on vähän epäselvää. Olen kyllä lukenut sivutolkulla tekstiä (ja lauantaina vietin 3-4h lukemalla eri dieeteistä, tylsä lauantai :D) tästä aiheesta mutta olen henkilö joka kerää tietoa eri lähteistä ja eri paikoista, ja muokkaa kysymykset niin että itse ymmärtää asian. Understand?

Suunitelmana on tehdä kehonkoostumusmittaus lähiaikoina kun ei ole kyseistä mittausta ei ole koskaan tullut tehtyä. Sitten kun tiedän kehon arvot tarttis lähtee dieettailee tammikuuss 2014.

Mitkä ovat ne perusarvot (P/HH/R) ketoosidieetille, luettuani tulin sellaiseen päätökseen että P30/H5/R65 arvoilla mennään?
Onko sillä käytännössä mitään väliä mitä syö, kunhan nämä arvot pysyvät?
Mistä tietää olevansa KETOOSISSA? Siitä että hengitys ja kusi haisee pahalle?
Voiko tätä ketoosidieettiä pitää yllä näillä P30/H5/R65 arvoilla käytännössä montakin kuukautta? (tarkoitus kyllä on dieetata pari kuukautta kolme kuukautta ja käydä mittaamassa arvot taas, jos tyytyväinen -> dieetin lopetus, kuullostaako järkevältä?)
Tuossa kun laskeskelin että treenipäivinä tulis saada ~3160kcal (välipäivinä 2600) ni siitä tarttis miinustaa n. 700kcal dieettiä varten, myös välipäiviin?
Dieetti ilmeisesti lopetetaan niin että nostetaan tasaisesti hiilareitten määrää ja laskemalla rasvan määrää suhteessa?
Lisäravinteena toimivat hyvin möllertupla ja kreatiini (5-6 litraa vettä)? Onko tarvetta muihin, sinkki, magnesium jnejne?

Nämä nyt ovan ne mitä mieleen tulee, lisään jos mieleen tulee jotain uutta. Toivon että jaksatte vastata antaumuksella ja auttaa ihmistä hädässä. :nolo:

Kiitos.

Mun mielestä "turhalla" makro-hifistelyllä ei ole oikein saavuteta mitään. Ketoosidieetin perusajatus on jättää hiilarit minimiin ja korvata se vaje proteiinilla, ja osaksi rasvalla.

Tällaista ruokavaliota voi noudattaa jopa pysyvästi mutta kannattaa oikeesti tsekata tohtorin kanssa sopiiko tämä itselle. Varsinkin ketoosidieetin alussa muutaman päivä olo on aika yyberi koska kroppa huutaa hiilareita, ja kovaa... Eli jos on mitään verenpaine tai sydän ongelmia ketoosille ei todellakaan ole asiaa!

Mä sanoisin että tutustu Atkinsin menetelmiin. Atkinsin dieetti on vähän rankempi kun ketoositus mutta 100% toimiva. Omaa kokemusta on sen verran että tiputin 104kg>86kg 7 viikossa (siis pysyvästi). Tänä aikana en tosin käynyt ollenkaan salilla tai liikkunut muuten. Mä en laskenut protskuja enkä rasvoja mutta vedin koko 7 vko 25grammaa hiilaria per päivä. Salaatista/kasviksista en laskenut hiilareita ollenkaan mutta kaikesta muusta kyllä. 25g:hen mahtuu pari näkkäriä tai muutama voileipäkeksejä tms.

Dieetin lopetus kannattaa tosiaan tehdä ajan kanssa ja nostaa hiilareita pikkuhiljaa ja siis ketoosin jälkeen kun syöt leivän, alkaa hiilarit tökkimään.

Yksi loistava puoli ketoosissa on se että leegot pysyy erittäin hyvässä kuosissa kun ei sokereita ole koneessa :)

Kysyisin, että pidetäänkö tankkauspäivä heti tuon 4 viikon aloitusjakson jälkeen? Onko näitä tankkauspäiviä pidettävä vaikka olo olisi hyvä ja energiaa riittää? Kuinka usein pitäisin niitä, kun rasvaprosentista ei ole tietoa (170cm/64kg, 36v nainen).

Kysyisin, että pidetäänkö tankkauspäivä heti tuon 4 viikon aloitusjakson jälkeen? Onko näitä tankkauspäiviä pidettävä vaikka olo olisi hyvä ja energiaa riittää? Kuinka usein pitäisin niitä, kun rasvaprosentista ei ole tietoa (170cm/64kg, 36v nainen).

Ei tankkauspäivien aloittamisella välttämättä mikään kiire ole. 4 viikkoa on raja mitä ENNEN sellaista ei parane pitää.
Eikä tankkauksia mikään pakko ole pitää ollenkaan... joskin jos salitreeniä harrastaa, niin tankkauspäivä lisää lihaksen glykogeenivarastoja, mikä parantaa treenitehoja, mikä koventaa treeniä, mikä auttaa paremmin säilyttämään lihasmassaa, mikä taas pitää aineenvaihdunnan korkeammalla tasolla, mikä polttaa paremmin rasvaa :)

Kerran viikossa tankkaus on aina varma valinta. Ja jos asia arveluttaa, niin aloita pienellä tankkauksella... esim. vain noin 3g hiilaria / kehonpainokg. Piiiitkiä aikoja (useita kuukausia) lähes kokonaan ilman hiilaria ei kuitenkaan kannata olla, koska muuten elimistön kyky käsitellä niitä (entsymitoiminta) heikkenee ja sitten niiden takaisin ottaminen ruokavalioon edes kohtuullisissa määrin tulee olemaan vaikeaa.

Mielenkiintoinen kirjoitus, kiitokset siintä!

Sitten itse asiaan. Koska ketoosi dietissä on tuo noin kuukauden aloitusjakso ennenkuin keho alkaa käyttämään kunnolla rasvaa energianlähteenä. Onko kannattavaa käyttää ketoosidiettiä 2 kk painonpudotukseen. Painoa olisi tarkoitus pudottaa noin 5 kiloa. Dietin jälkeen siis tarkoitus palata takaisin hiilihydraatti pitoiseen ruokavalioon.

Sitten itse asiaan. Koska ketoosi dietissä on tuo noin kuukauden aloitusjakso ennenkuin keho alkaa käyttämään kunnolla rasvaa energianlähteenä. Onko kannattavaa käyttää ketoosidiettiä 2 kk painonpudotukseen. Painoa olisi tarkoitus pudottaa noin 5 kiloa. Dietin jälkeen siis tarkoitus palata takaisin hiilihydraatti pitoiseen ruokavalioon.

Kuukauden ja alle kestoisessa dieetissä en lähtisi ketoosia soveltamaan, mutta kaikki sen yli niin ketoosi on ihan käypä vaihtoehto. Eli ei ole 2kk liian lyhyt aika.... koska kyllähän kroppa aina rasvaa (läskiä) energiaksi käyttää, kun syömiset on miinuksen puolella (olit ketoosidieetillä tai et). Toisin sanoen ei ketoosissakaan sen 4 ensimmäisen viikon aika rasvaa sen vähempää energiaksi kulu kuin vastaavassa ajassa tasapainoisellakaan ruokavaliolla, jos kalorivaje olisi molemmissa sama.

Ketoilussa kannattaa sitten tosin muistaa ja henkisesti varautua, että jos tavoite on 5 kilosta päästä eroon, niin alkuun suurin osa menetetystä vaakapainosta on nestettä ja varastohiilaria joten ei kannata lopettaa heti kun 5kg on vaakasta kadonnut, koska siitä voi tulla 2-3 kiloa takaisin, kun nesteet palautuu kroppaa ja lihakset täyttyy hiilarista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom