Morjes! Alkupäästä jonkun 30 sivua viestiketjua selailin, mutta en ihan koko ketjua jaksanut alkaa lukemaan lävitse. :D
Aloitin ohjelman noin kuukausi sitten. Noin 7 vuotta siitä kun viimeksi käynyt salilla, ja silloinkin se oli semmoista harvakseltaan käymistä eikä ollut minkään sortin ohjelmia. Elikkä siis tämä on ensimmäinen kerta kun noudatan ohjelmaa.
Jonkunlaista kehitystä ilmennyt, mutta tottakai sitä tulee, kun en aluksi tiennyt minkälaisella raudalla lähteä liikkeelle, joten lähdin siis tosi kevyellä raudalla. Yksi tosi kovasti päähän ottava asia tässä on oikean käden synnynnäinen rannevika, joka ilmenee todella veemäisesti mm. penkkipunnerruksessa. Siihen motivaatio aikoinaan lopahtikin, kun ranne ei tuntunut kestävän penkkaamista, eikä se kestä sitä edelleenkään kunnolla, vaikka todella varovasti olen yrittänyt. 60 kilolla kun tekee sarjoja kipeytyy ranne kunnolla. Olen ajatellut korvata penkin jollain muulla, mutta katsoo nyt.
Kolme viikkoa reenasin melko rankasti. Vähintään joka toinen päivä, mutta välillä peräkkäisinäkin päivinä, kun tuntui että kroppa palautui hyvin reenistä ja sitten yksi välipäivä jonka jälkeen taas normaalisti joka toinen päivä.
Tuloksia:
Kyykky smith-laitteessa 50 --> 80
Penkki 50 --> 60
Ylätalja (leukoja ei mene kuin 2 leveällä myötäotteella) (en tarkkaan muista, olen yleensä vaihdellut painoja, 40-50 kilolla teen maksimit)
Niskantakaapunnerrus seisten tangolla 25 --> 32.5
Hauiskäännöt seisten tangolla 20.5
Vatsoja teen yleensä 20/20/maksimit tai 25/25/maksimit
Nämä siis menee puhtaasti. Isommalla raudalla on koetettu. Kyykkyä päätin nyt laskea suosiolla 60 kiloon ja lähteä taas nostamaan ylöspäin 2.5 kiloa kerrallaan aina kun 13 toistoa viimeisessä sarjassa menee puhtaasti.
Penkissä ei tosiaan tahdo ranne kestää. Yritän ranteita vahvistaa parhaani mukaan, mutta eipä se paljoa auta, kun puuttuu pätkä luuta, eli koko ranne on käytännössä yhden luun varassa käsivarressa. Leikkaus edessä jossain kohtaa. Välillä olen hiukan tehnyt penkkisarjat eri lailla kun ei ole tuolla 60 kilolla pystynyt penkkaamaan. Eli olen tehnyt esim 50 kilolla 5x10 sarjaa. Mutta tällä konstin taas kädet väsyy seuraavia liikkeitä ajatellen, ja tulokset meinaa tippua niissä.
Ylätaljasta laitan tuloksia, kun seuraavan kerran menen maanantaina salille. Menisin muuten huomenna, mutta salikortti umpeutui ja olen vaihtamassa uudelle halvemmalle salille, jossa on henkilökuntaa seuraavan kerran maanantaina.
Niskantakaapunnerrus 35 kilolla ei mennyt puhtaasti kun yritin. Tein kyllä sarjat melko rauhalliseen tahtiin. Jos olisin tehnyt nostot nopeampaa, niin hampaat irvessä olisi saattanut mennä puhtaasti 35 kilolla. Mutta rauhalliseen tahtiin yritän edetä. Jos tuntuu liian raskaalta, niin palaan taaksepäin. Välillä on tietysti sekin vaikuttanut, kun jo lämmittely on ollut hiukan liian raskas, eikä ole sitten jaksanut tehdä virallisia sarjoja enää kunnolla. Eilen jätin lämmittelysarjat niskantakaapunnerruksessa kokonaan pois.
Hauskäännöissä etenin tuonne 23 kiloon, mutta sitten tajusin että tekniikkani on vähän hakusessa, eikä nostot ottaneet puhtaasti haukkareihin. Kun hioin tekniikkaa enemmän kohdalleen, sai palata taas taaksepäin.
Vatsoissa joudun käyttämään hieman jalkoja apuna. Yleensä kaveri pitää jaloista kiinni, tai käytän apuna jotain, että saan pidettyä jalat tukevasti maassa.
Paino ei ole muuttunut sitten mihinkään kuukaudessa, enkä läskimahassakaan huomaa että olisi pienentynyt. Ehkä on joku gramma tullut lihasta ja läskiä palanut tai sitten ei. Treenit on kyllä olleet suht rankkoja. Mutta tosiaan vasta se kuukausi takana ja tämän viimeisen viikon olin reissussa. Mutta yleisesti tuntuu olo jonkun verran riskimmältä ja kuntokin on kohonnut. Esim muuttoromppeiden kanniskelu ei ole enää niin epämukavaa.
Ravinnosta sen verran, että aamuisin teen perinteisen kaurapuuron, jonne heitän sekaan yleensä raejuustoa ja esim mustikkakeittoa. Yleensä teen melko perusruokia, makaronilaatikkoa, makaronia ja riisiä tai kanaa ja riisiä. Hedelmiä ei juurikaan tule syötyä. Protskujauhetta tuli 4 kiloa tilattua fitnesstukusta. 37 grammaa annos. Annoksia 2-3kpl päivässä muun ravinnon päälle. Magnesium poretabletteja vetelen silloin tällöin. Niin ja kananmunia tiesti välillä saatan raakana huljauttaa muutaman tauluun, jos tuntuu että on pulaa protskuista.
Ajattelin nyt ainakin kuukauden tai ehkä pari jatkaa tällä. Katsotaan nouseeko tulokset ja alkaako peilikuvassa tapahtumaan muutoksia. Täytyy alkaa ottamaan kuvia itsestä peilin edessä ja vertailla taas muutaman viikon päästä.
Edit. Venyttely on kyllä jäänyt monesti välistä, ja muutenkin aika heikohkoa. Siihen täytyy jatkossa panostaa paljon enemmän. Mutta jos menen salille, lämmittelen kunnolla ennen sarjoja ja lopuksi vielä venyttelen, niin kaksi tuntia ei riitä per käynti. Ja tietysti ennen treeniäkin olisi suotavaa venytellä.
Jos joku viitsisi linkata semmoisen videon, jossa venytellään kaikki golden sixissä rasittuvat päälihakset, niin olisin erittäin kiitollinen.
Unohtui tuosta, että aloitan lämmittelyn aina soutulaitteella soutamalla 2km rauhalliseen tahtiin, ja sitten kevyellä raudalla 2-3 sarjaa (esim kyykky pelkällä tangolla 2-3x10 sarjaa ja sitten se 80 kiloa tankoon ja 4x10).