Arnoldin kultainen kuusikko, Golden Six

Nytten tehny ohjelman kahdesti lävitse ja seuraaviin asioihin tarvitsisin tietoa/apua

1.Takakyykky ei ole minun liike.Voinko korvata tuon esim hack-kyykyllä? tuntuu paljon paremmalta tehdä sitä, kun ei tarvitse miettiä tasapainoa, kantapäiden nousua ja taipuvaa selkää.

2.Missä tulee treeniä ala-selälle?

3.Kuuluuko tuon pystypunnerruksen käydä ojentajiin, sekä ''hartian päälle ja sen taakse'' Ei kuitenkaan yläselässä tunnu.

1. Jos takakyykki tuntuu skeidalta tehdä, älä tee väkisin. Tai ei jos et saa sillä kunnon tuntumaa niin hae jokin vaihtoehtoinen liike.

2. Sitä itsekin mietin. Ei suoranaisesti mistään. Itselläni ei kyykky ainakaan selkään tunnu ottavan lainkaan...

3. Eiköhän ihan oikeilla alueilla se tuntuma ole.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos takakyykyssä ongelmana on tasapaino, kantapäiden nousu ja taipuva selkä, ei tuota kannata alkaa korvaamaan etukyykyllä joka on teknisesti hankalampi. Helpompia vaihtoehtoja ovat eri koneilla tehtävät jalkaliikkeet, mutta ne eivät täytä tuossa ohjelmassa samaa tarkoitusta.

Ei kannata luovuttaa takakyykyn kanssa, vaikka ei heti alkuun tuntunut luontevalta - aloita vaan niin pienillä painoilla että pystyt varmasti tekemään liikkeen rauhallisesti oikein. Tuo on varmasti se liike jonka harjoitteluun menee eniten aikaa ennenkuin alkaa sujumaan hyvin, mutta se kannattaa.

On kyllä melkosen lihaksia rasittava ohjelma. Vedän treenit ma, ke ja pe. Perjantaisin on yleensä niin jumppelissä, että viimeinen sarja jää vajaaksi. Nyt tosin vaihdoin tuon pe treeni lauantaille niin varmasti hitusen helpottunee ainakin. Erittäin hyvän tuntuinen ohjlema kyllä. Tätä ei ilmeisesti kannata kuitenkaan treenata kamalasti tuota kolmea kuukautta pidemmälle (?) vaikka ahnuld sanookin, että; "jos teet tätä yksinkertaista ohjelmaa vähintään kolme kk..".

Jos takakyykyssä ongelmana on tasapaino, kantapäiden nousu ja taipuva selkä, ei tuota kannata alkaa korvaamaan etukyykyllä joka on teknisesti hankalampi.

Mistäs tämän teorian löysit ja mihin perustuu? Luin jostain voimanostoharjoittelua käsittelevästä lähteestä, että harjoittelu kannattaa aloittaa nimenomaan kapeilla versioilla liikkeistä; kyykky etukyykkynä, mave kapeana, penkki kapeana, koska ne ovat helpompia omaksua ja vakaampia liikeradaltaan. Voi toki olla, että olen käsittänyt väärin, mutta IMO (ja omien kokemusteni perusteella) em. teoria pitää paikkansa.

Mun on ainakin helpompi tehdä etukyykkyä, kun takakyykyssä taas ei meinaa päästä pohjaan asti. Takakyykyssä juuri kantapäät nousee ja/tai joutuu "taivuttamaan" selkää eteenpäin, ettei kaadu selälleen. On vaan ilmeisesti jäykät nilkat/pakarat/takareidet. Etukyykyssä painopiste sen verran edempänä ja muutenkin istuvampi asento alhaalla, ettei tota ongelmaa ole.

Jos kyykky tuottaa vaikeuksia niin kannattaa kokeilla semmoista versiota kuin goblet squat ("maljakyykky"). Kyseinen liike pakottaa kropan liikkumaan oikeaoppisesti kaikissa kyykkyliikkeissä.

Itse aloitin tänään kuusikon tuolla liikkeellä vuorotellen prässin kanssa, otan takakyykyn käyttöön kun tekniikka on selkärangassa.

061004_goblet.jpg

Tuota liikettä voisi kokeilla ihan mielenkiinnosta. Saa vain nähdä riittääkö painot salilla. Suurimmat pötsit on 25kg... Tosin jos tuota käytetään vain apuna kyykyn tekniikan hiomiseen, niin varmaan nuo painot riittänee. Toisaalta silloin ei kyllä tota liikettä tarttis ees tehrä sillä tekniikka ihan hyvässä kuosissa..

Mistäs tämän teorian löysit ja mihin perustuu? Luin jostain voimanostoharjoittelua käsittelevästä lähteestä, että harjoittelu kannattaa aloittaa nimenomaan kapeilla versioilla liikkeistä; kyykky etukyykkynä, mave kapeana, penkki kapeana, koska ne ovat helpompia omaksua ja vakaampia liikeradaltaan. Voi toki olla, että olen käsittänyt väärin, mutta IMO (ja omien kokemusteni perusteella) em. teoria pitää paikkansa.
Tunnustan suorilta, että mutuilin tässä - omalla kohdallani etukyykky oli paljon vaikeampi opetella. Olen kuitenkin itse vielä aloittelija ja täysi nirunaru kaupan päälle, joten olin varmastikin turhan innokkaasti esittämässä mielipidettäni. Tässä kuitenkin lisää mutuilua. :david:

Upii kertoi että pari kertaa ohjelmaa kokeilemalla takakyykky ei vielä tuntunut hyvältä, eikä liike tunnu takareisissä. Liike ei ilmeisesti ollut hänelle ennestään tuttu - ainakin aiemmissa postauksissa isompana jalkaliikkeenä on maininnut lähinnä prässin? En itse saanut etu- enkä takakyykkyä kulkemaan hyvän tuntuisesti noin nopeasti tempausvalasta puhumattakaan. Minulle lähes pysty selkä etukyykyssä sai asennon tuntumaan pitkään epävakaalta, puhumattakaan tangon paikasta etuolkapäillä, joka ei tuntunut yhtä tukevalta kuin selässä.

Jos takareidet ovat liian jäykät, asentoahan voi kokeilla parantaa tuolla vanhalla lauta kantapäiden alla -konstilla. Toinen ongelmahan voi olla, että jalat ovat yksinkertaisesti liian kapealla, jolloin tarpeeksi alas pääseminen onkin ihan mahdotonta ilman että kantapäät nousevat, mutta tuo korjaantuu leveämmällä haara-asennolla.

Täytyy muuten näin ohimennen todeta että on tämä ohjelma kyllä yksi *kirosana*. Positiivisessa mielessä tietysti, ainakin pääasiassa. ;) Kuten joitakin sivuja sitten totesin, oli aikomus ottaa tämä työn alle 5 vuoden löhöilyn jälkeen. Muuten sama ohjelma, mutta penkkipunnerrus vaihtui dipeiksi kun ei ole penkkiä käytössä.

Tein ohjelman äsken läpi 10 kilon tangon kanssa suht. ripeään tahtiin, joten dippejä ja leukoja lukuunottamatta kroppa ei joutunut tekemään mitään erityisen raskasta, mutta hapoille mentiin silti reippaasti ja toisen pystypunnerrussarjan jälkeen alkoi päässä pimetä joten piti hieman hidastaa. En olisi piru uskonut, vaikka tiesinkin lähtötason huonoksi. Ei sentään päivällinen ihan potkinut ylös, mikä tosin olisi ollut todennäköistä jos olisin oikeasti tehnyt vatsat maksimeihin. Mutta nyt kun tosiaan vasta lämmitellään, niin jäi vähemmälle.

No, kyllä täältä pohjalta vielä noustaan. :kippis1: Seuraavan treenikerran, ellen jopa sitäkin seuraavan, teen vielä pelkällä tangolla ihan kropan totuttamiseksi ja sitten lähtee pikkuhiljaa oikeiden painojen haku. Ne tosin eivät taida paljoa olla.. Vielä. :whip:

Eikös tuossa ole liikerata saman tyyppinen kuin zercher kyykky (ei kirjoiteta noin mutta melkein) ?

Jeps, mutta sopii paljon paremmin kun toistomäärä on korkea.

Tein tänään 4x10 tuota maljakyykkyä, ja vaikka aloitin varovasti 30kg hanttelilla niin otti yllättävän hyvin jalkoihin kun tekniikka pysyy tiukkana alusta loppuun.

Kyykkäämään oppii kyykkäämällä, en ymmärrä miksi se tekniikka pitää saada selkärankaan jollain apuliikkeillä. Kyllä joku esim tempausvalakin on erinomainen siinä rinnalla kun hakee liikkuvuutta mutta ei sillä kyykkyä voi korvata. Tässä ketjun ohjelmassakin kyykky on kuitenkin selvästi se pääliike johon voi mielestäni käyttää puoletkin harjoitusajasta.

Etukyykyssä se vaikeus tulee varmaankin siitä kun tangolle on periaatteessa se yksi ainoa oikea paikka kun taas takana se kyykky ei hajoa siihen jos tanko on sattunut hieman liikaa niskaan tms. Toi maljakyykky näyttää lähinnä etukyykyn variaatiolta.

Kuka tahansa voi pistää tangon niskaan ja liikuttaa sitä pystytasossa, mutta oikeaoppinen kyykky on yksi vaikeimmista liikkeistä mitä voi salilla tehdä. Erityisesti jos ei missään vaiheessa saa opastusta kokeneemmilta niin lopputulos on se perus 100kg rautaa 3cm niiaus kantapäät nousten.

Tuon maljakyykyn löysin kun joku kokeneempi kommentoi että tulen vielä rikkomaan alaselkäni kyykkytekniikallani. Taitaa olla joku kuuluisampi valmentaja (Dan John?) joka sitä suosittelee tekniikan löytämiseen. Parempi uhrata pari viikkoa harjoitteluun kuin puoli vuotta loukkaantumiselle.

Ja idea on tosiaan pari viikon jälkeen siirtyä tankoon, pitkällä tähtäimellä parempi vaihtehto myös lihasten kehityksen kannalta kuin että jauhaa prässiä lopun elämänsä.

Tuon maljakyykyn löysin kun joku kokeneempi kommentoi että tulen vielä rikkomaan alaselkäni kyykkytekniikallani. Taitaa olla joku kuuluisampi valmentaja (Dan John?) joka sitä suosittelee tekniikan löytämiseen. Parempi uhrata pari viikkoa harjoitteluun kuin puoli vuotta loukkaantumiselle.
Juurikin Dan John. tässä on mielestäni hyvä videonpätkä kyseisen koutsin opetuksia kyykyn suhteen. Neuvoo tosi selvän oloisesti oikean asennon ja riittävän syvyyden, joskin pätkä on englanninkielinen ja käsivaralta kuvattu.

Meitsillä meni eilen tämän kuusikon tekemiseen aikaa 2 tuntia, kun lisäsin siihen pari sarjaa:

Pohkeet 2x10

Ojentajat 3x8

Ja taukoa pidin sarjojen välissä max. 2minuuttia.

Meneeköhän meikällä ohjelman suorittamiseen liikaa aikaa? :O

EDIT. Otin muutes huomioon tänään, että meikällä on aika paljon nyt 1kk:n aikana tuolla ohjelmalla kasvanu reisissä lihakset.

Aiemmin tein prässillä tai ojennuksilla reidet mutta nyt olen ohjelman mukaan kyykännyt ja nyt vasta huomasin miten hyvin reidet on kehittyny :)

Muualla kropassa ei vielä näy räjähtäviä tuloksia... no tässä vielä 2kk vedetään kuusikkoa + pari muuta sarjaa, mut sittenhän minä teen kahdeksikkoa enkä kuusikkoa =D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom