Arnoldin kultainen kuusikko, Golden Six

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Onko mulla mennyt jotain ohi vai eikö optimaaliseen lihaksen kasvuun oikeat toistomäärät ole 6-8, eikä 10?

Tuntuu vaan, että 3 x viikossa pelkkiä kymppejä ei massanhankintaan ole kaikkein tehokkainta.
Turha miettiä sitä mikä on opitimaalisin koska semmoista ei ole, parasta on vaihdella toisto määriä.

Onko mulla mennyt jotain ohi vai eikö optimaaliseen lihaksen kasvuun oikeat toistomäärät ole 6-8, eikä 10?

Tuntuu vaan, että 3 x viikossa pelkkiä kymppejä ei massanhankintaan ole kaikkein tehokkainta.

(Sori jos sama asia ollut täällä esillä aikasemmin. En millään jaksais lukea montaa sataa sivua.)

Väitätkö, että Arnold on ollut väärässä?

Voihan sitä tehdä niinkin, että valitsee painon jolla saa vaikka 5 toistoa ja tekee sillä sen 3 tai 4 kertaa 5. Tekee sillä painolla niin kauan, että saa kympin sarjat ja siirtyy sitten taas eteenpäin. Käytännössä siis progressio toteutuu, kun toistoja tulee lisää ja 10 toiston kohdalla taas lisätään vastusta. Täytyy vain toimia järkevästi eikä lähteä rikkomaan paikkoja egoilupainoilla.

Turun sanomissa oli artikkeli jossa juttua G-kuutosesta. http://www.ts.fi/teemat/liikunta/272487.html
Tuossa nettiversiossa ei taida olla haastateltujen henkilöiden mielipiteitä jokaisesta liikkeestä. Siinä kävi ilmi, että kumpikaan ei suosittele niskan takaa punnerrusta, koska siitä tulee olkapäihin niin paljon painetta. Korvaavaksi liikkeeksi suositeltiin pystypunnerrusta tai vipuliikkeitä taljassa / käsipainoilla.

Itse olen tehnyt aika pitkälti fiftyfiftysti niskan takaa ja pystypunnerrusta käsipainoilla. Olen vähitellen löytänyt itselleni sopivan tavan tehdä niskan takaa punnerrusta, mutta tiedä sitten, että mitä siitä tulee, kun painoja alkaa olemaan enemmän.

jahas...olin niin väsyny yövuoron jälkeen että tein vaan pikkasen aerobista kuusikon tilalla.. elikkä 20 min kuntopyörällä, 10 min kävelyä juoksumatolla ja 10 min soutulaitteella.. tuskinpa tässä takapakkia tuli...kroppa vaan ilmotti että nyt ei jaksa.. :hyper:

Parasta on vaihdella toistojen määriä, mutta tässä G6:ssa kuitenkin tehdään pelkkiä kymppejä. :rolleyes: Ei nyt oikein mennyt mulle jakeluun.
Tätä ohjelmaa tehdään 3 kk, tai miksipä ei vaikka niin kauan kuin progressiota tulee. Sen jälkeen vaihdetaan toinen ohjelma, jossa toiset toistomäärät. Tää punttaaminen on sen verran pitkäjänteistä touhua, että "toistomäärien vaihtelu" ei todellakaan tarkoita, että joka sarjassa eri toistomäärä, vaan esim. muutaman kuukauden välein. Se on tässä touhussa lyhyt ajanjakso.

^Aivan.

Tässä kun on nyt sivutolkulla sanottu, että sopii aloittelijalle hyvin tämä G6, niin mites esim. 2 jakoisen jälkeen tähän siirtyminen? Jos nyt on pari kolme vuotta tiukkaa treeniä takana 4- ja 2-jakoisilla, niin kannattisikohan tähän väliin ottaa tuo 3kk G6?

Kysytäänpä näin päin, että onko joku "kokeneempi" treenaaja kokeillut tätä monijakoisten jälkeen?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Tuossa nettiversiossa ei taida olla haastateltujen henkilöiden mielipiteitä jokaisesta liikkeestä. Siinä kävi ilmi, että kumpikaan ei suosittele niskan takaa punnerrusta, koska siitä tulee olkapäihin niin paljon painetta. Korvaavaksi liikkeeksi suositeltiin pystypunnerrusta tai vipuliikkeitä taljassa / käsipainoilla.

Itse olen tehnyt aika pitkälti fiftyfiftysti niskan takaa ja pystypunnerrusta käsipainoilla. Olen vähitellen löytänyt itselleni sopivan tavan tehdä niskan takaa punnerrusta, mutta tiedä sitten, että mitä siitä tulee, kun painoja alkaa olemaan enemmän.
Itekin tässä kun niskan takaa punnerrellu reilun kuukauden niin alkaa kyllä huomaan olkapäissä. Tekee mieli venytellä niitä lepopäivinäkin paljon enemmän kuin ennen ja nyt alkanut olkanivelissäkin jonkinlaista naksahtelua huomaan... Pitääpä kokeilla tuota pystypunnerrusta tosiaan. Ei tee mieli aiheuttaa mitään haittaa tai vammoja kropalle.

niin kannattisikohan tähän väliin ottaa tuo 3kk G6?
Vaikka nyt en kokeneempi treenaaja ole kuin korkeintaan ikäni puolesta, niin voisin kuvitella, että kyllähän tuo kolme kertaa viikossa kyykkääminen (ym.) antaa sinulle ihan erilaisen ärsykkeen kuin mihin kroppasi on tottunut. En millään usko, että menisi 3 kk hukkaan.

Olen nyt vetänyt 2,5 kk puhtaalla Arskan ohjelmalla ja kiitettävillä tuloksilla. Tuossa kun tulee tuo 3 kk täyteen, niin ajattelin hiukan vaihtaa ohjelmaa. Homma alkaa maistua pikkasen puulle + olen huomannut mm. pohkeiden ja ylärinnan jäävän vähemmälle huomiolle tässä ohjelmassa. Eli mitä mieltä olette sellaisesta säädöstä, että maanantaina ja perjantaina vedetään puhdas G6, mutta keskiviikon treeni menee seuraavasti:

MAVE 4 x 10 toistoa (2 min. palautus sarjojen välillä)
pohjenousut seisten tangolla 4 x 10 toistoa (2 min. palautus)
kulmasoutu tangolla 4 x 10 toistoa (2 min. palautus)
Vinopenkkipunnerrus 3 x 10 (2 min. palautus)
NTP 4 x 10 (2 min. palautus)
voimapyörä 3 x max

Vai onko syytä sitten kokonaan siirtyä eri ohjelmaan, esim. johonkin 3-jakoiseen? Olen vain huomannut tämän koko kroppa läpi 3 kertaa viikossa systeemin sopivan minulle.

Olen nyt vetänyt 2,5 kk puhtaalla Arskan ohjelmalla ja kiitettävillä tuloksilla. Tuossa kun tulee tuo 3 kk täyteen, niin ajattelin hiukan vaihtaa ohjelmaa. Homma alkaa maistua pikkasen puulle + olen huomannut mm. pohkeiden ja ylärinnan jäävän vähemmälle huomiolle tässä ohjelmassa. Eli mitä mieltä olette sellaisesta säädöstä, että maanantaina ja perjantaina vedetään puhdas G6, mutta keskiviikon treeni menee seuraavasti:

MAVE 4 x 10 toistoa (2 min. palautus sarjojen välillä)
pohjenousut seisten tangolla 4 x 10 toistoa (2 min. palautus)
kulmasoutu tangolla 4 x 10 toistoa (2 min. palautus)
Vinopenkkipunnerrus 3 x 10 (2 min. palautus)
NTP 4 x 10 (2 min. palautus)
voimapyörä 3 x max

Vai onko syytä sitten kokonaan siirtyä eri ohjelmaan, esim. johonkin 3-jakoiseen? Olen vain huomannut tämän koko kroppa läpi 3 kertaa viikossa systeemin sopivan minulle.

Minkälaisia tuloksia on tullut? Sarjapainot, lihasmassa? Itse aloitin tällä viikolla tekemään geekutosta ja tarkoitus olisi jatkaa se kolme kuukautta.

Itse oon tehny tuotakin vaihtelevasti, eli välillä isommilla romuilla esim. se 10-9-8 ja välillä puhtaasti pienemmillä 10-10-10 tai 12-12-12

sama homma täällä, ja sitten pidin ns. kevyen viikon, kävin kerran treenaamassa ja kas kummaa tällä viikolla tuntunut jäätävän kevyeltä vetää. Taisin vetää turhan tiukkaa pari kuukautta kun oli pitkä tauko ennen tätä treenipätkää.. Kannattaa vetää huilia se 2-3 pvää johonki välii.. Saattaa tehdä ihmeitä...

Kuukauden päivät suunnilleen takana ja edelleen tuntuu hyvältä.

Paino +5,7kg (aamupaino)
Kyykky +17,5kg
Penkki +12,5kg
Leuat 4,4,3 -> 12,12,10 (aika ottaa lisäpainoja matkaan?)
Pystypunnerrus +10kg
Haukkarit tangolla +2,5kg

Toinen kuukausi vierähtänyt ja tuloksia tulee kivasti. Varsinkin jalat tuntuvat paisuvan helvetisti.

Aamupaino +0,8kg
Kyykky +25kg
Penkki +12,5kg
Leuat 10kg lisäpainoilla 8,8,7
Pystypunnerrus +10kg
Hkääntö +5kg

Näillä näkymin 3kk tavotteista mennään ohi parin viikon kuluttua. 3kk kun täyttyy, aloitan dieetti/massa syklityksen 2vk välein ja todennäköisesti vaihdan ohjelman starting strengthiin tai johonkin 2 jakoiseen.

Vihdoin tuntuu taas siltä että homma alkaa toimia. Ylihuomisessa (maanantai) treenissä kaikissa liikkeissä enemmän painoa kuin viime maanantaina :) melkoista hunajata, kun ottaa huomioon että viimeiset 2-3 viikkoa kehitys on kaikessa muussa paitsi kyykyssä ollut täysin pysähdyksissä. Toivottavasti hyvä fiilis säilyy jäljellä olevat 2,5 viikkoa, jonka jälkeen voi hyvillä mielin päättää G6:n ja siirtyä kohti uusia haasteita!

Juuri aloittelen saliharrastustani uudestaan tällä g6:sella, kävin tiistaina rykäisemässä ekan treenin ja nyt on paikat niin lukossa, että kyykkyyn pääsemisestä ei toivoakaan. Järkevämpää ehkä palautella vielä tämä päivä, käydä ehkä heittämässä uintitreeni ja perjantaina sitten salille notkeammilla paikoilla?

Juuri aloittelen saliharrastustani uudestaan tällä g6:sella, kävin tiistaina rykäisemässä ekan treenin ja nyt on paikat niin lukossa, että kyykkyyn pääsemisestä ei toivoakaan. Järkevämpää ehkä palautella vielä tämä päivä, käydä ehkä heittämässä uintitreeni ja perjantaina sitten salille notkeammilla paikoilla?

Juu. Alussa tosiaan voi parin ekan treenin jälkeen olla tottumattomalla paikat niin jumissa, että palautuminen vie helposti pitempään. Varsinkin ekaa kertaa kun kyykkyä tekee niin loppuviikko on paskat housussa kävelyä. Koita saada vaikka kaksi treeniä ekalla viikolle ja seuraavalla sitten täydet kolme. Aika nopeasti kroppa tottuu treenaamiseen ja jossain vaiheessa alkaa miettiä, meneekö treeni edes perille kun treeniä seuraavana päivänä mikään lihas ei ole jumissa :)

Saa nähdä miten itellä käy, ollu tässä nyt puolitoista viikkoa kipeänä, mutta kunto alkaa nyt olemaan jo hyvässä kondiksessa. Voi olla, että melko piippuun vetää paikat taas seuraavalla kerralla. Voi myös olla ettei :) Sarjapainot varmasti pudonneet jonkin verran jo puolentoista viikon tauon jälkeen..

Suositut

Back
Ylös Bottom