Arnoldin kultainen kuusikko, Golden Six

Ite tein ohjelman aikana aina takaa ja tuntuma tietysti oli ihan eri kuin eestä.. Oma totuttelunsa liikerataan oli aluksi, kun olin tottunut tekee eteen. Että takaa vaan punnertamaan!

Oletko vetänyt leuat kanssa niskantaakse? Tämä kysymys ihan vaan mielenkiinnosta, koska itsellä ainakin tuntuu menevän niskantaakse leuoista hartiat rikki. Miksi sitten teen niitä? En normaalisti teekään, mutta kokeilin huvin vuoksi pari päivää sitten, ja hartiat on edelleen kipeät. Niskantaakse punnerrusta en ole koskaan edes yrittänyt, ehkä se ei ole yhtä hazardi liike, kuin pään taakse veto?

Oletko vetänyt leuat kanssa niskantaakse? Tämä kysymys ihan vaan mielenkiinnosta, koska itsellä ainakin tuntuu menevän niskantaakse leuoista hartiat rikki. Miksi sitten teen niitä? En normaalisti teekään, mutta kokeilin huvin vuoksi pari päivää sitten, ja hartiat on edelleen kipeät. Niskantaakse punnerrusta en ole koskaan edes yrittänyt, ehkä se ei ole yhtä hazardi liike, kuin pään taakse veto?

Jos olet kokeillut ensimmäistä kertaa niskan taakse leuanvetoja, niin tarkoittaako hartioiden kipeys 2 päivää myöhemmin sitä, että ne ovat menneet rikki? Tee voimapyörää ensimmäisen kerran, niin vielä 4 päivää myöhemmin vatsa on "rikki". Ei sillä, että markkinoisin niskan taakse leuanvetoa. Joillekin se sopii ja joillekin ei.

Jos olet kokeillut ensimmäistä kertaa niskan taakse leuanvetoja, niin tarkoittaako hartioiden kipeys 2 päivää myöhemmin sitä, että ne ovat menneet rikki? Tee voimapyörää ensimmäisen kerran, niin vielä 4 päivää myöhemmin vatsa on "rikki". Ei sillä, että markkinoisin niskan taakse leuanvetoa. Joillekin se sopii ja joillekin ei.

Sanoin vähän huonosti. Olen siis tehnyt niitä aikaisemmin satunnaisesti, mutta en koskaan säännöllisesti, johtuen just siitä kun hartiat yleensä oireilee seuraavana päivänä. Sinänsä outoa, että liikkeen aikana ei koskaan tunnu mitään kipua, vaan vasta treenin loputtua. Ärsyttää, olen joskus saanut tällä liikkeelä tosi hyvän "tuntuman" selkään, mutta sit taas useimmiten menee ihan väärät paikat kipeiksi. Pitäis vaan vihdoinkin tajuta, että eteen tehtävä versio riittää ihan hyvin, ainakin minulle. Vaikka kyllähän Arskan Bodaus ensyklopediassakin nimenomaan niskan taakse tehtäviä leukoja kehutaan parhaaksi variaatioksi. No, ehkä Arska ei tässä asiassa tiedä paremmin, vaikka onkin Arska.

Leukoja vedän sekä taakse että eteen, enimmäkseen kyllä leuat vedän eteen! Mutta selkäreeni päivänä vedän leuat taakse ja leveällä myötäotteella eteen. Lisäksi yhtenä liikkeenä selkäpäivänä vedän myös taakse ylätaljassa. Näitä liikkeitä teen siksi, koska itse saan niillä hyvän tuntuman, eikä tunnu pahalta. Pahoittelen off topiccia!

Nyt kun leuoista puhutaan niin voisin kysäistä sen, että onko haittaa jos vaihdan hauiskäännön leuanvetoon vastaotteella. Leukojen vetoa vastaotteella kun tunnutaan hehkutettavan monessa paikassa "käsien parhaaksi massaliikkeeksi" mutta tuntuu vain, että 6 sarjaa erilaisia leuanvetoja voisi olla olla liikaa yhteen treenikertaan.
Ainakin se käy rankasti näppivoimien päälle(ei todellakaan huono asia).

Nyt kun leuoista puhutaan niin voisin kysäistä sen, että onko haittaa jos vaihdan hauiskäännön leuanvetoon vastaotteella. Leukojen vetoa vastaotteella kun tunnutaan hehkutettavan monessa paikassa "käsien parhaaksi massaliikkeeksi" mutta tuntuu vain, että 6 sarjaa erilaisia leuanvetoja voisi olla olla liikaa yhteen treenikertaan.
Ainakin se käy rankasti näppivoimien päälle(ei todellakaan huono asia).

Vedä ne ohjelman leuat vastaotteella ja vaihda habakääntö kulmikseen :) Esimerkiksi.

Itselläni nyt noin kuukausi ohjelmaa takana. Kyllähän tuota kehitystä on tullut toisissa hieman enemmän ja vähemmän.

Viimeksi eilen oli treenikerta ja nyt tänään löi jostain syystä ekaa kertaan selän ihan lukkoon. Lihakset ovat ikäänkuin koko ajan jännityksessä ja joutuupi melkein hieman kyyryssä kävelemään. Mitään erityistä kohtaa selästä en osaa sanoa, että mikä siellä on kipeenä, ehkä tuosta keskeltä/yläpuoliskon väliltä. Mikähän on nyt sitten mahtanut lyödä selän jumiin? Teenkö väärin jalkakyykyn tai edestäpunnerruksen? Niskantakaa en ole tehnyt tuota, vaan nimeomaan edestä. Olisikohan syy siinä sitten, sillä selkä joutuu siinä aika koville ajoittain etenkin viimeisen sarjan kohdalla? Vai kumpi mahtaa olla se todennäköisempi aiheuttaja... Toivottavasti ei nyt treeniä keskeytä. Toki syynä voi ehkä olla myös joku muukin liike... esim. voiko penkissä jännittää selän jotenkin "väärin"?

Itse en ainakaa usko, että penkki ois tota aiheutannu. Olen kyllä kuullut, että joltain ois etureisi revähtänyt penkkiä tehdessä. Todennäköisesti johtuu kyykystä. Kannattaa pyytä joku kaveri siihen kattomaa, ettei selkä mee kaarelle, kun kyykkäät. Pystypunnerruskin voi kyllä ottaa selästä joten kannataa sitäkin suoritustekniikka hiukan tarkkailla.

Toivotaa, ettei treenitaukoo tartte pitää:thumbs:

Itse en ainakaa usko, että penkki ois tota aiheutannu. Olen kyllä kuullut, että joltain ois etureisi revähtänyt penkkiä tehdessä. Todennäköisesti johtuu kyykystä. Kannattaa pyytä joku kaveri siihen kattomaa, ettei selkä mee kaarelle, kun kyykkäät. Pystypunnerruskin voi kyllä ottaa selästä joten kannataa sitäkin suoritustekniikka hiukan tarkkailla.

Toivotaa, ettei treenitaukoo tartte pitää:thumbs:
Jees, näin toivotaan..

Itsekin kyykkyä olen epäillyt, sillä suoritustekniikka siinä ei ole välttämättä ihan kunnossa. Tarkoitus olisi siis pitää selkä suorana? Toki olen myös tuntenut, että pystypunnerrus ottaa selkään, ei ensimmäisillä sarjoilla mutta viimeisillä loppuvaiheissa. Tiedä sitten mistä se johtuu mutta tähän asti muuten ei ole ollut selän kanssa ongelmia kun treeniä olen tehnyt. Liekkö sitten seurausta siitä, että eilen oli neljäs kerta putkeen sattuneesta syystä treeniä, joka toinen päivä siis neljää kertaa peräkkäin. No nyt täytyy mennä vasta seuraavan kerran torstaina.

eihän tuossa (golden six) ojentajat saa tarpeeksi treeniä! ohjelma tuntuis hyvältä kun aattelin pikkusen tiputtaa painoa, ja nyt olen treenannut 4-jakoisella. 3krt, vk:ssa salilla ja 2-3 lenkkiä viikkoon ois hyvä. mutta pitää ottaa tuohon treeniin ranskalainen punnerrus mukaan.
Kyllä saa, penkissä ja niskantakaa punnerruksessa. ite tein joskus hauiskäännön ja vatsojen välissä kolme sarjaa kapeeta penkkiä ja ihmettelin ku ojentejat ei kehity. Sitten jätin sen pois jonkun viisaan ihmisen neuvosta ja kas kummaa; ojentajat lähti kasvuun :hyper:

Pure Creatine 300 g -25%

Puhdaslaatuinen kreatiinimonohydraatti

14,90€
Quaresma: pystäri ottaa yläepäkkäisiin, mutta ei sen muuten selkään pitäisi ottaa. Toki jos seisten tekee niin alaselkä voi saada kevyttä staattista rasitusta kun pidetään rankaa suorana. Enemmän menee tosin vatsoille, kai. Jos selkä taipuu yliojennukseen (kuten minulla :() voi alaselkään tulla kipua (joka ei ole lihaskipua).

Sitten yleisesti. Miltä tällainen modi vaikuttaa?

Takakyykky 4x10
Penkkipunnerrus 3x10
Leuanveto kapea vastaote 3x10 - Kun teen kapealla v.otteella niin ei tarvita mitään hauisvemputuksia.
Pystypunnerrus kp seisten 4x10 - Diggaan kässäriversiota ihan kybällä.
Maastaveto 2x10 - Haluan treenata kroppaa tasapuolisesti ja mavella saadaan tarpeeksi rasitusta takareisille, pakaroille, alaselälle ja epäkkäille. Vain kaksi sarjaa, koska kyykkyä tehdään neljä.
Voimapyörä 3x6 - Voimapyörä on hyvä liike. Käytän lisäpainoja. Toistoja vain kuusi jotta voi treenata hyvin syviä (hitaat negatiiviset) (en tiedä treenautuvatko ne syvät noin paremmin mutta tuntuu hyvältä!). Muutenkin helpompi hengittää.
Pohjenousu 3x16 - En perusta juurikaan eristävistä, mutta pohkeet ovat niin siistit. Toistoja enemmän, taitavat tepsiä hyvin pohkeisiin.

Eli miltä vaikuttaa?

Ite en tota mavee tohon enää ottais. Ottaa nuo takareidet, pakarat ja keskivartalo tarpeeks osumaa, kun kyykkäät 3 kertaa viikossa. Voishan sillee tietenkin tehä, että kahtena päivänä viikossa kyykky ja kerran viikossa mavee. Ite tein tollee niinku Arska oli parhaaks kattonnu ja tuloksia tuli kyllä.

Ajattelinpa itsekin kokeilla tätä ohjelmaa tosin hieman modattuna eli vatsojen sijaan teen 2 sarjaa reidenkoukistusta sekä 2 sarjaa takaolkapääsoutua. Treenipäivinä tulee olemaan su,ti ja to. Välipäivinä pientä hölkkää kautta kävelyä sekä perjantaina treenaan pelkät vatsat. Aikaisemmin olen tehnyt 4-jakoisella ja viime viikon painoina oli sot.pena 3*7*85kg, kyykky 3*6*105kg ja pystypunnerrus 4*7*52.5kg. Tämä viikko ollut paussia, koska minulla todettiin jännitysniska. G6:sen painot lähtee tod.näk. penkki 70kg, kyykky 80kg, pystypunnerrus 40kg ja hauikset 35kg. Pituutta on 174cm ja paino n.73kg. Mielipiteitä?

Ohjelma vaihtuu, ja tätä tuli pari kuukautta hakattua. Tulokset?-->

- Rintakehä selvästi kasvanut
- Selkä selvästi kasvanut
- Etureidet kasvaneet selvästi ja persekin ottanut muotoa
- Käsivarret kasvaneet ja vatsalihakset on nousseet tuonne rasvan alle

Tuloksista niin penkki nousi 60kg x10 x3--> 80kgx 10 x3
Jalkakyykyssä oli teknisiä ongelmia mutta kun ne saatiin hoidettua niin 10kg saatiin sinne sarjapainoihin lisää. Hauiskääntöön saanut laittaa Z- tankoon molemmille puolille 7.5kg lisää.
Mutta koska tää on kehoilu ohjelma niin ei tuloksista sitten enempää, toimii:puntti:

mulla on ollu vasemmalta puolen ala selkä kipeä erityisesti ottaa kyykkyä tehtäessä. kannattasko toi kyykky tehä smith koneella että tulis oikea oppisemmin tehtyä? niin ja leukoja ku menee aika vähän nii kannattaako taljalla tehä eteen vai niskan taakse lisäksi?

mulla on ollu vasemmalta puolen ala selkä kipeä erityisesti ottaa kyykkyä tehtäessä. kannattasko toi kyykky tehä smith koneella että tulis oikea oppisemmin tehtyä? niin ja leukoja ku menee aika vähän nii kannattaako taljalla tehä eteen vai niskan taakse lisäksi?

Tekniikka kuntoon kyykyssä. Leukojen LISÄKSI ylätalja eteen.

Pyydäppä joku tarkistamaan sinun kyykkytekniikkasi. En lähtisi tekemään kyykkyä millään koneella.

Yks ehdotus olisi tuohon leukojen tekoon, että teet niin monta ku jaksat ja sit vielä vetäset ylätaljalla rinnalle heti perään niin monta ku jaksat. Mutta pelkästään tekemällä 3x max leukoja niin kyllä siinä kehitystä tulee.

Eräs vanhempi salijannu tuli neuvomaan ku näki minun ja kaverini tekevän pystypunnerrusta niskan taakse. Sano että jos halluu pitää paikat kunnossa, niin mieluummin joko käsipainoilla pystypunnerrus tai pystypunnerrus tankolle edestä. Onhan se varmasti totta että ku painot nousee ja vedetään tangolla niskan taakse niin joku siellä sanoo poks. Tässäkin asiassa on varmasti monta mielipidettä.

Arskan G6 kyllä on hyvä ohjelma. Itse tällä hetkellä teen sitä koska aikaa ei ole käydä kuin pari kertaa viikossa. Kuitenkin monta kuukautta tuli käytyä n. 4 kertaa viikossa..Varmasti tekee myös hyvää motivaatiolle. Mutta kuhan taas muut urheilulajit vähenee niin pääsee vetää kunnon treeniä. Kiitos Arska! :D

Edit: Hidas.

Juu tuota ylätaljaa tosiaan kannattaa tehdä leukojen lisäksi, jos ei alussa montaa mene. Selvää kehitystä tapahtunut ainakin itselläni juuri sen takia leuvoissa, että niiden lisäksi tehnyt ylätaljaa eteen.

Tuon jalkakyykyn kanssa täytyy ilmeisesti vetää takapakkia painoissa sen verran, että saisi tuon tekniikan oikeaan kuntoon. Nyt selkäkin on jo lähes täysin kunnossa, kun pari päivää sitten oli vielä ihan jumissa. Kertokaapa nyt asiantuntijat pikainen ohjeistus, kuinka tuo jalkakyykky tehdään oikeaoppisesti. Jalat ilmeisesti hartioiden leveydellä ja pitää pitää huoli, ettei polvet käänny sisään päin? Niin ja missäs kulmassa jalkojen pitää olla, suoraan eteenpäinkö? Kiitän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom