Arnoldin kultainen kuusikko, Golden Six

Juu samanlaisia mietteitä mullakin..mutta taidan tehdä niin, että ( esim. tänään) teen vaikka joka toisen treenin kohdalla niin, että teen pystypunnerruksen tilalla jonkun suoraan ojentaja liikkeen, tänään esim. ranskalaisen punnerruksen. Saapahan nekin osumaa :whip: ja ihan omasta mielstä kovaa tulee jumpattua, tänään oli Polarin mukaan:

Kcal: 898 :eek:
max syke: 178
keskisyke: 134
rasvan osuus kaloreista 50% ( mistä se muka tuon tietää..)

Oli miten oli, musta tuntuu että vammoja tulee jos jatkaa KOVAA tuolla ohjelmalla päivästä toiseen..

Oli miten oli, musta tuntuu että vammoja tulee jos jatkaa KOVAA tuolla ohjelmalla päivästä toiseen..
Kaikissa tällaisissa tasaisen progression yksijakoisissa ohjelmissa tulee jotain oireita, jos ei ymmärrä kuunnella omaa kehoaan ja antaa sille aikaa palautua aina tarvittaessa. Eli jos tuntuu että kehitys pysähtyy ja/tai paikat alkaa prakaamaan, niin yksi kevyt viikko väliin. Ja jos joku tietty liike tuntuu aiheuttavan alituisesti ongelmia, niin 99% varmuudella kyseessä on joko paska tekniikka/liikaa painoa tai sitten tukilihaksiston puutetta. Sitten kun nämä vaihtoehdot on varmuudella suljettu pois, niin sitten voidaan päätellä että kyseinen liike ei vain sovi kyseiselle ihmiselle, ja alkaa miettiä miten sen voisi korvata.

Olkapäät kyykyssä kovilla ?

Kyykyssäkin on olkapäät kovilla. Riippuen tosin hieman tekniikasta eli missä kohtaa pitää tankoa. Ja penkissä myös sivu ja takaolkapäät on mukana nostoa tukemassa. Katsoo vaikka olkapäävammojen määrää mitä penkistä tulee, niin näkee, että penkki on kova liike olkapäille, etenkin väärällä tekniikalla.

Nyt on kuule tekniikka tosi pahasti vinoillaan Ysikymppinen, tai sitten kirjoitat jotakin muuta kuin tarkoitat. Etsippäs selästäsi/hartioistasi sellainen tasanne että se tanko pysyy siinä ihan omalla painollaan ja kädet/ranteet eivät tosiaan tee työtä siinä.

Kokeiles tuolla tavalla, niin ei rupee olkapäät huutamaan "Hallelujaa Hard Rock!" :dance:

Siis tää koskee kyykkyjä.

Voihan sitä kyykkyä tehdä tanko niskassa ja bodailla. Jotkut haluavat voimailla ja silloin tanko on usein alempana selässä. Silloin kyllä ottaa kyynärvarsien päälle, varsinkin, jos kyseessä on jäykempi kaveri, jolla yläkropan liikkuvuus tulee vastaan ja olkapäätkin voivat olla kovilla.

Kaikissa tällaisissa tasaisen progression yksijakoisissa ohjelmissa tulee jotain oireita, jos ei ymmärrä kuunnella omaa kehoaan ja antaa sille aikaa palautua aina tarvittaessa. Eli jos tuntuu että kehitys pysähtyy ja/tai paikat alkaa prakaamaan, niin yksi kevyt viikko väliin. Ja jos joku tietty liike tuntuu aiheuttavan alituisesti ongelmia, niin 99% varmuudella kyseessä on joko paska tekniikka/liikaa painoa tai sitten tukilihaksiston puutetta. Sitten kun nämä vaihtoehdot on varmuudella suljettu pois, niin sitten voidaan päätellä että kyseinen liike ei vain sovi kyseiselle ihmiselle, ja alkaa miettiä miten sen voisi korvata.

Erittäin hyvin sanottu. Mikään ei myöskään estä pitää extra lepopäivää jos kroppa sitä vaatii. Tai vaikka sinne salille menisikin, niin ei mikään estä jättämästä muutaman kerran väliin niitä esim. olkapäitä rasittavia liikkeitä. Kuuntelemalla omaa kroppaa vältytään vammoilta ja ylitreenaukselta.

Nyt on kuule tekniikka tosi pahasti vinoillaan Ysikymppinen, tai sitten kirjoitat jotakin muuta kuin tarkoitat. Etsippäs selästäsi/hartioistasi sellainen tasanne että se tanko pysyy siinä ihan omalla painollaan ja kädet/ranteet eivät tosiaan tee työtä siinä.

Kokeiles tuolla tavalla, niin ei rupee olkapäät huutamaan "Hallelujaa Hard Rock!" :dance:

Siis tää koskee kyykkyjä.

Jaa... Itse taas en tajunnut ollenkaan, mitä tarkoitat :). Eipä ole kuule minun keksimä juttu, että kyykky rasittaa hartioita. Etenkin voimanostotyylillä tehty kyykky, jossa tanko on takaolkapäiden päällä, on melko kova liike olkapäille. Ja yläselkääkin joutuu jännittämään kovaa. Kokeilepa vaikka penkata kyykyn jälkeen, niin huomaat, että on paljon vaikeampaa kuin ennen kyykkyä.

Bodytyylissä, jossa tanko on niskassa/epäkkäiden päällä, ei sitten tarvitse olkapäitä ja yläselkää jännittää niin paljoa ja niille paljon kevyempi liike. Muutenkin paljon helpompaa :).

Bodytyylissä, jossa tanko on niskassa/epäkkäiden päällä, ei sitten tarvitse olkapäitä ja yläselkää jännittää niin paljoa ja niille paljon kevyempi liike. Muutenkin paljon helpompaa :).

Ei todellakaan ole paljon helpompi toi bodytyyli. Vaatii paljon enemmän venyvyyttä, että ylipäätänsä pääsee alas asti tolla tyylillä + paljon rankempaa polville. Bodytyylissä mättää se, että se ei oikeasti sovi kaikille ihmisille ( = ei sovi mulle ). Voimannostotyylinen kyykky sen sijaan ei ole niin rankka polville, siinä pystyy käyttämään enemmän painoa ja on ehkä muutenkin kokonaisvaltaisempi liike, just noitten mainitsemiesi syitten takia. Eli ollaankin samaa mieltä oikeastaan. Tietty jollekin toiselle bodytyylinen kyykky saattaa olla parempi, mutta esim. omat polvet ei sitä kestä.

eka kuukausi takana kuusikkoa ja kehitys ollut hyvää!

kyykkyyn tullut 15kg lisää aloitin tosin vähän tasoni alapuolelta
pystypunnerukseen 6kg
penkiin 7.5kg
leukoihin pari lisää
hauiksen olen tehnyt välillä käsipainoilla ja taljalla tangon sijasta että siinä en ole niin hirveästi kiinnittänyt huomiota kehitykseen..

Itselläni kanssa kuukausi takana tätä g6:sta ja tällästä kehitystä tullu (Takana ei ole minkäänlaista urheilutaustaa tms. joten aika pohjalta lähdettiin. Lihaskunto tosin aina ollut hyvä):

Kyykky: 20 kg -> 50 kg
Penkki: 20 kg -> 35 kg
Leuat: 5-5-4 -> 10-6-5
Edestä punnerrus: 17 kg -> 19 kg (Aivan totaalisen paska tämä, mistäköhän voisi johtua? Vinkkejä?)
Hauiskääntö: 17 kg -> 20 kg

Paino noussu 2 kg kuukaudessa.
Ainiin ja ikää 16 v ja 175cm/63,5 kg.

Hävettää kyllä tälläset tulokset, kun tääl 14 v jannut penkkaa satasia ja mavettaa 150 kg :D
Mut eipä siin mitään, tarkotus alunperin on ollu lähinnä saada sitä lihasta ja onhan sitä kuitenkin tullut jonkunverran kuukaudessakin ja siihen olen tyytyväinen :)

Miksi tuo leuanveto pitää vetää joka sarjalla maksimimäärä toistoja? Eikö olisi järkevämpää tehdä sekin liike samaan tyyliin kuin nuo muut, eli joka sarjassa sama määrä toistoja, siten että viimeisen sarjan viimeinen toisto ottaa vasta koville? (Esim. jos maksimi on vaikka 10 leukaa, niin tekee 6-6-6 tai jotain sinnepäin).

Pure Creatine 300 g -25%

Puhdaslaatuinen kreatiinimonohydraatti

14,90€
Miksi tuo leuanveto pitää vetää joka sarjalla maksimimäärä toistoja? Eikö olisi järkevämpää tehdä sekin liike samaan tyyliin kuin nuo muut, eli joka sarjassa sama määrä toistoja, siten että viimeisen sarjan viimeinen toisto ottaa vasta koville? (Esim. jos maksimi on vaikka 10 leukaa, niin tekee 6-6-6 tai jotain sinnepäin).
Noin mä olen ainakin itse tehnyt. Imo ei kannata tehdä jokaista sarjaa loppuun.

ja siinä vaiheessa kun alkaa sarjat näyttämään 15,15,15 niin kannattaa ne lisäpainot ottaa mukaan sen verran että pääsee taas vaikkapa 6,6,6

Sinähän voit ihan vapaasti tehdä sen niinkuin parhaaksi näet/parhaalta tuntuu. Tee vaikka ensimmäiset kaksi sarjaa jättämällä pari toistoa taskuun, ja puske sillä viimesellä sarjalla max. Kympin maksimilla se voisi taittua vaikka 8-8-7, niin että tuo 7 on sitten esim. 5 puhdasta + 2 tiukkaa runttausta päälle - ehdoton maksimi. Eli limboa itseäsi siinä tangossa nyt ainakin niin että tuntuu ja toistot pysyisi kohtuu tasaisina. Joka tyylillä tehtynä toistoja pitäisi kyllä tulla lisää. Siinä vaiheessa kun alkaa mennä reilusti yli 3x 15-settiä omalla painolla, ei muuta kuin lisäpainoa kassien alle. Kun alkaa sarjat pidetä taas, nostelee vastusta kuten missä tahansa muussakin liikkeessä, tavotesarjana g6:sen yleisolemuksen pohjalta voisi pitää sitä 3x10:ä.

Tai sitten voi tehdä aina juurikin 3 x max.

Ei se ole ku testata, niin kyllä sen huomaa muutamassa viikossa jos tekee liian tiuhaan liian rankkaa. Jos alkaa toistot laskea tai junnata paikallaan tuolla 3x max-tyylillä, niin sitten alkaa jätellä toistoja takataskuun ja pyrkii siihen tiukkaan viimeseen sarjaan. Pääasia on edelleenkin että toistot kasvaa ja lihaa tulee.

Olen tehnyt nyt pari kuukautta tätä Golden sixiä, ja tuntuu, että tuo hauiskääntö tangolla kehittyy todella hitaasti. Muutenkin tuntuu että forkut räjähtävät liikettä tehdessä mutta hauiksissa ei tunnu paljoakaan. En mielestäni tee hirveällä heijarilla ja olen pyrkinyt tekemään oikealla tekniikalla muutenkin. Olisiko syytä kokeilla vaikkapa hauiskääntöä käsipainoilla tai jotain muuta hauisliikettä?

Olen tehnyt nyt pari kuukautta tätä Golden sixiä, ja tuntuu, että tuo hauiskääntö tangolla kehittyy todella hitaasti. Muutenkin tuntuu että forkut räjähtävät liikettä tehdessä mutta hauiksissa ei tunnu paljoakaan. En mielestäni tee hirveällä heijarilla ja olen pyrkinyt tekemään oikealla tekniikalla muutenkin. Olisiko syytä kokeilla vaikkapa hauiskääntöä käsipainoilla tai jotain muuta hauisliikettä?
En tajua miten forkut voi räjähtää habakäännössä, jos tekniikka on kunnossa ja liike on puhdas.
Onhan sulla kyynerpäät sivuilla? Ettet nojaa masuun/kivekseen tai vastaavaan?
Nimittäin jos nojaat niin luulisi, että ottaa just sillon forkkuihin suurimmaks osaks.

Sinulla ei ole ranteet aivan suorassa, vaan rullaat ylä- ja ala-asennossa aina sisään/ulos -> forkuille ylimääräistä vääntöä. Itse tuon huomasin hauiskääntöä tehdessä kun olin vääntänyt ranteen kipeäksi futiksessa. Ota suorasta tangosta kapeampi ote/etsi mutkatangosta semmonen kohta että kämmenet on sen verta sisään että tikut on helpompi pitää suorassa.

Jossain vaiheessahan forkut on tuolla sun tavalla niin kovassa tikissä, että hauiksesta tulee se suorituksen heikompi lenkki - ottaa forkkuja enemmän iskua :whip::thumbs:

Jossei ala muuten onnistua, niin heitä sopivalla vastuksella 20-30 toiston sarja alle, heitä vaikka toinenkin, ja ala sitten puskea sitä 3x10. Luulisi tuntuvan siellä missä pitää.

Kyllä siinä taitaa olla ihan tarkoitus takana, että leuat vedetään loppuun asti. Eli leuat 3xmax niinkuin ohjeessa sanotaan. Tekee sitten vähemmän toistoja jos ei pysty esim. kymmentä. Aika harva pystyy varmaan tehdä joka sarjalla yhtä montaa toistoa? Useimmilla taitaa se toistomäärä pudota sarjojen mukaan eli esim. 10-8-6.

Mielestäni jos pystyy tehdä yli 12 toistoa ekalla sarjalla, kannattaa alkaa panostamaan tekniikan puhtauteen ja siihen, että saa myös lopuissa sarjoissa sen kympin. Se on kuitenkin se maaginen luku jolla useimmilla lihas kasvaa parhaiten. Ottaa vaikka vähän leveämmän otteen jos tuntuu liian helpolta.

Esim. täällä vähän ohjeita leukojen vetoon
http://www.tmuscle.com/free_online_...things_you_should_know_how_to_do_1_the_pullup

Voi vittu, kun oon ollu tonttu.
Tein kuukauden tota pystypunnerrusta sellasella lyhyellä tangolla, eihän siitä tullu paskaakaan. +3,5 kg tuli vaan lisään ja joka kerta vitutti ku ei meinannu nousta.
Kokeilin sitten levytangolla tehdä sen ja ei helvetti, sujui heti paremmin ja sai paremman tuntuman olkapäihin. Samalla myös sain lisättyä n. 4 kg suoraan lisää painoa.
Harmitti myös, kun lisäsin liian nopeasti hauiskääntöön painoja. Otin nyt suoraan 5 kg takapakkia, kun alko mennä heijaamiseksi suurimmaks osaks. Heti sai paremman tuntuman hauiksiin, kun sai liikkeen tehtyä überpuhtaasti.

Hyvin on ohjelma toiminu. Vatsojen lisäks oon tehny aina heti yhden sarjan jälkeen 5 dragon flaggiä ja ei jumalauta se kiristyksen tunne vatsalihaksissa, huh.

Suositut

Back
Ylös Bottom