Ihan sama onko rutistus vai istumaannousu tehokkaampi, joka tapauksessa 20 toiston sarjojen runkkaaminen minipainoilla (kehonpaino vatsaliikkeissä) on ajantuhlausta.
Ja btw, onko tuolle väitteelle Kostamo jotain perustettakin? En itse ainakaan keksi, miten ihmeessä lonkankoukistajat voisivat työskennellä rutistuksissa.
Joudun tässä kysymyksessä turvaamaan auktoriteettiin (Pavel Tsatsoulineen). Miuistelisin jostain toisesta Janda-istumaanousuja käsittelevästä artikkelista lukeneeni, että tämä liittyy jotenkin etävaikutukseen. Eli jos jännität vatsalihaksiasi vatsarutistuksessa, käytät myös tahtomattasi lonkankoukistajia, jotka siirtävät rasitusta pois vatslihaksilta. Rinnastuksena tässä artikelissa käytettiin seuraavaa: käden ollessa nyrkissä, ja rannetta taittaessa jännittyy myös forkku. Parempaa perustelua minulla ei ole tähän hätään, mutta luottaisin kyllä Paveliin.
Ikäsi huomioon ottaen en uskokaan, että pystyisit keksimään perusteita väitteelleni: sinulla suurella todennäköisyydellä ei ole siihen tarvittavaa koulutusta. Ei ole minullakaan. Ja ei, tämä ei ollut ad hominem.
Olen kanssasi samaa mieltä tuosta toistojen määrästä: less is more. Mutta eivät kaikki kehonpainolla tehtävät liikkeet ole yhtä helppoja, kuten tässä on moninaisia kertoja tullut todettua. Itselle ainakin riittää 3x10 jandoja ihan ilman lisäpainoakin tässä vaiheessa, toki lisään sitten painoa kun helpoksi käy.