Arnoldin kultainen kuusikko, Golden Six

En tiedä sitten onko tuo vain mututietoa, mutta itse olen lukenut satunnaisista lähteistä että kova painoharjoittelu vaikuttaisi pituuskasvuun. Eikä tämä koske ainoastaan kyykkyä vaan IMO kasvuiässä ei kannataisi aloittaa mitään kovinkaan kovaa rääkkiä ei painoilla eikä juosten eikä millään muullakaan tavalla ja tuo arskan ohjelma on kuitenkin monien sitä kokeillen mielestä ollut tosi raskas ohjelma. Ja omasta kokemuksestakin voin sanoa että kasvuiässä voimatasot ja lihasmassa kasvavat kovaa vauhtia lähes olemattomalla harjoittelulla, enkä ainakaan itse suosittelisi arskaa kasvuiässä olevalle. Tämä on vain oma mielipiteeni.
mä alotin puntinnostelun nuorna poikana ja 196cm oli kasvuennuste, mutta jämähdin 190 centtiin:itku:, mutta toisaalta jos en olis alottanut punttailua niin varmasti olisin melkoinen kukkakeppi:)kantsii oottaa siihen asti kun pituuskasvu ei enää jatku ja sitten alottaa punttailu

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paljonkos opukka sulla on pituutta, on nimittäin tuo 40kg aika kevyt 15-vuotiaaks. Jos pituuskasvua on vielä paljon tulossa niin kannattaa varmaan olla vähän varovainen etenkin kyykyn kanssa. 3xkertaa viikossa kovia kyykky sarjoja kasvuiässä voi tehdä pahaa jälkeä nivelille.
No joo pituutta on 153cm. Hitto ku nyt nää kaikki alko puhuu tosta kasvamisesta nii ei oikee tiiä et pitäiskö aloittaa?!?!

Eikös tässä tehdä kyykky ihan oikein? http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBSquat.html

Millä liikkeelä muuten tuon leuanvedon leveällä otteella vois korvata? Käsipainot, pari tankoa, penkki ja siinä olevat härpäkkeet löytyis, voiko niillä tehä jotain korvaavaa? Vai pittääkö se hommata semmonen leuanvetotanko?
jotain kulmasoutua kai voisit käsipainoilla, mutta tästä ilmeisesti on pääteltävissä, että treenaat kotona, eli 2 vaihtoehtoa:

1) Osta leuanvetotanko
2)Mene salille

Millä liikkeelä muuten tuon leuanvedon leveällä otteella vois korvata? Käsipainot, pari tankoa, penkki ja siinä olevat härpäkkeet löytyis, voiko niillä tehä jotain korvaavaa? Vai pittääkö se hommata semmonen leuanvetotanko?

Voithan tehdä vaikka kulmasoutua käsipainolla, mutta suosittelisin hankkimaan sen leuanvetotangon.

No joo pituutta on 153cm. Hitto ku nyt nää kaikki alko puhuu tosta kasvamisesta nii ei oikee tiiä et pitäiskö aloittaa?!?!

Eikös tässä tehdä kyykky ihan oikein? http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBSquat.html
Se on kuule pelkkää paskaa, ettei kasva treenin takia. Erittäin yleinen harhaluulo. Itse aloitin 13-vuotiaana, ja kasvoin vuoden aikana 10cm, enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Olisin luultavasti tosin kasvanut saman mitan muutenkin.

Ei minun mielestäni. Hieman kankeutta havaittavissa, selän pitäisi pysyä suoremmassa ja kyykyssä tulisi mennä hieman 90 asteen kulmaa alemmas. Muistat venytellä joka päivä, niin kyykyn tekeminen helpottuu.

edit. Arnoldin kuusikko nimenomaan on juuri sieltä kevyimmästä päästä, jota voidaan hyvällä mielin suositella jokaiselle kuntosaliharjoittelusta kiinnostuneelle. :)

En tietenkään ole sitä mieltä, että urheilu olisi pahasta kasvuikäiselle päinvastoin. Olen vaan sitä mieltä, että nuorena ei ole hyvä aloittaa liian kovaa ja yksipuolista harjoittelua, en sitten tiedä onko arskan kuusikko liian kova ohjelma, sehän riippuu ihan toteutuksesta, mutta useat pakkislaiset ovat ainakin sanoneet sitä hyvin raskaaksi. 15-vuotiaissakin on paljon eroja jotkut ovat jo kropaltaan aikuisen näköisiä kun taas jotkut ovat hyvin pienikokoisia ja luonnollisesti nopeasti kasvanut voi aloittaa kovemman harjoittelun nuorempana. Mutta opukka aloita ihmeessä tekemään kuusikkoa jos haluat, kirjoittele sitten miltä tuntuu ja minkälaista kehitystä tapahtuu.

edit. Arnoldin kuusikko nimenomaan on juuri sieltä kevyimmästä päästä, jota voidaan hyvällä mielin suositella jokaiselle kuntosaliharjoittelusta kiinnostuneelle. :)

:anssi: Menee kyllä ihan tukkoon jos et ole koskaan treenannu salilla ennen ja alotat tällä. Itekin aloitin treenailun melkeenpä naisten ohjelmalla ensimäiset viikot että sai vähän tunnusteltua lihaksia jotta ei heti rikkos itteään. Hyvin ollaan tähän asti pärjätty. :thumbs:

Ja itekin tuota pituuskasvua olen miettinyt, se on niin fifti/fifti, että onko se asia totta vai ei. Toisaalta kun ajattelee ihan järellään niin meinaako se sitä että kun lihakset kasvaa luiden ympärille niin ne painaa luita jottei ne voi kasvaa, vai mistä tämä homma sit johtuisi? Kertokaa nyt. :whip:

:anssi: Menee kyllä ihan tukkoon jos et ole koskaan treenannu salilla ennen ja alotat tällä. Itekin aloitin treenailun melkeenpä naisten ohjelmalla ensimäiset viikot että sai vähän tunnusteltua lihaksia jotta ei heti rikkos itteään. Hyvin ollaan tähän asti pärjätty. :thumbs:

Ja itekin tuota pituuskasvua olen miettinyt, se on niin fifti/fifti, että onko se asia totta vai ei. Toisaalta kun ajattelee ihan järellään niin meinaako se sitä että kun lihakset kasvaa luiden ympärille niin ne painaa luita jottei ne voi kasvaa, vai mistä tämä homma sit johtuisi? Kertokaa nyt. :whip:
Pitää nyt lainata Checkeriä, eli paskanvitut menee mitään tukkoon, jos syö yli kulutuksen, tekee liikkeet oikein, lepää tarpeeksi, ja venyyttelee sekä sarjojen välissä että treenien jälkeen ja välipäivinä. Keho tottuu kovaankin rasitukseen, oletko kuullut sellaisesta henkilöstä kuin Petri Raatikainen? Lainaan hänen body-lehti haastiksestaan:

Meitä innokkaita nuoria miehiä oli samassa kopissa useampikin, mm. Asko Jantunen, Matti Laurila, Juho Ruusuvuori ja Askon velipoika Atso Jantunen. Yksi meitä innostanut voimamies oli "Pili" Kauppinen, joka teki meille niin rajuja ohjelmia, että niitä ei ollut mahdollista suorittaa mitenkään kerralla, vaan vaadittiin jo siihen aikaan kahta harjoittelukertaa päivässä.

Ohjelmassa oli 10 eri liikettä, kaikkia 10 sarjaa ja kaikissa 10 toistoa. Ei muuten kannata kokeilla... Kesäloman 1978 edellä mainittu poikajoukko harjoitteli kuin viimeistä päivää, jos siitä ei ollut muuta hyötyä, niin saavutimme hurjan peruskunnon ja lihaskestävyyden. Ihmeellistä oli vielä, että miehet vahvistuivat melkoisesti, vaikka ravintoasiat eivät ollut ihan päällimmäisenä mielessä. Oma painoni ensimmäisen vuoden harjoittelun jälkeen oli 47 kiloa ja sain penkkipunnerruksesta 110 kiloa.

Samoihin aikoihin aloitimme harjoittelun Tampereen Voimanostajissa ja pääsimme parempien harjoittelumahdollisuuksien pariin. Omapaino ei vielä siinä vaiheessa paljoa noussut, koska kävimme punttisalilla kuusi kertaa viikossa ja pelasimme jääkiekkoa sekä lenkkeilimme useita kertoja viikossa. Nykyisin tuntuu "kivalta" kuunnella salilla, kun nuoriso kertoo olevansa ylikunnossa? Todellisuudessa kaverit eivät pääse ylikuntoon vielä vuosiin, vaikka tekisivät mitä!

Itsellä oli toki muuta urheilutaustaa alla kahdeksan vuotta, mutta aloitinkin 3-jakoisella. Kun olen katsonut muiden 1-jakoisia treenejä (aloittelijoina), niin ne ei kyllä ole lähelläkään mitään kovaa. Liikkeet tehdään vielä väärin, ja lisäksi liian pienillä tai liian suurilla painoilla.

edit. Pituuskasvuun ei vaikuta kuntosaliharjoittelu yhtään mitään, korkeintaan jos kiskoo kyykyssä tai maastavedossa selkänsä kaksinkerroin, niin saattaa jopa vaikuttaa jotain. Tuo sinun "luu ei mahdu kasvamaan lihaksen takia", on kyllä yhtä :anssi: Tosin erittäin yleinen harhaluulo, kuten esim. että proteiini on "hormooneja"!

e2. trainer123 on oikeilla jäljillä...

mä alotin puntinnostelun nuorna poikana ja 196cm oli kasvuennuste, mutta jämähdin 190 centtiin:itku:, mutta toisaalta jos en olis alottanut punttailua niin varmasti olisin melkoinen kukkakeppi:)kantsii oottaa siihen asti kun pituuskasvu ei enää jatku ja sitten alottaa punttailu

Kylläpä taitaa melko suurella todennäköisyydellä olla nuo kasvuennusteet melkoista arvailua, ainakin mitä olen kuullut niin harvalla ne tarkalleen paikkaansa pitää. Lisäksi olen kuullut jostain että noiden tekemisestä olisi luovuttu kokonaan, juuri sen epätarkkuuden takia. Tästä en ole ihan varma.

Tukkoon saa, varsinkin aloittelija, itsensä millä tahansa ohjelmalla jos haluaa. Arska on aloittelijallekin ihan hyvä ohjelma, mutta kannattaa vain aloittaa maltillisilla painoilla eikä puskea heti ekalla viikolla täysillä. Järjen käyttöä ja oman kropan kuuntelua vaaditaan aina, ohjelmasta riippumatta.

Ja tuosta pituuskasvusta vielä kerran, kyse on vain ja ainoastaan siitä, että pituuskasvun ollessa kesken selkäranka on herkempi loukkaantumaan ja loukkaantumisen seuraukset voivat olla vakavia, mm. mainittuun pituuskasvuun vaikuttavia. Kuten useampi muukin tässä on jo todennut: niin kauan kuin et riko sitä selkääsi nostamalla päin vittua tai jatkuvasti maksimikuormilla, ei pituuskasvu ole millään lailla vaarassa.

Kylläpä taitaa melko suurella todennäköisyydellä olla nuo kasvuennusteet melkoista arvailua, ainakin mitä olen kuullut niin harvalla ne tarkalleen paikkaansa pitää. Lisäksi olen kuullut jostain että noiden tekemisestä olisi luovuttu kokonaan, juuri sen epätarkkuuden takia. Tästä en ole ihan varma.

Mulla meni ainakin aika pahasti mönkään :P Ennuste oli 198cm ja jäin 185cm :david:

Voisko joku postaa esim. jonku video pätkän youtubesta tai jotenki kertoo et miten toi takakyykky tehdään oikein. Itte ku en haluis sillä rikkoo selkää ja tehä päi vittua.

P.S. jos siinä on jotain ihan pientä virhettä kuten ei ehkä selkä ihan niin suorana ku pitäis ja tolleenn niin onks siitä heti haittaa?

http://www.youtube.com/watch?v=OtF_UfaGOZk Siitä ihan pakkikstaistelijan video

Edit. Mainitaan nyt vielä sen verran, että ota alussa sellaset painot millä se tekniikka pysyy läjässä. Harvinaisen ikävää lähteä muuttamaan tekniikkaa kun väärä tapa on opeteltu alussa.

Pitää nyt lainata Checkeriä, eli paskanvitut menee mitään tukkoon, jos syö yli kulutuksen, tekee liikkeet oikein, lepää tarpeeksi, ja venyyttelee sekä sarjojen välissä että treenien jälkeen ja välipäivinä. Keho tottuu kovaankin rasitukseen.

Olen samaa mieltä kuin Vstaote. Itse kun aloin tekemään kultaista kuusikkoa reilut kaks kuukautta sitten niin en ollut sitä ennen kertaakaan käynyt salilla. Heti alusta alkaen lähdin tekemään sellaisilla painoilla että viimeisen sarjan viimeinen toisto menee just ja just. Kertaakaan ei ole reenin aikana ruvennut heikottamaan tai mitään muutakaan. Myöskään seuraavana päivänä paikat eivät ole olleet yhtään kipeät (olen muistanut venytellä). Ainoastaan parina ekana kertana jalat olivat kipeät reenien jälkeen, koska jalat eivät olleet vielä tottuneet kyykkyyn. Ja kehitystä on tullut hyvin. Joten kaikenkaikkiaan loistava ohjelma aloittelijalle.

Voisko joku postaa esim. jonku video pätkän youtubesta tai jotenki kertoo et miten toi takakyykky tehdään oikein. Itte ku en haluis sillä rikkoo selkää ja tehä päi vittua.

Tässä muutama täydellisen kaunis kyykky vähän isommilla raudoilla:
http://www.youtube.com/watch?v=_081S58BBdk&feature=channel_page

P.S. jos siinä on jotain ihan pientä virhettä kuten ei ehkä selkä ihan niin suorana ku pitäis ja tolleenn niin onks siitä heti haittaa?

Ei se niin justiinsa ole, ei treenaamista tarvitse pelätä kunhan pääosin yrittää pitää nostot siisteinä. Tässä esimerkkivideo, miten ei pidä kyykätä:
http://www.youtube.com/watch?v=qJUPUYlIN_E

Aattelin täältä kysyä ku en oikee parempaa paikkaa löytäny.
:offtopic:Eli mitä meinaa noin yks ja kaks jakoiset ohjelmat? Sitte ku on noita jotain koko kroppa kerralla ohjelmia? Niin jos on vaikka tollanen kaks jakoinen ohjelma niin miten semmonen tehdää? Kahtena osana yhden päivän sisällä? Kahtena pivänä, kumpinakin toinen osio?

Tässä vaikka yks esimerkki:

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- Ylätalja / leuanveto x3
- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3
- rannekäännöt / kohautukset x2

:offtopic:Eli mitä meinaa noin yks ja kaks jakoiset ohjelmat? Sitte ku on noita jotain koko kroppa kerralla ohjelmia? Niin jos on vaikka tollanen kaks jakoinen ohjelma niin miten semmonen tehdää? Kahtena osana yhden päivän sisällä? Kahtena pivänä, kumpinakin toinen osio? ....

Jako tarkoittaa sitä, kuinka moneen osaan kroppa on jaettu. 1-jakoinen on siis itse asiassa jakamaton, koko kroppa kerralla -tyyppinen ohjelma. 2-jakoisessa kroppa on jaettu kahteen osaan jne... Jako taas ei kerro sitä kuinka tiheään salilla käydään, mutta yleisimmin jakamattomalla ohjelmalla kolmisen kertaa viikossa, 2-jakoisella 4 kertaa (kaikki lihakset 2 kertaa viikossa)... Viikko ei ole kuitenkaan mikään kiveenkirjoitettu kiertoaika, monella ohjelmalla on toimiva systeemi käydä vaikkapa joka toinen päivä salilla. Tapoja on melkein yhtä paljon kuin tekijöitä.

:offtopic:Eli mitä meinaa noin yks ja kaks jakoiset ohjelmat? Sitte ku on noita jotain koko kroppa kerralla ohjelmia? Niin jos on vaikka tollanen kaks jakoinen ohjelma niin miten semmonen tehdää? Kahtena osana yhden päivän sisällä? Kahtena pivänä, kumpinakin toinen osio?

Tässä vaikka yks esimerkki:

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- Ylätalja / leuanveto x3
- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3
- rannekäännöt / kohautukset x2
1-jakoinen: Treenataan koko kroppa joka kerralla ja ei peräkkäisinä päivinä.
2-jakoinen: Jaetaan keho kahteen osaan, esim. maanantaina alakroppa, torstaina yläkroppa
2-jakoinen 2 kertaa viikkoon: Sama kuin äsken, mutta tehdään maanantaina ja torstaina alakroppa, tiistaina ja perjantaina yläkroppa (suositumpi kuin edellinen)
3-jakoinen: Jaetaan keho kolmeen osaan, esim. vetävät, työntävät ja jalat, treenataan ei peräkkäisinä päivinä. Ehkäpä huonoin jako huonosti toteutettuna, mutta katso fiksu 4-jakoinen, sama idea kannattaa hyödyntää tässäkin eli epäsuorat rasitukset.

ns. "Wanha liitto":

4-jakoinen, jaetaan keho neljään osaan, esim. Jalat, Rinta ja olkapäät, Kädet, Selkä
5-jakoinen, jaetaan keho viiteen osaan, esim. Rinta, Olkapäät, Kädet, Selkä, Jalat
6-jakoinen, jaetaan keho kuuteen osaan, esim. Rinta, Taka-ja sivuolkapäät ja epäkkäät, Kädet, Takaolkapäät ja Takareidet, Etureidet, Selkä mm. Marko Savolainen on käyttänyt tätä. Ei suositella kenellekään.

Koskaan ei treenata kolmea päivää peräkkäin (paitsi TTT), 5-jakoisessa tulee jonain päivänä kaksi treeniä, ja 6-jakoisessa kahtena päivänä kaksi treeniä. 2-jakoinen 2 kertaa viikkoon, 4,5 ja 6-jakoisten treenipäivät:
Treeni, Treeni, Lepo, Treeni, Treeni, Lepo, Lepo

Toivottavasti selventi.

PS. Tuo sinun 2-jakoisesi ei välttämättä ole se paras mahdollinen 2-jakoinen...

Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. Aloittelijoille ei suositella 5-tai 6-jakoista.

Ei se aloittelijalle niin helvetin tarkkaa ole onko nyt täydellisesti loppuun hiottu jako. Ei niillä perusliikkeillä paljo pieleen voi tehdä. Tärkeämpää on saada se treenirutiini ja eri liikkeiden tekniikka opeteltua ja sitten vain kohti isompia massoja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom