Minä olen suunnitellut Macin ostamista harrastuskäyttöön jo aika pitkään. Ongelmana vain on, että minulle sopivaa Maccia ei Applen valikoimista löydy. Mac Pro olisi varmaan ihan kiva, mutta en minä tarvitse 2500 euron tehomyllyä. iMaccia en myöskään hanki. Integroitu kiiltävä näyttö ja hintaa vähintään 1000 euroa. Ei kiitos. Läppäriäkään en tarvitse. Niistä sentään löytyy vielä muutama vanha malli mattanäytöllä, mutta kun kerran en kannettavuutta tarvitse. Ja maksaa se vanha MacBookkikin 950 euroa. Mutta Mac mini on sopivassa hintaluokassa ja sen idea on minulle sopiva.
Mac miniä on kuitenkin päivitetty viimeksi yli vuosi sitten, mutta hinta on silti sama. Koska minun ei nyt ole pakko ostaa konetta, vanhentunut mini saa jäädä kauppaan. Jos ostaisin uuden Windows-koneen, voisin ostaa sen koska tahansa, ja saisin uusimmat komponentit juuri tämän hetkiseen markkinahintaan. Tai vähän vanhempia komponentteja vähän halvempaan hintaan. En halua säätää ostamaani konetta, mutta haluaisin sen ostohetkellä olevan uusinta tekniikkaa tai ainakin hinnan pitää olla suhteessa tekniikkaan.
Applen homma olisi runkata niitä koneita koko ajan ja vaihtaa niihin koko ajan uusimpia osia, mutta se ei sitä tee. Ei niitä koneita tarvitsisi ihan joka kuukausi laittaa uusiksi, mutta olisiko se niin vaikeaa Applelle päivittää Mac mini tyyppistä karvalakkikonetta 2-3 kertaa vuodessa? Voisihan valikoimissa pitää niitä vanhempaakin tekniikkaa olevia koneita halvemmalla hinnalla. MacBookin kanssa näin jopa nyt tehtiin.
Ja tiesitkös Mike, että juuri noihin Mac mineihin vaihdetaan aika paljon osia, vaikka sitä ei ole käyttäjän avattavaksi edes suunniteltu. No, ehkä ne macistit ovat henkisesti pc-miehiä, eihän se Applen syy voi olla, että kone kaipaa osien vaihtelua.