Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ethän ollut tosissasi tämän kommentin kanssa... :rolleyes:
Aukeaako pointti?

Nyt pitää kuitenkin erottaa tietokoneen tehokkaasta käytöstä tuo harrastelu, jossa koko idea on siis viritellä konetta käyttiksestä lähtien. Sehän on oma genrensä, mutta ei kovin relevanttia tässä ketjussa.

Kyllähän Linuxilla töitäkin tehdään, veikkaan että ehkä enemmän kuin Maceilla, ainakin Suomessa
Siis työkseen virittelevät niitä käyttiksiä? Istuvat jossain ja muokkaavat linuxia? Miksi?

Aukeaako pointti?

Mulle tuosta aukeaa sellainen pointti, että sinä ilmeisesti oletat, että linuxia ei käytetä missään ns. oikeaan työntekoon vaan on pelkästään harrastelijoiden "kiva projektikäyttis".
Pahoittelut, jos ymmärsin väärin, mutta noin se mulle aukesi.

Siis kaverihan perusteli, että Linuxista saa semmoisen kuin haluaa ja siitä saa vaikka OSX:n näköisen. Juu, niin saa, mutta se vaatiikiin sitten harrastelua ja se harrastelu on ihan oma genrensä, siinä koko virittely on itseisarvo. Ei Linuxia voi kyllä pistää samalle viivalle OSX:n tai Windowsin kanssa pakasta revittynä käyttiksenä, se kyllä taitaa vaatia vähän insinöörihenkeä.

Kyllähän sitä nyt työkoneena varmaan käytetäänkin juurikin jossain järjestelmähallinnassa jne koodauksissa, mutta jos me puhumme tavallisen käyttäjän tarpeista, niin eiköhän hänelle ole tärkeintä valtavirran mukainen käyttö ja siihen Linuxi ei paras mahdollinen käyttis ole.

Siis kaverihan perusteli, että Linuxista saa semmoisen kuin haluaa ja siitä saa vaikka OSX:n näköisen. Juu, niin saa, mutta se vaatiikiin sitten harrastelua ja se harrastelu on ihan oma genrensä, siinä koko virittely on itseisarvo. Ei Linuxia voi kyllä pistää samalle viivalle OSX:n tai Windowsin kanssa pakasta revittynä käyttiksenä, se kyllä taitaa vaatia vähän insinöörihenkeä.

Kyllähän sitä nyt työkoneena varmaan käytetäänkin juurikin jossain järjestelmähallinnassa jne koodauksissa, mutta jos me puhumme tavallisen käyttäjän tarpeista, niin eiköhän hänelle ole tärkeintä valtavirran mukainen käyttö ja siihen Linuxi ei paras mahdollinen käyttis ole.

Linux ei ole kenties helpoin, mutta esimerkiksi Ubuntu asentuu käymällä seitsemän helppoa kohtaa läpi (aikavyöhyke, kieli, kiintolevy, jolle asennetaan jne.). Tuon jälkeen järjestelmä on valmis käyttöön ja lisää ohjelmia saa pakettimanagerista painamalla nappia. Asennuksessa tulee mukana openoffice, selain, multimediasoitin ja muita peruskäyttäjälle tarpeellisia ohjelmia. Helppokäyttöisyys lisääntyy pikku hiljaa, kun distroa päivitellään (esimerkiksi vanhempanikin osaavat käyttää ubuntua yhtä hyvin kuin windowsia).

Mä en ihan periaatteesta osta macciä kun vituttaa joka ikinen niiden käyttäjä ja niiden jeesustelu.
Tämä muromiesten "perustelu" jaksaa aina vaan ihmetyttää. Ei mene läpi. Etkä usko tuohon itsekään.

Tällaisten "perustelujen" esittäjä on joko PA tai sitten muutospelko on yksinkertaisesti niin suuri, ettei uskalla siirtyä "valoisammalle puolelle". Kumpikin näistä on tavallaan ihan ymmärrettävä syy, mutta tommosta skeidaa on turha kenenkään tulla väittämään.

Mistä ihmeestä on tullut sellainen käsitys, että mäkit ovat kalliita ja PC:t halpoja?
No hintaanhan Windows PC -tyypit yleensä puuttuvat ensimmäisenä Macceja haukkuessaan. "Täysin samanlaisen" PC:n saa paljon halvemmalla! Samalla hinnalla sais "puolet tehokkaamman" PC:n, jne., jne.

No hintaanhan Windows PC -tyypit yleensä puuttuvat ensimmäisenä Macceja haukkuessaan. "Täysin samanlaisen" PC:n saa paljon halvemmalla! Samalla hinnalla sais "puolet tehokkaamman" PC:n, jne., jne.

Mäkkimiehet on näköjään yhtä kovia yleistämään joka asiassa :D
Enpä ainakaan itse muista tuollaisia argumenttejä käyttäneeni, olen kyllä useaan kertaan haukkunut ns. marketti PC:t ;)

Mutta tuosta käytettävyydestä kun puhuttiin.

Miksi ThinkPadin ostaja ostaa aina uudestaan ThinkPadin ?

Nännihiiren, näppäimistö ja rungon rakenteen vuoksi. Jäykkä kone pysyy kädessä tukevasti ihan missä asennossa vaan, ei vääntyile eikä tunnu hajoavan kappaleiksi. Nännihiiri ja hyvä näppis sitten toisen käden käytössä, ja akkukeston kuninkaan ThinkPadin käyttö on tällä tavalla yhtä juhlaa, missä tahansa, ja asennossa kuin asennossa ;)

Macin ostaja taitaa ostaa Macin käyttiksen takia, uudestaan ja uudestaan.

Taitaa mun IBM:t ja Lenovot maksaa yhteensä enemmän kuin Miken vehkeet.

edit: Enkä ole yksiäkään modannut tms. Kaikki siinä kunnossa kuin tilatessani olivat. Vanhin kone 14 vuotta vanha. Kovo vaihdettu, ei muuta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mäkkimiehet on näköjään yhtä kovia yleistämään joka asiassa :D
Kyllä. Samaa vikaa löytyy molemmista leireistä tässä ketjussa. :D

Enpä ainakaan itse muista tuollaisia argumenttejä käyttäneeni, olen kyllä useaan kertaan haukkunut ns. marketti PC:t ;)
Joo, ei toi ollut sulle henk. koht, tarkotettu, mutta tässäkin ketjussa on lukuisia surkuhupaisia esimerkkejä, joissa Windows PC -tyypit vertailevat Macin ja PC:n "ominaisuuksia" (lue: rautaa) ja toteavat: Macci on kallis! Samalla hinnalla saa paljo tehokkaamaan PC:n! :hyvä:

No, onhan toi tavallaan totta, jos koneen tärkein ominaisuus ja laadun mittari todetaan 3D Mark -lukuina.

Kyllähän nuo hinta-asiat omalla tavallaan myös selittävät ihmisten erilaisia käyttökokemuksia. Esim. mulla on lähes pelkästään hyvää sanottavaa Vistasta, kun taas moni markettikoneen ostanut (ja mukana pakkomyyty Vista) on hyvinkin tyytymätön.

Mistähän se ero sitten johtuu:
Marketti kone on maksanut ehkä sen 700€, jos on "hyvä" kone kyseessä.
Meikäläisen kone: pelkkä prosessori maksanut 950€, eli jotain eroa saattaa olla käytössä ;)

Mutta tuosta käytettävyydestä kun puhuttiin.

Miksi ThinkPadin ostaja ostaa aina uudestaan ThinkPadin ?
Hän ei paremmasta tiedä? :D

Ei vaan, ThinkPad on tietyissä työhommissa aika ylivertainen kone. Olen jopa joskus ollut IBM-myyjänä ja kyllä sellaista suosittelisin työkäyttöön edelleen, jos jostain kumman syystä Windows olisi täysin välttämätön.

Nännihiiren, näppäimistö ja rungon rakenteen vuoksi. Jäykkä kone pysyy kädessä tukevasti ihan missä asennossa vaan, ei vääntyile eikä tunnu hajoavan kappaleiksi. Nännihiiri ja hyvä näppis sitten toisen käden käytössä, ja akkukeston kuninkaan ThinkPadin käyttö on tällä tavalla yhtä juhlaa, missä tahansa, ja asennossa kuin asennossa ;)
Meinaatko, että uusien Apple-läppärien runko, Multitouch, näppis ja akkukesto ovat kehnoja? ;)

Macin ostaja taitaa ostaa Macin käyttiksen takia, uudestaan ja uudestaan.
Kyllähän Mac OS X on se tärkein juttu, mutta minä arvostan kovasti myös koneiden fyysisessä suunnittelussa huomioon otettuja "pikkujuttuja". Enkä nyt tarkoita pelkästään ihanan nättiä valkoista pintaa. :D

Tämä MacBook-mainosvideo, joka oli Applen sivuilla oli ihan hieno. Ainoa, mikä jäi puuttumaan lopusta oli: "Oh, and by the way, we've removed the Firewire port and upped the prices."

Eli aika älyvapaa veto mun mielestä poistaa ominaisuuksia ja nostaa vielä hintaa. Muusikkofoorumeilla ainakin ollaan tuosta päätöksestä aika tyrmistyneitä ja Applelle menee älyttömästi vihaista palautetta pelkästään tuon takia. Mua toi ei haittaa, kun en MacBookkia ole ostamassa pariin vuoteen, mutta monia se haittaa.

EDIT: Olen muuten tyytyväinen, etten kuulu niihin, jotka odottivat sitä seuraavaa mallistoa. Olisi jäänyt MacBook ostamatta.

Tämä MacBook-mainosvideo, joka oli Applen sivuilla oli ihan hieno. Ainoa, mikä jäi puuttumaan lopusta oli: "Oh, and by the way, we've removed the Firewire port and upped the prices."
Onhan tuossa toki paljon muitakin uudistuksia, mutta Firewiren pois jättäminen on todella outo veto.

Eli aika älyvapaa veto mun mielestä poistaa ominaisuuksia ja nostaa vielä hintaa. Muusikkofoorumeilla ainakin ollaan tuosta päätöksestä aika tyrmistyneitä ja Applelle menee älyttömästi vihaista palautetta pelkästään tuon takia. Mua toi ei haittaa, kun en MacBookkia ole ostamassa pariin vuoteen, mutta monia se haittaa.
Minäkin laitoin Applelle jo palautetta asiasta. On täysin älytöntä, että esimerkiksi iMovieta tai Garagebandia ei voi täysipainoisesti käyttää MacBookilla. Muutenkin video- ja musahommiin täytyis olla Pro-sarjan kone.

Olen muuten tyytyväinen, etten kuulu niihin, jotka odottivat sitä seuraavaa mallistoa. Olisi jäänyt MacBook ostamatta.
Minä odotin uusia malleja, koska mun pitäis hommata veljelleni läppäri. Luultavasti yritän ettiä vanhemman mallisen jostain halvalla.

Se on muuten veikeä juttu, että kun "mutkusilläeivoipelata"-perustelut karsitaan pois, Windows PC -tyyppien ainoa perustelu tuntuu olevan "mutkusilläeivoitehdätöitä". Aika vakuuttava perustelu sille, miksei Maccia kannattaisi hankkia kotikäyttöön. :D

Mac on normaalissa kotikäytössä täysin ylivoimainen. Ja saahan siihen asennettua pari muutakin käyttistä, jos välttämättä haluaisi. ;)

Voisiko joku siis vielä kerran perustella miksi Maccia ei kannattaisi hankkia kotikäyttöön? Vaan mieluummin nimenomaan Windows PC:n? Ja jätettäiskö ne peli- ja työhommat tällä kertaa pois?

Se on muuten veikeä juttu, että kun "mutkusilläeivoipelata"-perustelut karsitaan pois, Windows PC -tyyppien ainoa perustelu tuntuu olevan "mutkusilläeivoitehdätöitä". Aika vakuuttava perustelu sille, miksei Maccia kannattaisi hankkia kotikäyttöön. :D

Mac on normaalissa kotikäytössä täysin ylivoimainen. Ja saahan siihen asennettua pari muutakin käyttistä, jos välttämättä haluaisi. ;)

Voisiko joku siis vielä kerran perustella miksi Maccia ei kannattaisi hankkia kotikäyttöön? Vaan mieluummin nimenomaan Windows PC:n? Ja jätettäiskö ne peli- ja työhommat tällä kertaa pois?

Tuota, mutta kun esim. mulla se kotikone on myös pelikäytössä, niin eihän sitä pointtia nyt ohittaakaan voi konetta miettiessä :D

Toinen homma on tuo päivittäminen. Kuten varmasti olet huomannut, komponentit kehittyy kovaa vauhtia kokoajan. No, mä haluan vaihtaa uuden osan silloin kun on tarvetta, en koko konetta. Ok, voihan mäkkiinkin jotain vaihtaa, mutta tuohon itse kasaamaani PC:hen voin vaihtaa ihan mitä vaan silloin kun siltä tuntuu.

Mutta jos otetaan ihan peruskotikäyttäjä, joka lähinnä surffailee netissä ja käyttää vaikka jotain tekstinkäsittelyä tms. niin silloinhan sillä ei ole mitään merkitystä, että mikä kone on käytössä. Peruskäyttäjä sitten katsoo, että toi mäkki on hirvittävän kallis ja käy hakemassa Gigantista Acerin ;)

Toinen homma on tuo päivittäminen. Kuten varmasti olet huomannut, komponentit kehittyy kovaa vauhtia kokoajan. No, mä haluan vaihtaa uuden osan silloin kun on tarvetta, en koko konetta. Ok, voihan mäkkiinkin jotain vaihtaa, mutta tuohon itse kasaamaani PC:hen voin vaihtaa ihan mitä vaan silloin kun siltä tuntuu.

Tämä todellakin on yksi pointti PC:n puolesta. Vaikka hommaisi MacPron, joka on aikamoinen tehomylly ammattilaisellekin, mutta päivitäpä siihen näytönohjain. Et voi kävellä kauppaan ja ostaa sitä näytönohjainta, joka on hardikseltaan täysin sama kuin Macciin asennettava, koska näytönohjaimen täytyy olla "Mac specific" ja hinta näille näytönohjaimille on jotain aivan järjetöntä Apple storessa. Toki siihen voi hommata jotkut hackintosh-ajurit, mutta voiko niiden toimivuudesta ja tuesta olla mitenkään varma? Et tietenkään. Eikö olisi Applelta kuluttajaystävällisempää antaa tuki tietyille uusille näytönohjaimille, eikä kikkailla jonkun "Mac specific" firmiksen kanssa? Toi on mun mielestä ihan täyttä rahastusta!

Tämä todellakin on yksi pointti PC:n puolesta. Vaikka hommaisi MacPron, joka on aikamoinen tehomylly ammattilaisellekin, mutta päivitäpä siihen näytönohjain. Et voi kävellä kauppaan ja ostaa sitä näytönohjainta, joka on hardikseltaan täysin sama kuin Macciin asennettava, koska näytönohjaimen täytyy olla "Mac specific" ja hinta näille näytönohjaimille on jotain aivan järjetöntä Apple storessa. Toki siihen voi hommata jotkut hackintosh-ajurit, mutta voiko niiden toimivuudesta ja tuesta olla mitenkään varma? Et tietenkään. Eikö olisi Applelta kuluttajaystävällisempää antaa tuki tietyille uusille näytönohjaimille, eikä kikkailla jonkun "Mac specific" firmiksen kanssa? Toi on mun mielestä ihan täyttä rahastusta!
Ja mikä helvetin vimma teillä pc-miehillä on kokoajan tarve ronkkia sitä konetta? Käyttiksessäkin oikein nautitaan siitä säätämisestä kun on adawaret, norttonit ja muurit. Rekisteriä putsaillaan ja joka helvetin välissä on ihan niinQ pakko päivittää konetta. Ettekö te huomaa, että Windows-maailmaan kuuluu tuo täysin turha säätäminen joka välissä. Tässä on itsellä nyt ollut Mac pro ja Macbook hyvän aikaa, eikä jostain vitun syystä ole tarttenut säätää mitään. Toki tämä Pro nyt potkii perseelle teidän nysvien koneita mennen tullen 5 vuodenkin päästä, mutta kun Applen logiikkaan ei kuulu, että koneita revitään auki kokoajan ja konffataan sitä käyttistä.

Saahan PC-koneeseenkin asennettua ihan minkä käyttiksen haluaa, Windows, Linux, OS X yms. :)

Itse en ainakaan osaa perustella miksi Maccia ei kannattaisi hankkia kotikäyttöön. Mutta en kyllä osaisi perustella, miksi PC-konetta ei kannattaisi hankkia kotikäyttöön. Molemmat mielestäini toimivat kotikäytössä hyvin. Linuxikin toimii kotikäytössä hyvin. Hinta-/laatu-/tehosuhteen pohtiminen olisikin sitten jo loputon suo.

Toki tämä Pro nyt potkii perseelle teidän nysvien koneita mennen tullen 5 vuodenkin päästä, mutta kun Applen logiikkaan ei kuulu, että koneita revitään auki kokoajan ja konffataan sitä käyttistä.

Tämä oli varmaan sitä huumoria :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom