Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Onneksi sulla MTM ei ole Mac proota, sillä huvikseen jos tätä alkaa päivittelemään, niin tähän saat kiinni 4 näytönohjainta ja 32 gigaa muistia ja toki jos nyt oikein olen käsittänyt, niin neljän quadron kanssa menee kiinni 8(vai 16?) Applen 30 tuumaista näyttöä. Ja tuon setin jälkeen lompakosta katoaa hieman massia.

Mä kyllä yritin jo kertoa, että en päivitä huvikseen vaan yleensä ihan käytännön syistä ;)
Tuollaisen päivittämiseen menee vielä enemmän rahaa, kun ei voi valita komponentteja avoimilta markkinoilta vaan on pakotettu ostamaan juuri sen, joka on etukäteen määritelty sopivaksi.

Mä kyllä yritin jo kertoa, että en päivitä huvikseen vaan yleensä ihan käytännön syistä ;)

Näytönohjaimen vaihto oli ainut, johon ei ehkä olisi oikeasti ollut tarvetta
Ei ole tarvetta, mutta kuitenkin vaihdetaan, huomaatko jo nyt miten se tulee ihan ytimestä PC-käyttäjillä se säätäminen. Ei siinä mitään pahaa toki ole, ei noi hinnat nyt maailmaa kaada vaikka vaihtelisikin usein. Mutta että sillä sitten argumentoidaan kun ei ole tarve vaihtaa mutta vaihdetaan silti ja tuo toinen kone on huonompi kun ei olis tarvetta vaihtaa mutta vaihtaisin vain siksi kun siihen ei voi vaihtaa. Vähän semmoista turhaa lätinää tämä koko ketju, perustelut on yleensä pelkkää muodollista selostusta.

Tämä oli ehkä typerintä, mitä olen tässä ketjussa pitkään aikaan kuullut.

Etenkin kirjoitettuna tämän jälkeen:

Oletko koskaan käyttänyt 5 vuotta vanhaa Maccia? Tai katsonut mitä niistä maksetaan? Puhutaan hieman eri asioista kuin (itsekasattujen) Windows PC -vehkeiden kanssa.

Kyllä se nyt vaan on ihan fakta, että tietokokeiden tehot menevät eteenpäin kovaa kyytiä. 5 vuoden päästä koneet ovat teholtaan ihan toista luokkaa kuin nyt ja on syytä olettaa hintojenkin vielä tippuvan. Mikä tuosta kirjoittamastani väitteestä ei siis pitänyt paikkaansa? Vanhoista maceista maksetaan tosiaan ihan naurettavan suuria summia, syytä en pysty mitenkään ymmärtämään. Olettaisin ostajina olevan yleensä mac-harrastajia, jotka haluvat välttämättä macin. Hinta ja suorituskykyhän noissa eivät kohtaa. Olen muuten käyttänyt kaverini 5 vuotta vanhaa makkia. Toimii kuten toimi 5 vuotta sittenkin. Ihan kuten 5 vuotta vanha pc toimii kuten 5 vuotta sitten.

Toimii kuten toimi 5 vuotta sittenkin. Ihan kuten 5 vuotta vanha pc toimii kuten 5 vuotta sitten.
Olikos siinä sun 5 vuotta vanhassa peeceessä Vista kiinni? Sillä 5 vuotta vanha Macci rullaa uusinta Leopardia, 5 vuotta vanha pc ei valitettavasti edes ota sisään Vistaa.

Ei ole tarvetta, mutta kuitenkin vaihdetaan, huomaatko jo nyt miten se tulee ihan ytimestä PC-käyttäjillä se säätäminen. Ei siinä mitään pahaa toki ole, ei noi hinnat nyt maailmaa kaada vaikka vaihtelisikin usein. Mutta että sillä sitten argumentoidaan kun ei ole tarve vaihtaa mutta vaihdetaan silti ja tuo toinen kone on huonompi kun ei olis tarvetta vaihtaa mutta vaihtaisin vain siksi kun siihen ei voi vaihtaa. Vähän semmoista turhaa lätinää tämä koko ketju, perustelut on yleensä pelkkää muodollista selostusta.

Hyvin jätit sen lopun pois quotesta ;)
Näytönohjaimen vaihto oli ainut, johon ei ehkä olisi oikeasti ollut tarvetta, mutta halusin saada yhden kortin, joka pystyy about samaan kuin kaksi korttia, jotka mulla aiemmin oli koneessa Crossfire kokoonpanossa.

Eli halusin kokoonpanon, jossa on vain yksi näytönohjain, kahden sijaan, joten vaihdoin sellaiseen jonka teho vastaa suunnilleen samaa kuin ne kaksi vanhempaa yhdessä.
Tuo voi jonkun mielestä olla turhaa, mun mielestä ei.

Ja se on totta, että suurin osa tämän ketjun perusteluista on perseestä, mutta se koskee kyllä vähintään yhtä paljon mäkkimiesten selostuksia.

Järkevästi jos ajatellaan niin tämän ketjun olisi voinut lyödä kiinni jo aikoja sitten. Tässä kun ei ole olemassa oikeaa tai väärää vaihtoehtoa. Jokaisella on se oma käyttötarkoitus, johon se kone on hankittu ja siihen se kilpaileva vaihtoehto ei välttämättä sovi. Toinen on se, että kaikki eivät halua PC:tä eivätkä kaikki halua mäkkiä.

Mua ei kiinnosta pätkääkään mitä koneita muut käyttävät, ainoa asia, joka mua ärsyttää on se, että vaikka olen miljoonaan kertaan selostanut (mielestäni ihan hyvillä argumenteilla) miksi mäkki ei sovi mulle, silti jotkut aina vänkäävät vastaan. No, sellaista se on :D

Olikos siinä sun 5 vuotta vanhassa peeceessä Vista kiinni? Sillä 5 vuotta vanha Macci rullaa uusinta Leopardia, 5 vuotta vanha pc ei valitettavasti edes ota sisään Vistaa.

Miksi siinä pitäisi olla Vista? En oikein ymmärrä tuota mac käyttäjien hinkua päivittää käyttistä jatkuvasti, kun samaan aikaan toitotetaan, että ei tarvi säätää ja säätäminen on kauheaa. Kummin se nyt sitten on?Tai no, oikeastaan ymmärrän, ainakin tuo 10.4 oli loppuun asti epävakaa. Siinä mielessä päivitys 10.5 oli hyvinkin perusteltua.

Itse olen ihmetellyt täysin samaa asiaa. Itsellä myös macci, mutta aika surkuhupaisaa tämä keskustelu.
Onhan tuo PC aivan käsittämättömän PASKA kaikilta osin, kaikilta, tähän mäkkiin verrattuna. Itse käytän säännöllisesti molempia, Windowsia jo lähes 20 vuotta ja OS:ää nyt vuoden, enkä missään tilanteessa valitsisi Windowsia jos voisin valita. Saati sitten PC rautaa, aivan sama kestääkö mäkki jonkun puupään päällä seisomista tai viskelyä tai mummon leipälautasena oloa. EI KIINNOSTA. Mäkki on vain ylivertainen.

Saati sitten PC rautaa, aivan sama kestääkö mäkki jonkun puupään päällä seisomista tai viskelyä tai mummon leipälautasena oloa. EI KIINNOSTA. Mäkki on vain ylivertainen.

Meinaat, että ne komponentit mäkkiin ei tule niiltä samoilta malesialaisilta, taiwanilaisilta yms. tehtailta kuin PC koneisiin?
Kuule, niissä on jopa aika paljon samoja komponentteja, halusit uskoa tai et :D

Miksi siinä pitäisi olla Vista? En oikein ymmärrä tuota mac käyttäjien hinkua päivittää käyttistä jatkuvasti, kun samaan aikaan toitotetaan, että ei tarvi säätää ja säätäminen on kauheaa.
No sitten ei kannata vertailla 5 vuotta vanhoja koneita jos pc-koneeseen saa laittaa Windows 95:n. 5 vuotta vanha Macci siis toimii uusimmalla käyttiksellä hyvin ja sillä saa uusimmat ominaisuudet, samaa ei voi sanoa pc:stä, joten vertailu on turhaa kuten tuossa jo vertailtiin.

Ei mulla ole mitään hinkua päivittää käyttistä, kun uusi tulee, niin sen heitän sisään kun se menee kivuttomasti. Jos homma olisi kuin pc-koneissa, eli koko kone uusiksi, että saa uusimman käyttiksen, niin ehkä miettisin pari kertaa.

En tosin usko, että tämä pointti teidän paksuihin kalloihin menee kuitenkaan, joten antaa olla, pidetään 5 vuotta vanhaa pc:tä yhtä pätevänä kuin vastaavaa maccia.

Camoon jätkät, jos koneeseen pitää kokoajan vaihtaa jotain, niin eikö se jo osoita, että kone on totaalisen paska? Ostakaa kunnollinen, niin ei tartte olla kokoajan runkkaamassa sitä. Ostakaa palapeli, pääsette halvemmalla, meinaan näyttää siltä, että koneen funktio pc-miehillä on sen osien vaihtelu ja Windowsin optimointi.

Minä olen suunnitellut Macin ostamista harrastuskäyttöön jo aika pitkään. Ongelmana vain on, että minulle sopivaa Maccia ei Applen valikoimista löydy. Mac Pro olisi varmaan ihan kiva, mutta en minä tarvitse 2500 euron tehomyllyä. iMaccia en myöskään hanki. Integroitu kiiltävä näyttö ja hintaa vähintään 1000 euroa. Ei kiitos. Läppäriäkään en tarvitse. Niistä sentään löytyy vielä muutama vanha malli mattanäytöllä, mutta kun kerran en kannettavuutta tarvitse. Ja maksaa se vanha MacBookkikin 950 euroa. Mutta Mac mini on sopivassa hintaluokassa ja sen idea on minulle sopiva.

Mac miniä on kuitenkin päivitetty viimeksi yli vuosi sitten, mutta hinta on silti sama. Koska minun ei nyt ole pakko ostaa konetta, vanhentunut mini saa jäädä kauppaan. Jos ostaisin uuden Windows-koneen, voisin ostaa sen koska tahansa, ja saisin uusimmat komponentit juuri tämän hetkiseen markkinahintaan. Tai vähän vanhempia komponentteja vähän halvempaan hintaan. En halua säätää ostamaani konetta, mutta haluaisin sen ostohetkellä olevan uusinta tekniikkaa tai ainakin hinnan pitää olla suhteessa tekniikkaan.

Applen homma olisi runkata niitä koneita koko ajan ja vaihtaa niihin koko ajan uusimpia osia, mutta se ei sitä tee. Ei niitä koneita tarvitsisi ihan joka kuukausi laittaa uusiksi, mutta olisiko se niin vaikeaa Applelle päivittää Mac mini tyyppistä karvalakkikonetta 2-3 kertaa vuodessa? Voisihan valikoimissa pitää niitä vanhempaakin tekniikkaa olevia koneita halvemmalla hinnalla. MacBookin kanssa näin jopa nyt tehtiin.

Ja tiesitkös Mike, että juuri noihin Mac mineihin vaihdetaan aika paljon osia, vaikka sitä ei ole käyttäjän avattavaksi edes suunniteltu. No, ehkä ne macistit ovat henkisesti pc-miehiä, eihän se Applen syy voi olla, että kone kaipaa osien vaihtelua.

Onhan tuo PC aivan käsittämättömän PASKA kaikilta osin, kaikilta, tähän mäkkiin verrattuna. -- Mäkki on vain ylivertainen.

Tietokoneet on siis kaikki ihan perseestä, mutta OSX on ylivertainen? Tuohon "Mäkki on vain ylivertainen" -läppään en jaksa edes sanoa mitään.</end of thread>

Minä olen suunnitellut Macin ostamista harrastuskäyttöön jo aika pitkään. Ongelmana vain on, että minulle sopivaa Maccia ei Applen valikoimista löydy. Mac Pro olisi varmaan ihan kiva, mutta en minä tarvitse 2500 euron tehomyllyä. iMaccia en myöskään hanki. Integroitu kiiltävä näyttö ja hintaa vähintään 1000 euroa. Ei kiitos. Läppäriäkään en tarvitse. Niistä sentään löytyy vielä muutama vanha malli mattanäytöllä, mutta kun kerran en kannettavuutta tarvitse. Ja maksaa se vanha MacBookkikin 950 euroa. Mutta Mac mini on sopivassa hintaluokassa ja sen idea on minulle sopiva.

Mac miniä on kuitenkin päivitetty viimeksi yli vuosi sitten, mutta hinta on silti sama. Koska minun ei nyt ole pakko ostaa konetta, vanhentunut mini saa jäädä kauppaan. Jos ostaisin uuden Windows-koneen, voisin ostaa sen koska tahansa, ja saisin uusimmat komponentit juuri tämän hetkiseen markkinahintaan. Tai vähän vanhempia komponentteja vähän halvempaan hintaan. En halua säätää ostamaani konetta, mutta haluaisin sen ostohetkellä olevan uusinta tekniikkaa tai ainakin hinnan pitää olla suhteessa tekniikkaan.

Applen homma olisi runkata niitä koneita koko ajan ja vaihtaa niihin koko ajan uusimpia osia, mutta se ei sitä tee. Ei niitä koneita tarvitsisi ihan joka kuukausi laittaa uusiksi, mutta olisiko se niin vaikeaa Applelle päivittää Mac mini tyyppistä karvalakkikonetta 2-3 kertaa vuodessa? Voisihan valikoimissa pitää niitä vanhempaakin tekniikkaa olevia koneita halvemmalla hinnalla. MacBookin kanssa näin jopa nyt tehtiin.

Ja tiesitkös Mike, että juuri noihin Mac mineihin vaihdetaan aika paljon osia, vaikka sitä ei ole käyttäjän avattavaksi edes suunniteltu. No, ehkä ne macistit ovat henkisesti pc-miehiä, eihän se Applen syy voi olla, että kone kaipaa osien vaihtelua.
Tuossa tapauksessa ainoa vaihtoehto on ostaa Windows. Toki jää sitten OSX saamatta ja se on se suurin syy miksi Macceihin vaihdetaan, se on oikeasti hyvä käyttis.

Meinaat, että ne komponentit mäkkiin ei tule niiltä samoilta malesialaisilta, taiwanilaisilta yms. tehtailta kuin PC koneisiin?
Kuule, niissä on jopa aika paljon samoja komponentteja, halusit uskoa tai et :D
Ei sillä ole merkitystä. Monet hehkuttavat miten paljon "parempaa" Lenovon rauta on, itselle riittää Applen raudan laadukkuus, aivan sama tulevatko ne afrikasta, kiinasta vai avaruudesta. Riittää mulle ja kaikki vaan toimii. Eli kone toimii ja olen tyytyväinen. En kaipaa parempaa, eikä parempaa tuskin olekaan.

Tuossa tapauksessa ainoa vaihtoehto on ostaa Windows. Toki jää sitten OSX saamatta ja se on se suurin syy miksi Macceihin vaihdetaan, se on oikeasti hyvä käyttis.
En usko, että uutta Windowsia enää ostan. Juuri tuo OS X minua kiinnostaisikin, Applen rauta ei niinkään. Mutta koska minulla ei ole mitään kiirettä, odottelen kaikessa rauhassa, jos uusi Mac mini vaikka joskus ilmestyisi. Jos ei ilmesty, niin sitten mietitään Linuxia, Hackintoshia tai jotain muuta.

aika jännä kuinka yleinen argumentti on että ''PC KAATUU YY'' ei pidä olla vain niin kädetön pässi että pistää sen kaatuilemaan. Itse olen käyttänyt xp:tä ties kuinka kauan ja KERTAAKAAN se ei ole kaatunut.

Ilmeisesti maccistit on vain niin kädettömiä kermaperseilijöitä joille pitää olla se turva versio tietokoneesta. Se pc vaikka windows xp:llä ei ole yhtään sen epävakaampi kuin OSX, toki jos olet hitaasti oppiva vai muuten vain tyhmä saatat saada netin ihmeellisestä maailmasta jonkun madon. Maccisteille kun pitää varmaankin olla semmonen lapsiturvallinen tietokone että voi leikkiä, temmeltää ja klikkailla jokaista download painikketta, ilman seuraamuksia.

Eikä heitetä vista korttia , vista on vain isokasa toimimatonta paskaa, sen tilalle voi asentaa vaikka ubuntun.

Eikä heitetä vista korttia , vista on vain isokasa toimimatonta paskaa, sen tilalle voi asentaa vaikka ubuntun.
Joo ei arvostella Mikkisoftin suurinta taidonnäytettä.

5 vuoden päästä se sinun nykyinen makkisi on surkea mopo, joka ottaa turpaan 10-0 200 euron markettikoneelta.
Tämä oli ehkä typerintä, mitä olen tässä ketjussa pitkään aikaan kuullut.
Aina vaan paranee:
Toimii kuten toimi 5 vuotta sittenkin. Ihan kuten 5 vuotta vanha pc toimii kuten 5 vuotta sitten.

Niinpä.

Vanhoista maceista maksetaan tosiaan ihan naurettavan suuria summia, syytä en pysty mitenkään ymmärtämään.
Koska ne vaan toimii? :D

Kuitenkaan se Windows ei ole ainoa käyttöjärjestelmä PC:lle, edelleenkään... Siinä 5v vanhassa koneessa toimii uusin Ubuntu tai jokin muu nykyaikainen linux-distro. Myös pitäisi ottaa huomioon, onko se 5v vanha PC maksanut uutena 500e vai 1000e, kuten se Mac on maksanut uutena.

Kuitenkaan se Windows ei ole ainoa käyttöjärjestelmä PC:lle, edelleenkään... Siinä 5v vanhassa koneessa toimii uusin Ubuntu tai jokin muu nykyaikainen linux-distro.
Kyllä kyllä. Mutta kuten otsikosta voit lukea, tässä keskustelussa ovat vastakkain Windows- ja Mac-käyttikset. Näistä toisen uusinta versiota ei edes voi asentaa 5 vuotta vanhaan koneeseen. Ja toisen uusin versio pyörii ja toimii todella mallikkaasti.

Myös pitäisi ottaa huomioon, onko se 5v vanha PC maksanut uutena 500e vai 1000e, kuten se Mac on maksanut uutena.
Tonnin PC:hän on (Muropoikain papereissa) puolet tehokkaampi (eli siis parempi) kuin tonnin Mac. Mystisesti vaan viiden vuoden päästä jälleenmyyntiarvo on Macilla puolet enemmän. :D

Back
Ylös Bottom