Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

http://www.youtube.com/watch?v=wOxNFxtTU_8

Tuossa, ei tartte olettaa, että käyttäjä asettaa koneeseensa jotain mokkulaa ja käyttää jotain shellejä. Windowsissa riittää ihan vain kun avaa pelkän liitteen. Ja tuossa mennään jo pankkitileille asti.

Joo, samat riskit on ihan minkä tahansa käyttöjärjestelmän kanssa. Mun pointti olikin, että minkään käyttöjärjestelmän käyttäjä ei ole turvassa, jos ei ole varovainen internetissä. Toki Windowsin käyttäjillä on eniten huolen aihetta, mutta ei ne Macin tai Linuxin tai Unixin käyttäjät voi ottaa sitä asennetta, että kukaan ei voi mulle yhtään mitään, koska mä käytän xxxxx-käytöjärjestelmää. Ihan maalaisjärki pitäisi olla jokaisella koneen käyttäjällä, käyttöjärjestelmästä huolimatta. Hakkerit keksii aina jonkun tavan murtautua jonkun koneelle, jos ne näin haluaa.

Tässä lisää:

http://www.youtube.com/watch?v=3uC4TDxumWI

Opetelkaa siis käyttöjärjestelmänne toiminta ja olkaa varovaisia netissä. Osaamaton käyttäjä on aina potentiaalinen hakkeroinnin uhri. Mitä enemmän käyttäjiä, sitä enemmän hakkereita ja sitä enemmän mahdollisuuksia joutua hakkerin uhriksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
http://www.youtube.com/watch?v=wOxNFxtTU_8

Tuossa, ei tartte olettaa, että käyttäjä asettaa koneeseensa jotain mokkulaa ja käyttää jotain shellejä. Windowsissa riittää ihan vain kun avaa pelkän liitteen. Ja tuossa mennään jo pankkitileille asti.
:hyvä: Kaveri varmaan tuossa tiesi tuon toisen koneen ip-osoitteen ihan suoraan (näki varmaan kristallipallosta) ja sen perusteella otti telnet istunnon koneelle... + Ei ainakaan suomalaiselle tilille tuollaisella pääse. Jo ihan sen takia, että on avainluku listat joita pyydetään siinä vaiheessa, kun jotain isompaa lähdetään tekemään. Ja saahan ne salasanat ja tunnukset joltain urpoilta kun lähettää sähköpostia ja laittaa linkin johonkin feikki sivustolle ja kerää tunnukset sitä kautta pois.

Montako erillaista näytönohjainta normikäyttäjän täytyy saada läppäriin? Monien tapauksessa on aika tärkeää, että kone toimii. Tämähän se on jutun pointti, kun pc-läppärivalmistajat ja mikkisofta tavoittelevat macin toimintavarmuutta ja helppoutta, mutta reisille menee ja huolella. Ei mun mutsi olisi koskaan saanut konettaa toimimaan ilman mun apua. Ja aivan 100% varmasti kone on kohta toimettomana, kun ei se sitä osaa jatkuvasti päivittää ja syynätä paskoja pois.

Joo, tiedän, että mua on kustu silmään. Vista oli tosiaan aivan vitsi, vituttaa kun en ostanut mutsille mäkkiä :D
Eiköhän sitä ihan yhdellä pärjää. Mutta, kun PC puolella sitä valinnan varaa riittää, MAC puolella asia on toisin. Ei ole edes mistä valita... Ymmärrätkö? Todennäköisesti et... :david:

Kyllä macilla on riittävästi käyttäjiä paikantamaan bugeja.

Mistä tiedät paljon IE:ssä on haavoittuvuuksia? Onko ihan microsoft tehnyt tutkimukset? ;)

Noita lukuja ei oikeasti kukaan tiedä IE:n osalta. Microsoft tykkää mainostaa omia ohjelmiaan kaikenlaisilla tutkimuksilla. Suurin osa niistä tutkimuksista on kuitenkin vain mainosta ja muuten tutkimusten arvo on aika lähellä nollaa. Firefoxin osalta taas tiedetään melko tarkasti bugien ja aukkojen määrä, koska kyseessä on avoin ohjelma. Siinä on iso ero.

Itse suosittelen kaikille firefoxia IE:tä mielummin.
ihan mielenkiinnosta: mites määrittelet vaikkapa 10 käyttäjän tarkkuudella riittävän käyttäjämäärän jotta löydettäisiin 99,7% kaikista käyttiksen ja ohjelmien bugeista?

käykö cert.fi? Käsittääkseni se on suht puolueeton taho. Ja tuskin jättää uutisoimatta ms:n ohjelmien reikiä ihan vaan koska ne perustuu suljettuun järjestelmään, vai?

ms:n mukaan iessä ja ffssä yhtä paljon bugeja, mutta se tutkimus on jo kumottu. Mutta tosi paljon myös ff:ssä ollut vakavia haavoittuvuuksia kun olen tietoturvauutisia lueskellut...

suosittele vaan, ignorance is bliss :haart:

Eiköhän sitä ihan yhdellä pärjää. Mutta, kun PC puolella sitä valinnan varaa riittää, MAC puolella asia on toisin. Ei ole edes mistä valita... Ymmärrätkö? Todennäköisesti et... :david:

Juu, koitan ymmärtää. Sä tykkäät räplätä koneen sisällä ja mä tykkään käyttää valmista konetta. Kysehän on vaan kunkin mieltymyksistä :haart:

Juu, koitan ymmärtää. Sä tykkäät räplätä koneen sisällä ja mä tykkään käyttää valmista konetta. Kysehän on vaan kunkin mieltymyksistä :haart:
Ei minun tarvitse sitä näytönohjainta vaihtaa, mutta kun sitä valinnan varaa on jo ostaessa useita kymmeniä ellei satoja. Alkaako tippua? Vai pitääkö hakea rautakanki?

Aah, nyt tajusin vissiin. Sopivien varaosien määrä on ostoperusteena kova juttu? Entäs jos ei halua/osaa valita niistä sadoista?

Aah, nyt tajusin vissiin. Sopivien varaosien määrä on ostoperusteena kova juttu? Entäs jos ei halua/osaa valita niistä sadoista?
No et ihan...

Tsekkaappa noiden koneiden speksit. Jokaisessa erinäytönohjain, eri prossu jne...
HP G5000
HP dv2600
HP tx2000

Joko nyt aukeaa... Kun niitä vaihtoehtoja on jo ostovaiheessa useampia kuin yksi ja kompinaatioita sitten alkaakin jo tulla vastaan vähän helvetisti. Tuossahan on vain pinta raapaisu siitä mitä on tarjolla.

Pitäisikös autoissakin olla vaikka pelkästään lada. Kaikissa olisi sama moottori, samat varusteet jne. Ei mitään valinnan varaa.

Vielä kun saisi valita itse käyttöjärjestelmän. Jos ei halua maksaa Windowsista, ovat vaihtoehdot aika vähissä.

Pitäisikös autoissakin olla vaikka pelkästään lada. Kaikissa olisi sama moottori, samat varusteet jne. Ei mitään valinnan varaa.

Pitäisi, rasvanäpit voisi sitten valita Ladaansa Biltemasta pakoputken sadoista vaihtoehdoista. Ja samalla voisi valita sadoista vaihtoehdoista Wunderbaumin ja karvanopat. :D

Ja ne jotka haluaisivat varmaa toimintaa ja helppoutta kävisivät hakemassa Vehosta Mersun sopivalla huoltosopimuksella.

Joo, ehkä mä ymmärsin väärin tuon varaosajutun, mutta ymmärtänet varmaan, ettei kaikki osaa/halua/viitsi valita sadoista vaihtoehdoista sitä EHKÄ sopivaa. :haart:

Noista on kyllä aika turha vääntää...

Sehän on vaan hyvä, että on erityylisiä koneita, eri tyylisille käyttäjille.

Itsekin tykkään vaihdella koneeseen uutta osaa jne. ja pelaaminenkin kiinnostaa joten Windoze PC on mulle sopiva vaihtoehto, mutta jos edellä mainitut asiat eivät nappaa niin sitten jokin toinen vaihtoehto on ehkä parempi.

Pitäisi, rasvanäpit voisi sitten valita Ladaansa Biltemasta pakoputken sadoista vaihtoehdoista. Ja samalla voisi valita sadoista vaihtoehdoista Wunderbaumin ja karvanopat. :D

Ja ne jotka haluaisivat varmaa toimintaa ja helppoutta kävisivät hakemassa Vehosta Mersun sopivalla huoltosopimuksella.

Joo, ehkä mä ymmärsin väärin tuon varaosajutun, mutta ymmärtänet varmaan, ettei kaikki osaa/halua/viitsi valita sadoista vaihtoehdoista sitä EHKÄ sopivaa. :haart:
Niin paitsi, että ei olisi kuin se Lada tarkolla niillä perusvarusteilla, muuta ei olisi saatavilla. ;) Mersut olisi vedetty markkinoilta tai jos niitä olisikin, niin niistä kateelliset ainakin puhkoisi kumit ja rikkoisi ikkunat jne. :D

Ymmärrän ymmärrän. Mutta ei se liene Microsoftin vika jos laitevalmistajat työntää markkinoille kaikenlaista komponenttia. Voisihan MS:nkin ottaa politiikan, että yhtä ja ainoaa näytönohjainta ja prossua jne. olisi tuettuna, mutta menisi varmaan siitäkin sitten käräjille kilpailun rajoittamisesta tms. Vähän hassuahan se on, kun Apple saa työntää omia softiaan käyttiksen mukana ja MS ei... No näistä päättää muut tahot.

muuten ihan hyvä vertaus, mutta samalla lailla niitä mersuja on tien poskessa kuin muitakin vag-autoja. (ja lisäks niistä ruostuu ovet 5 vuodessa niin paljon ettei tartte sen jälkeen enää ovea availla :D)
70-luvun mersut taasen ovat niin pomminvarmoja että jos nyt ei jätä auton huoltoja kokonaan väliin niin kestävät isältä pojalle vielä pari sukupolvea...

siksi voidaankin valita myös japsiauto (jotka nyt sattuvat tällä hetkellä olevaan luotettavimpia autoja) jos se mersu ei kiinnosta.

mutta tietenkin on myös porukkaa joilla on se mersun takki ja lippis ja jotka tahtovat ajaa mersulla

Vielä kun saisi valita itse käyttöjärjestelmän. Jos ei halua maksaa Windowsista, ovat vaihtoehdot aika vähissä.
Saahan sen valita jokainen ihan mielensä mukaan. Ostaa sen koneen minkä haluaa ja sen käyttiksen minkä haluaa. Eikö? Jos koneessa on OEM Windows niin senhän voi sieltä heittää leppään (yleensä eivät tuosta edes ota mitään lisä hintaa, että se siellä on) ja asentaa minkä tahansa linux distron ja tapella ajureiden kanssa jne. jos niin haluaa, ei se sen vaikeampaa ole.

Saahan sen valita jokainen ihan mielensä mukaan. Ostaa sen koneen minkä haluaa ja sen käyttiksen minkä haluaa. Eikö? Jos koneessa on OEM Windows niin senhän voi sieltä heittää leppään (yleensä eivät tuosta edes ota mitään lisä hintaa, että se siellä on) ja asentaa minkä tahansa linux distron ja tapella ajureiden kanssa jne. jos niin haluaa, ei se sen vaikeampaa ole.
Kyllä taidat nyt vähän mennä sivuraiteille, eipä taida tavallisella käyttäjällä olla hajuakaan linuxeista, joten ainoa vaihtoehto on se Windows.

muuten ihan hyvä vertaus, mutta samalla lailla niitä mersuja on tien poskessa kuin muitakin vag-autoja. (ja lisäks niistä ruostuu ovet 5 vuodessa niin paljon ettei tartte sen jälkeen enää ovea availla :D)
70-luvun mersut taasen ovat niin pomminvarmoja että jos nyt ei jätä auton huoltoja kokonaan väliin niin kestävät isältä pojalle vielä pari sukupolvea...

siksi voidaankin valita myös japsiauto (jotka nyt sattuvat tällä hetkellä olevaan luotettavimpia autoja) jos se mersu ei kiinnosta.

mutta tietenkin on myös porukkaa joilla on se mersun takki ja lippis ja jotka tahtovat ajaa mersulla

Joo, lähdin siitä oletuksesta että Mersu on laatuauto ja Lada ei. Ei ole tullut vietettyä aikaa moottoritilassa ja öljymontussa joten siksi ontuva vertaus.

Ja onhan näitäkin jotka ovat uskollisia PC-miehiä jotka dissaavat Mäkkiä, mutta seuraavassa lauseessa olisivat hankkimassa sellaista jollain verukkeella.

Kyllä taidat nyt vähän mennä sivuraiteille, eipä taida tavallisella käyttäjällä olla hajuakaan linuxeista, joten ainoa vaihtoehto on se Windows.
No jos toinen (HTH) haluaa jonkun muun käyttiksen kun Windows niin ei se varmaan silloin Windowssia halua, vai?

Ihmeen tunteellista väittelyä tämä taas on.

Viimeksi läppäriä ostaessa mietin pitkään Macia mutta päädyin kuitenkin Windows koneeseen. Isoin peruste oli parempi yhteensopivuus, tuttu ympäristö ja isompi softavalikoima esim. koodekkien osalta (katson koneelta leffoja telkkarin kautta). Lisäksi median messiaanen suhtautuminen Appleen ja Apple-fanien asenne ärsyttää sen verran, että firman tuotteetkin tökkivät.

Oma perstuntuma on sellainen, että Mac on parempi valinta jos omaan käyttötarkoitukseen löytyy palikat kuin kaupan hyllyltä. Jos näin ei ole, vie Windowsin eri versiot voiton. Voin toki olla väärässäkin. Dual-boot ei ole mikään ratkaisu.

Ihmeen tunteellista väittelyä tämä taas on.

Viimeksi läppäriä ostaessa mietin pitkään Macia mutta päädyin kuitenkin Windows koneeseen. Isoin peruste oli parempi yhteensopivuus, tuttu ympäristö ja isompi softavalikoima esim. koodekkien osalta (katson koneelta leffoja telkkarin kautta). Lisäksi median messiaanen suhtautuminen Appleen ja Apple-fanien asenne ärsyttää sen verran, että firman tuotteetkin tökkivät.

Oma perstuntuma on sellainen, että Mac on parempi valinta jos omaan käyttötarkoitukseen löytyy palikat kuin kaupan hyllyltä. Jos näin ei ole, vie Windowsin eri versiot voiton. Voin toki olla väärässäkin. Dual-boot ei ole mikään ratkaisu.
Pitkään ajattelin itse samoin, mutta koitinpa sitten Macciä. Turha sitä on selitellä miten paremmin toimii, jokainen sen sitten huomaa kun itse koittaa. Macin käyttäjänä sitä katselee ihmeissään Windowsin hehkutusta kun sen saa paremmin telkkariin kiinni ja voi kikkailla kodekkien kanssa. Ikäänkuin kodekkeja ei olisi tarjolla jos nyt haluaa tehdä kaiken vaikeammin. Helpompaa se oli mulla, löin Macbookin tykkiin ja jätän kodekkien kanssa kikkailut Win-käyttäjille, eipä nyt ole vielä tullut ohjelmanlähdettä joka ei näy. Näyttää vähän siltä, että tuo kikkailu on itseisarvo, konetta pitää saada runkata edes takas(vaikka se toimisikin semmoisenaan).

Putkiaivoille olisi käyttöä windows-maailmassa.

Pitkään ajattelin itse samoin, mutta koitinpa sitten Macciä. Turha sitä on selitellä miten paremmin toimii, jokainen sen sitten huomaa kun itse koittaa. Macin käyttäjänä sitä katselee ihmeissään Windowsin hehkutusta kun sen saa paremmin telkkariin kiinni ja voi kikkailla kodekkien kanssa. Ikäänkuin kodekkeja ei olisi tarjolla jos nyt haluaa tehdä kaiken vaikeammin. Helpompaa se oli mulla, löin Macbookin tykkiin ja jätän kodekkien kanssa kikkailut Win-käyttäjille, eipä nyt ole vielä tullut ohjelmanlähdettä joka ei näy. Näyttää vähän siltä, että tuo kikkailu on itseisarvo, konetta pitää saada runkata edes takas(vaikka se toimisikin semmoisenaan).

Putkiaivoille olisi käyttöä windows-maailmassa.
Toiset käyttää myös PC:tä pelikoneena ja se taas ei MACillä onnistu. Pyörii varmaan osa pelistä ihan hienosti, mutta uusimmat ei varmasti pyöri täysillä featureilla. Ja se taas johtuu siitä, että näytönohjain ei kykene. Mutta jokainen varmasti löytää tarjolla olevista vaihtoehdoista sen mieleisen ja menee sen mukaan. Varmasti olisi Mac mullekkin omiaan kuvan käsittelyyn, pelaamiseen tuskin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom