Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Eikös tässä puhuta läppäreistä? Ja haluaisin nähdä mikä peli ei rullaa Macissä jos puhutaan pöytäkoneista. Olen katsonut kun bootcampin kanssa pelataan uusia pc-pelejä huikealla graffalla, eikä se kyllä nyi pätkääkään. Tokihan Mac pro on vähän ylimitoitettu pelaamiseen, sillä kun duunaa vähän yhtä jos toista.

macpro.jpg

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös tässä puhuta läppäreistä? Ja haluaisin nähdä mikä peli ei rullaa Macissä jos puhutaan pöytäkoneista. Olen katsonut kun bootcampin kanssa pelataan uusia pc-pelejä huikealla graffalla, eikä se kyllä nyi pätkääkään.

macpro.jpg

Juu, se oma jälkimmäinen kommentti oli vähän off-topiccia.

Ja off-topic jatkuu...
Miten muuten onnistuu Mäkkien päivittäminen, eli voiko itse lyödä uutta osaa sisään ilman, että tulee mitään ongelmia?

Toi on epäilemättä tyhmä kysymys, mutta kun en tosiaan Mäkeistä niin paljon tiedä niin olisi ihan mukava kuulla kommenttia niiltä, jotka tietävät.

Eikös tässä puhuta läppäreistä? Ja haluaisin nähdä mikä peli ei rullaa Macissä jos puhutaan pöytäkoneista. Olen katsonut kun bootcampin kanssa pelataan uusia pc-pelejä huikealla graffalla, eikä se kyllä nyi pätkääkään. Tokihan Mac pro on vähän ylimitoitettu pelaamiseen, sillä kun duunaa vähän yhtä jos toista.

macpro.jpg

Mutta onhan se tosi, että kun lyödään 2xQuad PC riittävällä muistilla ja parhaimmalla näytönohjaimella, niin ei siinäkään takkua mikään :D

Tosin tuo mäkki on kyllä liian siisti lelu, onneksi hintakin on sitä luokkaa, ettei sitä tarvi hankkia näihin kuvankäsittelytarpeisiin ;)

mustapekka hinnasto sanoi:
CTO-DMacPro2 Mac Pro Two Quad-core Intel Xeon 3.0 GHz/2 GB /250GB/ SuperDrive /NV7300 GT 256 MB (toimitusaika n. 3 vk) 4330€
CTO-QMacPro4 Mac Pro Two Quad-core Intel Xeon 3.0 GHz/4 GB /250GB/ SuperDrive /NV7300 GT 256 MB (toimitusaika n. 3 vk) 4710€
CTO-QMacPro8 Mac Pro Two Quad-core Intel Xeon 3.0 GHz/8 GB /250GB/ SuperDrive /NV7300 GT 256 MB (toimitusaika n. 3 vk) 5710€
CTO-QMacPro16 Mac Pro Two Quad-core Intel Xeon 3.0 GHz/16 GB /250GB/ SuperDrive /NV7300 GT 256 MB (toimitusaika n. 3 vk) 8290€
CTO-QMacPro16 Mac Pro Two Quad-core Intel Xeon 3.0 GHz/16 GB /2x750GB/ SuperDrive /X1900 XT 512 MB (toimitusaika n. 3 vk) 9490€

2,500 euroa 2 gigan tuplaprossuilla. Saahan siitä kasaamalla tolkuttoman koneen. 8-ydintä kuvankäsittelyyn on vähän niinkuin liikaa.

No tuokin on tosi, mutta ei ehkä sunkaan tarvis sitten enää konetta vaihtaa kun sen H3D:n hankit :D

Vähän oon kattellu noita kannettavien hintoja ja kyllä tuo Macci on aivan sikakallis. Jos nyt vaikka vertaisi tähän Sony Vaio-kannettavaan:

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=25874

Hintaa vähän päälle 1200 euroa 15,4 tuuman näytöllä. Softapaketti, joka mukana tulee on ainakin omasta mielestäni aika lyömätön.

Jos haluaisit Mac-kannettavan 15 tuuman näytöllä, pitäisi valita MacBook Pro ja se on ainakin Apple Storessa halvimmillaan n. 1900€. Ei tulis kauppoja mun kanssa ainakaan tuolla hinnalla. Mielummin ostaisin Sonyn kannettavan.

Softapaketti, joka mukana tulee on ainakin omasta mielestäni aika lyömätön.
Lyömätön softapaketti? Oletko koskaan katsonut mitä kaikkea esim Macbook sisältää ja se maksaa sen alta 1000 euroa. Jos softan perusteella ostaa koneita, niin kuka jumalauta ostaa winkun?

Lyömätön softapaketti? Oletko koskaan katsonut mitä kaikkea esim Macbook sisältää ja se maksaa sen alta 1000 euroa. Jos softan perusteella ostaa koneita, niin kuka jumalauta ostaa winkun?

Joo, olen katsonut, ei vain ole millään sytyttänyt Macit, eikä niiden ohjelmat, vaikka niitä joka paikassa ylistetään. Minun mielestäni tuo on ainakin tuohon hintaluokkaan lyömätön softapaketti (Photoshop Elements ja Premiere Elements oli lähinnä mielessä), mitä kannettaviin tulee. Ja niissä alta tonnin MacBookeissa on 13 tuuman näyttö, eli pikkasen pieni mun makuun. Mutta mistä kukin tykkää. Kyllä minä ainakin pysyttelen edelleen PC:issä.

DD, tuo linkittämäsi vekotin näyttäisi olevan spekseiltään lähempänä tonnia maksavaa karvalakkimallin MacBookia, jollaisella itsekin rullailen. Photoshopin ja Premieren Elements -versiot saa alta 70 euroon, joskaan harvempi noita oikeasti tarvitsee. Itselleni kelpaisi kyllä Photarin elements, jos minulla ei olisi jo CS:ää, mutta kuka käyttää Premiereä?

Softapaketit ovat kyllä mukavia, mutta tuskin kukaan niiden perusteella valitsee konettaan. MacBookin mukana tuli kyllä kasa kaiken maailman softia, mutta esim. iLifeä en pahemmin ole käyttänyt.

Se on kyllä totta, että 15-tuumaisen näytön halutessaan Macistin pitää valita MB Pro. Mikä on hyvä valinta sinänsä, samoin kuin 13,3-tuumainen MacBook. Melkoisia testijyriä ovat olleet molemmat hintaluokassaan. En oikein niele noita perusteita kalliista hinnasta. Täytyy tosin ottaa huomioon, että itse käytän konetta työntekoon ja toinen vaihtoehtoni oli yli 2000 euron Lenovo. Hinta-laatu-suhteesta en kuitenkaan lähtisi liikaa valittamaan Maccien kohdalla, mitä nyt lisävarusteet ovat aivan saatanallisen hintavia.

Jos itse joskus kannettavan ostan, niin ehdottomasti Apple. Kaikki pc-ohjelmat mitä joskus sattuu tarvitsemaan onnistuu helposti Bootcampilla tai Parallesilla.

Jos itse joskus kannettavan ostan, niin ehdottomasti Apple. Kaikki pc-ohjelmat mitä joskus sattuu tarvitsemaan onnistuu helposti Bootcampilla tai Parallesilla.

No tuo on kyllä käynyt mielessä.... jotenkin tuskastunut tuohon Acerin räppänään, mikä on ollut PC-puolella ehkä pahin vikaostos, mitä olen tehnyt.

kolme viikkoa sitten olisin antanut ääneni pc-läppärille. Noin 3-viikkoa sitten kokeilin ensi kerran kaverin macbookia, se oli myös ensi kosketus macmaailmaan. Olen välttänyt mackejä aikaisemmin sen takia, että jokainen(lähes) macin käyttäjä on tuputtanut mackiä, kuin jehovat pelastusta. Vihaan noita tuputtajia:wtf:
Nyt minulla on ollut oma macbook, noin viikon. Pidän tästä niin paljon, että pöytäpc lähtee kohta kaatopaikalle ja imac tilalle.

Ainoa miinuspuoli mikä macbookissa on, niin näppiksessä ei ole valoa. Nytkin pimeässä ei osu oikeille näppäimille. Pitäisi varmaan kuitenkin olla valittamatta ja imuroida typing master ja harjoitella kymmensormijärjestelmä, niin ei valon puute haittaisi.

Ainoa miinuspuoli mikä macbookissa on, niin näppiksessä ei ole valoa. Nytkin pimeässä ei osu oikeille näppäimille. Pitäisi varmaan kuitenkin olla valittamatta ja imuroida typing master ja harjoitella kymmensormijärjestelmä, niin ei valon puute haittaisi.

Tai sitten ostat vaan tälläisen USB-lampun :D

usb-light-2.jpg

Käyttispuolella varmaan on sitten aika helppo ymmärtää että MacOS ja Windows ovat aika erilaisille pohjille kasattuja. Itse tykkään että MacOS on fiksumpi käyttis ja siinä on vähemmän bugeja pitkälle viedyn hinkkaamisen takia. Myös käyttöliittymäinsinööreissä on eroa ja Applen tallissa tuntuvat olevan ne vähän paremmat, eikä varmaan vähiten siksi että Applen pomo on perfektionisti luonteeltaan. Perfektionistit saavat yleensä hyvää aikaan, varsinkin kun tavoitteena on tehdä tietokone alusta loppuun asti itse.

vielä helpompaa on ymmärtää se, että mäkin käyttäjät ovat marginaaliporukkaa. Tämän takia osx:n käyttäjiä on myös hyvin vähän suhteessa tietokoneiden lukumäärään. tämä taas johtaa siihen että kaikkia mahdollisia bugeja ei mäkeistä löydetä koska niitä ei kenellekään tule koskaan vastaan käyttäjämäärän vähyydestä johtuen.

Vai mites kävi alunperin ylivoimaiselle avoimen lähdekoodin firefoxille? sehän oli täydellinen kunnes siitä tuli hyvin suosittu selain. nyt taitaa tulla bout saman verran(0,5-1x) haavottuvuusraportteja ff:lle kuin ie:llekin.

Ja ei se osx:n gorekaan(nix) ole idioottivarma. jos klikkailee hallitsemattomasti kaikkea netistä ladattua niin mistä sitä tietää minkälaisia skriptejä tulee käynnistettyä. ja windows on vistan myötä päässyt eroon siitä että peruskäyttäjän on pakko olla root-oikeuksilla jos tahtoo surffata vaikka netissä.

ja perfektionisteista... mulla on "vähän" erilainen mielipide. perfektionismi on sairaus imo jos sitä ei pysty hallitsemaan järkevissä rajoissa. ja millä lailla perfektionisti saa parempaa jälkeä aikaan kuin realisti joka osaa samantien määritellä bout järkevät speksit xxx:lle ja säästää paljon aikaa siinä että jättää pään seinäänhakkaamisen väliin?

vielä helpompaa on ymmärtää se, että mäkin käyttäjät ovat marginaaliporukkaa. Tämän takia osx:n käyttäjiä on myös hyvin vähän suhteessa tietokoneiden lukumäärään.

ja perfektionisteista... mulla on "vähän" erilainen mielipide. perfektionismi on sairaus imo jos sitä ei pysty hallitsemaan järkevissä rajoissa. ja millä lailla perfektionisti saa parempaa jälkeä aikaan kuin realisti joka osaa samantien määritellä bout järkevät speksit xxx:lle ja säästää paljon aikaa siinä että jättää pään seinäänhakkaamisen väliin?

No jaa, tietenkin numerot ovat suhteellisia. Mäkki myy useampia miljoonia tietokoneita vuosittain, joten kyllä sitä käyttäjäpohjaa jonkin verran löytyy.

Mutta perfektionismista olen kyllä eri mieltä - tietenkin jos se on sellaista että ei saa mitään aikaiseksi niin se ei hyödytä ketään, mutta kuten Applen tapauksessa koneet kuitenkin pamahtavat markkinoille ihan sujuvasti. Mutta perfektionistilla on taipumus hakea aina vähän parempaa kokonaisuutta, mikä mäkeissä viehättääkin. Ne siis eivät ole suunnittelupohjalta täysin alihankittuja vehkeitä kuten useimmat (rauta tuolta, softa tuolta, oma leima pakettiin ja kauppaan) vaan on pyritty saamaan aikaan vähän omalaatuisempi tietokone.

No jaa, tietenkin numerot ovat suhteellisia. Mäkki myy useampia miljoonia tietokoneita vuosittain, joten kyllä sitä käyttäjäpohjaa jonkin verran löytyy.

niinhän ne on. Miljoonia on paljon jos puhutaan vaikkapa suomen väkiluvusta mutta jos sitä verrataan vaikkapa kännyköiden määrään (muistaakseni 5 miljardia) niin eipä se nyt kauheasti ole..alle prosentin. Ja ketä hakkeria kiinnostaa käyttis joka on vaikka prosentin verran edustettuna maailmassa?

ja ei se apple mitään bugitonta softaa tee. Itunesin(winxp) poltto-ominaisuudet ei toimineet paria versiota nykyistä aikaisemmissa asennuksissa ja quicktimestä löytynyt aika vakavia aukkoja alustalla kuin alustalla....

Kyllä pitäisi Macciä kokeilla ja semmoinen hommata kun olisi nappulaa millä pelata...

Mutta älkää nyt ihan oikeasti lähtekö tuolle linjalle, että ei tartte palomuureja ja virustorjuntaa. Odotellessa sitä hetkeä, kun homma leviää käteen. Kuitenkin siinä Macissäkin valitettavasti niitä aukkoja on...

1
2
3
4
jne jne jne. Ja jos joku väittää, että ei tiennyt niin lienee syytä katsoa peiliin... :rolleyes:

Edit: Ja tommonen useampia miljoonia koneita vuodessa on ihan nappi kauppaa verrattuna PC markkinoihin... Dell toimitti Q3:n aikana 9,8 miljoonaa PC:tä, HP samana ajankohtana 12,8 mijoonaa PC:tä, pientä vertauskohtaa muutaman miljoonan vuosi myyntiin...

vielä helpompaa on ymmärtää se, että mäkin käyttäjät ovat marginaaliporukkaa. Tämän takia osx:n käyttäjiä on myös hyvin vähän suhteessa tietokoneiden lukumäärään. tämä taas johtaa siihen että kaikkia mahdollisia bugeja ei mäkeistä löydetä koska niitä ei kenellekään tule koskaan vastaan käyttäjämäärän vähyydestä johtuen.

Kyllä macilla on riittävästi käyttäjiä paikantamaan bugeja.

Vai mites kävi alunperin ylivoimaiselle avoimen lähdekoodin firefoxille? sehän oli täydellinen kunnes siitä tuli hyvin suosittu selain. nyt taitaa tulla bout saman verran(0,5-1x) haavottuvuusraportteja ff:lle kuin ie:llekin.

Mistä tiedät paljon IE:ssä on haavoittuvuuksia? Onko ihan microsoft tehnyt tutkimukset? ;)

Noita lukuja ei oikeasti kukaan tiedä IE:n osalta. Microsoft tykkää mainostaa omia ohjelmiaan kaikenlaisilla tutkimuksilla. Suurin osa niistä tutkimuksista on kuitenkin vain mainosta ja muuten tutkimusten arvo on aika lähellä nollaa. Firefoxin osalta taas tiedetään melko tarkasti bugien ja aukkojen määrä, koska kyseessä on avoin ohjelma. Siinä on iso ero.

Itse suosittelen kaikille firefoxia IE:tä mielummin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom