Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Ootko Fabe koskaan aktiivisesti käyttänyt Maccia vai oletko samassa uskossa kuin minä olin aikaisemmin, että ne ovat marginaalikoneita, eikä niihin saa ohjelmia ja ne ovat erikoisia käyttää?
Joskus 90-luvun puolella käytin hetken aikaa. Enkä ole siinä uskossa, ne ne on marginaalikoneita, eikä saa ohjelmia ja olisivat erikoisia käyttää. Mulle vaan on aina ollut PC se millä olen tullut hyvin toimeen eikä ole ollut tarvetta vaihtaa toiseen. Edelleenkin olen sitä mieltä, jos olisi sitä nappulaa niin hommaisin MacBook PROn tai MAC Pron. Mutta edelleen pikkusen siinä hankinnassa pitää miettiä sitä, että laajennattavuus on lähellä nollaa. Jos MACPROhon pistää tommosen 4-5K € haisemaan niin kyllä siltä toivoisi mahdollisuutta päivittämiseen sisuskalujen osalta jos tarvetta olisi. MacBook ei oikein mulle riitä 13":lla näytöllään. Ja mitä tuota Pakkiksen Apua Macille topiccia äsken lueskelin vähän niin ihan samoja ongelmia siellä näyttäisi olevan kuin PC puolellakin.
Hyvin todennäköistä on, että kun seuraavan koneen ostan (tällä hetkellä mennään firman sponssilla), niin kone on Applen tekele.

HTH: Ja meinaat, että se on MS:n vika, että laitevalmistajat myyvät koneitaan pelkästään MS:n käyttiksellä? Ihan varmaan on, että jos Linuxilla olisi enemmän käyttäjiä, niin laitevalmistajat sen ottaisivat vaihtoehdoksi MS:n käyttiksen rinnalle. Ja sitä jopa yrityskäyttöön tarjotaan vaihtoehtona.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vähän sama, jos toivoisit uskontokeskusteluun ateistiksi kääntynyttä uskovaista. :) No joo, leikki leikkinä. Omituisen henkilökohtaisesti ja tunteella nämä käyttöjärjestelmä-keskustelut (=väittelyt) monesti otetaan. Kyseessä on kuitenkin vain softasta vai onko käyttöjärjestelmä=ideologia? Minä ainakin käytän sitä, johon olen tyytyväinen. Joskus tulevaisuudessa voin käydä vieraissakin ja hommata sen Mac Minin, koska PC-puolella ei pahemmin vastaavaa löydy sillä hinnalla. Vai löytyykö?
HP Pavilion s3230
Hinta...
En tsekannut speksejä kovinkaan tarkkaan, ei mitään hajua onko lähelläkään samoissa kuin iMac. Mutta kokonsa ja hintansa puolesta... :D

Minäkin käytän sitä mihin olen tyytyväinen ja toivon, että niin tekevät muutkin.

Omituisen henkilökohtaisesti ja tunteella nämä käyttöjärjestelmä-keskustelut (=väittelyt) monesti otetaan. Kyseessä on kuitenkin vain softasta vai onko käyttöjärjestelmä=ideologia?

Mjoo, onhan tässä vähän samaa henkeä kuin jonkun harvinaisen automerkin omistajilla - esimerkiksi Alfa-Romeon omistelijat taputtelevat toisiaan selkään vähän samalla tavalla kuin mäkistit että "vihdoin vaihdoit kunnon peliin" ja sitten Toyotan tai Volvon omistajia katsotaan vähän nokanvartta pitkin että mokomat kansanautoilijat. Kai sillä on jotain tekemistä sen kanssa että ollaan jossain määrin rohkeita kun hylätään ne yleisemmät vaihtoehdot ja sitten tutkitaan ja etsitään vaihtoehtoja tilalle.

Pitkällisen prosessin jälkeen voi sitten pitää itseään jotenkin vähän parempana kuin muita jotka samaa vaivannäköä eivät ole harrastaneet, mutta jotain osaa voi olla siinäkin että kun on vasta totuttu ajattelemaan että se Toyota ei ole kummoinen auto ja haettu joku parempi vehje niin sitten väitteet "no on tämä mun uusi Avensis kyllä niin kiva" särähtävät pahasti korvaan ja aletaan vääntämään peistä tosissaan :)

Toisaalta, mistään ei ole niin mukava väitellä kuin makuasioista! :D

Mutta kun tässä ei ole kyse makuasioista, en ymmärrä tuota. Kyse on selkeistä faktoista, että Macci on toimivampi kokonaisuus käytössä. Ei kyse ole mistään mustatuntuu, vaan faktoista. "Musta tuntuu, että macissa ei ole viiruksia", siinä nyt ei ole. Macit on tehty kokonaisuutena ja onhan se selvä, että rautaan vahvasti integroitu käyttöjärjestelmä luo etunsa. Autoihin tätä ei voi verrata.

Ja meinaat, että se on MS:n vika, että laitevalmistajat myyvät koneitaan pelkästään MS:n käyttiksellä? Ihan varmaan on, että jos Linuxilla olisi enemmän käyttäjiä, niin laitevalmistajat sen ottaisivat vaihtoehdoksi MS:n käyttiksen rinnalle. Ja sitä jopa yrityskäyttöön tarjotaan vaihtoehtona.

Osittain se onkin. M$ nerokkaasti DOS-ajalla teki sopimukset, jotka joko estävät laitevalmistajia myymästä koneiden mukana muita käyttöjärjestelmiä tai tekevät siitä liian kallista.

Linux on jo aika yleinen IT-yritysmaailmassa ja yleistyy kotikäytössäkin koko ajan, samoin kuin Mac.
Saahan esim. Delliltäkin jo Ubuntu-koneita ainakin USA:ssa.
Toivottavasti Linux-koneiden myynti alkaisi laajemmin muuallakin, sillä olisi käyttäjien kannalta vaan hyvä jos Windowsin osuus käyttöjärjestelmistä putoaisi huomattavasti nykyisestä.

Ainoa asia, joka mua mun IBookissa ketuttaa on tämän vääjäämättä pieneksi käyvä laskentateho. Maccosen tapa launchata uudet mallit aina tietyin väliajoin on sekä hyvä, että huono asia. Meinaan jos satut ostamaan sen juuri eläkkeelle joutavan mallin, kuten itse, jolloin pienellä odotuksella olisi saanut uutta tuplaydintä, niin jälkeenpäin se voi hieman ketuttaa. Toisaalta sama ilmiö toteutuu jossain määrin PC-puolellakin, muttei samassa mittakaavassa, hardware kun elää koko ajan. Hyvänä puolena on tietty se, että kaikki on tuossa tuotteen elinkaaren kypsässä vaiheessa viimosen piälle testattua ja ongelmat on ratkottu.

Toinen vitutusta aiheuttava seikka on Office 2007:n puuttuminen maccoselta. Joudun käyttämään nimenomaan tuota uutta versiota erinäisissä paikoissa ja yhteensopivuus tuon vanhan version kanssa ei ole aina ihan mutkatonta, kaikki osapuolet kun eivät aina osaa tallentaa yhteensopivuustilassa just mulle noita dokumentteja. Enkä jaksa säätää ylimääräisten addinien tai pluginien kanssa. Näin siis ilman boot camppia.

Nuo onkin sitten ainoat närää aiheuttavat tekijät. Läppäriksi en PCtä enää ostaisi, toisaalta ylläpidän erikseen puhdasta PC-pelikonetta, että olen jäävi sikseen sanomaan mitään yhden koneen hankkijalle. Kaiken muun teen macilla paitsi pelaamisen ja Excel-työt.

Miksi tyytyä pelaamaan jollain PC:llä kun pelaamiseen on paljon paremmatkin aseet. PC-pelaaminen ei puolusta paikkaansa kuin vain fps online peleissä, muutoin se häviää 100-0 konsoli + tykki yhdistelmälle kotiteatteriympäristössä. Jo pc aikanani tajusin tämän ja hylkäsin 19 tuumaisella säälittävän pelaamisen ja siirryin nauttimaan pelaamisesta konsoleilla.

Nyt joku tulee selittämään miten sen pc lootan saa tykkiin ja vahvistimeen kiinni. Niin sen ehkä saa, mutta on x kertaa työläämpää ja siltikään lopputulos ei ole yhtä nautinnollinen. Niin ja yhtä perseestä on pelata Macilla kun siihen ei pahemmin pelejä ole, paitsi toki bootcampilla 30 tuumaisella näytöllä ollaan jo edes jossain määrin siistissä pelikokemuksessa.

Joo, samat riskit on ihan minkä tahansa käyttöjärjestelmän kanssa. Mun pointti olikin, että minkään käyttöjärjestelmän käyttäjä ei ole turvassa, jos ei ole varovainen internetissä. Toki Windowsin käyttäjillä on eniten huolen aihetta, mutta ei ne Macin tai Linuxin tai Unixin käyttäjät voi ottaa sitä asennetta, että kukaan ei voi mulle yhtään mitään, koska mä käytän xxxxx-käytöjärjestelmää.

Tietenkin viruksia voi tehdä mille käyttikselle tahansa. Tämä ei kuitenkaan pistä käyttiksiä samalle viivalle tässä asiassa. Windowsiin niitä tehdään selkeästi eniten, koska se on niin helppoa(esim. activex, officen makrovirukset, joitakin ohjelmia ei voi käyttää kuin adminina). Jotkut asiat ovat vain tehty siten windowsissa, että virusten levittäminen on helppoa.

Miksi tyytyä pelaamaan jollain PC:llä kun pelaamiseen on paljon paremmatkin aseet. PC-pelaaminen ei puolusta paikkaansa kuin vain fps online peleissä, muutoin se häviää 100-0 konsoli + tykki yhdistelmälle kotiteatteriympäristössä. Jo pc aikanani tajusin tämän ja hylkäsin 19 tuumaisella säälittävän pelaamisen ja siirryin nauttimaan pelaamisesta konsoleilla.

Nyt joku tulee selittämään miten sen pc lootan saa tykkiin ja vahvistimeen kiinni. Niin sen ehkä saa, mutta on x kertaa työläämpää ja siltikään lopputulos ei ole yhtä nautinnollinen. Niin ja yhtä perseestä on pelata Macilla kun siihen ei pahemmin pelejä ole, paitsi toki bootcampilla 30 tuumaisella näytöllä ollaan jo edes jossain määrin siistissä pelikokemuksessa.
Eihän se Mike ihan oikeasti ole kun pistää piuhat kiinni ja tarvittaessa saa vaikka HD laatuista kuvaa jos tykki siihen kykenee... Eli menee ihan samalla tavalla kuin se konsolikin. Ei ole yhtään sen vaikeampaa...

Juuri siksi. Kun on lahtaamisen aika, niin nuo tattiohjaimet voi survaista hanuriin värisemään. :down:
Niin, paitsi kun on ajopelien aika, kaikkien muiden pelien aika, niin siinähän runkutat 19 tuumaisellasi monoäänillä :D

ihan mielenkiinnosta: mites määrittelet vaikkapa 10 käyttäjän tarkkuudella riittävän käyttäjämäärän jotta löydettäisiin 99,7% kaikista käyttiksen ja ohjelmien bugeista?

Macille löytyy käyttäjiä miljoonia. Ei edelleen puhuta muutamasta tuhannesta.

Microsoftin tuotteista löytyy paljon aukkoja, koska ne on surkeasti tehty tietoturvaa ajatellen. Se näkyy kerta toisensa jälkeen. Esimerkkinä vaikka microsoft officen makrosuojaus. Vai pitäisikö sanoa "suojaus". Ok, myönnän etten ole käyttänyt uusinta officea, mutta ainakin aikaisemmissa versioissa se oli täysin turha tekele. Esimerkkejä löytyy paljon muitakin.

Tietenkin viruksia voi tehdä mille käyttikselle tahansa. Tämä ei kuitenkaan pistä käyttiksiä samalle viivalle tässä asiassa. Windowsiin niitä tehdään selkeästi eniten, koska se on niin helppoa(esim. activex, officen makrovirukset, joitakin ohjelmia ei voi käyttää kuin adminina). Jotkut asiat ovat vain tehty siten windowsissa, että virusten levittäminen on helppoa.
Kaikki ohjelmat pystyy käynnistämään runas komennolla niin, että on normaali käyttäjänä koneella ja sitten vaan tuolla potkaisee käyntiin sen softan mikä admin paukkuja vaatii. Esim. IE lähtee käyntiin admin paukuilla seuraavasti: runas /u:administrator "c:\program files\internet explorer\iexplore.exe" ton kun suorittaa niin kysyy adminin passua. Ei minusta ihan kauhean vaikeaa... Totta on, että rajapintoja Windowsissa on ihan liikaa mitä kautta kaikkea paskaa pystyy levittämään. Ja suurin ongelma lienee siinä, että esim. kotikäyttöön myytävissä koneissa käyttäjä on oletuksena admin. Ei ehkä paras mahdollinen toteutus. Vistassa tämäkin on vihdoin ja viimein korjattu.

Mike: Ostaa kunnon äänikortin niin saa ne äänetkin vaikka dolbynä jos haluaa...

Stanner: Makro suojaushan toimii ihan hienosti, jos sen vaan laittaa päälle ja lukee mitä siinä laatikossa kysytään eikä naputa yes yes yes niinkuin yleensä on tapana. Ja makrot on muuten hieno asia. Ikävää, että joku alkoi käyttää sitäkin vääriin tarkoituksiin.

Odottelen edelleen henkilöä joka on siirtynyt macista pc:seen takaisin.

Ni, ei tartte kun ostaa kerralla kunnon PC:n. ;) Mutta sähän väitit, että ei saa ääntä eikä saa kuvaa. Ja kyllä saa.
Älä nyt ala, vai väännätkö jo uusiksi fysiikan lait? Kohta varmaan väität, että PC ja Windows on konsoleitakin helpompi pelikone. Neukkari, meinaatko että joku siirtyy, ellei ole pakko?

Hauskaa vääntöä. Syy miksi itse veivaan VISTA:lla on lähinnä vuosien kokemus Windows-alustasta (win95 lähtien) eikä itsellä koskaan ole sen suurempia ongelmia ollut. MAC ois toisaalta mielenkiintoinen vaihtoehto, ehkä tulevaisuudessa. Toisaalta ei kiinnosta vitunvertaa opetella uutta alustaa (?).

Viruspulma, hmm. VISTA ollu netissä päivittäin kohta 6kk ilman erillistä palomuuria/virustorjuntaa. Ei ongelmia sen suhteen. Onhan tuo tietoturva "pikkusen" edistynyt vuosien varrella.

Ketjunaloittajalle; jos tarvittava ohjelmistotuki löytyy ja rahaakin niin miksei mäk.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom