Antti Heikkilän TV-haastattelu!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wallace
  • Aloitettu Aloitettu
Ei jumalauta. Ei vaan voi pitää turpaa kiinni sori. :D

Sano muuta.. Melkein jo onnistuin..

Mutta tota emmä kyllä lähtis 1-tyypin diabetesta hoitamaan varsinkaa jos kyseessä on joku pieni lapsi...klips!...Ehkä ne insupiikit on iha tarpeen sillon.

Tämän takia vielä piti kirjoittaa vaikka sujuvasti jo jaksoin ignorata.. Oikeesti, insuliinipiikit ovat ELINTÄRKEITÄ DM1 potilaille. Insuliini on ELINTÄRKEÄ hormoni. Täysin ilman insuliinia ihminen KUOLEE.

Niin ja Wallace, kun kumminkin väität vastaan. Väitän, että mulla on vähintäänkin kohtalaiset tiedot ihmisen anatomiasta ja fysiologiasta, sekä biokemiastakin, että ei kannata.

Niin ja lukekaas muuten joskus se diabetesliiton ravintosuositus, kun sitä niin kovasti kritisoittekin. Ihan ajatuksen ja ajan kanssa. Siinä sanotaan vähän jotain muuta kuin "syö 3 kertaa päivässä 3 kiloa vaaleaa leipää".

Nonni. Nyt mä lähden kiinaan ja olen hiljaa seuraavat pari viikkoa. Ehkä sitten tulen kysymään, että eikö 10000v sitten ollut hunajaa tai vaikka sagoa, mitä nykyajan metsästäjä/keräilijä heimot (kuten penan) käyttää hiilarilähteenä...ehkä en.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
VHH toimii varmasti, jos ei liiku lainkaan/liikkuu vähän (eli 1-4 kertaa viikossa kevyellä tai keskinkertaisella teholla). Jos sen sijaan liikkuu esim. joka päivä, tai monta tuntia päivässä, ei onnistu.
No tähän joudun omakohtaisen kokemuksen perusteella sanomaan, että vahva eri. Tietysti riippuu vähän siitä mitä määriteellään reenaamiseksi/liikkumiseksi, mutta harjoittelen yleensä 6 kertaa viikossa, joista 2 on astangajoogaa, 3 punttia ja 1 aerobinen. Ja lisäksi näin kesällä on satunnaisesti rugbyreeniä/pelejä (peli korvaa tuon yhden aerobisen, mahdollinen reeni tulee salin lisäksi yhdelle päivälle).
En tiedä tarkkoja määriä, mutta hiilaria en ole syönyt kuin yhden ruisleipäpalan (ruisjauho, suola, vesi) päivässä ja palkkarin salireenin jälkeen (n. 1rkl dekstroosia). Sitten tietysti jotain rippeitä tulee hedelmistä jne, mutta tuskin paljoa yli 100g:n menee päivässä.
Mutta mitä jaksamiseen tulee - ei mitään ongelmaa. Olen jaksanut jopa paremmin kuin ennemmin. Jopa perjantaina tunnin salin jälkeen tossu liikkui todella kevyesti puoltoista tuntia reeneissä - ja vielä eilen 80min pelissäkin. Ja nyt on tarkoitus jättää tuo yksikin leipäpala pois vielä, kunhan saan leivän syötyä loppuun. Ihan vain katsoakseni onko mitään vaikutusta.

Sokereista TODELLAKIN tulee vierotusoireita...:wtf:

Esim, kova päänsärky, lihaskipu, hikoilu, ärtymys ja huonotuulisuus ja aivan mieletön makeanhimo.
ottaen huomioon ihmision ruumin toiminnot miten näistä asioista voi syyttää ainoastaan sokeria? Kuulostaa aika ihmeellisesltä että sanotaan että joku on vihanen koska se on syöny liikaa sokeria.
Eiköhän hikoilukin voi johtua niin monesta muusta asiasta?
Nää on kaikki sen verran yleisiä asioita että pelkästään sokeria en lähtis syyttämään.

EI!

Vaan vaikka nettisivu on vhh-myönteinen niin artikkelin lähteet eivät silti vhh-myönteisiä siis siinä "oma lehmä ojassa"-mielessä.

Se, että tutkimukset osoittavaa vhh:n paremmaksi eivät johdu siitä millä internet-sivulla niitä tuloksia satutaan julkaisemaan. Joten kehotan sinua tutustumaan sisältöön enkä vain URL:n...
niin siis olet perehtynyt jokaiseen lähdeluettelon tutkimukseen lukemalla abstraktin jostain virallisesta lähteestä?

vai luotat sokeasti siihen että puolueellisilla sivuilla esitellään kaikki tutkimustulokset puolueettomasti ja alkuperäisessä kontekstissaan?

VHH:lla pyritään alhaisiin insuliinitasoihin (ja näin insuliinihaittavaikutuksiin) ja välttämään insuliiniresistenssi.

Tiedätkö esim. paastoverensokerisi ?

no vittuako toi mun verenpaineisiin ja pulssiin liittyy?

Mulla laskee kummatkin merkittävästi VHH:lla, koska pöhö/liiat nesteet poistuu kropasta. Yllättävän ison ero, kun on 5 l vähemmän nestettä kropassa.

Joo eikä vaivannut myöskään 50+ v elinajan ennusteet?

Aika radikaalisti nyt poukkoilee ihan hakoteille koko keskustelu...

Ehkä sitten tulen kysymään, että eikö 10000v sitten ollut hunajaa tai vaikka sagoa, mitä nykyajan metsästäjä/keräilijä heimot (kuten penan) käyttää hiilarilähteenä...ehkä en.
Kannattaa tsekata nämä videot, niissä on vastaus aika moneen tämänkin ketjun kysymykseen:
Paleo in a Nutshell Part 1: Food: http://www.youtube.com/watch?v=uCFZoqmKf5M
Paleo in a Nutshell Part 2: Exercise: http://www.youtube.com/watch?v=wGXep32_qiI

Eli tämän paleo-näkemyksen mukaan runsaat nopeat hiilihydraatit eivät todellakaan ole ihmiselle luonnollista ravintoa. Hunajaa on varmasti ollut käytössä ja monia muitakin hiilarilähteitä, mutta hiilarien kokonaismäärä ei todellakaan ole ollut lähelläkään 50E% ja puhdistettuja tärkkelyksiä ja sokereita ei ole käytetty. Eikä myöskään intensiivinen kestävyysurheilu ole välttämättä ihmiselle se kaikkein sopivin vaihtoehto. Tästähän mm. Poliquin on kirjoittanut.

VHH toimii varmasti, jos ei liiku lainkaan/liikkuu vähän (eli 1-4 kertaa viikossa kevyellä tai keskinkertaisella teholla). Jos sen sijaan liikkuu esim. joka päivä, tai monta tuntia päivässä, ei onnistu.
VHH voi kyllä toimia runsaastikin liikkuessa, riippuu liikunnan tyypistä. Kestävyysurheiluun ja vastaavaan se ei ole suorituskyvyn kannalta optimaalista, mutta esim. voima- ja nopeuslajeissa toimii kyllä. Tietysti riippuu kuinka alhaisista hiilareista puhutaan, mutta kyllä paleo-tyyppisellä dieetillä helposti tulee 200g hiilareita päivässä ja enemmänkin. Kyllä se moniin lajeihin on ihan riittävästi.

Mulla laskee kummatkin merkittävästi VHH:lla, koska pöhö/liiat nesteet poistuu kropasta. Yllättävän ison ero, kun on 5 l vähemmän nestettä kropassa.
joo ja ite totesin aikaisemmin että laski molemmat kun aloitin tekemään enemmän aerobista. vastauksena siihen kun joku oli saanut bout saman verran laskettua paineita ja leposykettä vhh:lla....

joo ja ite totesin aikaisemmin että laski molemmat kun aloitin tekemään enemmän aerobista. vastauksena siihen kun joku oli saanut bout saman verran laskettua paineita ja leposykettä vhh:lla....
Miksei sitten molemmat tavat voisi olla hyviä? Tätähän on moneen kertaan jo sanottu, että hiilihydraattien tarve riippuu paljon liikunnan määrästä. Jos liikkuu paljon, niin voi syödä hiilihydraatteja enemmän ja välillä nopeampiakin. Jos taas on sohvaperuna, niin sitten kannattaa syödä hiilihydraatteja aika vähän. Ja tässä kohtaahan toki pitää perinteisesti tuhahtaa, että miksei ne sohvaperunat ala sitten liikkua enemmän? Ilmeisesti niitä ei huvita. Ja kun näin on, niin silloin niiden kannattaa syödä vähemmän hiilihydraatteja. Miksi ossipena ALKOI tekemään enemmän aerobista? Miksei ossipena aina ole tehnyt paljon aerobista? Ehkä sitä ei joskus ennen huvittanut tai ei nähnyt sitä järkeväksi tai jotain? Kun fakta on, että suuri osa ihmisistä ei liiku kovinkaan paljoa, niin silloin heidän ei kannattaisi syödä hiilareitakaan paljoa. Luultavasti ossipena söi ennen aerobisen aloittamista liikaa hiilareita omaan kulutukseensa nähden ja siksi oli verenpaineet koholla.

Paras vaihtoehto useimmille olisi varmaankin kohtuullisesti hiilareita ja monipuolista liikuntaa vähintään 5 kertaa viikossa. Mutta vähän hiilareita ja vähän liikuntaa on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin paljon hiilareita ja vähän liikuntaa.

Eikös tämä meinaa sitä, että palkkarikin olisi pahasta?

Ja sitä ihmettelin, kun Heikkilä väitti että hänen ajatteluaan vastustavilla ei ole mitään näyttöä esim. eläinrasvojen haitoista tai runsaan hiilaritankkauksen hyödyistä... voiko se todellakin olla näin?:wtf:

Asiaa Ruotsista ja eläinrasvojen haitoista.

"8.4.2009 Dagens Medicin julkaisee useiden lääkäreiden allekirjoittaman kriittisen selvityksen nykyisistä ravitsemussuosituksista. Lääkäri- ja tutkijaporukka tulee kakkosleirin suunnalta ja sanojen kanssa ei totisesti säästellä kun syytetään Elintarvikelaitosta (Livsmedelsverket) harhaan johtavista tiedoista koskien tyydyttyneitä rasvahappoja. Nämä henkilöt ovat yhdessä kirjoittaneet artikkelin tuohon lääkärilehteen: dosentti Uffe Ravnskov, professori Karl E Arfors, lääkäri Andreas Eenfeldt, ylilääkäri Christer Enkvist, ylilääkäri Björn Hammarskjöld, insinööri Johan Hedbrant, lääkäri Tore Persson, professori Göran Petersson, professori Tore Scherstén, dosentti Ralf Sundberg, professori Lars Werkö ja ylilääkäri Jørgen Vesti-Nielsen, överläkare, Karlshamn. Eläinrasvoista varoittaminen ei ole lainkaan uskottavalla pohjalla tässä kirjoituksessa väitetään! Ne "tuhannet tutkimukset", jotka osoittavat tyydyttyneen rasvan vaarallisuuden ihmisen terveydelle, kutistuivat Livsmedelsverketin omasta toimesta ensin 72:een ja nyt kriittisimmät lääkärit ovat supistamassa tyydyttyneiden rasvojen terveysvaaroista varoittavien (tuhansien) tutkimusten lukumäärän ainoastaan kahteen tutkimukseen (muissa tutkimuksissa yhteys on epäselvä)..."

http://sundqvist.blogspot.com/2009/02/ruotsissa-tapahtuu-kummia.html

Ja jos jollekulle ei tuo Sundqvist ole tuttu, niin mies pitää veteraaniurheilija -nimimerkillä blogia.

edit: MC Aropupulta erittäin hyvä postaus.

On mun mielestä aika helvetin huvittavaa yrittää antaa joku tarkka yleispätevä prosetti :D

No ei ollut pointti tuossa lainauksessa. Ei tuota esitetä yleispätevänä prosenttina, mutta voihan sitä yrittää tähdätä johonkin. Tuo suositus on hyvin lähellä zonea 40hh/30p/30r, kun liukumaa proden ja hiilarin välillä tulee käytännössä helposti se 10%. Tämä oli se pointti lainauksessa; Toisaalta liiallinen hiilihydraattien määrä kestävyysurheilua harrastamattomilla haittaa rasvan polttoa ja liian pieni määrä aiheuttaa kataboliaa, joten tässäkin suhteessa kohtuullinen määrä on optimaalinen.

Ja siitä olen varma, että VHH:lla kasvaa lihakset ja jaksaa urheilla jopa enemmänkin kuin hiilarimössön avulla.

Kasvaahan ne, mutta oikeissa paikoissa hiilareita ottamalla kasvaa paremmin. Ja hiilarien kanssa jaksaa paremmin. Kohtuullinen määrä on parempi kuin ihan ketoosilla vetäminen.

Miksei sitten molemmat tavat voisi olla hyviä?
totta kai molemmat tavat ovat hyviä. osottaisin sormella ennemminkin tuohon vhh - leiriin koska vastaanotto toteamukseni jälkeen oli sen suuntaista että nyt sinä olet vetänyt johtopäätöksen että minä pitäisin vhh-tapaa pahana......

Kenties sä vastaat, että MIKSI diabetikolle suosittellaan ruokavaliota joka NOSTAA verensokeria (insuliinia JOUDUTAAN käyttämään!) kun voitaisiin suosia ruokavaliota joka ei nostaisi verensokeria jolloin lääkkeet olisivat turhia ?

Kenties sinä vastaat siihen miksi porukka on päässyt eroon vhh-dietillä lääkkeistä, jotka nämä asiantuntijat ovat heille määränneet ? Siis miksi asiantuntijat määräävät lääkkeitä vaikka sama tulos saadaan ruokavaliolla ?

Tämä liittyy siihen, että n. 90 % lääkäreiden potilaista haluaa helppoa ja ihmeitä tekevää LÄÄKETTÄ sen sijasta että ottaisi itseään niskasta ja lopettaisi röökaamisen, aloittaisi liikunnan, muuttaisi ruokavaliota tms.

Mitä tulee 2-tyypin diabeteksen hoitoon, niin ihan maallikkona muistelisin, että laihduttaminen on aina ensisijainen ehkäisy/hoitokeino. Luulen, että on vähän toissijaista millä keinolla laihduttaa kunhan tuloksia tulee. VHH ei ole mikään ainoa ratkaisu.

Täällä on maan parhaiden asiantuntijoiden konsensussuositukset viitteineen:
http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=hoi50056

Tulipas pienoisena yllätyksenä, että 40% kokonaisenergiasta HH:ta sisältävää ruokavaliota voidaan kutsua vähähiilihydraattiseksi. Skaala on laaja, jos VHH-ruokavaliosta puhuttaessa määrä voi olla kaikkea 20-200g välillä.

Eikös tämä meinaa sitä, että palkkarikin olisi pahasta?

Kyllä VHH-ruokavaliossa edelleenkin sallitaan hiilareita...

Hiilarit kannattaa nimenomaan sijoittaa järkevästi urheilun kannalta...

Ja sitä ihmettelin, kun Heikkilä väitti että hänen ajatteluaan vastustavilla ei ole mitään näyttöä esim. eläinrasvojen haitoista tai runsaan hiilaritankkauksen hyödyistä... voiko se todellakin olla näin?

Kyllä!

Tämän takia vielä piti kirjoittaa vaikka sujuvasti jo jaksoin ignorata.. Oikeesti, insuliinipiikit ovat ELINTÄRKEITÄ DM1 potilaille. Insuliini on ELINTÄRKEÄ hormoni. Täysin ilman insuliinia ihminen KUOLEE.

Niin ja Wallace, kun kumminkin väität vastaan. Väitän, että mulla on vähintäänkin kohtalaiset tiedot ihmisen anatomiasta ja fysiologiasta, sekä biokemiastakin, että ei kannata.

Niin ja lukekaas muuten joskus se diabetesliiton ravintosuositus, kun sitä niin kovasti kritisoittekin. Ihan ajatuksen ja ajan kanssa. Siinä sanotaan vähän jotain muuta kuin "syö 3 kertaa päivässä 3 kiloa vaaleaa leipää".

Nonni. Nyt mä lähden kiinaan ja olen hiljaa seuraavat pari viikkoa. Ehkä sitten tulen kysymään, että eikö 10000v sitten ollut hunajaa tai vaikka sagoa, mitä nykyajan metsästäjä/keräilijä heimot (kuten penan) käyttää hiilarilähteenä...ehkä en.

En mä mitään vastaan väitä.

VHH on hyödyllinen myös d1 potilaille jos sen avulla saadaan pysymään tasaisempi verensokeri---> ei tarvitse pistää insuliinia niin paljon.

Kyllä insuliini on ELINTÄRKEÄ, mutta liiallinen määrä ei ole hyvästä. Voin pistää sulle uudestaankin sen linkin missä luetellaan insuliinin haittavaikutuksia.

Ehkä tosta ykköstyypistä ei nyt hirveästi tässä jauhaa enempää...

Sanot tuossa tekstissäni olevan muutamia virheitä, tarkentaisitko hieman eli osoittaisit nuo virheet?

Juu, no periaatteessa ne eivät ole virheitä.

Ite oisin vaan pistänyt jotain %-määriä tohon VHH-kohtaan enkä g-määriä.

Ehkä olis voinut myös lisätä, että vhh on myös hyvä vaihtoehto sellaisille, jotka haluavat bodata terveellisemmin koska ainakin mun tietojen mukaan MATALAT insuliinitasot tarkoittavat pitempää elämää.

Mutta ehkä toi nyt oli vaan saivartelu, kokonaisuudessaan se oli hyvä teksti.

ottaen huomioon ihmision ruumin toiminnot miten näistä asioista voi syyttää ainoastaan sokeria? Kuulostaa aika ihmeellisesltä että sanotaan että joku on vihanen koska se on syöny liikaa sokeria.
Eiköhän hikoilukin voi johtua niin monesta muusta asiasta?
Nää on kaikki sen verran yleisiä asioita että pelkästään sokeria en lähtis syyttämään.

OMG...

Jos olet ALOITTANUT VHH:N ja sulla tulee tollasia oireita niin tod. näk ne on sokerin vieroitusoireita.

niin siis olet perehtynyt jokaiseen lähdeluettelon tutkimukseen lukemalla abstraktin jostain virallisesta lähteestä?

vai luotat sokeasti siihen että puolueellisilla sivuilla esitellään kaikki tutkimustulokset puolueettomasti ja alkuperäisessä kontekstissaan?

Aika usein niissä on kyllä suoraan linkki itse tutkimukseen.

Jos tieto on johdonmukaista aikaisempaan niin uskon, mutta jos se poikkeaa niin tarkistan asiat.

Lueppas niitä insuliinin haittavaikutuksia uudestaan...

No ei ollut pointti tuossa lainauksessa. Ei tuota esitetä yleispätevänä prosenttina, mutta voihan sitä yrittää tähdätä johonkin. Tuo suositus on hyvin lähellä zonea 40hh/30p/30r, kun liukumaa proden ja hiilarin välillä tulee käytännössä helposti se 10%. Tämä oli se pointti lainauksessa; Toisaalta liiallinen hiilihydraattien määrä kestävyysurheilua harrastamattomilla haittaa rasvan polttoa ja liian pieni määrä aiheuttaa kataboliaa, joten tässäkin suhteessa kohtuullinen määrä on optimaalinen.

Tottakai kohtuullinen määrä on optimaalinen mutta se onkin henk koht asia. Juuri siksi VHH-ylläpitovaiheessa on liukumaa hiilareiden osuudessa.

Kasvaahan ne, mutta oikeissa paikoissa hiilareita ottamalla kasvaa paremmin. Ja hiilarien kanssa jaksaa paremmin. Kohtuullinen määrä on parempi kuin ihan ketoosilla vetäminen.

Jep, ketoosilla laihdutellaan sitten tai pysytään tosi kireenä.

Ketoosia ei millään voi pitää optimaalisempana kuin vhh:ta lihasten kasvatusta ajatellen, se on totta.

Tämä liittyy siihen, että n. 90 % lääkäreiden potilaista haluaa helppoa ja ihmeitä tekevää LÄÄKETTÄ sen sijasta että ottaisi itseään niskasta ja lopettaisi röökaamisen, aloittaisi liikunnan, muuttaisi ruokavaliota tms.

Mitä tulee 2-tyypin diabeteksen hoitoon, niin ihan maallikkona muistelisin, että laihduttaminen on aina ensisijainen ehkäisy/hoitokeino. Luulen, että on vähän toissijaista millä keinolla laihduttaa kunhan tuloksia tulee. VHH ei ole mikään ainoa ratkaisu.

Täällä on maan parhaiden asiantuntijoiden konsensussuositukset viitteineen:
http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoi...situs=hoi50056

Tottakai ensin kokeillaan elämäntapamuutoksia, MUTTA KUN DIABEETIKOLLE SUOSITELLAAN JOTAIN 50% HIILARIA RUOKAVALIOITA niin ei ole ihme ettei mitään positiivista tapahdu.

Lueppas tästä esim. vähän insuliinista niin ymmärrät paremmin mitä meinaan.
http://www.luontaisnetti.fi/sairaudet_insuliini.htm

Lihavuus ei ole vähän liikkuvien vaan VÄÄRIN SYÖVIEN sairaus!

Rautalankamalli hiilihydraattitietoisesta ruokavaliosta:

Kun nykysuositusten mukaisesti syödään liikaa hiilihydraatteja, käynnistyy ylensyönnin noidankehä, sillä kaikki hiilihydraatit muuttuvat elimistössämme sokeriksi ja runsaasti syötyinä ne nostavat nopeasti verensokeria.

Elimistömme torjuu voimakasta verensokerin nousua erittämällä runsaasti insuliinia, joka heilauttaa verensokerin nopeaan laskuun. Nopeasti laskevan verensokerin elimistö tulkitsee ”energianpuutteeksi”, mikä synnyttää yhä lisää nälän tunnetta, vaikka juuri olisi syöty runsaasti ja elimistö itse asiassa samaan aikaan varastoi liikenevää energiaa mahdollisimman tehokkaasti rasvaksi – tämän seurauksena ihminen lihoo.

Kun hiilihydraattien määrää kontrolloidaan vältytään tuolta verensokerin nousujen ja laskujen kierteeltä, ja elimistö siirtyy polttamaan rasvavarastoja energiaksi.

Tulipas pienoisena yllätyksenä, että 40% kokonaisenergiasta HH:ta sisältävää ruokavaliota voidaan kutsua vähähiilihydraattiseksi. Skaala on laaja, jos VHH-ruokavaliosta puhuttaessa määrä voi olla kaikkea 20-200g välillä.

Edelleenkin, ylläpitovaiheessa määrät riippuvat jokaisesta henk.koht!

Tämän takia PYYSINKIN muistaakseni muutaman kerran arvon herroja&naisia tutustumaan aiheeseen ennenkuin puhutte...

Itseasiassa VHH-ruokavalio on helppo dietti noudattaa juuri sen takia ettei annoskokoja tarvitse rajoittaa. Ainoastaan hiilareita, joita ei tee edes mieli vähän ajan päästä.

Jos ei rajoita annoskokoja, niin paino ei ainakaan laske. Viime kädessä paino on tasan ainoastaan kiinni siitä mikä on kalorien kulutuksen suhde niiden saantiin. On sitten ihan eri juttu millaisella ruokavaliolla on helppo pysyä kohtuudessa syömisensä kanssa.

Itse olen laihduttanut aika tehokkaasti (tänään -30,4 kg) Patrik Borgin oppien mukaan Kiloklubi.fi:ssä. Käytännössä hiilarien syönti on vähentynyt ja painottunut ruisleivän ym. kuitupitoisen suuntaan, mutta mitään tietoista VHH-hommaa en ole harrastanut, eikä Borgkaan sitä mitenkään painota.

http://kiloklubi.fi/artikkelit/Kalorit-ja-ruoan-laatu/671/
http://kiloklubi.fi/artikkelit/Rasvaa-ja-proteiinia-tarvitaan/903/

Jos ei rajoita annoskokoja, niin paino ei ainakaan laske. Viime kädessä paino on tasan ainoastaan kiinni siitä mikä on kalorien kulutuksen suhde niiden saantiin. On sitten ihan eri juttu millaisella ruokavaliolla on helppo pysyä kohtuudessa syömisensä kanssa.

Itse olen laihduttanut aika tehokkaasti (tänään -30,4 kg) Patrik Borgin oppien mukaan Kiloklubi.fi:ssä. Käytännössä hiilarien syönti on vähentynyt ja painottunut ruisleivän ym. kuitupitoisen suuntaan, mutta mitään tietoista VHH-hommaa en ole harrastanut, eikä Borgkaan sitä mitenkään painota.

http://kiloklubi.fi/artikkelit/Kalorit-ja-ruoan-laatu/671/
http://kiloklubi.fi/artikkelit/Rasvaa-ja-proteiinia-tarvitaan/903/

Kyllä laskee!

Usko nyt vaan, että ruokavaliossa jossa hiilarit korvataan rasvoilla annoskoolla ei ole väliä kunhan laihdutustilanteessa syödään vaan kun on nälkä. Rasvat täyttävät todella hyvin ja antavat pitkään energiaa...

No jos hiilareiden syönti on vähentynyt olet kuitenkin ottanut ainakin askeleen kohti VHH:ta.

Vhh-versioitakin on niin monelaisia kuten voit esim wikistä todeta...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Vähähiilihydraattinen_ruokavalio

PS. Kyllä toi sun kiloklubi pikasella vilauksella näyttää aika vhh:lta. ;) Tai ainakin korostaa monia samoja asioita, nyt en kerkee kokonaan perehtyä...

Laihduttaminen voi toki onnistua vanhalla tutulla ruokavaliollasikin, jos lasket kalorit siitä ja syöt ruokaa vähemmän kuin ennen. Tämähän on se tavallinen tapa: ruokavaliota ei muuteta, vaan tuttuja ruokia vain syödään vähemmän. Näin voi laihtua, mutta pysyvään painonhallintaan se on toivoton tapa – kukaan ei jaksa syödä ”vähempää” pitkään.

Hyvin sanottu tolta Borgilta!

Yritän selittää nyt bodaavan VHH-ihmisen näkökulmasta tätä asiaa kansantajuisesti.

Ihmisen suhde hiilihydraattiin on kuin parisuhde. Hiilihydraatti olkoon nyt nainen, koska olen mies. Insuliini olkoon nalkutus. Ihmisiä on erilaisia, toiset sietävät enemmän naisen jatkuvaa läsnäoloa ja siitä seuraavaa henkistä kuormaa, kehotuksia mennä kääntämään puutarhaa, tiskata yms. kauheuksia :whip:

.....ja toiset vähemmän. Joidenkin tutkimusten mukaan osalla meistä olisi jo valmiiksi huonompi nalkutuksen sietokyky.

Monet meistä geneettisen pullonkaulan läpitulleista jääkausiörkeistä sietää vaimon nalkutusta todella vähän, jolloin vaihtoehtona on etäsuhde (syklinen ketogeeninen dieetti, hiilarit vkl tai kohdistettu ketogeeninen dieetti, hiilarit ennen treeniä). Pieninä annoksina viikossa etenkin ennen kovaa salitreeniä nainen ja nalkutus boostaavat harjoitustasi koska harmittaa niin paljon. (TKD) Vastaavasti naisesta voi nauttia viikonlopun, kestää nalkutusta vain kaksi päivää ja pyhittää viikon selibaatille, golfille, perhokalastukselle ja penkkiurheilulle (CKD, jolloin tuloksena pitäisi olla 5pv kestävä rasvanpoltto (ketoosi) ja 2pv kestävä glykogeenin superkompensaatio (anabolia).

Jos vaimo taas on koko ajan läsnä nalkuttamassa, eihän sitä siedä kukaan ja alkaa väkistekin vetämään kaljaa. :piis:

Kyllä laskee!

Usko nyt vaan, että ruokavaliossa jossa hiilarit korvataan rasvoilla annoskoolla ei ole väliä kunhan laihdutustilanteessa syödään vaan kun on nälkä. Rasvat täyttävät todella hyvin ja antavat pitkään energiaa...

No jos hiilareiden syönti on vähentynyt olet kuitenkin ottanut ainakin askeleen kohti VHH:ta.

Vhh-versioitakin on niin monelaisia kuten voit esim wikistä todeta...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Vähähiilihydraattinen_ruokavalio

PS. Kyllä toi sun kiloklubi pikasella vilauksella näyttää aika vhh:lta. ;) Tai ainakin korostaa monia samoja asioita, nyt en kerkee kokonaan perehtyä...

Minulla taitaa nykyään normipäivänä olla energiansaanti HH 45 %, P 30 %, R 25 %. Ennen hiilareita tuli varmasti enemmän ja ainakin enemmän ranskanleipä- ym. höttöpainotteisesti, kun nyt menee kasviksia ja ruisleipää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom