Eikös tämä meinaa sitä, että palkkarikin olisi pahasta?
Kyllä VHH-ruokavaliossa edelleenkin sallitaan hiilareita...
Hiilarit kannattaa nimenomaan sijoittaa järkevästi urheilun kannalta...
Ja sitä ihmettelin, kun Heikkilä väitti että hänen ajatteluaan vastustavilla ei ole mitään näyttöä esim. eläinrasvojen haitoista tai runsaan hiilaritankkauksen hyödyistä... voiko se todellakin olla näin?
Kyllä!
Tämän takia vielä piti kirjoittaa vaikka sujuvasti jo jaksoin ignorata.. Oikeesti, insuliinipiikit ovat ELINTÄRKEITÄ DM1 potilaille. Insuliini on ELINTÄRKEÄ hormoni. Täysin ilman insuliinia ihminen KUOLEE.
Niin ja Wallace, kun kumminkin väität vastaan. Väitän, että mulla on vähintäänkin kohtalaiset tiedot ihmisen anatomiasta ja fysiologiasta, sekä biokemiastakin, että ei kannata.
Niin ja lukekaas muuten joskus se diabetesliiton ravintosuositus, kun sitä niin kovasti kritisoittekin. Ihan ajatuksen ja ajan kanssa. Siinä sanotaan vähän jotain muuta kuin "syö 3 kertaa päivässä 3 kiloa vaaleaa leipää".
Nonni. Nyt mä lähden kiinaan ja olen hiljaa seuraavat pari viikkoa. Ehkä sitten tulen kysymään, että eikö 10000v sitten ollut hunajaa tai vaikka sagoa, mitä nykyajan metsästäjä/keräilijä heimot (kuten penan) käyttää hiilarilähteenä...ehkä en.
En mä mitään vastaan väitä.
VHH on hyödyllinen myös d1 potilaille jos sen avulla saadaan pysymään tasaisempi verensokeri---> ei tarvitse pistää insuliinia niin paljon.
Kyllä insuliini on ELINTÄRKEÄ, mutta liiallinen määrä ei ole hyvästä. Voin pistää sulle uudestaankin sen linkin missä luetellaan insuliinin haittavaikutuksia.
Ehkä tosta ykköstyypistä ei nyt hirveästi tässä jauhaa enempää...
Sanot tuossa tekstissäni olevan muutamia virheitä, tarkentaisitko hieman eli osoittaisit nuo virheet?
Juu, no periaatteessa ne eivät ole virheitä.
Ite oisin vaan pistänyt jotain %-määriä tohon VHH-kohtaan enkä g-määriä.
Ehkä olis voinut myös lisätä, että vhh on myös hyvä vaihtoehto sellaisille, jotka haluavat bodata terveellisemmin koska ainakin mun tietojen mukaan MATALAT insuliinitasot tarkoittavat pitempää elämää.
Mutta ehkä toi nyt oli vaan saivartelu, kokonaisuudessaan se oli hyvä teksti.
ottaen huomioon ihmision ruumin toiminnot miten näistä asioista voi syyttää ainoastaan sokeria? Kuulostaa aika ihmeellisesltä että sanotaan että joku on vihanen koska se on syöny liikaa sokeria.
Eiköhän hikoilukin voi johtua niin monesta muusta asiasta?
Nää on kaikki sen verran yleisiä asioita että pelkästään sokeria en lähtis syyttämään.
OMG...
Jos olet ALOITTANUT VHH:N ja sulla tulee tollasia oireita niin tod. näk ne on sokerin vieroitusoireita.
niin siis olet perehtynyt jokaiseen lähdeluettelon tutkimukseen lukemalla abstraktin jostain virallisesta lähteestä?
vai luotat sokeasti siihen että puolueellisilla sivuilla esitellään kaikki tutkimustulokset puolueettomasti ja alkuperäisessä kontekstissaan?
Aika usein niissä on kyllä suoraan linkki itse tutkimukseen.
Jos tieto on johdonmukaista aikaisempaan niin uskon, mutta jos se poikkeaa niin tarkistan asiat.
no vittuako toi mun verenpaineisiin ja pulssiin liittyy?
Lueppas niitä insuliinin haittavaikutuksia uudestaan...
No ei ollut pointti tuossa lainauksessa. Ei tuota esitetä yleispätevänä prosenttina, mutta voihan sitä yrittää tähdätä johonkin. Tuo suositus on hyvin lähellä zonea 40hh/30p/30r, kun liukumaa proden ja hiilarin välillä tulee käytännössä helposti se 10%. Tämä oli se pointti lainauksessa; Toisaalta liiallinen hiilihydraattien määrä kestävyysurheilua harrastamattomilla haittaa rasvan polttoa ja liian pieni määrä aiheuttaa kataboliaa, joten tässäkin suhteessa kohtuullinen määrä on optimaalinen.
Tottakai kohtuullinen määrä on optimaalinen mutta se onkin henk koht asia. Juuri siksi VHH-ylläpitovaiheessa on liukumaa hiilareiden osuudessa.
Kasvaahan ne, mutta oikeissa paikoissa hiilareita ottamalla kasvaa paremmin. Ja hiilarien kanssa jaksaa paremmin. Kohtuullinen määrä on parempi kuin ihan ketoosilla vetäminen.
Jep, ketoosilla laihdutellaan sitten tai pysytään tosi kireenä.
Ketoosia ei millään voi pitää optimaalisempana kuin vhh:ta lihasten kasvatusta ajatellen, se on totta.
Tämä liittyy siihen, että n. 90 % lääkäreiden potilaista haluaa helppoa ja ihmeitä tekevää LÄÄKETTÄ sen sijasta että ottaisi itseään niskasta ja lopettaisi röökaamisen, aloittaisi liikunnan, muuttaisi ruokavaliota tms.
Mitä tulee 2-tyypin diabeteksen hoitoon, niin ihan maallikkona muistelisin, että laihduttaminen on aina ensisijainen ehkäisy/hoitokeino. Luulen, että on vähän toissijaista millä keinolla laihduttaa kunhan tuloksia tulee. VHH ei ole mikään ainoa ratkaisu.
Täällä on maan parhaiden asiantuntijoiden konsensussuositukset viitteineen:
http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoi...situs=hoi50056
Tottakai ensin kokeillaan elämäntapamuutoksia, MUTTA KUN DIABEETIKOLLE SUOSITELLAAN JOTAIN 50% HIILARIA RUOKAVALIOITA niin ei ole ihme ettei mitään positiivista tapahdu.
Lueppas tästä esim. vähän insuliinista niin ymmärrät paremmin mitä meinaan.
http://www.luontaisnetti.fi/sairaudet_insuliini.htm
Lihavuus ei ole vähän liikkuvien vaan VÄÄRIN SYÖVIEN sairaus!
Rautalankamalli hiilihydraattitietoisesta ruokavaliosta:
Kun nykysuositusten mukaisesti syödään liikaa hiilihydraatteja, käynnistyy ylensyönnin noidankehä, sillä kaikki hiilihydraatit muuttuvat elimistössämme sokeriksi ja runsaasti syötyinä ne nostavat nopeasti verensokeria.
Elimistömme torjuu voimakasta verensokerin nousua erittämällä runsaasti insuliinia, joka heilauttaa verensokerin nopeaan laskuun. Nopeasti laskevan verensokerin elimistö tulkitsee ”energianpuutteeksi”, mikä synnyttää yhä lisää nälän tunnetta, vaikka juuri olisi syöty runsaasti ja elimistö itse asiassa samaan aikaan varastoi liikenevää energiaa mahdollisimman tehokkaasti rasvaksi – tämän seurauksena ihminen lihoo.
Kun hiilihydraattien määrää kontrolloidaan vältytään tuolta verensokerin nousujen ja laskujen kierteeltä, ja elimistö siirtyy polttamaan rasvavarastoja energiaksi.
Tulipas pienoisena yllätyksenä, että 40% kokonaisenergiasta HH:ta sisältävää ruokavaliota voidaan kutsua vähähiilihydraattiseksi. Skaala on laaja, jos VHH-ruokavaliosta puhuttaessa määrä voi olla kaikkea 20-200g välillä.
Edelleenkin, ylläpitovaiheessa määrät riippuvat jokaisesta henk.koht!
Tämän takia PYYSINKIN muistaakseni muutaman kerran arvon herroja&naisia tutustumaan aiheeseen ennenkuin puhutte...