Antti Heikkilän TV-haastattelu!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wallace
  • Aloitettu Aloitettu
Sä nyt taidat ymmärtää vähän väärin. Siis VHH on ruokavalio ei pelkkä dietti.
Ja jos nyt pilkkua viilataan niin dieetti voi tarkoittaa myös ruokavaliota ;) Varsinkin englanninkielessä, mikäli menet jollekin englantilaiselle sanomaan "I'm on diet" niin saattaa tulla kysymys "What kind of diet do you have?" , eli muista mainita esim. "I'm on low calorie diet". Pistin tän nyt vaan ihan huomioksi, että periaatteessa suomenkielessäkin dieetillä voidaan tarkoittaa ruokavaliota, eikä vain laihdutuskuuria.

Sitten itse haastattelusta; saattaa olla ihan asiaa, kyllähän niitä hiilareita suositellaan syömäänkin sellainen "sopiva" määrä, sekä erityisesti se, että ikää tullessa se todellakin saattaa aiheuttaa ongelmia vaikka ruoansulatuksessa.

Viittiskö joku muuten sanoa mitä kehonrakentajat ja voimanostajat (ym punttikävijät) tekevät noilla hiilareilla, onko ne vain sitä varten, että jaksaa tehdä töitä siellä puntilla ja on energiaa vai onko niillä muuta tarkoitusta? Itse kun en yleensä koskaan syö mitään hiilaripitoista ennen puntille menoa ja silti siellä jaksaa hyvin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
...
Viittiskö joku muuten sanoa mitä kehonrakentajat ja voimanostajat (ym punttikävijät) tekevät noilla hiilareilla, onko ne vain sitä varten, että jaksaa tehdä töitä siellä puntilla ja on energiaa vai onko niillä muuta tarkoitusta? Itse kun en yleensä koskaan syö mitään hiilaripitoista ennen puntille menoa ja silti siellä jaksaa hyvin.

Vaikket välittömästi ole syönyt hiilihydraattia ennen harjoitusta, niin se ei tarkoita etteikö glykogeenivarastosi voisi olla täydennetyt harjoitetta varten edeltävillä ruokailuilla / jopa edelisen päivän ruokailujen osalta. Ero on päivänselvä, kun harjoitellaan tyhjillä energiavarannoilla vs. glykogeenit lihaksissa. Perinteinen kehonrakennustreeni kuluttaa hiilhydraattivarantoja.

Nopeus - ja voimalajien edustajille, joiden lajisuorite on todella lyhyt ei ole välttämätöntä syödä suurissa määrin hiilihydraatteja. ATP - ja KP-varastot toimivat yksinomaan energianlähteenä esim. voimanoston suoritteissa.

Huhuh mikä ketju tästä tuli... Mut nyt oon lukenu kaiken!

Tässä mun kokemus "normaalista" ruokavaliosta:

Oon lapsena ollu alipainoinen, ja aikuisiällä kilot sitten alkoi hiipien ilmestyä erityisesti vatsan seudulle, vaikka oon aina urheillu. Ylipainonen en ole vielä koskaan ollut. Oon aina ollu kiinnostunu ravinnosta, mutta jotenkin noita suosituksia on hirveen vaikee noudattaa. Yksi syy on hirveä sokeririippuvuus ja ainainen nälkä. Aamupuurolla (maitoon keitettynä + lasillinen rasvatonta maitoa) pysyin kylläisenä maks 2 tuntia, yleensä vähemmän. Mulla oli jatkuva tarve napostella, ja iltapäivällä iski sellanen väsymys ja nälkä että ei edes viitsiny tehä mitää terveellistä ruokaa, pizza tarttui usein mukaan kaupasta. Tai sit söin sen terveellisen ruuan ja illalla hirveesti karkkia. Maha myös koko ajan turvonnu, varsinki vaalean vehnä syömisen jälkeen oli tosi kipee maha. Keliakiaa mulla ei oo.

Sitten alotin vähä aikaa sitte VHH-ruokavalion ja olo on kuin eri ihmisellä!

Aamupalaksi söin munakkaan jossa 2 munaa, KUOHUkermaa, kinkkua ja juustoa. Paistoin sen voissa. Nälkä pysyi poissa yli 4 tuntia! Ja olo pysyy nyt virkeänä koko päivän eikä hirveetä tarvetta makealle tule. Syön kuitenkin vielä hiilihydraatteja mutta vain kasvisten ja hedelmien muodossa. Tavallisen sokerin sijasta käytän hedelmäsokeria, mutta sitäkin rajoitetusti.

Eli mulle ei ehdottomasti sovi viljat tai peruna, kuitua saan ihan yhtä paljo muista lähteistä. Oon myös huomannu et vihanneksien kulutus on nyt kasvanu hirveesti, ennen korvasin vihannekset täysjyvällä! Jotenki ne viljat turvotti nii paljo ettei yhtään tehny mieli enää syödä vihanneksia... Monet näköjään täysin unohtanu et hiilareita voi saada vihanneksistakin ja varsinkin hedelmistä.

Eli vaik ei VHH:ta noudattaiskaan, pärjää ilman viljoja ja perunaa vallan mainiosti, suurin osa varmaan paremmin! Yhtenä päivänä laskin et söin 150 g hiilareita, mut silloin söin hirveesti hedelmiä... Normaalisti on pysyny varmaa 50-100g.

Tää oli mun kokemus VHH:sta, ei se varmaan ainoa oikea ruokavalio ole, mut en usko että näin hyvä olo voi pitkällä tähtäimellä olla epäterveellistä! Jos joillain on hyvä olo kun syö viljoja ja paljo hiilareita ni siitä vaan! Mut on tää ainaki kokeilemisen arvoinen ruokavalio, saatatte yllättyä :)

:dance:

Muuten oli kiva kuulla tarinasi, mutta:
Tavallisen sokerin sijasta käytän hedelmäsokeria, mutta sitäkin rajoitetusti.
Itse asiassa käytä mieluummin ihan vain tavallista sokeria, jos sitä on pakko käyttää. Hedelmäsokerissa on se ongelma että se on kaikki käsiteltävä maksassa. Se ei kohota insuliinia, mutta jos maksan glykogeenivarastoissa ei ole tilaa fruktoosille, loppu pitää muuttaa läskiksi. Fruktoosi rasvoittaa maksan ja kasvattaa vatsakumpua ( = sisäelinrasvaa) juuri tuosta syystä, siinä missä glukoosia voidaan polttaa myös aivoissa ja lihaksissa.

Syö vaikka hedelmiä silloin tällöin (rajoitetusti), niissä on yleensä sopivassa suhteessa fruktoosia ja glukoosia, ja kaupan päälle vielä läjä hyödyllisiä mikroravinteita. ;)

Pitkäketjuisten hiilihydraattien pilkkoontumattomat muodot vetävät puoleensa suolen pintasolukon läpi vettä, mikä lisää ripulia ja suolen pinnan ärsytystä. Ripuli puolestaan vähentää ruokamolekyylien mahdollisuutta päästä yhteyteen solunukassa olevien entsyymien kanssa, jolloin ravinnon imeytyminen ja sairastavan yleiskunto heikkenee.
Lähde : http://www.scd-fi.info/1about/default.html

Mielipide ravitsemusterapeuteista; Henkilökohtaisen kokemuksen perusteella pyrkivät pelaamaan (kaikista sairauksista- esim. Crohnin tauti huolimatta) perus-ruokaympyrän mukaan. Ihmettelin miksi pitää väkisin palata vanhaan jos se aiheuttaa sairaalle ihmiselle pelkästään haittaa!
Aika, jolloin tapasin ravitsemusterapeutin (julkisella puolella) noudatin pääpiirteittäin SCD: intro-diettiä ja olin alkanut lisätä muitakin kypsennettyjä kasviksia ruokavalioon. Syömissäni asioissa ei ollut mitään vikaa, hän pyysi ottamaan huomioon kananmunien määrän (kolesteroli) sekä kovan rasvan (juusto) syönnin. Juuston syönti on loppunut, koska siitä tuli vatsa kipeäksi, kananmunia menee muttei aina keltuaisia ja parin vko:n päästä mittautan kolesteroliarvoni. Eli homma hoidossa...
Ravitsemusterapeutin neuvona oli että pitäisi lisätä viljoja pikkuhiljaa ruokavalioon! En ole vieläkään 5 kk:n jälk syönyt YHTÄÄN MITÄÄN viljoja.. Jos poikkean ruokavaliosta, saan HETI vatsakipuja.
Ennen sairastumista tulin aina peruna-aterioista (normi kotiruuasta) pöhöttyneeksi ja veteläksi...nyt tiedän miksi! Viitaten tuohon tekstinpätkään; siihen on syy miksi osalle ei sovi nämä pitkäketjuiset hiilihydraatit.

Eli ehdoton kritiikin aihe tämä perusruokavaliomalli! Ihmettelen myös niitä ihmisiä, jotka syö eineksiä, pullaa, aspartaami-tuotteita.. (miten ne pystyy)
MUTTA toisaalta hyvä ystäväni (huippu-kunnossa niin ulkoisesti kuin sis, ei allergioita ei mit) syö normaalia kotiruokaa, juustoja, viinejä, karkkia..myös leipää ja voi täysin hyvin! Todellakin hiilihydraattien sietokyky on tapauskohtaista...! Oon kyllä monessakin asiassa Heikkilän kanssa samoilla linjoilla, täytyy perehtyä lisää!

Itse käytän (jos pakko) sokerin asemassa hunajaa...

Muuten oli kiva kuulla tarinasi, mutta:

Itse asiassa käytä mieluummin ihan vain tavallista sokeria, jos sitä on pakko käyttää. Hedelmäsokerissa on se ongelma että se on kaikki käsiteltävä maksassa. Se ei kohota insuliinia, mutta jos maksan glykogeenivarastoissa ei ole tilaa fruktoosille, loppu pitää muuttaa läskiksi. Fruktoosi rasvoittaa maksan ja kasvattaa vatsakumpua ( = sisäelinrasvaa) juuri tuosta syystä, siinä missä glukoosia voidaan polttaa myös aivoissa ja lihaksissa.

Syö vaikka hedelmiä silloin tällöin (rajoitetusti), niissä on yleensä sopivassa suhteessa fruktoosia ja glukoosia, ja kaupan päälle vielä läjä hyödyllisiä mikroravinteita. ;)

Ok, käytän myös välillä hunajaa (esim. teessä tai marinadeissa), onko se sitten parempi?

Mut eiks fruktoosi oo just sitä hedelmäsokeria mitä hedelmissä on? Ainaki siin on alhane GI, oon aina luullu sitä tavallista sokeria terveellisemmäks. Toisaalta oon myös aina luullu et eläinrasva on tosi epäterveellistä :D

Ok, käytän myös välillä hunajaa (esim. teessä tai marinadeissa), onko se sitten parempi?
Kyl. Siinä on enemmän glukoosia ja sukroosia suhteessa fruktoosiin, kuin puhtaassa fruktoosissa.

Mut eiks fruktoosi oo just sitä hedelmäsokeria mitä hedelmissä on? Ainaki siin on alhane GI, oon aina luullu sitä tavallista sokeria terveellisemmäks.
Hedelmissäkin on yleensä sekä fruktoosia että sukroosia. Fruktoosi ei tosiaan kohota insuliinia tuon maksajutun vuoksi, ja siksi sitä on pidetty terveellisenä diabeetikoille.Tuo maksan rasvoittuminen on kuitenkin semmoinen salakavala juttu mitä aiemmin ei tultu ajatelleeksi.

Jenkeissä käytetään suuria määriä maissista raskaalla teollisuusprosessoinnilla aikaansaatua HFCS:ää (High Fructose Corn Syrup, maissifruktoosisiirappi). Sitä on melkeinpä kaikissa elintarvikkeissa. Ja siellä päin mualimaa ovat ylipaino ja II-diabetes räjähtäneet käsiin.

Jos ei ole ongelmaa painon kanssa, tuskin on mitään syytä välttää fruktoosia. Kulutukseen menee, jos kulutusta on riittävästi. Vai onko jollain heittää referenssiä siitä, että fruktoosi ihan väen vängällä pyrkisi rasvoittamaan maksaa, vaikka kulutus ja energiansaanti kohtaisivat normaalisti?

Jos ei ole ongelmaa painon kanssa, tuskin on mitään syytä välttää fruktoosia. Kulutukseen menee, jos kulutusta on riittävästi. Vai onko jollain heittää referenssiä siitä, että fruktoosi ihan väen vängällä pyrkisi rasvoittamaan maksaa, vaikka kulutus ja energiansaanti kohtaisivat normaalisti?
http://www.westonaprice.org/modernfood/highfructose.html

Lyhyesti: ylimäärä fruktoosia, jota maksa ei pysty käsittelemään jää imeytymättä ja poistetaan virtsassa ja ripulina. Samalla aiheutuu monia terveydellisiä haittavaikutuksia.

Voisitko vielä referoida määriä, kun niitä ei ihan äkkiä löytynyt tekstistä itsestään? Paljonko maksa pystyy käsittelemään fruktoosia ja missä ajassa?
Ei löytynyt tuosta tekstistä, mutta täällä, http://hubpages.com/hub/Fructose_Metabolism sanottaisiin, että maksaan mahtuu noin 100 grammaa fruktoosia (mikä on tietenkin yksilöllistä). Eihän tuota kyllä pelkistä hedelmistä saa, että niitä voi syödä huolettomasti.

Rasvainen ruoka pahentaa nälkää

Jäätelön ja tirisevän pihvin sisältämä rasva menee suoraan aivoihin ja vaimentaa ruokahalua hillitseviä hormoneita. Näin rasvainen ruoka saa ihmisen syömään yli tarpeensa, kertoo amerikkalaistutkimus.

Normaalisti syöminen laukaisee ruokahalua hillitsevien hormonien, kuten insuliinin ja leptiinin, tuotannon. Kun hormonien määrä lisääntyy, ruokahalu taittuu ja paino pysyy hallinnassa.

Teksasin yliopiston tutkijat osoittavat tuoreessa tutkimuksessa, että tietynlainen rasva, nimeltä palmitiinihappo, häiritsee tätä prosessia. Palmitiinihappo estää ruokahalua hillitsevien hormonien eritystä, minkä vuoksi jatkamme syömistä ähkyyn asti. Palmitiinihappoa on runsaasti voissa, kermassa, pihveissä ja makkaroissa.

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Rasvainen+ruoka+pahentaa+nälkää/1135249357340?ref=rss

Onpa totaalisen päin persettä tuon uutisen otsikko.

"Sen sijaan oleiinihappo, jota on erityisen runsaasti rypsi- ja oliiviöljyssä sekä monissa eläimissä, ei vaimentanut ruokahalua hillitsevien hormonien toimintaa."

Onko tämä yhtä kuin "Rasvainen ruoka pahentaa nälkää?"

Sinänsä mielenkiintoinen löydös (olkoonkin rotilla) ja korreloi hyvin sen kanssa että kyllähän omankin kokemuksen perusteella voin ja kerman kanssa tehty ruoka maittaa.

Uutisen johtopäätöstä siitä, että palmitiinihappoa välttämällä ihminen saisi painon pysymään hallinnassa, en allekirjoita.

Edit: epäilemättä jutun otsikko korreloi otsikon laatijan ennakkokäsitysten kanssa, koska tämä ei onnistunut havaitsemaan otsikon ja artikkelin välistä ristiriitaa itse.

Onpa totaalisen päin persettä tuon uutisen otsikko.

"Sen sijaan oleiinihappo, jota on erityisen runsaasti rypsi- ja oliiviöljyssä sekä monissa eläimissä, ei vaimentanut ruokahalua hillitsevien hormonien toimintaa."

Onko tämä yhtä kuin "Rasvainen ruoka pahentaa nälkää?"

Sinänsä mielenkiintoinen löydös (olkoonkin rotilla) ja korreloi hyvin sen kanssa että kyllähän omankin kokemuksen perusteella voin ja kerman kanssa tehty ruoka maittaa.

Uutisen johtopäätöstä siitä, että palmitiinihappoa välttämällä ihminen saisi painon pysymään hallinnassa, en allekirjoita.

Komppaan kyllä kivikasaa. Hämmentävää tietoa näin uutisen välityksellä. Kun ehdin, pitää lukea koko artikkeli täältä.

Joka tapauksessa Kebalta jälleen hyvä löytö, pidät meitä vhh/keto-väkeä valppaana ristiretkelläsi vähärasvaisen ruuan autuuden puolesta.

Joka tapauksessa Kebalta jälleen hyvä löytö, pidät meitä vhh/keto-väkeä valppaana ristiretkelläsi vähärasvaisen ruuan autuuden puolesta.

Itse asiassa en ole kovinkaan ankaralla ristiretkellä. Lähinnä pidän keskustelua yllä ja ihmettelen miten näin tärkeästä asiasta ei ole lähellekään lopullista totuutta selvillä, vaikka ylipaino tulee yhteiskunnalle todella kalliiksi.

Omassa ruokavaliossani olennaisinta on kontrolloida kalorien määrää. Syön aika vähähiilarisesti, mutta en vedä tiukkaa linjaa. Hedelmiä, vihanneksia ja runsaskuituisia viljatuotteita menee aika lailla. Lisäksi välttelen näkyvää eläinrasvaa.

Jäätelön ja tirisevän pihvin sisältämä rasva menee suoraan aivoihin ja vaimentaa ruokahalua hillitseviä hormoneita. Näin rasvainen ruoka saa ihmisen syömään yli tarpeensa, kertoo amerikkalaistutkimus.

Normaalisti syöminen laukaisee ruokahalua hillitsevien hormonien, kuten insuliinin ja leptiinin, tuotannon. Kun hormonien määrä lisääntyy, ruokahalu taittuu ja paino pysyy hallinnassa.

Teksasin yliopiston tutkijat osoittavat tuoreessa tutkimuksessa, että tietynlainen rasva, nimeltä palmitiinihappo, häiritsee tätä prosessia. Palmitiinihappo estää ruokahalua hillitsevien hormonien eritystä, minkä vuoksi jatkamme syömistä ähkyyn asti. Palmitiinihappoa on runsaasti voissa, kermassa, pihveissä ja makkaroissa.

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Rasvainen+ruoka+pahentaa+nälkää/1135249357340?ref=rss

Jäätelöhän on sokerin ja rasvan sekoitus eli pahin mahdollinen yhdistelmä. Ja jäätelössä oleva sokeri nostaa verensokerit taivaisiin välittömästi. Ei kait se rasvan vika silloin ole?

Siis kyllä taas osaa olla ihan järkyttävää skeidaa toikin artikkeli. Täysin taas omakohtaisten kokemusten vastainen, silloin on ihan turha heittää vaikka tuhat ja yksi tutkimusta jos se ei vaan todellisuudessa mene niin. Tosin omakohtaisissa kokemuksissa ei placeboa ole kitketty pois :). Ihmisethän on erilaisia, että kyllä varmasti jollakin on tuolla tavalla.

Saa kyllä nähdä milloin tuosta rasvakammoisuudesta päästään. Tehotuotetun lehmän maitorasvat eivät varmaankaan ole terveellisiä, mutta villin eläimen rasvan ei luulisi olevan mitenkään haitallista, vaan pikemminkin päinvastoin. "Rasvasodassahan" on aina ollut vastakkain lähinnä voi ja margariini. Tästä siis pääsen asiaan eli siihen että virallisten suositusten (jonka suuntainen tämäkin "tutkimus" nyt oli) perustuu aina siihen mitä on tarjolla. Perunaa ja leipää siis suomalaisille. Perunan hinta muuten ennätys alhaalla!

Originally Posted by Keba

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/...357340?ref=rss

Kiinnostava väite, sillä Heikkilähän sanoo juuri päinvastaista. Itse olen huomannut että hiilihydraattien syönti aiheuttaa syömistä ähkyyn asti, kun taas rasvan syönti aiheuttaa sen että ei syö ähkyyn asti. Aina kuitenkin syön myös proteiinia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom