Huhuh mikä ketju tästä tuli... Mut nyt oon lukenu kaiken!
Tässä mun kokemus "normaalista" ruokavaliosta:
Oon lapsena ollu alipainoinen, ja aikuisiällä kilot sitten alkoi hiipien ilmestyä erityisesti vatsan seudulle, vaikka oon aina urheillu. Ylipainonen en ole vielä koskaan ollut. Oon aina ollu kiinnostunu ravinnosta, mutta jotenkin noita suosituksia on hirveen vaikee noudattaa. Yksi syy on hirveä sokeririippuvuus ja ainainen nälkä. Aamupuurolla (maitoon keitettynä + lasillinen rasvatonta maitoa) pysyin kylläisenä maks 2 tuntia, yleensä vähemmän. Mulla oli jatkuva tarve napostella, ja iltapäivällä iski sellanen väsymys ja nälkä että ei edes viitsiny tehä mitää terveellistä ruokaa, pizza tarttui usein mukaan kaupasta. Tai sit söin sen terveellisen ruuan ja illalla hirveesti karkkia. Maha myös koko ajan turvonnu, varsinki vaalean vehnä syömisen jälkeen oli tosi kipee maha. Keliakiaa mulla ei oo.
Sitten alotin vähä aikaa sitte VHH-ruokavalion ja olo on kuin eri ihmisellä!
Aamupalaksi söin munakkaan jossa 2 munaa, KUOHUkermaa, kinkkua ja juustoa. Paistoin sen voissa. Nälkä pysyi poissa yli 4 tuntia! Ja olo pysyy nyt virkeänä koko päivän eikä hirveetä tarvetta makealle tule. Syön kuitenkin vielä hiilihydraatteja mutta vain kasvisten ja hedelmien muodossa. Tavallisen sokerin sijasta käytän hedelmäsokeria, mutta sitäkin rajoitetusti.
Eli mulle ei ehdottomasti sovi viljat tai peruna, kuitua saan ihan yhtä paljo muista lähteistä. Oon myös huomannu et vihanneksien kulutus on nyt kasvanu hirveesti, ennen korvasin vihannekset täysjyvällä! Jotenki ne viljat turvotti nii paljo ettei yhtään tehny mieli enää syödä vihanneksia... Monet näköjään täysin unohtanu et hiilareita voi saada vihanneksistakin ja varsinkin hedelmistä.
Eli vaik ei VHH:ta noudattaiskaan, pärjää ilman viljoja ja perunaa vallan mainiosti, suurin osa varmaan paremmin! Yhtenä päivänä laskin et söin 150 g hiilareita, mut silloin söin hirveesti hedelmiä... Normaalisti on pysyny varmaa 50-100g.
Tää oli mun kokemus VHH:sta, ei se varmaan ainoa oikea ruokavalio ole, mut en usko että näin hyvä olo voi pitkällä tähtäimellä olla epäterveellistä! Jos joillain on hyvä olo kun syö viljoja ja paljo hiilareita ni siitä vaan! Mut on tää ainaki kokeilemisen arvoinen ruokavalio, saatatte yllättyä
:dance: