Antti Heikkilän TV-haastattelu!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wallace
  • Aloitettu Aloitettu
joo laatu käsiteltiin, entäs määrällisesti?

ja oikeasti nyt tahdon faktatietoa siitä että karkkipussilla on sama kuorma kuin perunalla joka syödään osana ruoka-annosta eikä yksittäisenä perunana. ruoka-annoksena olkoon vaikkapa salaatti + peruna + liha/kala + ruisleipä + levite. oletetaan että karkkipussin ja perunan energiasisältö on täsmälleen sama.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
joo laatu käsiteltiin, entäs määrällisesti?
Jaahas, suomalaiset syövät siis kuitenkin terveellisesti, mutta vain liian paljon. Yllättäen taas päädyttiin tähän. :hyper:

Tai sitten ne syö ihan sopivan paljon, mutta ne vaan liikkuu liian vähän. Ruokavaliossa ei ole vikaa, vika on kaikessa muussa ja geeneissä. Ja elintasosairaudet sen kun jyllää...

ja oikeasti nyt tahdon faktatietoa siitä että karkkipussilla on sama kuorma kuin perunalla joka syödään osana ruoka-annosta eikä yksittäisenä perunana. ruoka-annoksena olkoon vaikkapa salaatti + peruna + liha/kala + ruisleipä + levite. oletetaan että karkkipussin ja perunan energiasisältö on täsmälleen sama.
Perunan kohdalla tuolla on varmasti ihan oikeasti jonkin verran merkitystäkin imeytymisnopeuteen. Kun taas sitten vaikka leivän ja puuron kohdalla sitä muuta hidastavaa ei syödä, kun sipaistaan vaan 0,3 grammaa kevytmargariinia leivän päälle ja lisäksi yksi salaatinlehti.

Ja saa toki laittaa faktatietoa siitä kuinka paljon se muu ateria hidastaa niiden tärkkelysten aiheuttamaa insuliinipiikkiä. Monien ihmisten kokemusten mukaan ainakin se liika tärkkelys vaikuttaa haitallisesti myös aterian osana.

Toisaalta taas sitten voi miettiä, että kuinka paljon karkkien imeytymisnopeuteen vaikuttaa se, että syökö niitä vaikkapa tunnin päästä ruokailusta, kun mahassa on vielä muutakin ruokaa. Entäs aterian kanssa amerikkalaisittain nautittu kokis, sehän tuskin voi olla ollenkaan epäterveellistä, kun hampurilaisen rasvat, protskut ja kasvikset hidastaa sen imeytymistä? :rock:

Eikö tämä nyt ole jo aika moneen kertoon sanottu, että leipä, peruna, riisi, jne. nostaa insuliinitasoja yhtä paljon tai jopa enemmän kuin valkoinen sokeri? Ja laskepa huviksesi tilastoista, että kuin suuri osa suomalaiset glykeemisestä kuormasta tulee sokerista ja kuinka suuri osa noista "terveellisistä" ja "hitaista" tärkkelyksistä. ;)

Ja tokihan virallisissa suosituksissa taitaa sokerin kohdalla olla suosituksena korkeintaan 10 E%. Eli suositusten mukaan syömällä sitä sokeriakin saa vetää aika paljon...

Mitä sitten tulee suosituksiin ja niiden noudattamiseen, niin tottahan se on, ettei kaikki niitä noudata kovin hyvin. Mutta ihmisten ruokatottumukset ovat kuitenkin koko ajan menneet lähemmäksi suosituksia. Rasvaa ja varsinkin tyydyttynyttä rasvaa syödään koko ajan vähemmän jne. Eipä näytä vaan tuo suositusten noudattaminen auttavan elintasosairauksien kanssa.

Amen... Tekisi mieli tulla kysymään uudestaan näiltä eräiltä sitten 50 veenä, että mihin se ruisleivän ja kaurapuuron mussutus vei :D

Jotkut ei vaan taida ymmärtää perusasioita edes sadannen kerran jälkeen...Toisaalta ei se mun ongelma ole :D

No mutta ollaan jo niin asian ytimessä, että pysytään tässä. Jooko? Tämän paremmin ei tätä ketjua voi enää pariin lauseeseen tiivistää.

"Jotkut ei vaan taida ymmärtää perusasioita edes sadannen kerran jälkeen...Toisaalta ei se mun ongelma ole"

No mutta ollaan jo niin asian ytimessä, että pysytään tässä. Jooko? Tämän paremmin ei tätä ketjua voi enää pariin lauseeseen tiivistää.

"Jotkut ei vaan taida ymmärtää perusasioita edes sadannen kerran jälkeen...Toisaalta ei se mun ongelma ole"

Oikeasti alkaa pikku hiljaa naurattaa toi sun touhu, onko sulla oikeasti vaikeeta ymmärtää asioita ?

Mä en ole ainoa joka tämän asian on jo huomannut...Joo ja voin kyllä kohta vastata sun edelliseen viestiin kuhan kerkeän... "sadannen kerran samat asiat"...:rolleyes:

Wallace: -No kivahan se on että onpi mukavaa. Kerrotko vielä mitä mun nyt pitäisi erityisesti ymmärtää? Mä luulen ymmärtääni lukemani, oli se sitten asiaa taikka ei, toki voin olla väärässäkin. Pahoittelut siitä. Mutta kerroppa vaikka lämpimiksesi, uskotko itse ymmärtäneesi sen, mitä sulle on yritetty n. 100 viestissä kertoa?

"Oikeasti alkaa pikku hiljaa naurattaa toi sun touhu, onko sulla oikeasti vaikeeta ymmärtää asioita ?"

Kerrotko vielä minkä huomannut? Mutta kiitosta vain vastaus tarjouksesta, ei tosin tarvitse mua varten alkaa vastaamaan, mä olen jo nuo sun vastaukset ne sadat kerrat lukenut.

"Mä en ole ainoa joka tämän asian on jo huomannut...Joo ja voin kyllä kohta vastata sun edelliseen viestiin kuhan kerkeän... "sadannen kerran samat asiat""

Mut nyt piis änt laav vaan! Pysyttäydytään nyt vaan tuossa heittämässäsi ketjun tiivistelmässä, ei tuhlata hyvää palstatilaa enempää tälle.

Johan tuon helposti toteutettana empiirisen kokeen voi suorittaa kuka tahansa lähimarketissa. Etsii vain silmiinsä sen "geenien lihottaman" perheen, jossa sekä vanhemmat että väsyneet lapsukaiset kaikki omaavat kohtuullisen määrän vararavintoa vyötäröllään. Ja mitä löytyy ostoskärryistä... Eineksiä (lihapiirakoita, einespitsoja ym.), ranskanleipää, limukoita, lenkkiä, ranskanpottua ja kulutusmaitoa päälle. Suoraan virallisista ravintosuosituksista poimittuja ruoka-aineksia, eikö juu.

Niin, mikään suositushan EI suosittelet syömään hiilihydraatteja ja rasvaa paljon yhtä aikaa. Tämä on aika selvää. Mutta edelleenkin koko ongelmana on noiden aiheuttama suuri glykeeminen kuorma eikä suinkaan rasva. Eli jos ne jättäis hiilarit pois ja söis saman verran rasvaa kun mitä nyt niin ongelmaa ei todellakaan olisi. Voisivat tod. näk syödä vielä enemmän rasvaa...

Sitten taas voi vastapainoksi katsoa sen perheen ostoskärryihin, missä hoikat vanhemmat kulkevat energisten ja hoikkien lasten kanssa siellä marketissa. Kärryistä löytyy pottuja, kasviksia ja hedelmiä, ruisleipää, leikkeleitä ja lihaa, rasvatonta tai vähärasvaista maitoo ym. ja einekset ja muu moska loistavat poissaolollaan. No, ehkä launtaisin voi se launtaipussi/sipsipussi olla junnuille ostettu, mutta sitäkään ei junnut tuntia huuda siinä karkkihyllyllä.

Ensinnäkin HOIKKUUS ei todellakaan takaa sitä, että syöt terveellisesti. HALOO ? :D

Muutenkin siihen voi olla niin monta syytä, MIKSI toinen kestää hiilareita paremmin kuin toinen,

- Esim, hiilarilähteet - Ikä - Genetiikka -Aktiivisuus jne jne, joten koko tää vertaus on aika naurettava.

Sitäpaitsi mistä helvetistä sä tiedä millasella makrojakaumalla ne vetää noita ? Sehän on se koko jutun oleellisin asia etkä kiinnitä siihen mitään huomiota... :D Noilla aineksilla voi vetää VHH-ruokavaliota aika kirkkaasti...

Jos ihan tuon empiirisen pikakokeen perusteella lähtee arvailemaan johtuuko nuo elintasosairaudet ja ylipaino virallisista ravintosuosituksista vaiko niidenkin täydellisestä noudattamattomuudesta ja moskan ahmimisesta, niin kyllä mä uskallan arvata, että jäkimmäisestä.

Niin, mutta eihän kukaan synny einesruoka suussa ? Suuriin sokerikuormiin TOTUTAAN, koska niitä suositellaan. Sokeri on kuin huume, se ei pitäisi olla uusi asia.

Tiedätkö mitä hiilihydraatit ovat tai miksikä ne muuttuvat kehossa ? Tiedätkö mitä ne aiheuttavat kehossa ? Sulta nyt unohtuu jatkuvasti muutama tällänen ihan perusasia, ehkä siitä sun ymmärtäminen kiikastaakin...

Mutta haukutaan toki tuo virallistereellinen ruokavalio myrkyksi tavantallaajille, sen vuoksi että ihmisillä on ylipainoa ja elintasosairauksia, tuon suosituksen vikahan se on, ei suinkaan sen noudattamattomuudesta.

50-60& hiilihydraattikuormat ovat liian suuret useimmille, sitäpaitsi esim. Fogelholm on muistaakseni sanonut, että hiilarimääriä saatetaan tarkistaa alaspäin lähitulevaisuudessa. Tukee aika hyvin mun argumentteja, eikös ? :)

Nyt vain odotetaan Wallacelta joku linkki ja kysymys, mihin inaktiiinen ihminen taritsee 50-60% päivittäisestä energiastaan hiilareista... Joten vastataan siihenkin jo. Ei tarvikaan, ei mihinkään. Mutta ei sitä ruisleipää kannatta siltikään lähteä syyttämään suomalaisten lihavuudesta, kyllä ne tekijät siihen löytyvät hyvin suurella todennäköisyydellä ihan muualta. Mahdollisesti tässäkin viestissä on jokin arvaus siihen jotta mistä.

EI HUH HUH.

Jätkä vääntä asiasta pää punase ja sitten on samaa mieltä ?

Nimenomaan tollasia hiilarikuormia ei tarvita...DAA!

Miksi sitten ruisleipää/kaurapuuroa/perunaa syytetään ? No ehkä siksi, että näistä tulee erittäin suuri osa päivittäisistä hiilareista useimmille "terveellisesti" syöville. Se on totta, että muutama ruisleivän pala tai lautanen puuroa ei sua tapa eikä lihota, kokonaisuus ratkaisee. Kuten olen sanonut 50-60% on liikaa hiilareita. Esim. Zonessa on 40%, joka sekin on tosin aika korkea monelle joka ei liiku.

Alkoholilla on ainakin iso osuus lihavien määrässä, se on selvä.

Tottakai :D

Niissähän on HIILAREITA, mutta missäs se virallisen suosituksen kovasti pelkäämä rasva on näissä alkoholijuomissa ? :wtf:

Tostakin jokainen voi vetää omalla päällään johtopäätöksia.

Muuten kirkkaat ja punaviini ovat hiilarittomia, vaihtakaa niihin jos ette halua lihota ;)

Amen... Tekisi mieli tulla kysymään uudestaan näiltä eräiltä sitten 50 veenä, että mihin se ruisleivän ja kaurapuuron mussutus vei :D

Jotkut ei vaan taida ymmärtää perusasioita edes sadannen kerran jälkeen...Toisaalta ei se mun ongelma ole :D

Pitkäaikaisesta VHH-ruokavalion noudattamisen vaikutuksista ei taida olla mitään tutkimuksia. Et voi tietää mihin tyydyttyneiden ym. rasvojen mässytys vielä sut vie. Pitkäaikaisvaikutusten tuntemuksen puute on yksi syy miksi ravintopuolen ammattilaisten näkee harvoin suosittelevan jotain 10-20 prossaa päivän energiasta hiilareista.

Olen muuten lukenut Heikkilän Ravinto ja Terveys -kirjan ja uskon että VHH on kätevä lyhytkestoisessa laihdutuksessa, mutta jatkuvaksi ruokavalioksi se on hankala ja kukatietää jopa vaarallinen.

Pitkäaikaisesta VHH-ruokavalion noudattamisen vaikutuksista ei taida olla mitään tutkimuksia. Et voi tietää mihin tyydyttyneiden ym. rasvojen mässytys vielä sut vie. Pitkäaikaisvaikutusten tuntemuksen puute on yksi syy miksi ravintopuolen ammattilaisten näkee harvoin suosittelevan jotain 10-20 prossaa päivän energiasta hiilareista.

Olen muuten lukenut Heikkilän Ravinto ja Terveys -kirjan ja uskon että VHH on kätevä lyhytkestoisessa laihdutuksessa, mutta jatkuvaksi ruokavalioksi se on hankala ja kukatietää jopa vaarallinen.

Professori Loren Cordainin työryhmän v. 2000 julkaiseman tutkimusyhteenvedon mukaan metsästäjä-keräilijä –yhteisöjen enemmistö (73 %) sai enemmän kuin puolet eli 56–65 % ravinnon energiasta eläinkunnasta. Kaiken käytettävissä olevan tiedon perusteella Cordainin työryhmä on päätynyt suosittelemaan ravinnon keskimääräiseksi jakautumaksi proteiinia 19–50%, hiilihydraatteja 22–40 % ja rasvoja 28–58 %.

Yleissääntö on, että mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä suurempi osuus ravinnosta on eläinproteiinilla. Myös vuodenaikojen vaihtelut vaikuttivat asiaan. Ääriesimerkkejä ovat napapiirin eskimot, joiden ravinto koostuu lähes pelkästään eläinkunnan tuotteista, vaikkakin valtaosaltaan merenelävistä. Sen sijaan minkään yhteisön ei tiedetä käyttäneen pelkästään kasviravintoa. Biologinen todiste on se, että välttämätöntä B-12 vitamiinia ihminen pystyy käyttämään hyväkseen vain eläinperäisistä lähteistä.

http://koti.mbnet.fi/lowcarb/dieetitp.html

Miksi ihmeessä se oli vaarallinen ? Miksi se on hankala ? Ja mistä vhh-versiosta puhut, eli kuinka paljon hiilareita ?

Tiedätkö kuinka paljon lihassa on tyydytteitä rasvahappoja todellisuudessa ? Nykylihan ongelmana on enemmänkin se, mitä niille naudoille jne syötetään...

Aivoja manipuloidaan herkkuihin?

Jotkut ruoanvalmistajat käyttävät hyväkseen aineiden yhdistelmiä, joita aivot eivät voi vastustaa, kertoo New York Times.
Kessler arvostelee ruokateollisuutta kovin sanoin.
Kessler arvostelee ruokateollisuutta kovin sanoin. (HANNE NYKÄNEN)

Tupakkateollisuuden kriittisenä arvostelijana tunnetun David A. Kesslerin mukaan ruokateollisuus käyttää hyväkseen tiettyjä aivojen mekanismeja, jotka kiihottavat ruoanhimoa entisestään, vaikka ihminen tuntisi olevansa kylläinen. Kessler kirjoitti aiheensa juuri ilmestyneen kirjan The End of Overeating: Taking Control of the Insatiable American Appetite.

Kessler arvostelee ruokateollisuutta palvelevia tutkimuksia, joissa kehitetään ainesosien yhdistelmiä, jotka tuottavat suurta nautintoa ja aiheuttavat jopa tietynlaista riippuuvuutta. Hän kuvailee lehdessä olleensa itse riippuvainen tiettyihin makeisiin elintarvikkeisiin ja kiinnostuneensa sitä kautta tutkimaan niiden vaikutusta.

Kessler väittää, että tarkoin harkituista, lukemattomista eri yhdistelmistä sokeria, suolaa ja rasvaa syntyy maku, joilla vaikutetaan aivojen palkintojärjestelmään. Kessler antaa esimerkin Snickers-patukasta, joka on koostumukseltaan ja sisällöltään täydellinen esimerkki tällaisesta ruuasta.

- Tuotetta puraistessa sokeri ja rasva alkavat liueta ja toffeen ja pähkinöiden makuyhdistelmä erityisen nautinnollinen.

Hän painottaa, etteivät tietyt ruokaan liittyvät himot ja niihin lankeamiset ole aina oireita itsekurin puutteesta. Kirjassaan Kessler opettaa kiinnittämään huomiota ruokaan liittyviin riippuvuuksiin ja niiden syihin, sekä tapoihin päästä niistä eroon.

http://www.iltalehti.fi/terveys/200906239817586_tr.shtml

Suosittelen tätä,

SOKERI - HARMITON HERKKU VAI TERVEYSHAITTA?

http://www.hiilaritietoiset.net/sokeri.htm

:)

PS: TESTATKAA VIELÄ PIILOSOKEREIDEN SAANTIKIN ;)

http://www.leipatiedotus.fi/default.aspx?path=4;177;313

^
Kirjoitin että VHH:n vaarallisuudesta ja etenkin pitkäaikaisvaikutuksista ei taida olla tietoa eli se voi olla vaarallinen.

Vaikea siksi että joutuu kieltäytymaaän aika monesta ruokaaineesta tahi lajista. Karjalanpiirakat, perunat, pastat, kaurapuuro, ruisleipä, hapankorput jne. maistuvat mun mielestä hyviltä. Monet VHH-tyypit uskottelee että ei noita tee mieli kun on päässyt irti sokerisaatanasta, no itseään voi pettää mutta ihmisen perusruokaahan nuo on. Vaikea myös siksi että monessa paikassa esim. juhlissa, matkoilla, kyläreissuilla voi eteen tulla hiilareita ja sitten saat selitellä sun erikoista ruokavaliotasi.

En nyt puhunut mistään versiosta, mutta jos syö terveellisesti ehkäpä hiilihydraattitietoisesti, voi mun mielestä hiilareita saada sen 50-60 prossaa. Jos mennään alle 40 prossan, joutuu luopumaan vaikka mistä.

Joo olen nähnyt taulukoita lihojen rasvakoostumuksista ja tiedän että niissä on myös tyydyttymättömiä rasvoja. Puhuin nyt määristä. Jos ravinnon energiast 70 prossaa tulee rasvoista (low carp), niin se on vaan mun mielestä paljon rasvaa ja se voi olla vaarallista.

^
Kirjoitin että VHH:n vaarallisuudesta ja etenkin pitkäaikaisvaikutuksista ei taida olla tietoa eli se voi olla vaarallinen.

Musta tässä on ihan järjelläkin ajateltuna pikkunen ristiriita.

Esi-isämme vetivät low carb ei hätää ollut, tänä päivänä ei vedetä low carbia ja diabetes uhkaa hävittää jopa kansoja.

Keksi nyt yksikin perustelu/tutkimus jne siitä, että se olisi vaarallinen ? Nimittäin sen on todettu parantavan verensokereita/verenpaineita/kolesteroliarvoja jne jne... Eli millä ihmeen perusteella kun virallisetkin kriteerit paranevat dietin seurauksena ?

Vaikea siksi että joutuu kieltäytymaaän aika monesta ruokaaineesta tahi lajista. Karjalanpiirakat, perunat, pastat, kaurapuuro, ruisleipä, hapankorput jne. maistuvat mun mielestä hyviltä. Monet VHH-tyypit uskottelee että ei noita tee mieli kun on päässyt irti sokerisaatanasta, no itseään voi pettää mutta ihmisen perusruokaahan nuo on. Vaikea myös siksi että monessa paikassa esim. juhlissa, matkoilla, kyläreissuilla voi eteen tulla hiilareita ja sitten saat selitellä sun erikoista ruokavaliotasi.

No sokeririippuvuus on kyllä ihan olemassa oleva asia.

Mä voin rehellisesti sanoa, että en syö viljatuotteita yhtään eikä ole yhtään päivää, että haikailisin niiden perään. Toki en ota stressiä jos olen kylässä ja siellä on aamupalaksi vaikka leipää, syön sitä mukisematta. Edelleenkin kokonaisuus ratkaisee...

En nyt puhunut mistään versiosta, mutta jos syö terveellisesti ehkäpä hiilihydraattitietoisesti, voi mun mielestä hiilareita saada sen 50-60 prossaa. Jos mennään alle 40 prossan, joutuu luopumaan vaikka mistä.

50-60% aiheuttaa suurimmalle osalle ongelmia.

Eikä todellakaan joudu luopumaan mistään, kun vaihtaa peruselintarvikkeet rasvaisemmiksi ei nälkäkään ole niin usein kuin suurilla hiilarimäärillä.

Joo olen nähnyt taulukoita lihojen rasvakoostumuksista ja tiedän että niissä on myös tyydyttymättömiä rasvoja. Puhuin nyt määristä. Jos ravinnon energiast 70 prossaa tulee rasvoista (low carp), niin se on vaan mun mielestä paljon rasvaa ja se voi olla vaarallista.

Millä perusteella ? Tutkimukset kyllä puhuvat täysin päinvastaista...

PS. Tottakai saat olla mitä mieltä haluat, mutta perusteluja olisi kiva kuulla enemmän...

Musta tässä on ihan järjelläkin ajateltuna pikkunen ristiriita.

Esi-isämme vetivät low carb ei hätää ollut, tänä päivänä ei vedetä low carbia ja diabetes uhkaa hävittää jopa kansoja.

Keksi nyt yksikin perustelu/tutkimus jne siitä, että se olisi vaarallinen ? Nimittäin sen on todettu parantavan verensokereita/verenpaineita/kolesteroliarvoja jne jne... Eli millä ihmeen perusteella kun virallisetkin kriteerit paranevat dietin seurauksena ?

"Tutkimustietoa vähähiilihydraattisten ruokavalioiden turvallisuudesta

Kahden eurooppalaisen tutkimuksen mukaan vähähiilihydraattinen ja samalla runsasproteiininen ruokavalio oli yhteydessä lisääntyneeseen sydän- ja verisuonisairauskuolleisuuteen. Toinen tutkimus oli kreikkalainen väestötutkimus, jonka seuranta-aika oli 10 vuotta. Toinen tutkimuksista oli laaja ruotsalaisnaisilla tehty väestötutkimus, jonka seuranta-aika oli 12 vuotta. (Lagiou ym., Journal of Int. Medicine, 2007; Trichopoulou A , Psaltopoulou T , Orfanos P , Hsieh CC , Eur J Clin Nutr, 61(5): 575-81, 2007)"

Tää oli sitten viimenen lainaus jonka jaksan kaivaa esille. Ei siinä kukaan sun kanssa jaksa kilpailla :)
En ole koko tutkimusta lukenut, mutta tuo nyt tuli ekana eteen.

Ja tuo esi-isät söi sitä ja tätä on aika turhaa. Tästähän on aiemminkin väännetty, joskus muinoin eliniät oli sitä luokkaa, ettei paljon ehtinyt diabetekset puhkeamaan. Ja energiamäärätkin oli varmaan jotain ihan muuta mitä perusjantteri nykyään saa 400 gramman karkkipussista ja kebab-aterioista.

Kiva että annat mun pitää mielipiteeni. Oon mä jonkun noista sun linkeistä lukenut (ja sen Heikkilän kirjankin + sen nettisivut) ja kyllä sieltä löytyy asiaakin.

"Tutkimustietoa vähähiilihydraattisten ruokavalioiden turvallisuudesta

Kahden eurooppalaisen tutkimuksen mukaan vähähiilihydraattinen ja samalla runsasproteiininen ruokavalio oli yhteydessä lisääntyneeseen sydän- ja verisuonisairauskuolleisuuteen. Toinen tutkimus oli kreikkalainen väestötutkimus, jonka seuranta-aika oli 10 vuotta. Toinen tutkimuksista oli laaja ruotsalaisnaisilla tehty väestötutkimus, jonka seuranta-aika oli 12 vuotta. (Lagiou ym., Journal of Int. Medicine, 2007; Trichopoulou A , Psaltopoulou T , Orfanos P , Hsieh CC , Eur J Clin Nutr, 61(5): 575-81, 2007)"

Tää oli sitten viimenen lainaus jonka jaksan kaivaa esille. Ei siinä kukaan sun kanssa jaksa kilpailla :)
En ole koko tutkimusta lukenut, mutta tuo nyt tuli ekana eteen.

Ja tuo esi-isät söi sitä ja tätä on aika turhaa. Tästähän on aiemminkin väännetty, joskus muinoin eliniät oli sitä luokkaa, ettei paljon ehtinyt diabetekset puhkeamaan. Ja energiamäärätkin oli varmaan jotain ihan muuta mitä perusjantteri nykyään saa 400 gramman karkkipussista ja kebab-aterioista.

Kiva että annat mun pitää mielipiteeni. Oon mä jonkun noista sun linkeistä lukenut (ja sen Heikkilän kirjankin + sen nettisivut) ja kyllä sieltä löytyy asiaakin.

Tossahan se pointti juuri onkin...VHH kun ei ole mikään runsas proteiininen... Proteiinit nostavat myös insuliinitasoja ja (liialliset)aiheuttavat ongelmia toisin kuin rasvat. VHH onkin rasvadietti.

Toivon siis, että seuraava tutkimus on edes aihetta koskettava ;)

Tottakai :D

Niissähän on HIILAREITA, mutta missäs se virallisen suosituksen kovasti pelkäämä rasva on näissä alkoholijuomissa ? :wtf:

Tostakin jokainen voi vetää omalla päällään johtopäätöksia.

Muuten kirkkaat ja punaviini ovat hiilarittomia, vaihtakaa niihin jos ette halua lihota ;)

Jos yhtään tietäisit ravintoasioista, et olisi edellistä trollia kirjoittanut.
Ei se taida ihan niistä hiilareista olla alkoholissakaan kiinni. Riippuu tietysti minkälaisia kuormia kittaa.

Pitkäaikaistutkimusten puute on toki aina hyvä argumentti melkein mihin. Vaadimme 50 vuoden kliinisiä kaksoissokkotutkimuksia, muuten on turha väittää mitään. :D

Runsashiilarisen ja vähän eläinrasvaa sisältävän dieetin vaikutuksista alkaa olla jo sen verran paljon näyttöä pitkäaikaisvaikutuksista, että se pitäisi kieltää kokonaan. Näiden valtavien diabetes ja sydäntautilukujen valossa näyttää eettisesti varsin arveluttavalta jatkaa tätä ihmiskoetta yhtään pidempään. :rolleyes:

Tokihan ruoka-asioissa ei kannata olla liian ehdoton. Kyllähän kouluissa, työpaikoilla, jne. syödessä on aika mahdoton välttyä tärkkelysmössöltä. VHH-ruokavaliota on vähän hankala noudattaa, jos syö paljon muiden laittamia ruokia, itse laittaessahan ei ole ongelmaa.

En kyllä ymmärrä miten alle 40% hiilareilla joutuisi vielä kieltäytymään oikein mistään ruokalajista. Kaikkia noita tärkkelysruokia ei voi syödä kovin paljoa, mutta kyllä tuohon määrään helposti aamupuuro ja pari karjalanpiirakkaa mahtuu. Maltillisella VHH-ruokavaliolla ei joudu kieltäytymään mistään, eri ruoka-aineiden määrät vaan muuttuvat tavanomaiseen verrattuna. Ilmeisesti kyllä aika moni VHH:ta noudattava noudattaa sitä siksi, että saa noista tärkkelyksistä ja sokereista terveysongelmia ja silloin toki aika tarkka välttäminen voi olla järkevää. Mutta terveillä ihmisillä maltillisempi rajoittaminen on ihan hyvä vaihtoehto.

Taubesin kirjassahan todettiin että esim. Intian sokeriruokoviljelmillä työntekijät söivät kuormasta, ja ne jotka rehkivät pellolla selkä vääränä eivät lihoneet kovin pahasti, kun taas tehtaassa työskentelevät lihoivat kaikki huomattavasti ja diabetestapauksia oli paljon.

Hyvin hiilaripitoinen ruokavalio sopii siis vain silloin jos tekee kovaa ruumiillista työtä. Jatkuvasti. Tämä pitää verensokerin joten kuten hallinnassa. Sehän ei toimistossa istuvaan länsimaiseen nykyihmiseen oikein päde. Itse ainakin olen huomannut että tietokonehommat sujuvat huomattavasti paremmin VHH-dieetillä kun verensokeri ei heittelehdi.

Jos yhtään tietäisit ravintoasioista, et olisi edellistä trollia kirjoittanut.
Ei se taida ihan niistä hiilareista olla alkoholissakaan kiinni. Riippuu tietysti minkälaisia kuormia kittaa.

No totta helvetissä on! :D

Keskivartalolihavuus/kaljamaha johtuu nimenomaan hiilihydraateista...

Kenties sinä kerrot mulle, että mistä se on sitten kiinni ? Ja sen, että käyttäytyykö sun mielestä alkoholijuomassa olevat hiilarit jotenkin eri tavalla kehossa ? :D

Itseasiassa porukka ottaa todella suuren määrän hiilareita nimenomaan juomalla päivässä. Se on petollisinta...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom