Antti Heikkilän TV-haastattelu!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wallace
  • Aloitettu Aloitettu
NE TUHAT TUTKIMUSTA

Olin pari vuotta sitten Yleisradion TV 1:n Teema –ohjelmassa KTL:n entisen pääjohtajan Jussi Huttusen ja neljän dosentin hiillostettavana rasvojen vaarallisuudesta. Mainitsin viimeaikaisista ruotsalaisista tutkimuksista, jotka selvästi osoittavat maitorasvojen ehkäisevän sydäninfarktia, mikä väite tietysti tässä low fat -uskonnon maassa on täysin kerettiläinen ja roviolle tuomittava. Ex-pääjohtaja katsoi minua säälinsekainen hymynväre suupielessä ja tokaisi, että niitähän tutkimuksia on vain kymmenkunta, kun taas maitorasvojen vaarallisuudesta kertovia tutkimuksia on tuhat. Dosentit nyökyttivät päätään taustalla korostaen ex-pääjohtajan suurta viisautta. Tiedeohjelma oli esittänyt taas totuuden tässä yhden totuuden maassa. Törmäsin samaan väitteeseen Akateemisen kirjakaupan keskustelutilaisuudessa, jossa väittelin asiasta pääjohtaja Pekka Puskan kanssa. Hänenkin mielestään maagiset tuhat tutkimusta todistavat puhtaan uskon puolesta.

Väite sai minut tutkimaan asiaa. Olen noin harrastusmielessä käynyt läpi näitä ex-pääjohtajan teologiaa todistavia tutkimuksia lähemmäs viisi sataa, enkä ole vielä löytänyt yhtään todistetta suuntaan tai toiseen.

Nyt tämä tuhannen tutkimuksen mantra on päätynyt lahden toiselle puolelle Ruotsiin. Siellä low fat -uskonto on hyvää vauhtia romuttumassa, ja uskon puolustajat keksivät hädissään tuon tuhannen tutkimuksen stignafulian. Mutta miten sitten on käynyt? Ruotsissa osataan keskustella, kun Suomessa uskotaan pariin paaviin, oli todellisuus sitten mitä tahansa. Suomalaiset ovat perinteisesti mykän uskonnon kansaa.

Ruotsissa kansa on vaatinut näyttöä tuhannesta tutkimuksesta. Low fat -papit kykenivät kasaamaan vaivaiset hieman yli seitsemänkymmentä tutkimusta. Kummallisesti tuhat tutkimusta vain hävisi jonnekin.

Ulkopuoliset asiantuntijat arvioivat esitetyt tutkimukset. Mikä oli tulos? Yksikään noista tutkimuksista ei todistanut yhtään mitään. Joten itsekin voin lopettaa omalta osaltanikin kadonneen totuuden etsinnän, koska sitä ei ole olemassa.

Koko low fat perustuu valheeseen. Mutta tätähän ei Suomessa saa sanoa ääneen. Oletteko lukeneet asiasta mistään painetusta mediasta tässä maassa? Ei ihme, etteivät lehdet enää kiinnosta ihmisiä. Sama koskee myös valtiollista TV –yhtiötä, jonka toiminnan tukemiseksi pitäisi kaivaa rahat jokaisen taskusta. Jonkinlainen pakkomaksu pravdasta, sillä vaikka muualla maailmassa on ongelmia, sen mukaan Suomessa asiat ovat hyvin. Hyvää yötä Suomi, kaikki on hyvin vaikka elämme keskellä todellista lamaa. Ihmisiä ei saa sosiaalidemokratian lintukodossa turhaan huolestuttaa. Asenne on poliittinen, muutenhan ei ole selitettävissä, että esimerkiksi kaupallinen MTV3 voi puhua aiheesta vapaasti.

Linkki aiheeseen:
http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2009/04/08/livsmedelsverket-bor-omede/index.xml

Kiitän Perttiä aiheen lähettämisestä. Itse en ehdi tekemään kaikkea. Vielä noista low fat -mantroista. Viimeisin on salaliittoteoria. Professorit yrittävät mitätöidä kaiken kritiikin viittaamalla salaliittoteorioihin, joita vain vinksahtaneet esittävät julkisesti. Vaikka professoreiden argumentit ovat käyneet kovin vähiin, siitä huolimatta Suomessa sosiaalinen kokeilu margariinilla saa jatkua. Ei ihme, että Suomessa on vähän joka tautia eniten maailmassa. Viimeisin ihmetyksen aihe on rasvamaksa ilman viinaa. Jos professorit olisivat lukeneet hitusenkin fysiologiaa lääketehtaiden oppaiden sijaan, asia olisi ilmiselvä. Hiilihydraatit, sokeri ja erityisesti fruktoosi rasvoittavat maksan. Pitääkö todella syödä leipää, margariinia ja hedelmiä kuten hyvinvointilaitos kehottaa?

http://anttiheikkila.com/index.php?id=2&art=122

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ensinnäkin, kysyinkö sulta ? EIkö sulla ole oikeasti mitään muuta tekemistä kun puuttua TOISTEN ihmisten keskusteluihin jollain one-linereilla ?

Vastustaa/olla eri mieltä...whatever.

VHH kulminoutuu kyllä täysin insuliiniin...

PS. Tää on sitten viimenen vastaus sulle näihin sun aihetta järisyttäviin viesteihin, että ei kannata vastata mitää jos ei ole mitään sanottavaa

Platon sanoin,

:D
onneksi Platonin sanat kolahtaa sun omaan nilkkaasi. se kaveri nimittäin nauraisi räkä poskella kun lukisi sun argumentaatiota tästä ketjusta.

syttyi lamppu työmatkalla että mitä mediaspektaakkelia tää ketju muistuttaa. takaraivossa pyörinyt jo jonkin aikaa ja viimein hokasin:
http://www.youtube.com/watch?v=fHiwBJZTexo

ja tässä vielä mille lähtökohdalle Platon nauraisi kun kuitenkin siitä tulee nillitystä.
No siksi kun ei ole aikaa kirjoittaa mitään artikkeleita. Siksi on hyvä etsiä joku valmis teksti, jonka kanssa on samaa mieltä ja pistää se luettavaks. Ne lukee jotka ovat kiinnostuneita aiheesta ja loput niinkun sä valittaa joka asiasta, mutta se ei taas mua kiinnosta. Jos on niin uusavuton ettei pysty lukemaan jo olemassaolevaan tekstiä niin voi voi.

Ehkä mä luen sen jutun ekana läpi ja postaan sen jos olen samaa mieltä tai sitten boldaan ne mielestäni hyvät kohdat.

Onkohan esim. Antti Heikkilä mua fiksumpi. No jos mä oon lukenut sen kirjallisuutta niin tod.näk se on ottanut asiasta pikkasen enemmän selvää kun mä. Tai jos linkitän jotain sivua, josta löytyy älytön määrä tutkimustietoa niin kai sillä nyt on aika paljon parempi kokonaisnäkemys asiasta kun on kahlannut kasoittain tutkimuksia läpi :D
eli sinulla on tietoisuus totuudesta sellaisenaan joten tehtävänäsi on vain etsiä jutut jotka osuu tarpeeksi lähelle tätä totuutta. Muiden empiirisesti kerätty tieto ei ole minkään arvoista koska sinulla on tarkka tietoisuus totuudesta ja totuus on aina vajavaista empiiristä havaintoa vahvempi.

minkäslaiseen johtopäätökseen Platon päätyikään aikanaan? voisiko joku vähän virkistää mun muistia?

Mutuilen...

Välipalat on usein sellasia joiden hiilaripitoisuus nousee helposti, vähän jotain tuoremehua&makeeta hedelmää niin on hiilari kivasti kasassa :)

Edelleenkin mä nään, että ongelma on siinä mitä liika hiilari aiheuttaa, eli
Välipalat oli minullakin mielessä, kun kirjoitin tuota siteeraamaasi tekstiä. En tosin ajatellut hedelmiä, vaan donitseja,pullia, yms. mitä jengi vetää. Välipalat tuntuvat ainakin minulle sopivan. Ruokailut pysyy helpommin kohtuudessa, kun syö useammin, ja estää veren sokeritason heilumisen ääripäästä toiseen. Itse suosin hedelmiä, tai vaihtoehtoisesti jotain proteiinipitoista, kuten raejuustoa. Omena painaa 200g ja energiaa siitä saa 450 joulea. Ei sen aiheuttama sokerikuorma aiheuta diabetesta tai lihota minua.
Itse en pystyisi mitään herkkuja edes syömään silloin kun sokerit ovat alhaalla. Olo ei nimittäin ole hyvä sen jälkeen. Hedelmillä en ole vastaavaa vaikutusta huomannut.

Rautalankamalli hiilihydraattitietoisesta ruokavaliosta:

Kun nykysuositusten mukaisesti syödään liikaa hiilihydraatteja, käynnistyy ylensyönnin noidankehä, sillä kaikki hiilihydraatit muuttuvat elimistössämme sokeriksi ja runsaasti syötyinä ne nostavat nopeasti verensokeria.

Elimistömme torjuu voimakasta verensokerin nousua erittämällä runsaasti insuliinia, joka heilauttaa verensokerin nopeaan laskuun. Nopeasti laskevan verensokerin elimistö tulkitsee ”energianpuutteeksi”, mikä synnyttää yhä lisää nälän tunnetta, vaikka juuri olisi syöty runsaasti ja elimistö itse asiassa samaan aikaan varastoi liikenevää energiaa mahdollisimman tehokkaasti rasvaksi – tämän seurauksena ihminen lihoo.

Kun hiilihydraattien määrää kontrolloidaan vältytään tuolta verensokerin nousujen ja laskujen kierteeltä, ja elimistö siirtyy polttamaan rasvavarastoja energiaksi.
Mitä kohtaa et allekirjoita ja miksi ?
Olen pääpiirteittäin samoilla linjoilla. Tuota viimeista lausetta en sentään allekirjoittaisi. VHH:n aiheuttama painon pudotus johtuu siitä, että tätä ruokavaliota noudattavien energian saanti on pienempi, kuin muita ruokavaliota noudattavien. VHH dietin alussa oleva nopea painon pudotus johtuu ilmeisesti glykogeenivarastojen ja siihen sitoutuneen nesteen vähenemisestä. En tiedä, onko VHH dietillä muitakin vaikutus mekanismeja.

Hiilihydraattien täydellinen karttaminen tällä perusteella on liioittelua. Itse pidän huolen, että energian kulutus ja saanti on tasapainossa ja hiilarit (kuten muutkin) tulevat hyvistä lähteistä, se riittää minulle.

En ihan täysin ymmärrä mitä haet tällä takaa ? Kyllähän me tiedämme aika paljon asioita (kuten, että jotkut aineet hidastavat imeytymistä)käyttätymisestä ? Sehän on ihan yksinkertainen tutkimus mun mielestä pääpiirteittäin, ihan jättämällä viljat vaikka ruokavaliosta voit helposti miten esim. kehosi kestää niitä ?

Edelleenkin, kyllähän insuliinilla on positiivisiakin vaikutuksia kehossa. Mutta nyt tullaan siihen insuliiniresistenssiin sitten, sehän on se tila jota jokaiseen tulee välttää. Mun mielestä se onnistuu helpoiten kuuntelemalla omaa kehoa, jos ei se onnistu niin ottamalla paastoverensokeriarvon tietää jo aika paljon sokeriaineenvaihduntansa tilasta.

Mun mielestä proteiinien indeksiarvolla ei ole mitään merkitystä jos ollaan VHH:lla, sitä kuitenkin syödään aika minimaalinen määrä eikä insuliinin eritys pääse lähellekkään niitä määriä mitä se on näillä virallisilla suosituksilla 50-60% hiilaria&15% protskua tai jotain sinneppäin. Aika selvä asia mun mielestä, että VHH rasittaa vähemmän sokeriaineenvaihduntaa ?

Tässähän se hauskuus tulee :D

Kun harva VHH-tyyppi oikeasti myy mitään kun motto on "prosessoimantonta&luonnollista&ravinteikasta ruokaa" ? Periaatteessa toi mottohan sanoo jo ei pillereille.

Enkä mä ymmärrä, että mitä pahaa olis sijoittaa terveyteensä, on kuitenkin lisäravinteita joista on kiistatonta hyötyä...

Niin kukahan olisi VHH:ta jatkanut loputtomiin jos ei tuloksia olisi tullut.

Kerros lisää vaikka Antti Heikkilän bisneksistä ? Juu, kirjoja kirjottelee ja ?
Tottakai terveyteen saa ja pitääkin sijoittaa. Raha se pyörittää terveysteollisuuttakin. Ei kaikkien motiivi ole pelkkä auttamisen halu ja terveyden edistäminen. Nekin, jotka uskovat puhuvansa totta voivat olla väärässä. Eli kriittinen kannattaa olla.

Ei varmaan niin.

PS. Kerro mulle mitä sä VHH:ssa vastustat ?

En vastusta VHH:ta.Onhan sen puolesta näyttöä. En vaan usko, että se on ainoa oikea ja paras ruokavalio kaikkiin vaivoihin. Jos jotain vastustaisin, niin vastustaisin VHH uskovaisten hurmoshenkisyyttä,kritiikittömyyttä ja tuputtamisen halua. Karppifoorumeita seuranneena tiedät, mitä tarkoitan.

Hmmm... miten FAKTAT, jotka perustuvat LUKEMATTOMAN moniin TIETEELLISIIN tutkimuksiin voikaan muuttua ihan hetkessä? No, mielipiteethän muuttuvat... Mitä suppeammat, sitä jyrkemmin. Johtuneekohan tuosta, ettei palstan oikeasti ravinnosta jotain tietävät, otakaan kovinkaan jyrkästi kantaa tällaisiin ketjuihin?

"Muistan ton kommentin Antin ekoista kirjoista, mutta nykyään se on kyllä toista mieltä asiasta... ...Kenties jauheet ovat menneet eteenpäin tai sitten Antti on vain muuten muuttanut mielipidettään."

Ja sushi tuossa jo olennaisen tiivistikin, mikä kannattaisi myös herra Wallacen sisäistää ja uskoa kaiken hurmoshengen ohella. Kukaanhan täällä ei ole tuota VHH:ta tyrmännyt huonona taikka toimimattomana esim. painonhallintaan vähemmän aktiivisille ihmisille, mutta ei se silti kaikkia sairauksia paranna, täytä veroilmoitusta taikka auta lohta nousemaan kemijokeen, vaikka se kaikivoivalta saattaakin jostain yksittäisestä kirjasta luettuna vaikuttaakkin.

"En vastusta VHH:ta.Onhan sen puolesta näyttöä. En vaan usko, että se on ainoa oikea ja paras ruokavalio kaikkiin vaivoihin. Jos jotain vastustaisin, niin vastustaisin VHH uskovaisten hurmoshenkisyyttä,kritiikittömyyttä ja tuputtamisen halua."

Olen pääpiirteittäin samoilla linjoilla. Tuota viimeista lausetta en sentään allekirjoittaisi. VHH:n aiheuttama painon pudotus johtuu siitä, että tätä ruokavaliota noudattavien energian saanti on pienempi, kuin muita ruokavaliota noudattavien. VHH dietin alussa oleva nopea painon pudotus johtuu ilmeisesti glykogeenivarastojen ja siihen sitoutuneen nesteen vähenemisestä. En tiedä, onko VHH dietillä muitakin vaikutus mekanismeja.

Jaa energian saanti pienempi?? Rasvassa on aika paljon energiaa, nyt tiedät sushi:D

syttyi lamppu työmatkalla että mitä mediaspektaakkelia tää ketju muistuttaa. takaraivossa pyörinyt jo jonkin aikaa ja viimein hokasin:
http://www.youtube.com/watch?v=fHiwBJZTexo

heh, klassinen esimerkki siitä, että toisen osapuolen pääkopassa kiistelee ihmiset ja toinen yrittää kiistellä itse asiasta.

"tässä asiassa kiistelee itse asia ihmisten sijasta"

- Jokü Tozi Wiizauch -

Välipalat oli minullakin mielessä, kun kirjoitin tuota siteeraamaasi tekstiä. En tosin ajatellut hedelmiä, vaan donitseja,pullia, yms. mitä jengi vetää. Välipalat tuntuvat ainakin minulle sopivan. Ruokailut pysyy helpommin kohtuudessa, kun syö useammin, ja estää veren sokeritason heilumisen ääripäästä toiseen. Itse suosin hedelmiä, tai vaihtoehtoisesti jotain proteiinipitoista, kuten raejuustoa. Omena painaa 200g ja energiaa siitä saa 450 joulea. Ei sen aiheuttama sokerikuorma aiheuta diabetesta tai lihota minua.
Itse en pystyisi mitään herkkuja edes syömään silloin kun sokerit ovat alhaalla. Olo ei nimittäin ole hyvä sen jälkeen. Hedelmillä en ole vastaavaa vaikutusta huomannut.

Yep, sitä kannattaa tehä mikä toimii itellä. Hedelmät eivät ole kuitenkaan niin hyvä vaihtoehto nekään (tai ainakaan kaikki). Toki kokonaisuus ratkaisee eli ei sillä hedelmienkään syönnillä ole merkitystä kun se pysyy rajoissa.

Suurilla hiilarikuormilla syntyy se sokeriaddiktio, sen poistumisen huomaa hyvin kun ollut vhh:lla vähän aikaa.

Hiilihydraattien täydellinen karttaminen tällä perusteella on liioittelua. Itse pidän huolen, että energian kulutus ja saanti on tasapainossa ja hiilarit (kuten muutkin) tulevat hyvistä lähteistä, se riittää minulle.

Miksi olet eri mieltä ? VHH:n tarkoitus on nimenomaan se, että keho käyttäisi rasvaa hillareiden sijasta energiaksi. Kun rasvaa käytetään enetgiaksi se myös häviää.

Tottakai terveyteen saa ja pitääkin sijoittaa. Raha se pyörittää terveysteollisuuttakin. Ei kaikkien motiivi ole pelkkä auttamisen halu ja terveyden edistäminen. Nekin, jotka uskovat puhuvansa totta voivat olla väärässä. Eli kriittinen kannattaa olla.

Juu, en mä sitä. Mutta on kummankohan ympärillä se maatalous ja lääketeollisuus pyörii VHH:n vai virallisen suosituksen ;)

En vastusta VHH:ta.Onhan sen puolesta näyttöä. En vaan usko, että se on ainoa oikea ja paras ruokavalio kaikkiin vaivoihin. Jos jotain vastustaisin, niin vastustaisin VHH uskovaisten hurmoshenkisyyttä,kritiikittömyyttä ja tuputtamisen halua. Karppifoorumeita seuranneena tiedät, mitä tarkoitan.

Miksei ole ja mihin ei ole ?

Mulla on kyllä teoria siitä miksi monet ovat niin fanaattisia tämän asian suhteen. Siksi, että virallinen suositus on tuonut heille elintasosairauksia jotka ovat lähteneet vhh:lla(itsellä ei ole ollut mitään!).

Tässä on aika hyvä esimerkki mitä tarkoitan,

DIABETEKSEN HOITO-OHJEET – AINA VOI VALITTAA

Olen saanut runsaasti postia. Ihmiset ovat oikeutetusti ilmaisseet turhautuneisuutensa diabeteksen virallisen hoitosuositusten ja arkipäivän todellisuuden välisestä ristiriidasta. Monet ovat päässeet kaikista lääkkeistä pelkästään noudattamalla VHH –ruokavaliota, mutta toimiessaan suositusten mukaan he joutuvat entistä syvemmälle lääkkeiden ja insuliinipistosten loppumattomaan kierteeseen.

Olen kirjoittanut kirjoja siinä mielessä, että vapaa ihminen voi valita ja tehdä päätöksenä itsenäisesti oman kokemuksensa mukaan. Ei pidä odottaa, että virallinen taho hoitaa ja olisi kiinnostunut ihmisten todellisista vaivoista ja hyvinvoinnista. On turha vakuuttaa itsepäistä lääkäriä muuttamaan käsitystään, vaikka potilaan tila olisi oleellisesti tullut paremmaksi. On parempi hakeutua sellaisen luo, joka osaa ammattinsa. Itse hyppäsin aikoinani hulluuden kierteestä. Perinteinen lääkärin työ on tuhottu. Mitään muuta ei ajatella kuin lääkkeitä ja leikkauksia. Tiedän asian perusteellisesti, olenhan ollut osa tuota järjestelmää. Kun puhutaan diabeteksesta, niin hoitosuositukset ovat väärät ja itseään asiantuntijoina pitävät eivät tiedä mistä puhuvat. Toivon, että he kaikki sairastuisivat itse diabetekseen, niin ainakin sitten ehkä käsittäisivät, mistä on kysymys.

Minua on pyydetty ottamana yhteyttä presidenttiin ja muihinkin johtajiin. Tosiasiassa en usko politiikkoihin. Heidän kanssaan käymieni keskustelujen pohjalta tiedän, että he vaihtavat välittömästi puheenaihetta, kun siirrytään alueelle, jossa joutuisi ajattelemaan. Poliitikko painaa sitä nappia mitä taustakuiskaaja käskee. Joten ne yhteydenotot ovat täydellistä ajan haaskausta.

Niille jotka haluavat taistella, ehdotan valittamisen tietä. Entinen oikeusturvakeskus on muuttanut nimeään. Alla on uusi valitusosoite:

www.valvira.fi/ohjaus_ja_valvonta/terveydenhuolto

Valituksesta tulisi käydä ilmi, mitä potilaalle suositeltiin ja mihin suositus johti. Sitten voi kertoa, mitä teki itse ja mihin se johti. Sitten voi kysyä, kuka on vastuussa, ettei VHH -dieetistä anneta mitään informaatiota ja ovatko lääkärit syyllistyneet virheeseen tässä asiassa, kuka on vastuussa maassa harjoitetusta ”virallisesta” linjasta, ja jos se on diabetesliitto, niin millä valtuuksilla? Sillä eikö asia kuuluisi lääkintäviranomaisille, eikä lääketehtaiden markkinointijärjestölle?

Ruotsissa on hyväksytty VHH –dieetti osaksi normaalia diabeteksen hoitoa, mutta miksi ei Suomessa?

Sylttytehdas kävi Ruotsissa lääkäri Annika Dahlqvistin kimppuun, kun hän neuvoi diabetespotilaita VHH:sta netissä. Socialstyrelesen tutki asian, ja totesi Annikan olevan oikeassa.

Oheisena ote Annikan sivulta. Siellä hän kertoo asiaan liittyvistä tapahtumista. Viimeinen osoite on Socialstyrelsenin lausunto asiasta. Jos valitatte, niin tulostakaa lausunto paperille ja liittäkää se valituksen yhteyteen.

blogg.passagen.se

pagina.se/filer/SocvsDahlqvist.pdf (pdf)

Tämä on ainoa tapa nostaa asia virallisesti pöydälle tässä maassa. Jos byrokraatit suojelevat omiaan, on seuraava aste EU, sillä on kyettävä perusteleman, miksi kahdessa maassa EU:n sisällä harjoitetaan täysin vastakkaista hoitokäytäntöä saman sairauden suhteen.

Tekisin tämän puolestanne, mutta kun en asianosainen. Yksikin valitus riittää. Jos niitä tulee sata, niin parempi. Jos niitä tulee tuhat, eiköhän savu ala jo nousta. Voi alkaa itku ja hammasten kiristys ja aika takinkääntämiselle. Kaikki valitukset on nimittäin tutkittava.

http://anttiheikkila.com/index.php?id=2&art=120

:)

Yleinen kysymys. Mihin perustuu se, että normaali sohvaperunan pitäisi syödä virallisen suosituksen mukaan hiilihydraatteja ?

Oletan, että kaikki tietävät hiilihydraattien tarkoituksen kehossa ja mitä ne ovat.

Carbohydrate Restriction May Slow Prostate Tumor Growth

"The mice that were fed a no-carbohydrate diet experienced a 40 to 50 percent prolonged survival over the other mice," Freedland said.

Mice on the no-carbohydrate diet consumed more calories in order to keep body weights consistent with mice on the other study arms.

"We found that carbohydrate restriction without energy restriction -- or weight loss -- does indeed result in tumor growth delay," he said.

The researchers plan to begin recruiting patients at two sites -- Duke and the University of California, Los Angeles -- for a clinical trial to determine if restricting carbohydrate intake in patients with prostate cancer can similarly slow tumor growth. The trial should begin within a few weeks.

http://www.dukehealth.org/HealthLibrary/News/carbohydrate_restriction_may_slow_prostate_tumor_growth

Löytyykö VHH:sta lääke tähänkin...

"Puhdas sokeri on suunnaton stressi elimistölle"

"Puhdas sokeri ei todellakaan ole kuulunut ihmisen ravintoon. Elimistö ei ole yksinkertaisesti tottunut käsittelemään puhdasta sokeria ja sokeri on suunnaton stressi elimistölle, jonka täytyy käyttää kaikki mahdolliset keinot pitääkseen sokeritasapainon hallinnassa. Elimistö käyttää sokerin perusosaa glukoosia polttoaineenaan ja sokeripitoisuus veressä on tarkkaan säädelty. (...)

Liika sokerikin on myrkyllistä elimistölle. Hapen tavoin sokeri muodostaa yhdisteitä muiden aineiden kanssa. Ilmiötä kutsutaan glykosylaatioksi. Sokerimolekyyli voi yhtyä proteiineihin tai rasvaan. Kollageeni on sidekudoksen proteiini. Verisuonten seinämissä on paljon kollageenia ja glykosylaatioilmiö tällä tasolla aiheuttaa tulehdusreaktion. Nykyisin tiedetään, että sydäninfarktin syntymisessä on tulehduksella merkittävä osuus. Paljon sokerin syöminen aiheuttaa elimistössä muuallakin tulehdusreaktioita, kuten niveltulehduksia. Esimerkiksi diabeetikkojen ääreishermojen rappeuma johtuu paljolti hermojen proteiinien glykosylaatiosta. Sokerin on todettu vaikuttavan haitallisesti jopa DNA-tasolla asti. Glukoosimolekyyli muistuttaa C-vitamiinia. Verensokerin kohotessa glukoosi alkaa syrjäyttää C-vitamiinia soluista millä on merkittävä vaikutus vastustuskykyyn. Häiriö C-vitamiiniaineenvaihdunnassa häiritsee valkosolujen toimintaa ja siten sokeri liitetään myös syövän syntyyn. Sokeri lisää huomattavasti vapaiden radikaalien määrää kudoksissa, mikä yhdessä glyksylaation kanssa vaurioittaa soluja ja aiheuttaa ennenaikaista vanhenemista. Sokeri lisää myös kudosten yleistä tulehdusta.

Elimistö sääteleekin sokeripitoisuutta hyvin tarkkaan. Haiman erittämä insuliinihormoni laskee verensokeria työntämällä liian sokerin soluihin. Useat hormonit nostavat verensokeria, kuten glukagoni, kortisoni ja adrenaliini. Jos järjestelmää kuormitetaan paljon runsaalla sokeri- ja hiilihydraattiravinnolla se häiriintyy ennen pitkää. Kehitys vie vuosia ja siksi vasta keski-iässä ongelmia alkaa syntyä."

– Antti Heikkilä, Elämän paras aika

"Sokeri on länsimaisa yleisimmin syöty karsinogeeni eli syövän aiheuttaja"

Ihmisethän syövät enemmän rasvaa, koska he syövät enemmän sokeria. Tämä johtuu siitä, että sokeri lisää kalorien syömistä ja ylipanoisuutta. Ja sokeri on länsimaissa yleisimmin syöty karsinogeeni eli syövän aiheuttaja.

Kiinnostava väite, eikö totta? Kuuluisa Nobel-palkinnon voittaja Otto Warburg olisi voinut selittää sen meille. Syöpäsolut tarvitsevat ravinnokseen paremminkin glukoosia kuin happea, toisin kuin normaalit solut. Sokerin syöminen lisää glukoosin määrää kehossa ja ravitsee siten syöpäsoluja.

Kansainvälistä mainetta niittänyt venäläinen tutkija tri Vladimir M. Dilman kirjoitti Annals of New York Academy of Science –lehteen vielä lisää hiilihydraattien ja syövän välisestä yhteydestä. Hän kykeni osoittamaan, että rintasyöpäpotilaat tuottavat keskimäärin 22 % enemmän insuliinia kuin terveet vertailuhenkilöt; että paksusuolen syöpää sairastavilla on 29 % korkeammat triglyseridiarvot; ja että paksusuolen, peräsuolen sekä kohdun syöpää sairastavilla on muihin verrattuna kaksinkertainen todennäköisyys saada normaalia painavampi vauva. Viimeinen seikka on korkeiden insuliini- ja triglyseridiarvojen kanssa merkki häiriintyneestä sokerianeenvaihdunnasta.

On siis aivan selvää, että sokeri on niin epidemiologisesti kuin pelkästään terveellä järjellä ajateltuna tärkeä epäilyksenalainen etsittäessä tärkeintä ravitsemuksellista syytä syöpään, mahdollisesti paljon enemmän kuin rasva."

AGE-aineet, sokeri ja syöpä:

"Kerroin, etteivät diabeetikot elä yhtä kauan kuin muut ja että hyvin harvoilla satavuotiailla on diabetes – mutta en kertonut, miksi näin on. Tämän "miksi"-kysymyksen "siksi"-vastaus on erityishuomion arvoinen. Veren korkea sokeripitoisuus on haitallinen siksi, että se vaikuttaa haitallisesti elimiin.Vaurioita aiheuttavaa tapahtumasarjaa sanotaan glykosylaatioksi. Kun tiedätte, millaisia harmeja glykosylaatiosta voi olla, ette ehkä enää koskaan syö jälkiruokaa. Glykosylaatiota on tutkittu paljon, mutta suuri yleisö ei juuri tunne sitä, joten yritän selittää.

Sokeri on tahmeaa, kuten huomaatte joka kerta, kun kuivaatte valunutta sokerilientä. Jos suonissa virtaavan veren joukossa on liikaa glukoosia eli rypälesokeria, tahmeat glukoosimolekyylit kiinnittyvät valkuaisaineisiin eli proteiineihin. Mainitsemani glykosylaatio eli glykaatio tarkoittaa juuri sitä. Kun glukoosi kiinnittyy valkuaisaineisiin paikoissa, joihin se ei kuulu, se käynnistää hitaan kemiallisten reaktioiden sarjan, jonka päätteeksi proteiinit sitoutuvat toisiinsa (poikkisidos) ja muodostavat uuden kemiallisen rakenteen. Loistava biokemisti Anthony Cerami, joka keksi elävässä kudoksessa tapahtuvan glykosylaation, antoi tällaisille uusille aineille osuvan nimen AGE-aineet (englannin age = ikä), joka on lyhenne sanoista advanced glycosylation end-products, pitkälle edenneen glykosylaation lopputuotteet.

Miksi AGE-aineet sitten ovat vaarallisia? Kun kudokset altistuvat liialliselle glukoosille, niille käy täsmälleen samoin kuin ruskistettavalle lihalle. AGE-aineet kypsentävät elimistöä hitaasti sisältäpäin. Glykosylaatio muuttaa proteiinien perusrakennetta ja heikentää sitä kautta elimistön toimintakykyä. Kollageeni on ensimmäisiä valkuaisaineita, joihin vaikutukset kohdistuvat. Sitkeää mutta joustavaa kollageenia on sidekudoksessa, joka pitää luurangon koossa ja yhdistää lihakset luihin. Sitä on runsaasti myös verisuonissa, ihossa, keuhkoissa ja rustossa. Kun kollageenissa tapahtuu glykosylaatio, muodostuu AGE-aineita. Tällöin syntyvät poikkisidokset tuhoavat kollageenin kimmoisuuden, joten verisuonet, keuhkot ja nivelet menettävät joustavuuttaan ja iho alkaa pussittaa. Lisäksi AGE-aineet samentavat silmän mykiön valkuaisaineita ja aiheuttavat kaihin.

AGE-aineet vaikuttavat myös muihin proteiineihin.

(…) Kun solujen säätelyyn osallistuvat proteiinit vaurioituvat AGE-aineiden vaikutuksesta, kemialliset viestit muuttuvat epäselviksi tai eivät pääse lainkaan läpi. Solujen moitteeton toiminta häiriytyy, mikä puolestaan aiheuttaa häiriöitä jossakin muualla. Jos geenin toimintaa alkaa tai loppuu häiriön seurauksena virheellisesti tai solu jakautuu, kun sen ei pitäisi, käynnistyy tapahtumasarja joka johtaa syöpään tai muihin sairauksiin.

(…) Mielenkiintoista kyllä, AGE-aineet selittävät ehkä päivittäisen viinilasillisen myönteisen vaikutuksen sydämeen. Alkoholi näyttää näet pysäyttävän joidenkin AGE-aineiden muodostumisen reaktion keskivaiheilla ja ehkäisevän sitä kautta niiden kertymisen valtimoihin, missä ne vaurioittaisivat LDL-kolesterolia.

Vapaat radikaalit

"Ennen kuin osoitan, kuinka tärkeä osa vapailla radikaaleilla on vanhenemistapahtumassa, haluan korostaa, että sekä insuliiniresistenssi että alentunut glukoosinsieto lisäävät vapaiden radikaalien määrää ja heikentävät antioksidanttipuolustusta. On riittämiin todisteita joiden mukaan insuliinin ja verensokerin liikamäärät nopeuttavat vapaiden radikaalien muodostusta yli elimistön sietokyvyn. Vapaiden radikaalien runsaus on todellisuudessa yksi tärkeimmistä syistä ennenaikaiseen vanhenemiseen, joka on tavallista diabeetikoilla. Pienikin verensokerin kohoaminen riittää kiihdyttämään vapaiden radikaalien tuotantoa, ja jo varsin vähäinen insuliiniresistenssi alentaa vahvana antioksidanttina tunnetun C-vitamiinin pitoisuutta soluissa; tämä vitamiini kulkeutuu näet soluihin insuliinin mukana. AGE-aineet puolestaan vähentävät antioksidatiivisten entsyymien määrää tekemällä entsyymejä vaikutuksettomiksi ja vaurioittamalla niitä tuottavia järjestelmiä."

– Robert C. Atkins: Tri Atkinsin uusi vallankumouksellinen dieetti - pysy nuorena kaiken ikää

"Vuonna 1863 kuuluisa tiedemies Claude Bernard keksi, että glukoosi oli elimistön tärkein energianlähde, jota lihakset tarvitsevat toimiakseen. Tästä seurasi virheellinen käsitys sokerin ravintoarvosta.

(...) Nyt sokeri yhtäkkiä julistettiin terveelliseksi samaan aikaan kun se tuli kauppoihin kaikkien ulottuville. Vuonna 1897 jopa julistettiin sokerin olevan parasta ravintoa urheilijoille.

1900-luvulla innostus laimeni. Ranskalaiset tutkijat havaitsivat, että elimistön käyttämällä glukoosilla ja teollisesti jalostetulla puhtaalla sakkaroosilla ei ole mitään yhteistä ja että Claude Bernard oli erehtynyt pahan kerran.

Lääketieteellisessä tiedekunnassa pantiin huolestuneina merkille, että diabetes yleistyi samaa tahtia sokerinkulutuksen kasvun kanssa. Vuonna 1923 sokerinvastustajien nokkamies, tohtori Paul Carton, julisti sokerin riippuvuutta aiheuttavaksi huumeeksi. Hänen mukaansa sokeri oli 'kuollut teollinen tuote' ja yhtä vaarallista kuin alkoholi.

1900-luvun alkupuoliskolla terveysalan ammattilaiset saarnasivat aina tilaisuuden tullen sokerin haittavaikutuksista ja sen käytön yleistymisen vaaroista.

Claude Fischlerin mukaan kymmenen vuoden (1975–1985) aikana tutkitusta 72 ranskalaisesta julkaisusta 48:ssa oli sokeria käsitteleviä artikkeleita. Ne olivat poikkeuksetta kriittisiä.

Vuonna 1986 Yhdysvaltain elintarvikevirasto julisti, ettei sokerilla ollut muita haittavaikutuksia kuin hampaiden reikiintyminen.

– Lähde: Michel Montignac, "Syön hyvin - siksi laihdun, ja pysyn hoikkana...

"Sokeri on myrkky"

Sokerin kulutuksen kasvu:

Vuonna 1780 ranskalaisten vuotuinen sokerinkulutus oli noin 600 grammaa asukasta kohti.
Vuonna 1880 noin 8 kiloa asukasta kohden (melkein 15 kertaa enemmän); Suomessa 3,5 kiloa.
Vuonna 1900 17 kiloa vuodessa henkeä kohden; Suomessa 9,3 kiloa.
Vuonna 1930 30 kiloa vuodessa.
Vuonna 1960 40 kiloa vuodessa sekä Ranskassa että Suomessa.
200 viime vuoden aikana kulutus on 50-kertaistunut Ranskassa ja Suomessa ja 100-kertaistunut Yhdysvalloissa.

Ravitsemus ei ole kertaakaan koko ihmiskunnan historian aikana muuttunut yhtä rajusti yhtä lyhyen ajan kuluessa. (…)

Koska sokeria on käytetty vasta noin 200 vuotta, ihmiselimistö ei ole ehtinyt sopeutua sen äkilliseen liikakäyttöön eikä sen aiheuttamaan epänormaalin suureen verensokerin nousuun. Viidenkymmenen viime vuoden aikana tilanne on pahentunut entisestään, kun markkinoille on ilmaantunut muitakin verensokeria voimakkaasti nostavia tuotteita häiritsemään ihmisen fysiologista tasapainoa. (...)

Sokeri nimittäin aiheuttaa riippuvuutta, kuten tohtori Carton jo 1900-luvun alussa julisti. Markkinointiasiantuntijat tietävät mainiosti, että sokerin syöminen lisää sokerin kulutusta. Tämä koskee varsinkin lapsille suunnattuja tuotteita.

Elintarvikkeisiin ja erityisesti juomiin lisätyn sokerin määrän kasvuun on vaikuttanut myös jääkaappisäilyksen yleistyminen, sillä kylmä vähentää sokerin makeutta. Koetapa panna kolapullo pakkaseen niin, että sen lämpötila laskee lähelle nollaa. Jääkylmä juoma maistuu melkein happamalta, vaikka huoneenlämpöisenä se on suorastaan siirappista."

– Michel Montignac: "Syön hyvin - siksi laihdun, ja pysyn hoikkana...

"Sokeri kaikissa muodoissa voi olla yhtä paljon riippuvuutta aiheuttavaa kuin kokaiini ja heroiini"

"Puhdistetut hiilihydraatit, jotka antavat nopean energiapiikin, ovat vain muutaman sukupolven aikana muodostuneet tärkeäksi ainesosaksi suuressa määrässä elintarvikkeita. Ns. kevyttuotteissa rasva usein korvataan sokerilla, riisitärkkelyksellä tai muilla puhdistetuilla hiilihydraateilla kuten valkosilla jauhoilla tai pastalla. Monille ne vaikuttavat kaikkea muuta kuin "kevyesti".

Jopa 75 prosentilla meistä ihmisistä on synnynnäinen yliherkkyys puhdistettua sokeria kohtaan, mikä merkitsee että sokeripitoinen ravinto nostaa voimakkaasti verensokeria. Neljäsosa näistä ihmisistä on erityisen herkkiä. Näille sokeri kaikissa muodoissa, samoin kuin valkoiset jauhot ja pasta voivat olla yhtä paljon riippuvuutta aiheuttavia kuin kokaiini ja heroiini. Kun on alkanut syödä, ei voi lopettaa, kehon vaatimuksia on mahdoton vastustaa.

– Bitten Jonsson Center nettisivuilta (käännös HS)

http://koti.mbnet.fi/lowcarb/sokeri.html

Atkins UKVV
– eli useimmin kuullut vastaväitteet

1.
On lähinnä ääliömäistä syödä proteiineja energiaksi! Hiilihydraatit ovat puhdasta energiaa!

Atkinsin dieetissä _ei_ syödä proteiineja energiaksi. Ideana on polttaa kehon omia rasvavarastoja energiaksi ja saada täydennys ravinnon sisältämästä rasvasta. Syy, miksi Atkinsissa vältetään hiilihydraatteja ja syödään proteiinia, ei ole energiansaanti vaan hormonitoiminnan peukalointi. Proteiinit nostavat glukagonitasoa, jolloin rasvakudoksesta vapautuu energiaa verenkiertoon. Samanaikaisesti välttämällä hiilihydraatteja pidetään insuliinitaso alhaalla, jolloin itse ravinnon sisältämä energiamäärä ei varastoidu.

2.
Hirveästi läskiä!
Ja sitten väität, että tuolla muka laihtuu?

Minulle järisyttävin havainto oli, että rasva sellaisenaan ei lihota. Rasva ilman samanaikaista hiilihydraattien saantoa menee elimistöstä läpi varastoitumatta. On totta, että rasvassa on eniten energiaa painoyksikköä kohti (37 kJ/g), mutta kaikki ylimääräenergia menee elimistöstä pois käyttämättömänä, jos samanaikaisesti painetaan insuliinitaso alas. Insuliini on se kehon hormoni, joka aiheuttaa energian varastoitumisen rasvakudokseen.

3.
Tuollainen läskimäärä ei voi olla hyväksi sydämelle ja verenkiertoelimistölle!

Ei voikaan - rasvan pahat puolet ovat edelleen olemassa. Siksi on syytä tarkkailla, mitä syö. Syötyjen rasvojen tulisi olla mahdollisimman luonnollisia ja prosessoimattomia. Kovetetut kasvirasvat ovat kaikkein pahimpia. Oliiviöljy, kotimainen rypsiöljy sekä voi ovat parhaat rasvalähteet.

4.
Entä sitten Pohjois-Karjala -projekti? Tuo dieetihän on juuri kaikkea, mitä siinä vastustettiin!

Pohjois-Karjala -projektissa kiinitettiin huomiota ihmisen kokonaiselintapoihin. Pohjois-Karjalassa syötiin hyvin paljon raskasta ruokaa, paljon nopeita hiilihydraatteja ja tupakointi oli yleistä. Tupakointi ei edelleenkään saa synninpäästöä - se on pahin yksittäinen sydän- ja verisuonitautien aiheuttaja ja sitä tulee välttää. Toisaalta myös Pohjois-Karjalassa syötiin runsaasti läskiä ja nopeita hiilihydraatteja (perunaa) samanaikaisesti. Se on epäterveellinen yhdistelmä.

5.
Kaikki humpuukidieetit ovat pelkkää tyhmillä ihmisillä dieettituotteilla rahastamista eivätkä toimi!

Dieettituotteet ovat lukutaidottomia varten. Atkins-ruoka on suomalaista perusruokaa puhtaimmillaan ja parhaimmillaan: mahdollisimman tuoreita ja prosessoimattomia ruoka-aineita - pyritään välttämään eineksiä, raffinoituja sokereita, makeisia, pitkälle jalostettuja peruna- ja viljatuotteita, yleensäkin kaikkea roskaruokaa. Jos ihminen syö pelkkiä dieettituotteita jonkun brändin perusteella, hän ei ymmärrä dieetin biokemiallista perustaa. Minun puolestani tyhmillä ihmisillä saakin rahastaa - syön itse mieluummin suomalaisia peruselintarvikkeita.

6.
Elimistön hormonitoiminnan peukaloiminen on vaarallista!

Niin on e-pillerien syöminenkin. Se on hormonitoiminnan peukaloimista puhtaimmassa muodossaan. Olennaista on tietää, mitä on tekemässä ja kuunneltava elimistöään - tällöin vältytään ikävyyksiltä. Vielä vaarallisempaa on tupakointi. Se tappaa.

7.
Tuollainen proteiinimäärä tuhoaa munuaiset!

Niin tappaakin, jos dieetin tekee väärin. Idea nimenomaan on, ettei syö liikaa proteiineja. Sen tunnistaa nopeasti - jos virtsa on polttavaa ja haisee ammoniakille, tällöin ravinnossa on liikaa proteiineja ja elimistö on alkanut polttamaan proteiinia energiaksi, ja homma on mennyt pieleen. Tällöin on syytä lisätä rasvan sekä hitaiden hiilihydraattien osuutta. Tällöin ei rasiteta munuaisia liikaa.

8.
Ketoosi on hengenvaarallinen tila!

Ei ole. Ketoosi on hallittu tila, jossa insuliinitaso on painettu alas, ja sitä säädellään hallitusti. Sensijaan ketoasidoosi on hengenvaarallinen tila. Ketoasidoosi esiintyy mm. hoitamattomassa diabeteksessä. Ketoasidoosi on ikään kuin villiintynyt tila, jossa glukoosi ensin hajoaa ketoneiksi ja ketonit hapettuvat edelleen karboksyylihapoiksi - ja lopputuloksena on diabeettinen kooma ja lopulta kuolema happomyrkytykseen. Ketoosissa veren glukoosi pilkkoutuu ketoneiksi, ja tilan tuntee asetonin imelästä hajusta hengityksessä. Elimistö käyttää näitä ketoneita osaltaan energiatuotantoon.

9.
Ihminen tarvitsee kasviksia!

Aivan oikein. Niin tarvitseekin. En ole milloinkaan syönyt niin paljoa tuoreita kasviksia kuin dieetin ylläpitovaiheessa. Varsinkin höyrytetyt ruusukaalit salaattipedillä raejuuston kanssa ovat nannaa. Kun elimistö on initiaatiovaiheen jälkeen saatu ketoosiin, varovasti nostetaan hiilihydraattien määrää ravinnossa - hiilihydraatit eivät suinkaan ole kiellettyjä, vaan nopeat sellaiset. On kuitenkin tärkeää, ettei kasviksia kypsennetä keittämällä, vaan ne wokataan tai höyrytetään. Keitettäessä ensinnäkin selluloosaiset soluseinät hajoavat ja toisaalta niissä käynnistyy amylaasi - tärkkelys ja muut pitkäketjuiset hiilihydraatit pilkkoutuvat entsymaattisesti sokereiksi. Tämän vuoksi keitetyt vihannekset ovat muhjuisia, makeita ja äiteliä ja pahanmakuisia. Itse suosin raakoja vihanneksia.

10.
Tuo on liian helppoa ollakseen totta!

Nyt on pakko hymyillä kuin sammakko. Lieneekö protestanttista elämänfilosofiaa, jonka pohjalta vain kärsimys tuo kirkkaamman kruunun, mutta Atkinsin dieetti osoitti, ettei laihduttamisen tarvitse olla kärsimystä hampaat irvessä. Laihdutus on järjestelykysymys. En ole ikinä syönyt niin hyvin kuin Atkinsilla. Olennaista on tietää, mitä tekee. Toisaalta myös leivänpäälliset ilman leipää alkavat tökkiä noin viikossa. Atkins myös panee elimistön koville, joten mikään oikotie onneen se ei ole. Samalla opin aivan uuden asennoitumisen ylipainoon ja laihduttamiseen: pragmaattisen. Jos kerran ylipaino johtuu siitä, että insuliinitaso on liian korkea kulutukseen nähden ja jos insuliinivaste riippuu genetiikasta, tällöin laihtuminen tapahtuu painamalla insuliinitaso alas ja välttämällä sellaista ruokaa, joka sitä nostaa. Kyse ei siis ole tahdonvoimasta, vaan osaamisesta. Laihdutus on tekniikkalaji.

11.
On epäeettistä syödä noin hirveä määrä lihaa!

Vastakysymys: kuinka eettistä on viljellä ravintokasveja sellaisessa maassa, joka on epäedullista ja epätaloudellista ravintokasvien viljelylle, mutta sopii laiduntamiseen, tai kuinka eettistä on harjoittaa voimaperäistä maanviljelyä (mukaanlukien kemikaalit ja myrkyt) eroosioherkässä tai ympäristöarvoiltaan herkässä maaperässä? Mielestäni ravintokasveja tulee viljellä siellä, missä maaperä suosii viljelyä ja laiduntamista suosia siellä, missä maanviljely on joko epätaloudellista tai aiheuttaa eroosioriskin. Toisaalta myös liha ei ole ainoa proteiinilähde. Kanamunat, maitotuotteet, kala, meriäyriäiset ja -nilviäiset sekä palkokasvit, pavut, soija jne ovat myös vaihtoehtoja lihalle. Tofu, soija ja tummat pavut ovat erinomainen vaihtoehto lihalle. Kalaa kannattaa suosia: kalan rasvat ovat tyydyttymättömiä.

12.
Sokeri on puhdasta energiaa!

Sokeri myös on puhdas insuliinipommi. Sokerin pahin puoli on siinä, että se koostuu mono- ja disakkarideista (= hyvin pienistä molekyyleistä), ja se aiheuttaa piikkimäisen insuliinivasteen. Eli sokerin syönnin jälkeen insuliinitaso nousee rajusti, piikkimäisesti (tunnetaan myös nimellä "sokerihumala") ja aikaansaa sen, että kaikki se energia, mitä juuri sillä hetkellä ei tarvita elimistön käyttöön, varastoituu rasvakudokseen. Tuo piikkimäinen insuliinivaste romahtaa yhtä nopeasti kuin on syntynytkin, hetken päästä iskee väsymys, ja taas on nälkä.

13.
Vain liikunnalla voi laihtua, ei huuhaadieeteillä!

Näin niinkuin insinöörinä sanon, että liikunta on harvinaisen tehoton tapa laihduttaa. Koska yksi newtonmetri on sama kuin yksi joule, ja koska maa vetää puoleensa yhden kilon massaa 10 newtonin voimalla, 60-kiloisen ihmisen kiivetessä yhden metrin ylöspäin tehdään 600 joulen työ. Koska gramma rasvakudosta sisältää energiaa 37 kJ, laihtuakseen yhden gramman tuon ihmisen on kiivettävä ylöspäin 61 metriä eli noin 20-kerroksisen talon vintille. Ei taida oikein toimia. Eli jos aikoo laihtua, ainoa toimiva tapa on muuttaa ruokailutottumuksia. Liikuntaa ei saa kuitenkaan ikinä laiminlyödä! Se on tärkeä laihduttamisen apukeino, se pitää hyvässä fyysisessä kunnossa ja se antaa mielelle vireyttä. Energia on energiaa eli jouleja, olipa energia sitten sähköenergiaa, säteilyenergiaa, lämpöenergiaa, mekaanista energiaa, potentiaalienergiaa tai läskin sisältämää kemiallista energiaa. Joule on aivan sama mittayksikkö jokaiselle energian muodolle, ja siitä voi laskea, kuinka paljon pitää liikkua voidakseen laihtua kuinka paljon. Atkins muuten ei ole huuhaadieetti: sen teho on todistettu, mutta siitä varoitetaan, koska siinä on potentiaalisia sudenkuoppia.

14.
Pelkkää nestettähän siinä vain poistuu kun syödään rasvaa ja proteiinia!

Tämä on yleinen harhaluulo, ja perustuu siihen tosiasiaan, että alkuvaiheessa todellakin nestettä poistuu voimakkaasti, sillä monet suositut ruoka-aineet ja juomat, kuten tee, ovat voimakkaita diureetteja. Tosiasiassa ketoositilassa poistuu paljon muutakin kuin nestettä. Tai sitten olen itse ollut todella turvoksissa, kun minusta on poistunut 17 kg nestettä 14 viikossa. Todellisuudessa korkealle nostettu glukagonitaso muuttaa tehokkaasti rasvakudosta vereen energiaksi ja laihtuminen on todellista, ei suinkaan vain nesteenpoistumista.

15.
Ainoa keino laihtua on syödä vähemmän kuin kuluttaa!

Tämä vanha viisaus on suunnilleen yhtä käyttökelpoinen kuin kaksi viikkoa vanha kevytmaito. Todellisuudessa tällöin elimistö menee säästöliekille ja pahimmassa tilanteessa (voimakas geneettinen insuliinivaste) polttaa mieluummin lihasten proteiinit kuin luopuu varastorasvoistaan. Laihtumista tapahtuu hetken ajan, ja sitten tulee stoppi. Oikeammin on sanoa "ainoa keino laihtua on kuluttaa enemmän kuin kykenee ravinnostaan hyödyntämään" - tämä on ketoositilan perusta.

16.
Ja mitenkäs herra Atkins oikein kuolikaan?

Kallonmurtumaan. Hän oli 72-vuotias, ja hän liukastui New Yorkin takatalvessa ja sai kallonmurtuman, joka aiheutti aivovamman. Hänet vietiin sairaalaan ja hän vajosi koomaan. Tällöin hän painoi 88 kg. Pituutta hänellä oli 180 cm, eli hän oli normaalipainossa. Sairaalassa hänen elimistönsä sanoi sopimuksen irti (kuten koomapotilaille yleensä käy) ja häneen kertyi nestettä, sillä hänen nesteaineenvaihduntansa petti. Kuollessaan hän painoi 116 kg, eli nestettä kertyi noiden viimeisten sairaalaviikkojen aikana 26 kg. Atkinsin dieetti on siis erinomainen tapa kuolla tapaturmaisesti kunnioitettavassa iässä.

17.
Atkinsin dieetti aiheuttaa osteporoosia ja lihasmassan katoamista!

Ensinnäkin Atkinsin dieetti nimenomaan ei aiheuta lihasmassan katoamista, sillä siinä syödään proteiineja, jotka täydentävät lihaskudosta. Vähärasvainen dieetti aiheuttaa. Bodarit ovat pitkään tienneet, että lopettamalla hiilihydraatit ennen kilpailuja saadaan poltettua kaikki ylimäärärasva pois lihasten ympäriltä - he ovat keksineet Atkinsin dieetin jo ennen Atkinsia itseään. Toiseksi osteoporoosiriskin vuoksi täytyy huolehtia riittävästä kalsiumin saannista. Siksi suosittelen maitotuotteita, etenkin juustoa, sillä se sisältää paljon kalsiumia.

18.
Sinä olet hurahtanut!

Tuota kutsutaan nimellä "ad hominem" eli henkilökohtaisuuksiin meneminen. Ensinnäkään en ole hurahtanut, vaan käsittelen asioita rationaalisesti ja pragmaattisesti kuten insinöörin kuuluukin. Toiseksi totean, että Atkins ei suinkaan ole ainoa autuaaksitekevä dieetti. On paljon muitakin keinoja laihduttaa, ja ne kaikki toimivat. Olennaista on löytää se tapa, joka toimii omalla kohdalla. Atkinsia voi suositella silloin, jos sinulla on voimakas insuliinivaste ja reagoit voimakkaasti ruokaan. Myös Painonvartijat, Zone, Montignac jne toimivat. Jos sinulla on heikko insuliinivaste, tällöin todennäköisesti Atkins ei toimi ja kannattaa yrittää vähärasvaista dieettiä.

http://koti.mbnet.fi/lowcarb/ukvv.html

Oli ihan pakko :D Tosin tossa oli kohtia jota en allekirjota ;)

Syöpä ja hiilihydraatit

**
Uutiskynnyksen ylittää Suomessa hyvin harvoin kirjoitus siitä, että hiilihydraateilla olisi jotakin merkitystä syövän synnyssä. Olemme tottuneet siihen, että uutistoimistot varoittavat rasvojen vaaroista ja kehottavat ihmisiä syömään kevyesti, nauttimaan paljon hiilihydraatteja ja välttämään rasvoja.

Suomen muuttuvasta ilmapiiristä ravitsemustiedon suhteen viestii Uutispalvelu Duodecimin tänään (30.6.2008) uutisoima tutkimus hiilihydraattien syöpäriskistä.

Hiilihydraattien laatu on italialaistutkimuksen mukaan yhteydessä syöpäriskiin. Tutkimusten mukaan paljon vaaleaa leipää, perunoita ja puhdasta sokeria syövät saattavat olla suuremmassa vaarassa sairastua suolistosyöpiin ja kohdun limakalvon syöpään. Keskeistä tässä olisi se miten nopeasti ruoka kohottaa verensokeria ja lisää insuliinin eritystä (korkea glykeeminen indeksi). Italialaiset eivät sentään uskalla makaronia pistää "syntilistalle", mutta vältettävien ruoka-aineiden joukkoon kuuluvat siis minun mielestäni pasta, peruna, riisi ja vaalea leipä.

Tässä meta-analyysitutkimuksessa, jossa useita luotettaviksi katsottuja tutkimuksia (39 kpl) oli yhdistetty, löydettiin suurentunut syöpäriski niillä henkilöillä, jotka söivät paljon korkean glykeemisen indeksin ruokia. Turvallisempaa syöpäriskin kannalta oli syödä matalan glykeemisen indeksin ruokia: ruisleipää, kasviksia ja tummaa riisiä.

Vielä selkeämpi näyttö hiilihydraattien vaaroista saatiin tarkisteltaessa glykeemistä kuormaa. Glykeeminen kuorma on laskennallinen apuväline, jonka avulla voidaan saada tarkempi tieto ruoan sisältämien hiilihydraattien laadusta ja määrästä. Glykemiakuormaa hyödynnetään arvioitaessa aterian vaikutusta veren sokeriin ja veren insuliinivasteeseen. Mitä suurempia määriä korkean glykeemisen indeksin ruokia syödään, sitä enemmän nousee verensokeri. Glykeeminen kuorma lasketan siten, että ruoasta imeytyvien hiilihydraattien määrä kerrotaan glykeemisellä indeksillä.

En tahdo lietsoa mitään hysteriaa, mutta pyydän ottamaan tutkimustulokset vakavasti. Keskeistä tässä on hiilihydraattiaineenvaihdunnan häiriintyminen ja liian korkeiksi nousevat insuliinimäärät. Aiemmissa tutkimuksissa diabetes (sokeritauti) on liitetty monien syöpien vaaraan. On mahdollista, että tulokset selittyvät sokeri- ja insuliiniaineenvaihdunnan häiriintymisellä tai joillain siihen liittyvillä seikoilla kuten lihavuudella. Tiedemiehet ovat jo kauan tienneet hiilihydraattien lihottavasta vaikutuksesta, mutta on valtava myönnytys virallisia terveysuutisia välittävältä uutistoimistolta antaa tälle tiedolle palstatilaa.

Yleisohje: Jos et harrasta kestävyystyyppistä huippu-urheilua, vähennä silloin hiilihydraattien määrää ruoasta. Tee se esimerkiksi niin, että jätät kokonaan pois perunan, pastan ja riisin. Syö sen sijaan runsaammin esimerkiksi kaalia, paprikaa ja tomaattia.

Tätä tapaa ruokailla kutsutaan hiilihydraattitietoisuudeksi. Pistä termi muistiin! Lue tästä propagandakirjoitukseni hiilihydraattitietoisuudesta. Ennustan, että tätä termiä käytetään Suomessa varsinkin tässä siirtymävaiheessa terveellisempään ruokavalioon, joka koostuu hyvälaatuisista hiilihydraateista (30-45%), eläinperäisistä rasvoista (10-40%), kasvirasvoista (5-10%) sekä laadukkaasta proteiinista (10-15%). Olkaa tietoisempia hiilihydraateistanne!

Tutkimus on luettavissa American Journal of Clinical Nutrition -tiedelehdessä numero 87: 1793-1801, 2008

Lähde: Tohtori.fi -sivusto, 30.6.2008

http://sundqvist.blogspot.com/2008/06/syp-ja-hiilihydraatit.html

Healthy weight link to longevity

Keeping a healthy weight may help people live longer by limiting brain exposure to insulin, say US scientists.

A study in mice found that reducing insulin signals inside brain cells increased lifespan.

Writing in Science, the researchers said a healthy lifestyle and weight reduce insulin levels in humans and may have the same effect.

Experts said, if proven, insulin would be just one of many factors, such as genes, that influence longevity.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/6906377.stm

Tutkijat: Sokerista voi kehittyä riippuvuus

Rottakokeet osoittavat sen, minkä laihduttajat jo tietävät: sokeri voi aiheuttaa riippuvuutta. Sokeria ahmiessa aivot voivat toimia hyvin samalla tavoin kuin huumeriippuvuudessa, toteaa yhdysvaltalaisessa Princetonin yliopistossa tehty tutkimus.

Tutkimusta johtaneen Bart Hoebelin mukaan sokeriveden nauttiminen aiheuttaa rotilla käyttäytymismuutoksia ja jopa neurokemiallisia vaihteluja. Joissakin tapauksissa muutokset olivat hyvinkin pitkäkestoisia.

Eräässä kokeessa laboratoriorotat saivat aamiaiseksi sokerivettä kolmen viikon ajan. Tulokset osoittivat, että keskushermoston tuottaman välittäjäaineen, dopamiinin, määrä aivoissa lisääntyi. Dopamiini tunnetaan mielihyvähormonina, jonka säätelyyn muun muassa huumausaineet vaikuttavat.

- On tiedetty jo kauan, että päihteiden käyttö joko vähentää tai laukaisee dopamiinia aivon tietyssä osassa. Nyt sokeri toimii samoin.

Toisessa kokeessa rotille juotettiin kolme viikkoa sokerivettä, jonka jälkeen makea juoma kiellettiin niiltä useiksi viikoiksi. Kun nahkahännät lopulta saivat jälleen eteensä sokerivettä, ne joivat sitä enemmän kuin aiemmin.

- Melkein kuin ne olisivat ahnehtineet sitä, Hoebel toteaa.

Kun rotille tarjottiin sokerin sijasta alkoholia, sokerilla ruokitut rotat olivat persompia väkijuomalle kuin muut viiksinaamat. Sokerirotilla havaittiin myös merkkejä hyperaktiivisuudesta samalla tavoin kuin jos ne olisivat saaneet pienen määrän amfetamiinia.

Tutkijat eivät kuitenkaan ole voineet vieläkään täysin todistaa, että sokeri aiheuttaisi riippuvuutta samalla tavoin kuin esimerkiksi huumeet.

- Johtopäätös on se, että tietyillä riippuvuushäiriöillä, kuten huumeriippuvuudella on jonkinlainen yhteys poikkeavan halun kehittymiseen luonnon haitalliseen aineeseen eli tässä tapauksessa sokeriin, Bart Hoebel sanoo. - Emme tiedä vielä, onko näin ihmisen kohdalla.

Tutkimusryhmä toivoo, että tulokset voisivat auttaa syömishäiriöiden, kuten ahmimisen ja bulimian, tutkimisessa.

Sokeriteollisuuden puolella rottakokeiden tuloksille viitataan kintaalla. Sokerijärjestö Sugar Association muistuttaa, ettei toistaiseksi ole olemassa vakuuttavia todisteita siitä, että sokeri olisi ihmiselle riippuvuutta aiheuttavaa.

(MTV3-Reuters)

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2008/12/762457

:hyper:

Lupaavasti alkanut ketju on ihan hanurista, kun wallace on postannut sen täyteen paskaa. Nyt tätä ei viitsi enää edes lukea. Kyllähän noita linkkejä ja tutkimuksia osaa jokainen hakea netistä vaikka googlella. On se kiva!

Lupaavasti alkanut ketju on ihan hanurista, kun wallace on postannut sen täyteen paskaa. Nyt tätä ei viitsi enää edes lukea. Kyllähän noita linkkejä ja tutkimuksia osaa jokainen hakea netistä vaikka googlella. On se kiva!
Niinpä. Asiasta yritetty sanoakin mutta kun ei tajua niin ei tajua...
Jos palsta olisi täynnä wallaceja, voitaisiin puhua linkki eikä KESKUSTELUforumista.

Ihan hyvä et joku jaksaa linkkejä laittaa, intseiteetti on vaan turhan kova (ja ihme vänkäämistä thread täynnä)...jos sovitaan et Wallace laittaa yhden linkin per päivä niin joku ehkä jaksaa lukeakkin sen :D

Hehheh. Niinhän sitä luulisi, että porukka hakisi sitä tietoa google, mutta kun ei näytä hakevan.

Ei kai tässä olisi paljoa epäselvyyksiä, jos porukka oikeasti hakisi sitä tietoa. ;)

Onnea vaan, jos uskot netissä porukan mielipiteitä vailla kunnon argumentteja.

Niinpä. Asiasta yritetty sanoakin mutta kun ei tajua niin ei tajua...
Jos palsta olisi täynnä wallaceja, voitaisiin puhua linkki eikä KESKUSTELUforumista.

Mulla nyt vaan on tapana pistää linkkejä argumenttieni tueksi. Jos ei kukaan keskustele tulee pelkkiä linkkejä.

Ihan hyvä et joku jaksaa linkkejä laittaa, intseiteetti on vaan turhan kova (ja ihme vänkäämistä thread täynnä)...jos sovitaan et Wallace laittaa yhden linkin per päivä niin joku ehkä jaksaa lukeakkin sen

:D

Samaa mieltä, kyllä argumenttien tueksi pitää linkkejä olla. Pelkät mielipiteet ovat aika turhia ravintoasioissa mun mielestä. Jos pelkillä mielipiteillä mentäisiin niin voidaan saada ihan oikeasti haittaa aikaseksi siellä kehossa.

Harmittavaksi vänkäämiseksi on tosiaan mennyt. :(

PS. Tässä ketjussa on aika useasti myös pyydetty linkkejä/tutkimuksia. On se kumma kun ne eivät nyt kelpaa :) Ja kenties tästä offtopicista voi palata taas aiheeseen, jos on oikeasti asiaa :)

Insuliinilla suurempi vaikutus verenpaineeseen kuin suolalla

CHICAGO — Insulin rather than salt is the major driver of hypertension, according to an analysis of data from a prospective study of 23 patients with confirmed atherosclerotic cardiovascular disease.

http://www.medpagetoday.com/Endocrinology/AACE/3196

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom