Mutuilen...
Tutkimuksessa tutkittiin 1000kJ annoksen aiheuttamaa insuliinikuormaa, yksi ruoka-aine testattiin kerrallaan. Perunan II on huono, mutta perunaa pitää syödä
370g,että saa sen 1000kJ kasaan. Normi-aterialla jää ainakin itseltä tekemätä. Kukaanhan ei syö pelkkää yhtä tuoka-ainetta yhdellä aterialla.
Välipalat on usein sellasia joiden hiilaripitoisuus nousee helposti, vähän jotain tuoremehua&makeeta hedelmää niin on hiilari kivasti kasassa
Edelleenkin mä nään, että ongelma on siinä mitä liika hiilari aiheuttaa, eli
Rautalankamalli hiilihydraattitietoisesta ruokavaliosta:
Kun nykysuositusten mukaisesti syödään liikaa hiilihydraatteja, käynnistyy ylensyönnin noidankehä, sillä kaikki hiilihydraatit muuttuvat elimistössämme sokeriksi ja runsaasti syötyinä ne nostavat nopeasti verensokeria.
Elimistömme torjuu voimakasta verensokerin nousua erittämällä runsaasti insuliinia, joka heilauttaa verensokerin nopeaan laskuun. Nopeasti laskevan verensokerin elimistö tulkitsee ”energianpuutteeksi”, mikä synnyttää yhä lisää nälän tunnetta, vaikka juuri olisi syöty runsaasti ja elimistö itse asiassa samaan aikaan varastoi liikenevää energiaa mahdollisimman tehokkaasti rasvaksi – tämän seurauksena ihminen lihoo.
Kun hiilihydraattien määrää kontrolloidaan vältytään tuolta verensokerin nousujen ja laskujen kierteeltä, ja elimistö siirtyy polttamaan rasvavarastoja energiaksi.
Mitä kohtaa et allekirjoita ja miksi ?
Kuinka insuliiniarvot alkavat käyttäytyä, kun ruoka-aineista kasataan ateria. Aterialla eri ruoka-aineiden osuus ei ole tasainen,ja sitäkään on mahdotonta sanoa, että miten ne käyttäytyvät yhdessä.
En ihan täysin ymmärrä mitä haet tällä takaa ? Kyllähän me tiedämme aika paljon asioita (kuten, että jotkut aineet hidastavat imeytymistä)käyttätymisestä ? Sehän on ihan yksinkertainen tutkimus mun mielestä pääpiirteittäin, ihan jättämällä viljat vaikka ruokavaliosta voit helposti miten esim. kehosi kestää niitä ?
Mikä insuliiniindeksi arvo on vielä hyväksyttävä? Minkä arvon jälkeen ravinto on huonoa? Mikä on liikunnan, perintötekijöiden ja kehon koostumuksen vaikutus. Mitkä muut tekijät vaikuttavat.
Se, joka osaa selittää kokonaisuuden voikin alkaa odotelemaan Nobelia.
Edelleenkin, kyllähän insuliinilla on positiivisiakin vaikutuksia kehossa. Mutta nyt tullaan siihen insuliiniresistenssiin sitten, sehän on se tila jota jokaiseen tulee välttää. Mun mielestä se onnistuu helpoiten kuuntelemalla omaa kehoa, jos ei se onnistu niin ottamalla paastoverensokeriarvon tietää jo aika paljon sokeriaineenvaihduntansa tilasta.
Mun mielestä proteiinien indeksiarvolla ei ole mitään merkitystä jos ollaan VHH:lla, sitä kuitenkin syödään aika minimaalinen määrä eikä insuliinin eritys pääse lähellekkään niitä määriä mitä se on näillä virallisilla suosituksilla 50-60% hiilaria&15% protskua tai jotain sinneppäin. Aika selvä asia mun mielestä, että VHH rasittaa vähemmän sokeriaineenvaihduntaa ?
Ihmiset ovat valmiita sijoittamaan terveyteen ja hyvinvointiin rahaa. Kun kokonaisuutta ei ymmärretä on erilaisilla muka tieteellisillä väitteillä helppo myydä omia tuotteitaan.
Tässähän se hauskuus tulee :D
Kun harva VHH-tyyppi oikeasti myy mitään kun motto on "prosessoimantonta&luonnollista&ravinteikasta ruokaa" ? Periaatteessa toi mottohan sanoo jo ei pillereille.
Enkä mä ymmärrä, että mitä pahaa olis sijoittaa terveyteensä, on kuitenkin lisäravinteita joista on kiistatonta hyötyä...
Entistä uskottavammksi homma muuttuu,kun kauppamiehenä on lääkäri. Okinawa -dietti on bisnestä. Samoin VHH eri muodoissaan. Itse suhtaudun suurella kriittisyydellä heidän
(ja muidenkin, jotka yrittävät myydä minulle) väittämiinsä.
Niin kukahan olisi VHH:ta jatkanut loputtomiin jos ei tuloksia olisi tullut.
Kerros lisää vaikka Antti Heikkilän bisneksistä ? Juu, kirjoja kirjottelee ja ?
Nämä ovat niin monimutkaisia asiota, että ei me tässä threadissa saada lopullista totuutta selville. Mutta onpahan viihdettä
Ei varmaan niin.
Ihmiset ovat valmiita sijoittamaan terveyteen ja hyvinvointiin rahaa. Kun kokonaisuutta ei ymmärretä on erilaisilla muka tieteellisillä väitteillä helppo myydä omia tuotteitaan.
Entistä uskottavammksi homma muuttuu,kun kauppamiehenä on lääkäri. Okinawa -dietti on bisnestä. Samoin VHH eri muodoissaan. Itse suhtaudun suurella kriittisyydellä heidän
(ja muidenkin, jotka yrittävät myydä minulle) väittämiinsä.
Nämä ovat niin monimutkaisia asiota, että ei me tässä threadissa saada lopullista totuutta selville. Mutta onpahan viihdettä
PS. Kerro mulle mitä sä VHH:ssa vastustat ?