Heavydut, lainaus suoraan sun aijemmasta tekstistä: Näiden parantamiseen parhaimpia liikkeita ovat juuri perusliikkeet tehtynä tangolla. Eli sinä oot väittäny.
Perusteluja, miettikää 130kg kaveri joka ei ole ikinä ole harrastanut liikuntaa ja pöntöllä käynti on ollut ainut kerta kun on tehty kyykky ja sieltä on noustu käsiä apuna käyttäen. Jos tälläisen kaverin laittaa suoraan kyykkäämään tangolla saattaa hän kaatua ja loukata itsensä tai nosto vaiheessa polvet niin pahasti sisään päin ja nostettavaa painoa kuitenkin 130kg + tanko 20kg, kuulostaa todella kohtalokkaalta ainakin mun mielestä. Jos laitteessa tehty liikke näyttää helpolta siirrytään heti vapaisiin painoihin mutta yleensä näin ei ole. Tämä ei nyt liity enää aloitus tekstiin tai hänen vaimoonsa. Nyt puhutaan ihan ääripäästä ja aiemmin sanoin että riippuu lähtötilanteesta, yleensä tehdään kattava alkutestaus jossa selvitetään voiko ihmisen laittaa vaipaille painoille vai turvalisuus syistä ensin vahvistaa lihaksia laitteilla ja sitten siirtyä vapaille painoille. Ja laitteilla ei mun mielestä ole järkeä tehdä mitään raskaita 5x5 varsinkaan aloittelijalle (pois suljettu smith, hack ja prässi).
Heavyduty totta kai pystypunnerrus vapaalla tangolla kuormittaa enemmän kun laitteessa tehty mutta wilmo väitti että niveliä tukevat lihakset ei kehity laitteissa! Esimerkiksi etureisi kiinnittyy polven yli joten miten muka polven ojennus laitteessa ei kehitä etu reittä joka tukee polvea? Sama juttu polven koukistuksessa ja takareidessä. Ja keskivartalolle on vaikka minkälaisia laitteita vaikkakin itse suosin vapaasti tehtäviä liikkeitä.
Oon yksityisyrittäjä joten kuntosalit ei ohjaa mun tekemisiä.
Juuri sen takia kyselen jatkuvasti asiakkailta että miltä tuntuu ja missä tuntuu ettei käy niinkuin lazzien vaimolle.
Unohtuiko perustella joku kohta? Eiköhän mun kanta tullut jo selväkis perusteluineen!? Perustelkaa kaikki kimppuun kävijät nyt oma kantanne älkääkä vaan ladelko pakkotoiston viisauksia.
Sinulla näyttää tulevan aina jotain uusia selityksiä miksi laitteita pitäisi painottaa harjoittelussa. Aluksi puhuttiin aloittelijasta, sitten päästiin aloittelijaan joka ei ole koskaan harrastanut urheilua, ja nyt ollaan henkilössä jolla on jo jonkunlainen liikuntarajoite. Ja etkö lukenut noita tekstejä, kirjoitin että jos tanko on liikaa, niin silloin pitää jättää lisäpaino kokonaan pois. Oletukseni tuon tangon kanssa oli ettei ollut mitään liikuntarajoitetta. Jos on noin paha liikuntarajoite, niin onko suositeltavaa edes aloittaa painoilla harjoittelua ennen lääkärin hyväksyntää, ja ensiksi olisi varmaan ihan hyvä aloittaa kävelyllä.
Kukaan täällä ei ole tainnut mainita, että pitäisi heti alkaa harjoittelemaan raskainta mahdollista 5x5. Tuosta 5x5 voi kyllä ottaa liikkeitä, mutta lisäpainot voi aluksi vaikka unohtaa.
Nuo perustelut vapaiden painojen käyttöön on tullut monta kertaa esille mutta pistetään tähän muutama.
- Loukkaantumisriski vähäinen (painot valittu oikein, ja tekniikka kunnossa)
- Liikkeet kuormittavat lihaksistoa kokonaisvaltaisesti
- Liikkeet parantavat motoriikkaa enemmän kuin laitteilla
- Liikkeradat paremmat kuin laitteilla (jos tekniikka kunnossa)
- Voidaan tehdä ilman suuria lisäpainoja (koneissa on jo vakiona useasti vastusta vaikka lisäpainoja ei olisi käytössä vrt. prässin kelkka)
- Moninivelliikkeinä kuormittavat tukielimiä paremmin kuin laitteilla
- Kokonaisvaltainen rasitus kuluttaa suhteessa enemmän kaloreita kuin laitteilla
- Painoja voidaan nostaa pienemmällä progressiolla kuin laitteissa (riippuu tietysti laitteesta)