Eli siis...
Vähän taustoja siis:
Olen siis nainen, ikää 29 v, pituutta 180 senttiä, painoa 70 kiloa. Olo on ollut hyvä 60 kiloisena, siihen pyrkimys takaisin. Kiloja kertyi vaivihkaa lisää viime kesänä ja syksynä, kun joudun asumaan erillään miehestäni (töiden takia) vieraalla paikkakunnalla, jota vihasin, ja taidan vihata edelleen, vaikka se on nykyisin kotikuntani... Ei tullut liikuttua mitään, ja mässäsin ikävääni. Seli seli...
En ole aivan aloittelija, olen liikkunut aktiivisesti (siis puntti + aerobinen -systeemillä, tätä ennen liikunta oli satunnaista aerobista + aktiivista ratsastusta) noin 5 vuoden ajan. Vasta viimesen vuoden on ollut ammattilaisen tekemä saliohjelma, jaettu 3 päivälle.
Viimeiset pari vuotta olen syönyt aivan liian vähän, noin 1300 kilokaloria per päivä (lukuunottamatta mässyjaksoa), ja elimistö meni ns. säästöliekille (tämä ei ole oma arvaukseni, vaan salin ravintoasiantuntijan), ja tuntui, että vähäinenkin lihaksistoni korvautui läskillä. Inhaa.
Nyt olen koittanut opetella syömään oikein, mutta jokin mättää vieläkin. Paino meinaa vain nousta. Tässä vähän viitettä syömisiini, esim. tänään:
klo 6.30 2,5 dl jugurttia (2% rasvaa)
klo 8.00 1 viipale sekaleipää, päällä broilerinleikettä, jossa rasvaa 1% ja Beceliä, rasvaa 35%
klo 11.30 kanafilettä, wokkivihanneksia ja raejuustoa, jälkkäriksi 2 mandariinia
klo 14.30 banaani
- tässä välissä reeni tai lenkki tai vastaava -
klo 18.00 pieni annos pastaa, raejuustoa, 1 viipale sekaleipää, jossa päällä 1 tl Beceliä ja broiskuleikettä, jälkkäriksi myslipatukka tai proteiinipatukka
20.30 2-3 dl rahkaa
Päivät on aina suht samanlaisia, joskus kanafileen tilalla on tonnikalaa, wokkirehujen tilalla salaattia ja pastan tilalla riisiä jne. Pari kertaa viikossa tulee syötyä esim. fazerin sinin patukka tai vastaava. Kerran viikkon syön vähän enemmän, jotta "herättelisin" aineenvaihduntaani.
Mitään palkkareita tai muita en käytä, vatsa ei kestä niitä. Leipä on sekaleipää (eikä esim. ruisleipää, paitsi joskus) samasta syystä, eli mua riivaa ärtyneen suolen oireyhtymä, joka rajoittaa ruokavaliota jonkun verran. :(
En ole mikään "tositreenari", eli en tähtää mihinkään muuhun kuin hyvään oloon ja omaa silmää miellyttävään ulkonäköön.
Tosi kiva jos joku viitsii auttaa :D