Nostetaas taas ketjua nyt kun kokeet on ohi ja kohta alkaa opiskelut.
Itsellä napsahti sitten AMK-inssin paikka Vaasasta.
Kaipaisin kokemuksia että kannattaako miettiä suuntautumista rakennustekniikkaan, infraan vai tuotantoon? Olen aika varma että omalla taustalla rakennustekniikka on se paras vaihtoehto mutta kuulisin mielelläni vanhempien insinöörien(ja muidenkin) mielipiteitä.
Oppilaitoksena siis Novia AMK eli opiskelut suoritetaan ruotsiksi.
Infrarakentaminen kattaa noin 20-30% koko rakennustuotannosta rahallisesti. Talorakentaminen on toki suurempi juttu euroissa laskettuna, mutta se on myös paljon herkempi suhdanteille, koska suurin osa siitä alasta rahoitetaan yksityisesti. Infrarakentamisen rahoitus taas tulee enimmäkseen julkisista varoista, joihin jopa sijoitetaan enemmän huonoina aikoina talouden elvyttämiseksi. Toisaalta myös yksityiset ostavat infrarakentamista enenevässä määrin kokoajan.
Tämäntakia infrarakentaminen on sekä varmempi duuni eri suhdanteissa että myös (tilastojen mukaan) aavistuksen parempipalkkainen (vaikka etenkin talotekniikka kirii jo eroa umpeen).
Infrarakentaminen on myös erittäin paljon laajempi ja mielenkiintoisempi kuin pelkät talot: pohjarakentaminen, tiet, kadut, kevarit, puistot/vapaa-ajanalueet, juna/metro/ratikkaradat, lentokentät, tietotekniikka, kaupunkisuunnittelu, liikenteenohjaus/hallinta, simulointi, teollisuusrakentaminen, geotekniikka, maarakentaminen, kaivostoiminta, vesi/viemäri/sähkö/tietoliikenne/kaasu, vesirakentaminen/satamat, viherrakentaminen, kaavoitus, yhdyskuntasuunnittelu, tuotekehitys, en luetellut edes vissiin kaikkia tässä...
Erikoistumisaloja on lähestulkoon loputtomasti ja kun johonkin erikoisalaan oikeasti perehtyy, on aika haluttua työvoimaa niissä piireissä. Varmasti löytyy juuri oma juttu niinkin laajasta kirjosta kuin infrarakentaminen pitää sisällään.
Olen itse infrarakentamisen amk-inssi ja työskentelen väyläsuunnittelun parissa. Työmaalle pääsee kyllä aivan yhtä helposti kuin toimistoon istuskelemaan, sen lupaan. Tällähetkellä infrarakentajille riittäisi työnsarkaa ihan kiitettävästi ja paikkoja olisi auki ainakin vähän kokeneemmille kavereille, mutta toki myös tulevia asiantuntijoita palkataan kisälleiksi. Vanhat kynä-viivotin-ja-paperi suunnittelijat sekä rakennusmestarit ovat matkalla eläkkeelle, joten nyt kannattaa änkee siihen väliin.