AMK - opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
Onko kukaan hakenut metropoliiaan tekniikan ja liikenteenalalle ammattikoulupohjalta?
Itselle on vähän epäselvää järjestetäänkö pääsykoe vai ei.
Metropolian sivuilta lainattua ""Pääsääntöisesti valintatapa B; poikkeuksena tästä ammattitutkinnon tai ulkomaisen tutkinnon perusteella hakevilla valintatapa A, johon kuuluva valintakoe järjestetään 5.6.2012.""
Kun taas omassa amkhaku profiilissa lukee, että valintakoetta ei järjestetä. Eikä tosin mitään kutsuakaan valintakokeisiin ole tullut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko kukaan hakenut metropoliiaan tekniikan ja liikenteenalalle ammattikoulupohjalta?
Itselle on vähän epäselvää järjestetäänkö pääsykoe vai ei.
Metropolian sivuilta lainattua ""Pääsääntöisesti valintatapa B; poikkeuksena tästä ammattitutkinnon tai ulkomaisen tutkinnon perusteella hakevilla valintatapa A, johon kuuluva valintakoe järjestetään 5.6.2012.""
Kun taas omassa amkhaku profiilissa lukee, että valintakoetta ei järjestetä. Eikä tosin mitään kutsuakaan valintakokeisiin ole tullut.

Jos se valintakoe todellakin järjestetään 5.6., niin aika viimetippaan jätät asian selvittämisen.

Kyllä ainakin vielä muutama vuosi sitten valintakokeissa kävivät myös ammattikoulupohjalta hakevat.
Soita nyt kuitenkin äkkiä hakutoimistoon ja selvitä asia, jos se kokeesi onkin viikon päästä.

Nostetaas taas ketjua nyt kun kokeet on ohi ja kohta alkaa opiskelut.
Itsellä napsahti sitten AMK-inssin paikka Vaasasta.
Kaipaisin kokemuksia että kannattaako miettiä suuntautumista rakennustekniikkaan, infraan vai tuotantoon? Olen aika varma että omalla taustalla rakennustekniikka on se paras vaihtoehto mutta kuulisin mielelläni vanhempien insinöörien(ja muidenkin) mielipiteitä.
Oppilaitoksena siis Novia AMK eli opiskelut suoritetaan ruotsiksi.

Nostetaas taas ketjua nyt kun kokeet on ohi ja kohta alkaa opiskelut.
Itsellä napsahti sitten AMK-inssin paikka Vaasasta.
Kaipaisin kokemuksia että kannattaako miettiä suuntautumista rakennustekniikkaan, infraan vai tuotantoon? Olen aika varma että omalla taustalla rakennustekniikka on se paras vaihtoehto mutta kuulisin mielelläni vanhempien insinöörien(ja muidenkin) mielipiteitä.
Oppilaitoksena siis Novia AMK eli opiskelut suoritetaan ruotsiksi.

Infrarakentaminen kattaa noin 20-30% koko rakennustuotannosta rahallisesti. Talorakentaminen on toki suurempi juttu euroissa laskettuna, mutta se on myös paljon herkempi suhdanteille, koska suurin osa siitä alasta rahoitetaan yksityisesti. Infrarakentamisen rahoitus taas tulee enimmäkseen julkisista varoista, joihin jopa sijoitetaan enemmän huonoina aikoina talouden elvyttämiseksi. Toisaalta myös yksityiset ostavat infrarakentamista enenevässä määrin kokoajan.
Tämäntakia infrarakentaminen on sekä varmempi duuni eri suhdanteissa että myös (tilastojen mukaan) aavistuksen parempipalkkainen (vaikka etenkin talotekniikka kirii jo eroa umpeen).

Infrarakentaminen on myös erittäin paljon laajempi ja mielenkiintoisempi kuin pelkät talot: pohjarakentaminen, tiet, kadut, kevarit, puistot/vapaa-ajanalueet, juna/metro/ratikkaradat, lentokentät, tietotekniikka, kaupunkisuunnittelu, liikenteenohjaus/hallinta, simulointi, teollisuusrakentaminen, geotekniikka, maarakentaminen, kaivostoiminta, vesi/viemäri/sähkö/tietoliikenne/kaasu, vesirakentaminen/satamat, viherrakentaminen, kaavoitus, yhdyskuntasuunnittelu, tuotekehitys, en luetellut edes vissiin kaikkia tässä...

Erikoistumisaloja on lähestulkoon loputtomasti ja kun johonkin erikoisalaan oikeasti perehtyy, on aika haluttua työvoimaa niissä piireissä. Varmasti löytyy juuri oma juttu niinkin laajasta kirjosta kuin infrarakentaminen pitää sisällään.

Olen itse infrarakentamisen amk-inssi ja työskentelen väyläsuunnittelun parissa. Työmaalle pääsee kyllä aivan yhtä helposti kuin toimistoon istuskelemaan, sen lupaan. Tällähetkellä infrarakentajille riittäisi työnsarkaa ihan kiitettävästi ja paikkoja olisi auki ainakin vähän kokeneemmille kavereille, mutta toki myös tulevia asiantuntijoita palkataan kisälleiksi. Vanhat kynä-viivotin-ja-paperi suunnittelijat sekä rakennusmestarit ovat matkalla eläkkeelle, joten nyt kannattaa änkee siihen väliin.

Kohtahan se koulu sitten alkaakin. Katotaan, että minkälaista opiskelu on taas reilu neljän vuoden tauon jälkeen.

Onko kukaan sattumoisin aloittamassa HAMKissa Rakennusmestarin opintoja? Entä onkos täällä Pakkiksella kyseisellä opintopohjalla töitä tekeviä?

Infrarakentaminen kattaa noin 20-30% koko rakennustuotannosta rahallisesti. Talorakentaminen on toki suurempi juttu euroissa laskettuna, mutta se on myös paljon herkempi suhdanteille, koska suurin osa siitä alasta rahoitetaan yksityisesti. Infrarakentamisen rahoitus taas tulee enimmäkseen julkisista varoista, joihin jopa sijoitetaan enemmän huonoina aikoina talouden elvyttämiseksi. Toisaalta myös yksityiset ostavat infrarakentamista enenevässä määrin kokoajan.
Tämäntakia infrarakentaminen on sekä varmempi duuni eri suhdanteissa että myös (tilastojen mukaan) aavistuksen parempipalkkainen (vaikka etenkin talotekniikka kirii jo eroa umpeen).
---
Olen itse infrarakentamisen amk-inssi ja työskentelen väyläsuunnittelun parissa. Työmaalle pääsee kyllä aivan yhtä helposti kuin toimistoon istuskelemaan, sen lupaan. Tällähetkellä infrarakentajille riittäisi työnsarkaa ihan kiitettävästi ja paikkoja olisi auki ainakin vähän kokeneemmille kavereille, mutta toki myös tulevia asiantuntijoita palkataan kisälleiksi. Vanhat kynä-viivotin-ja-paperi suunnittelijat sekä rakennusmestarit ovat matkalla eläkkeelle, joten nyt kannattaa änkee siihen väliin.

Arvasin jo avauskappaleesta, että Kaapeli kirjoittaa infrapuolen lasit päässä :D Kumpikin puoli rakentamisesta on tärkeää, ja se on enemmänkin ihmisestä kiinni, kumpi nappaa enemmän. Haasteet ovat kummallakin puolella erilaiset, ja itse vieroksun aivan älyttömästi infrapuolen tehtäviä. Joten minusta niitä ei kannata alkaa nostamaan toinen toistaan paremmaksi, koska talopuolen miehenä voisin kirjoitella ihan samanlaisen hehkutuspuheen talonrakentamisesta.

Sen vain halusin lisätä, että jos talopuolen suhdanneherkkyys pelottaa, niin suuntautuu korjauspuolelle. Korjauspuolen osuus on huonona talousaikana kasvanut jatkuvasti, ja osaavista ihmisistä tulee koko ajan suurempi pula. Korjausrakentamisen suhdanteet eivät ole kovinkaan pahasti pudonneet kaikesta huolimatta. Samoin toki infrapuolen valtiokeskeisyys näkyy ainakin vastavalmistuneiden palkkauksessa, ainakin omassa kaveripiirissä, eli talopuolen jannujen keskipalkka on selvästi kovempi. Palkkaus on tosin niin tapauskohtaista, ettei sitä kannata miettiä suuntautumista valitessa.

Kohtahan se koulu sitten alkaakin. Katotaan, että minkälaista opiskelu on taas reilu neljän vuoden tauon jälkeen.

Onko kukaan sattumoisin aloittamassa HAMKissa Rakennusmestarin opintoja? Entä onkos täällä Pakkiksella kyseisellä opintopohjalla töitä tekeviä?

Minä tuun alottelemaan kun en muuallekkaan päässyt :)

Olen nyt opiskellut AMK:ssa 1,5 vuotta ja tuntuu, että olen ehkä sittenkin väärällä alalla. Pidempään on kiinnostanut jokin ammatti liikenteen alalta ja esimerkiksi tuo liikenneopettajan erikoisammattitutkinto on pyörinyt mielessä jo silloin, kun AMK-opiskelut aloitin. Tietääkö kukaan mitään koulutusta, jossa pääsisi työskentelemään liikenteen parissa, enkä nyt tarkoita kuljettajaa, niistä hommista löytyy kokemusta riittävästi. Ei tarvitse olla AMK, siellä toki olisi joku logistiikkainsinöörin linja, mutta insinööriopinnot eivät kiinnosta.

Ja sitten tuohon AMK aiheeseen, omassa nimeltämainitsemattomassa koulussa on kyllä aivan järjettömän huono opetuksen taso. Tiedän toki, että on aikuisopiskelua, mutta edes jonkinnäköistä opetusta kuvittelisi saavan. Kurssien sisällöt eri opettajien kesken vaihtelee rajusti, ja nytkin erään jatkokurssin aloitettuani huomasin, että eri opettajalla käymäni peruskurssi ei käsitellyt lähellekkään samoja asioita, mitä tämän jatkokurssin järjestävän opettajan pitämä peruskurssi. Nyt on sitten hieman vaikeaa lähteä suorittamaan sitäkin kurssia, kun lähtötaso ei yllä lähellekkään kurssin vaatimuksia...

Tietääkö kukaan mitään koulutusta, jossa pääsisi työskentelemään liikenteen parissa, enkä nyt tarkoita kuljettajaa, niistä hommista löytyy kokemusta riittävästi. Ei tarvitse olla AMK, siellä toki olisi joku logistiikkainsinöörin linja, mutta insinööriopinnot eivät kiinnosta.

Merenkulku? :)
Puolileikillään ehdotin, koska vaikka liikennettä onkin, niin ehkä kutsumusammatti enemmän kuin moni muu.

Olen nyt opiskellut AMK:ssa 1,5 vuotta ja tuntuu, että olen ehkä sittenkin väärällä alalla. Pidempään on kiinnostanut jokin ammatti liikenteen alalta ja esimerkiksi tuo liikenneopettajan erikoisammattitutkinto on pyörinyt mielessä jo silloin, kun AMK-opiskelut aloitin. Tietääkö kukaan mitään koulutusta, jossa pääsisi työskentelemään liikenteen parissa, enkä nyt tarkoita kuljettajaa, niistä hommista löytyy kokemusta riittävästi. Ei tarvitse olla AMK, siellä toki olisi joku logistiikkainsinöörin linja, mutta insinööriopinnot eivät kiinnosta.

Entäs liikennesuunnittelu?
http://portal.hamk.fi/portal/page/portal/HAMK/koulutus/Nuorisokoulutus/Liikennealanko

Tosin onhan toikin amk.

En kyllä oikeen mikään merikarhu ole, joten enemmän tuo maantieliikenne kiinnostaa. :)

No sitten suosittelen edellä mainitsemaasi logistiikkainsinöörin tutkintoa. Opinnot eroavat aika paljon "perinteisistä" insinööriopinnoista, toisaalta yhteisiä opintoja on matikat, kemiat ja fysiikat mutta niiden jälkeen meno muuttuu. Itse suoritin ko. tutkinnon eikä varsinaiset "insinöörihommat" kiinnosta ja työllistyin juurikin maantieliikenteen esimiestehtäviin.

No sitten suosittelen edellä mainitsemaasi logistiikkainsinöörin tutkintoa. Opinnot eroavat aika paljon "perinteisistä" insinööriopinnoista, toisaalta yhteisiä opintoja on matikat, kemiat ja fysiikat mutta niiden jälkeen meno muuttuu. Itse suoritin ko. tutkinnon eikä varsinaiset "insinöörihommat" kiinnosta ja työllistyin juurikin maantieliikenteen esimiestehtäviin.
Haluutko kertoo tarkemmin minkälaista opiskelu oli ja yleisesti muutenkin? T. kyseiset opinnot aloittava

Onks täältä joku HAMK:in opiskelija suuntaamas alkupamauksee ens ke ?

Kohta kuukausi koulua takana ja hyvin menee. Yllättävänkin kiinnostavalta tuntuu noi kurssit ainakin näin alussa, eiköhän sekin sitten muutu :D
Meille ei ole vielä puhuttu oikeastaan mitään työharjoittelusta jota pitäisi alkaa suorittamaan ensi kesänä. Varmaankin jossain vaiheessa opettajat alkavat puhumaan työnhausta etc.
Kyselisin tässä vaiheessa että miten ja millä aikataululla tekniikan puolella yleensä noita kesän harjoittelupaikkoja kannattaa hakea.
Rupeanko heti joulun jälkeen soittelemaan yrityksiä läpi vai nauravatko jos rupean tammikuussa ottamaan yhteyttä.
Soittaminen taitaa olla paras keino, tuntuu että nettihakemuksiin tulee niin paljon vastauksia että tällainen keskinkertainen opiskelija hukkuu sinne joukkoon.

Kohta kuukausi koulua takana ja hyvin menee. Yllättävänkin kiinnostavalta tuntuu noi kurssit ainakin näin alussa, eiköhän sekin sitten muutu :D
Meille ei ole vielä puhuttu oikeastaan mitään työharjoittelusta jota pitäisi alkaa suorittamaan ensi kesänä. Varmaankin jossain vaiheessa opettajat alkavat puhumaan työnhausta etc.
Kyselisin tässä vaiheessa että miten ja millä aikataululla tekniikan puolella yleensä noita kesän harjoittelupaikkoja kannattaa hakea.
Rupeanko heti joulun jälkeen soittelemaan yrityksiä läpi vai nauravatko jos rupean tammikuussa ottamaan yhteyttä.
Soittaminen taitaa olla paras keino, tuntuu että nettihakemuksiin tulee niin paljon vastauksia että tällainen keskinkertainen opiskelija hukkuu sinne joukkoon.
Yhdet hankkii tammikuussa ja toiset saa vielä huhtikuussa pestejä. Vanhassa opiskelupaikassa soitin erääseen vieraaseen firmaan torstaina, ja maanantaina alkoi harjoittelu ko paikassa :)

Teille järjestetään harjoitteluinfoa siinä marras-joulukuussa.

Kysellääs vielä restonomien perään kun ei ainakaan haulla tuntunut löytyvän! Eli löytyykö restonomiksi opiskelevia täältä ?

Itse viimeistä vuotta opiskelen ammattikoulussa kokiksi ja tarkoitus olisi heti kesän jälkeen suunnata restonomi opintoihin. Mites on kannattaisiko meikäläisen tuonne aikuispuolelle suunnata vaiko "yleiseen" hakuun ? Yleistä työkokemusta on sen verta että täytän kriteerit yms. Päämääränä on päästä tuotekehittelijäksi, mutta mites on, saako tuollaisia harjoittelupaikkoja kovinkaan helposti että aikuiskoulutus toteutuisi?

Onkohan täällä ammatillisen opettajankoulutuksen käyneitä? Olis kiva kuulla kokemuksia, etenkin jos työkseen tekee opetushommia tuon jälkeen.

Moro,

Aloitin opinnot TAMK:issa viime syksynä sähköpuolella. Nyt pitäs päättää suuntautumis vaihtoehto, onko täällä porukkaa ketkä opiskelee tamkissa sähköpuolella? Millasia opettajia sähkö/automaatio/älykkäät koneet puolella? Jos miettii kummalla puolella vaikeampaa settiä???Itse ehkä tällä hetkellä miettinyt suuntautumista automaatiolle...?!?

Itse olen pohjakoulutuksena käynyt amiksen, niin sähköpuolen aineita ei oo kovin montaa vielä ollut...

Moro,

Aloitin opinnot TAMK:issa viime syksynä sähköpuolella. Nyt pitäs päättää suuntautumis vaihtoehto, onko täällä porukkaa ketkä opiskelee tamkissa sähköpuolella? Millasia opettajia sähkö/automaatio/älykkäät koneet puolella? Jos miettii kummalla puolella vaikeampaa settiä???Itse ehkä tällä hetkellä miettinyt suuntautumista automaatiolle...?!?

Itse olen pohjakoulutuksena käynyt amiksen, niin sähköpuolen aineita ei oo kovin montaa vielä ollut...

Siis haluat vaikeampaa settiä jatkossa vai haluat välttää sitä? Eiköhän noilta jokaiselta puolelta omat haasteensa löydä. Automaatio ei taida olla ollenkaan huonompi vaihtoehto tai sitten sähkövoimatekniikka, mitä ny kavereilta kuuli. Tokihan se kannattaa mennä sinne mikä eniten kiinnostaa. Mitä nyt muutaman kurssin tossa sähköö kattelin, niin ei se nyt hirveen "vaikealta" vaikuttanut. Itselläkin pohjakoulutuksena sähkö amiksesta.

Mutta mitä tähän ny paremmin sanois, mähän oon koneinsinööri :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom