AMK - opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
Olen tässä nyt kahden vaiheilla, menenkö kahdeksi vuodeksi töihin rakennukselle, vaiko suoraan amk? Tilanne siis on se, että valmistun keväällä ammattikoulusta rakennusalalta, ja rakennuksen työnjohdon hommat kiinnostaisi. Mietin, että menenkö suoraan amk, vaiko hankin tuon aikuiskoulutukseen vaadittavan 2 v työkokemuksen, ja luen itseni insinööriksi vasta sitten? Aikuiskoulutuksessa on kuitenkin suuri plussa, että voi työskennellä samalla. Valmistuessani insinööriksi aikuiskoulutuksesta omaisin jo lähes 5 vuoden työkokemuksen, joka varmasti on plussaa työnjohtohommiin haettaessa. Mitä tässä kannattaisi tehdä?

Jos itse olisin vastaavassa tilanteessa, niin menisin vähäksi aikaa töihin.
Ensinnäkin siksi, että varmistuisi tosiaan viihtyykö alalla pidempään ja mihin haluaa jatkossa erikoistua. Ja toisekseen siksi, että jos vain mahdollista, saisi tienattua edes vähäsen säästöjä opiskeluaikaa varten (ei pelkällä opintotuella elä). Myös työharjoittelupaikan ja valmistumisen jälkeisen työpaikan löytäminen on helpompaa mitä enemmän on alan hommia aiemmin tehnyt.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meillä ainakin HAMKissa tänä syksynä aloittaneella Rakennusmestariluokalla on lukion ja amiksen suhde varmaan aikalailla 50/50. Työkokemusta itse alalta on suunnilleen väliltä 0-15 vuotta, joten kyllä siellä ilman työkokemustakin pärjää, mutta suosittelisin hankkimaan sitä hieman.

Esimerkiksi ensimmäisenä päivänä tuli heti tehtäväksi palauttaa erään kurssin lopulla talon rakenneleikkaus anturasta vesikattoon ja itse aihetta ei käytännössä mitenkään opetettu sen kummemmin. Itse olen ollut rakennusalalla hommissa noin 3,5 vuotta (tosin ihan lukiopohjalta), joten piirustuksista oli sentään jonkinlaista kokemusta, mutta sellainen, joka ei ole eläessään nähnytkään rakennekuvia, saattaa olla aikamoisen ymmällään asiasta. Joten se työkokemus ja alan jonkinasteinen tuntemus on aina plussaa.

Itse koulutushan on aika paljon "käydään tää nopeesti läpi, ottakaa sitten ite tarkemmin siitä selvää" -tyyppistä, mutta ainakin tähän mennessä olen kyllä tykännyt. Ja itsekin mietin hetken tuota inssivaihtoehtoa, mutta mestaripuolella se opiskelu on enemmän käytännön tasolla, kun taas inssipuolella enemmän teoriapohjaista.

Kiitoksia vastauksista :) Omasta mielestänikin tuo aikuiskoulutus kuulostaa paremmalta vaihtoehdolta. Onneksi on työharjoitteluista & kesätöistä tuttuja isoissa firmoissa, joten tuskin menee kauaa saada töitä kunhan valmistun.

Itse koulutushan on aika paljon "käydään tää nopeesti läpi, ottakaa sitten ite tarkemmin siitä selvää" -tyyppistä, mutta ainakin tähän mennessä olen kyllä tykännyt. Ja itsekin mietin hetken tuota inssivaihtoehtoa, mutta mestaripuolella se opiskelu on enemmän käytännön tasolla, kun taas inssipuolella enemmän teoriapohjaista.

Jos ei tahdo opiskella (joillekin) melko haastavaa rakenteiden mitoitusta ja mekaniikkaa, niin silloin RM voi olla insinööriä mieluisampi. Vaikka insinöörinä ei erikoistuisi rakenteiden suunnitteluun, niin noita pakollisia suunnitteluun sekä mitoitukseen liittyviä kursseja on kuitenkin jonkinverran enemmän ja ne voivat olla aikamoista vääntämistä ellei ole minkäänlaista taipumusta matematiikkaan ja fysiikkaan.

Mutta rakennustuotannon insinööri -linjalla kurssitarjonta on lähes identtistä rakennusmestareiden kanssa. Insseillä on vain sitten vielä sen lisäksi enemmän noita luonnontieteitä ja suunnittelua.

Olen tässä nyt kahden vaiheilla, menenkö kahdeksi vuodeksi töihin rakennukselle, vaiko suoraan amk? Tilanne siis on se, että valmistun keväällä ammattikoulusta rakennusalalta, ja rakennuksen työnjohdon hommat kiinnostaisi. Mietin, että menenkö suoraan amk, vaiko hankin tuon aikuiskoulutukseen vaadittavan 2 v työkokemuksen, ja luen itseni insinööriksi vasta sitten? Aikuiskoulutuksessa on kuitenkin suuri plussa, että voi työskennellä samalla. Valmistuessani insinööriksi aikuiskoulutuksesta omaisin jo lähes 5 vuoden työkokemuksen, joka varmasti on plussaa työnjohtohommiin haettaessa. Mitä tässä kannattaisi tehdä?

Jos aiot opiskella aikuiskoulutuksena niin on kyllä kova tuo 2v työkokemusta + 4v opintojen ohessa. Mutta varoituksena huomauttaisin, että 2-3v päästä kun aikomuksena aloittaa opinnot amk niin olosuhteiden tms. muun seikan takia voi olla hyvin mahdollista ettei se enään sua niin paljon kiinnosta, joten en välttämättä näkisi kovin huononakaan asiana mennä suoraan amkkiin.

Kokemus, kokemus, kokemus. Hakija jolla on paskat arvosanat mutta käytännön osaamista pieksee mennen tullen hakijan jolla on hyvät arvosanat muttei juurikaan kokemusta.

Mutta eikös se piekse 5 pisteen verran vain, ainaki mitä itse tuolta kattelin? Itsellä työkokemusta on jo sähkö-alalta pari vuotta, ja kiinnostus olisi tuohon sähkötekniikan opiskeluun, mutta koulupaperit melkoisen huonot. Joten onko pääsy AMK:n mahdoton ajatus jos on 2-asteen tutkinnosta jäänyt huonot paperit?

Mitä nyt tuohon huonoon menetykseen koulussa tulee, niin en kumminkaan täysi puupää oo, mutta se mielenkiinto silloin oli vähän mitä oli (naisten takiahan sitä kaiken sotkee:D), ja nyt sitten kaduttaa, kun tuonne kouluun himottais nyt päästä :P

Mutta eikös se piekse 5 pisteen verran vain, ainaki mitä itse tuolta kattelin? Itsellä työkokemusta on jo sähkö-alalta pari vuotta, ja kiinnostus olisi tuohon sähkötekniikan opiskeluun, mutta koulupaperit melkoisen huonot. Joten onko pääsy AMK:n mahdoton ajatus jos on 2-asteen tutkinnosta jäänyt huonot paperit?

Mitä nyt tuohon huonoon menetykseen koulussa tulee, niin en kumminkaan täysi puupää oo, mutta se mielenkiinto silloin oli vähän mitä oli (naisten takiahan sitä kaiken sotkee:D), ja nyt sitten kaduttaa, kun tuonne kouluun himottais nyt päästä :P
Taisi tarkoittaa erkjetter työnhakua. AMK:uun saa tosiaan 5 pojoa työkokemuksesta suurimpaan osaan aloista.

Kattele paljonko kyseiseen kouluun on yleensä tarvittu pisteitä, laske paljonko saat koulutodistuksesta ja työkokemuksesta ja mieti mahdollisuuksiasi noiden perusteella. Siitä sisäänpääsykokeestahan saa ihan simona pisteitä, joten harvemmin tuo AMK:n kohdalla todistukseen kaatuu.

Taisi tarkoittaa erkjetter työnhakua. AMK:uun saa tosiaan 5 pojoa työkokemuksesta suurimpaan osaan aloista.

Kattele paljonko kyseiseen kouluun on yleensä tarvittu pisteitä, laske paljonko saat koulutodistuksesta ja työkokemuksesta ja mieti mahdollisuuksiasi noiden perusteella. Siitä sisäänpääsykokeestahan saa ihan simona pisteitä, joten harvemmin tuo AMK:n kohdalla todistukseen kaatuu.

Joo pitää ruveta ottaan selvää noista tarkemmin. Aattelinki että jos koittais siihen kokeeseen valmistautua sen verran, että sais siitä ainaki hyvät pisteet. Kaveri puhui kans jotain siitä jälki hausta, että siinäkin saattais päästä sinne?

Jälkihaussa on mukana koulutusohjelmat joihin ei ole tullut tarpeeksi opiskelijoita varsinaisella haulla. Pääasiassa pienempien kaupunkien koulutusohjelmia mukana noissa. Eli luultavammin Helsingin, Tampereen ja Turun sähköpuolet tulee täyteen jo varsinaisella haulla ja täydennyshaussa paikkoja voi löytyä esim. Porista.

Eli jos kaupungilla ei niin väliä niin täydennyshaullakin kouluun pääsee.

Jos haen kahteen paikkaan a ja b, jotka ovat tekniikan tai liikenteen alalta, niin voinko päästä molempiin samalla kokeella? Eli jos ensimmäinen toiveeni on paikka a ja pääsen sinne, niin pääsenkö samalla kokeella paikkaan b, kunhan pisteet ovat riittävät, ja toisinpäin jos pisteeni ei riitä paikkaan a, niin voinko päästä paikkaan b samalla telin kokeella, johon minulla riittävät pisteet?

Jos haen kahteen paikkaan a ja b, jotka ovat tekniikan tai liikenteen alalta, niin voinko päästä molempiin samalla kokeella? Eli jos ensimmäinen toiveeni on paikka a ja pääsen sinne, niin pääsenkö samalla kokeella paikkaan b, kunhan pisteet ovat riittävät, ja toisinpäin jos pisteeni ei riitä paikkaan a, niin voinko päästä paikkaan b samalla telin kokeella, johon minulla riittävät pisteet?

kyllä voit.

Esimerkkisi kuulosti vähän epäselvältä, joten haluan tarkentaa sen verran, että voit saada vain yhden korkeakoulupaikan ja se on hakujärjestyksessäsi ensimmäinen paikka, johon pisteesi riittävät. Voit siis hakea samalla pääsykokeella molempiin paikkoihin, mutta et voi itse valita sitä, kumpaan menet, vaan valintalomakkeesi hakujärjestys määrittelee sen. Täten siis kannattaa taktikoida niin, että ensimmäinen hakukohde on mieluisin, sillä jos tulet valituksi siihen, et voi päästä enää toiseen hakukohteeseen vaikka kuinka haluaisit ja pisteesi riittäisivät. Näin ollen siis ekassa hakukohteessa voisi olla viisainta olla myös korkeimmat pisterajat.

Jos haen kahteen paikkaan a ja b, jotka ovat tekniikan tai liikenteen alalta, niin voinko päästä molempiin samalla kokeella?

Jos liikenteen alalla meinaat jotain auto- ja kuljetustekniikkaa, niin suosittelen samantien unohtamaan. Mene opiskelemaan jotain oikeata alaa.

Millainen mahdollisuus saada töitä jos on tradenomi ja suuntautunut rahoitus- ja vakuutuspalveluihin? Onko jollain mutuilua/tietoa asiasta? Aina kuulee että tradenomit eivät saa töitä, mutta mikä mahtaa olla totuus tänä päivänä, ja juuri noihin aloihin? Niinhänkin se menee, että hyvä äijä saa aina töitä ja huono ei ikinä koulutukseen katsomatta.

Millainen mahdollisuus saada töitä jos on tradenomi ja suuntautunut rahoitus- ja vakuutuspalveluihin? Onko jollain mutuilua/tietoa asiasta? Aina kuulee että tradenomit eivät saa töitä, mutta mikä mahtaa olla totuus tänä päivänä, ja juuri noihin aloihin? Niinhänkin se menee, että hyvä äijä saa aina töitä ja huono ei ikinä koulutukseen katsomatta.

Missä kuulee, että tradenomi ei saa töitä? Meiltä ainakin on kohtuullisen moni jo nyt opiskeluiden aikana pankissa/vakuutusyhtiössä töissä ja koulutusohjelma on juuri finanssialaa varten suunniteltu.

Olen työn puolesta lähes päivittäin tekemisissä rahoitusyhtiöiden yrityspalveluiden kanssa, ja vastaan on tullut tasan kaksi em. firmojen palkkalistoilla olevaa, joilla on AMK käytynä (molemmat itseasiassa tradenomeja), kaikilla muilla vastaantulleilla on ollut kauppakorkea taustana. Näistä kahdesta toinen on isossa lafkassa support / back office - hommassa, toinen taas pienellä toimijalla myyntitehtävissä. Molemmat ns. entry-level hommia.

Otos on useita erikokoisia yhtiöitä ja kymmeniä henkilöitä. Näin sivusta seuranneena tuntuu siis siltä, että jokaisella vähänkään vastuullisemmassa jopissa olevalla on kauppakorkea taustana.

Vakuutuspalveluista ei ole mitään hajua, paitsi se että myyntitehtäviin ei kummempaa merkitystä koulutuksella ole.

Sellainen mutuilu.

Mikä on yleensä amkien kanta koulun linjan sisäisessä siirrossa? Haluaisin vaihtaa konetekniikan opiskelut tuotantotalouteen. Eli siis insinööreinä pysyttäisiin. Ekaa vuotta opiskelen, paljon on samoja kursseja. Mahtaisiko saada ensi vuonna aloittaa, ja sitten vaa hyväksilukea ja edetä vähän muita nopeammin, vai laittaakohan menemään hakujen kautta?

Mikä on yleensä amkien kanta koulun linjan sisäisessä siirrossa? Haluaisin vaihtaa konetekniikan opiskelut tuotantotalouteen. Eli siis insinööreinä pysyttäisiin. Ekaa vuotta opiskelen, paljon on samoja kursseja. Mahtaisiko saada ensi vuonna aloittaa, ja sitten vaa hyväksilukea ja edetä vähän muita nopeammin, vai laittaakohan menemään hakujen kautta?

Jos ei näytä siltä, että olet tahalleen kikkaillut hakemalla jollekin helpommalle linjalle ja käytät sitä päästäksesi korkeamman hakupisteiden linjalle heti koulut aloitettuasi tai ettet hoida opintojasi kunnolla, niin todennäköisesti siirtoon myönnytään. Eli tarpeen on kuitenkin opiskella menestyksekkäästi (eli älä ainakaan hylättyjä arvosanoja ota kursseista ja kerää opintosuunnitelman mukainen määrä opintopisteitä) sillä ensimmäisellä linjavalinnalla vähänaikaa ennenkö sinulle myönnetään siirto.

Siispä opiskelet ensimmäisen vuoden nykyisellä linjallasi lusmuilematta ja pyrit menemään sellaisille kursseille, jotka ovat samoja tai voit hyväksilukea uudella linjallasi. Sitten laitat toiseksi vuodeksi hakemuksen linjan vaihdosta, joka todennäköisesti menee läpi, koska olet osoittanut olevasi riittävän ahkera ja motivoitunut oppilas.

Jos ei näytä siltä, että olet tahalleen kikkaillut hakemalla jollekin helpommalle linjalle ja käytät sitä päästäksesi korkeamman hakupisteiden linjalle heti koulut aloitettuasi, niin eiköhän tuo onnistu. Eli tarpeen on kuitenkin opiskella menestyksekkäästi (eli älä ainakaan hyljyjä ota kursseista ja kerää täysi määrä opintopisteitä) sillä ensimmäisellä linjavalinnalla vähänaikaa ennenkö sinulle myönnetään siirto.

Siispä opiskelet ensimmäisen vuoden nykyisellä linjallasi kohtuullisilla arvosanoilla ja pyrit menemään sellaisille kursseille, jotka ovat samoja tai voit hyväksilukea uudella linjallasi. Sitten laitat toiseksi vuodeksi hakemuksen linjan vaihdosta, joka todennäköisesti menee läpi, koska olet osoittanut olevasi riittävän ahkera ja hyvä oppilas.

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Mutta eikös ole riski ottaa muita kursseja kuin normaalisti omassa koulutuksesta? Eikös tamä vaikuta kikkailulta, ja päättyy huonosti jos en saa tehtyä vaihtoa? No pitää varmaan kysyä opolta, onneksi tänään oli vasta ensimmäinen päivä ja kursseja ei ole lyöty lukkoon. Ja kaikki kurssit tähän mennessä läpi.

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Mutta eikös ole riski ottaa muita kursseja kuin normaalisti omassa koulutuksesta? Eikös tamä vaikuta kikkailulta, ja päättyy huonosti jos en saa tehtyä vaihtoa? No pitää varmaan kysyä opolta, onneksi tänään oli vasta ensimmäinen päivä ja kursseja ei ole lyöty lukkoon. Ja kaikki kurssit tähän mennessä läpi.

Vapaavalintaisia kursseja saa ja on pakkokin ottaa jokatapauksessa noin 15 op, jotka saavat olla siis käytännössä ihan mitä hyvänsä vaikka täysin eri aloilta. Siispä vaikka kävisi niin kusisesti (jota pidän epätodennäköisenä) ettei siirtoasi hyväksyttäisi, niin saisit ne tuotantotalouden kurssit silti sisällytettyä noihin pakollisiin vapaavalintaisiin lopullisesta opintolinjastasi riippumatta.

Itse kun olin vaihtamassa linjaa, niin opo neuvoi minua ottamaan sellaisia kursseja, joita voin hyödyntää tulevalla opintolinjalla (tosin itse en jaksanut lähteä siirtoa anomaan, koska pääsin muutenkin heittämällä yhteishaussa sisään minne huvitti). Se tuta-kurssien opiskelu etukäteen paremminkin osoittaa, että olet kiinnostunut siitä haluamastasi uudesta linjasta ja pysyt tulevan uuden opintoryhmäsi opintotahdissa mukana. Koska perimmäinen tavoitehan on vakuuttaa se uuden opintolinjasi linjajohtaja siitä, että olet kiinnostunut alasta sekä hyvä opiskelija ja siksi siirtoasi kannattaa puoltaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom