AMK - opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
Tuntuu että amkissa on ihan helkkaristi kirjaviisaita rillipäitä, jotka on joissain asioissa ihan hyviä mutta sellainen, vituttaa ihan sanoa tämä sana, maalaisjärki ja päättelykyky puuttuu ihan tyystin. Hyvänä esimerkkinä Ruotsinkoe jossa piti suomentaa sana tangentbord. Osa porukasta oli sitten suomentanut sen "tangenttilaudaksi". Mitä helvettiä?? Eihän tuommoista sanaa ole edes olemassakaan. Toisessa kokeessa oli sitten monivalintatehtävä että "mihin sijoitan kaasuanturin joka laitetaan mittaamaan ilmaa raskaampaa kaasua". Vaihtoehto "lattian rajaan" ei käynyt näiden silmälasipäisten apinoiden mielessäkään, vaan kysymykseen vastattiin jotain älyttömyyksiä.

Avaudun siksi koska kuulen näiltä samoilta tyypeiltä vittuilua kun en osaa matematiikassa derivoida tai integroida kovinkaan hyvin :)

Heh, kyllähän näitä riittää ihan joka koulussa. Käytännön osaaminen ja ymmärrys on mun mielestä aika huolestuttavan matalalla tasolla sekä amk-opiskelijoiden että teknillisissä yliopistoissa opiskelevien keskuudessa. Esimerkkejähän olisi vaikka miljoona jaettavaksi, mutta yksi koomisin on ehkä se, että eräs kanssaopiskelija luuli hydrauliöljysäiliön huohotusputken suodattimen suodattavan ilman pois säiliöstä. Siis ihan tosissaan oli sitä mieltä, että joku metalliverkosta ja vaahtomuovista tehty suodatin voisi luoda tyhjiön säiliöön.
Tää nyt ei liity mun mielestä mitenkään erityisesti tekniikan opiskelijoihin vaan on ihan yleinen suuntaus koko ikäluokan keskuudessa. Todella huolestuttava sellainen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tää nyt ei liity mun mielestä mitenkään erityisesti tekniikan opiskelijoihin vaan on ihan yleinen suuntaus koko ikäluokan keskuudessa. Todella huolestuttava sellainen.

Jep, näinhän se on. Wepperin kuvailemat henkilöt ovat varmaan lukion puolelta, joka ei nimenomaan opeta normaalia ajattelua, vaan tuollaista "koska kirjassa sanotaan"-ajattelua. Osa oppii maalaisjärjen sitten AMK:ssa tai teknillisessä yliopistossa, osa ei.

No heh heh... kyllä se lähtee ihan ala-asteikäisistä. :D

E: Ja musta vanhempien rooli on ratkaisevampi kuin koulun tässäkin asiassa. Iskä ja äiskä opettanu vaikka mitä kun oli pieni, oli sitten raktorin rassaus tai mehunkeittämine kyseessä. :haart:

Käytännön osaamisen joko oppii tai ei opi. Se ei liity koulutukseen mitenkään. Tietysti jotkut asiat ovat amiksille koulutuksen takia itsestään selviä, kun taas jotkut asiat toisinpäin.

Kuitenkin ammattikoulun käynneillä on monasti pakonomainen tarve haukkua kaikkia muiden koulujen opiskelijoita tai niistä valmistuneita. Töissä sen huomaa, että esim. asentajien on monasti pakko päästä vittuilemaan ja pätemään kaikista virheistä, joita suunnittelijat sattuvat tekemään. Ja ei, minulle ei olla (vielä :D ) vittuiltu tai pädetty mitään.

Onkos täällä joku, kuka on suuntaunut tamkissa älykkäisiin koneisiin? Eli ite olen sähköpuolen ensimmäisen vuoden opiskelija ja ens vuonna pitäs valita toi suuntautuminen. Sähkövoimatekniikasta ja tosta älykkäät/viisaat koneet saa vissii luvat?automaatiolta ei?
Itse neljättä vuotta automaatiolla ja ne pätevyydet kyllä saa tältäkin puolelta. Neljäntenä vuonna järjestetään halukkaille muutama SV-tekniikan kurssi mistä saa riittävät tiedot että sähköpätevyys 1:sen vaatimukset täyttyvät. Samalla saa kätevästi vapaasti valittavat täyteen. Valita kannattaa mun mielestäni tuo älykkäät koneet, ainakin siinä on opetus parhaiten ajantasalla.

Kohta alkaa olee lukukausi pulkassa, syksyllä alotin kone-alaa opiskelee aikuispuolella. Ymmärryksen ja tuen avulla ollaan menty nakit silmissä töiden jälkeen, mutta kyllä tää kai joskus palkitsee...

Mites muuten tamkissa , olen kuullut että automaatiolla huono/huonoja opettajia mikä on monen syynä suuntautumisen valintaan ettei valita automaatiota?

Mites muuten tamkissa , olen kuullut että automaatiolla huono/huonoja opettajia mikä on monen syynä suuntautumisen valintaan ettei valita automaatiota?

On hyviä ja on huonoja, niinkun varmaan kaikilla linjoilla. Ja sähköautomaatiosta en tiedä, omat kokemukset on koneautomaation puolelta.

Välivuoden pitämisestä ja opiskeluajasta:

Koulutuslinjani maksimisuoritusaika on 4,5v. Olen nyt opiskellut 3v ja mielessä on ollut välivuoden pitäminen ja poissaolevaksi ilmoittautuminen ensi lukuvuodeksi. Tietääkö joku, kuluttaisiko tämä opiskeluaikaani vai onko minulla välivuoden jälkeen edelleen 1,5v valmistumisaikaa jäljellä?

Välivuoden pitämisestä ja opiskeluajasta:

Koulutuslinjani maksimisuoritusaika on 4,5v. Olen nyt opiskellut 3v ja mielessä on ollut välivuoden pitäminen ja poissaolevaksi ilmoittautuminen ensi lukuvuodeksi. Tietääkö joku, kuluttaisiko tämä opiskeluaikaani vai onko minulla välivuoden jälkeen edelleen 1,5v valmistumisaikaa jäljellä?

Ei kuluta. Muistaakseni voit ilmoittaa itsesi poissaolevaksi maksimissaan 2 vuodeksi ilman opintoajan kulumista, mutta sekin tieto löytyy varmasti oman koulusi kotisivuilta.

Tietääkö kukaan minkälaiset mahdollisuudet on tuossa siirtohaussa päästä toiseen paikkakuntaan opiskelemaan?

Ongelmana on vaan se, että arvosanat eivät ole kovin hyviä ja hylättyjä/puutteellisia (muistaakseni 20-25op edestä) kursseja jonkin verran.
Arvosanojen keskiarvo on n. 3 ja kuitenkin 90 opintopistettä kasassa kahden lukukauden jälkeen.

Opiskelumotivaatiot on kadonnut tässä toisena vuonna, kun ei ole napannut yhtään opiskella liiketoiminnan lisäksi logistiikkaa ja kyseinen kaupunkikaan ei miellytä yhtään, eli kova halu olisi päästä takaisin kotipaikkakunnalle opiskelemaan pelkkää liiketaloutta.

:(

Tietääkö kukaan minkälaiset mahdollisuudet on tuossa siirtohaussa päästä toiseen paikkakuntaan opiskelemaan?

Ongelmana on vaan se, että arvosanat eivät ole kovin hyviä ja hylättyjä/puutteellisia (muistaakseni 20-25op edestä) kursseja jonkin verran.
Arvosanojen keskiarvo on n. 3 ja kuitenkin 90 opintopistettä kasassa kahden lukukauden jälkeen.

Opiskelumotivaatiot on kadonnut tässä toisena vuonna, kun ei ole napannut yhtään opiskella liiketoiminnan lisäksi logistiikkaa ja kyseinen kaupunkikaan ei miellytä yhtään, eli kova halu olisi päästä takaisin kotipaikkakunnalle opiskelemaan pelkkää liiketaloutta.

:(

Mulla ei ole mitään varmaa tietoa, mutta olen kuullut että nuo siirrot onnistuvat lähes aina.

Mulle tuli tänään pääsykoekutsu, Jamkiin hain matkailualaa opiskelemaan. Se oli mulla toisena hakutoiveena. Mitenkä paljon käytännössä annan tasotusta niille jotka tuon laitto ekaksi hakutoiveeksi? Kai mulla jonkulaiset tsäänssit on kuitenki päästä sisään?

Mulle tuli tänään pääsykoekutsu, Jamkiin hain matkailualaa opiskelemaan. Se oli mulla toisena hakutoiveena. Mitenkä paljon käytännössä annan tasotusta niille jotka tuon laitto ekaksi hakutoiveeksi? Kai mulla jonkulaiset tsäänssit on kuitenki päästä sisään?
Ainakin Turussa se on ollut se viisi pistettä sadan ollessa maksimi.

Joo no sitten se ei oo vielä mikään, pitää yrittää loistaa kirjallisessa ja haastattelussa.

Onko kukaan täältä opiskellu matkailua AMK:ssa? Mitä ootte tykänny?

Eikös se sillon jo heti kesällä jolloin ilmoitetaan onko valittu pidä ilmoittaa koska aloittaa opinnot, eli onko poissa vai läsnäoleva.. Itse olin ekan vuoden poissaoleva armeijan takia ja näin se muistaakseni meni.

Joo kyllä ja siis itsekin olin just tän lukuvuoden intin takia poissa, mut paikka siis on jo. Elikkä eikös sieltä nyt kuitenkin tule taas se kirje, jossa opiskelujen aloituksesta kysytään eikä sinne omatoimisesti mitään pidä ilmoittaa?

Löytääkö kukaan meikäläistä näppärämpi/omaako tietoa HAMKIn tekniikanalan menneistä pisteistä, eli paljon on tarvinnut yhteensä sisäänpääsyyn? Tamkiin pyrin ensisijaisesti, mutta varalla oli tuo hamkki ja kiinnostas tietää kuinka paljon helpommin sinne pääsee sisään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom