AMK - opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
Minkä verran ammattikorkeassa opiskelevilla menee asumiskuluihin kuukaudessa rahaa? Asuuko kaikki jossain soluasunnoissa tai koirankoppiyksiöissä mahdollisimman pienellä vuokralla? Vai käykö ihmiset sen verran töissä koulun ohella, et on varaa asua jossain kunnollisen kokoisessa asunnossa?
Ite muutin toiselta paikkakunnalta soluasuntoon, koska se oli käytännössä ainoa vaihtoehto. Aluksi oli joku rapiat 200€/kk, mutta nyt 4v aikana noussu 250€/kk. Eli ei vieläkää paha.

Nyt ku on ollu välillä puhetta niistä rakennusmestarihommista, niin ainakin meän luokalta kaikki ajoissa valmistuneet on saanu työpaikan koulutusta vastaavista hommista kuukauden sisään, eli aika hyvin mun mielestä. Valmistuin itse siis joulukuussa 2011 ekalta Tampereen AMK raksamestarikurssilta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuinka vaikea on päästä tamk:ii sisäänpelkällä jossa keskiarvo on aika kehno. Vaikuttaako paljon ja kuinka vaikea on saada edes kutsu pääsykokeisii, jott voi sitten yrittää loistaa sosialisuudella?

Niin mainita piti, että "pelkällä päästötodistuksella"

Pahoittelut huonosta ilmaisusta

Vaihtelee edelleen linjoittain. Vanhat sisäänpääsyrajat on ainakin ennen ollut TAMKin sivuilla. Samoin sieltä voit katsoa paljonko pisteitä itse saisit päästötodistuksesta.

Minkä verran ammattikorkeassa opiskelevilla menee asumiskuluihin kuukaudessa rahaa? Asuuko kaikki jossain soluasunnoissa tai koirankoppiyksiöissä mahdollisimman pienellä vuokralla? Vai käykö ihmiset sen verran töissä koulun ohella, et on varaa asua jossain kunnollisen kokoisessa asunnossa?

Helsingissä Kannelmäessä HOASin 61m2 kämpässä kahden kaverin kanssa. Kaikilla 11m2 makuuhuoneet ja ihan ok yleiset tilat. Juna-asema 20m päässä ja vuokra 200e/kk per nuppi sisältäen veden, sähkön ja netin. Kohta 2v täällä asuttu eikä todellakaan voi valittaa. Töissä vain kesälomilla sekä tietenki työharjoitteluissa. Välillä hiihto- tai syyslomalla rahapulassa tehty duunia kun on ollu mahdollisuus.

Liittyykö nyt ihan aiheeseen, mutta antaa mennä.

Maksaako valtio jotain opintolainasta, jos valmistuu ajallaan? Joskus oon tällaista kuullut, mutta googlella löysin vain jonkin jatkoaikaforum keskustelun. Sen mukaan lainan osasta, joka menee 2500 € yli, voi saadan verovähennyksenä takaisin kolmasosan. Olisko jollakin jotain varmaa faktaa? Tämän lukuvuoden lainat on nostamatta ja mietin onko siinä tarjolla ilmaista rahaa :)

edit- Tää meni taas yksinpuheluksi.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/090605125712IL

Korkeakouluopiskelija voi saada verotuksessa opintolainavähennyksen, jos hän suorittaa korkeakoulututkinnon määräajassa. Suoritetun tutkinnon tulee olla vähennykseen oikeuttava, ja sen suorittaminen on tullut aloittaa aikaisintaan lukuvuonna 2005–2006. Opintolainavähennyksen voi saada ensimmäisen vähennykseen oikeuttavan tutkinnon perusteella.

Opintolainavähennyksen määrä on 30 prosenttia opintolainan 2 500 euroa ylittävästä osasta. Vähennyksessä huomioidaan 1.8.2005 tai sen jälkeen korkeakouluopintojen aikana nostetut opintolainat. Vähennykseen oikeuttavan lainan määrä on kuitenkin enintään suoritetun tutkinnon tavoiteaikaa vastaava lainamäärä.

Työllistyminen on aika monesta muustakin jutusta kiinni kun ihan vaan itsestään, jos muuta kuvittelee ja haluaa kuvitella jatkossakin niin jossain pilvilinnassa on kyllä kasvanu ja elää. Noihin työpaikan saamisiin vaikuttaa vaikka ulkonäkö/olemus, semmoset asiat joille ihminen ei aina vaan voi mitään. Itse alakin vaikuttaa. Erityisesti aikuiskoulutuspuolella ite törmänny moneenkin varsin ammattitaitoiseen ja hyvään tyyppiin jotka ei vaan saa oman alansa työtä. Oma asennekin tietysti noihin juttuihin vaikuttaa, mutta eihän sitä tarvi muutakun sopivassa kohdin sairastua vähän vakavemmin niin saattaa olla oman alan työt siltä elämältä tehty.

Ai että ulkonäköön ja olemukseen ei voi vaikuttaa? :lol2: Vittu mitä paskapuhetta. Paska tuuri nyt voi käydä ihan kaikille, mutta silti väitän erittäin kovasti, että kaikki on loppujenlopuksi ihan itsestään kiinni. Ainoastaan luovuttajat syyttävät jotain sattumia(luovuttaa heti) tai asioita, joihin ei voi itse vaikuttaa.

Mutta ei siinä. Jokainen paskoo oman elämänsä, jos niin haluaa. Ei se mua haittaa. Kannattaa sitten mielummin rypeä itsesäälissä ja syytellä muita kuin tehdä asialle jotain :)

Ai että ulkonäköön ja olemukseen ei voi vaikuttaa? :lol2: Vittu mitä paskapuhetta. Paska tuuri nyt voi käydä ihan kaikille, mutta silti väitän erittäin kovasti, että kaikki on loppujenlopuksi ihan itsestään kiinni. Ainoastaan luovuttajat syyttävät jotain sattumia(luovuttaa heti) tai asioita, joihin ei voi itse vaikuttaa.

Mutta ei siinä. Jokainen paskoo oman elämänsä, jos niin haluaa. Ei se mua haittaa. Kannattaa sitten mielummin rypeä itsesäälissä ja syytellä muita kuin tehdä asialle jotain :)
Tokihan pystyy vaikuttamaan mutta jos naama on oikeasti samannäköinen kuin kolmevuotiaana piirretyssä omakuvassa niin kyllä monet työpaikat saa unohtaa vaikka kuin stailais ja sliippais.

Tokihan pystyy vaikuttamaan mutta jos naama on oikeasti samannäköinen kuin kolmevuotiaana piirretyssä omakuvassa niin kyllä monet työpaikat saa unohtaa vaikka kuin stailais ja sliippais.

No okei, epämuodostuneet ja kehitysvammaiset ihmiset erikseen. Normaaleilla ihmisillä tuskin on kuitenkaan ongelmia tämän kanssa.

Nyt on sitten Yamk-paperit taskussa ja elämä hymyilee...no ainakin virnistelee...taitaa näyttää kieltä, kun käännän selkäni.

Kysyisin vielä sellaista, että miten noi valintapisteet menevät?

Jos haen kouluun lukion pohjalta, että olen saanut lukiosta päättötodistuksen. Ylioppilaaksi en ole päässyt, mutta olen kuitenkin kirjoittanut neljä ainetta hyvillä arvosanoilla, mutta ylioppilaaksi pääsy jäi kiinni yhdestä. Haen kouluun ja saan mahdolliset pisteet päättötodistuksesta, mutta noteerataanko tota liparetta, minkä olen saanut ylioppilaslautakunnalta neljästä hyväksytysti kirjoitetusta aineesta mitenkään, koska kyseessä ei ole kuitenkaan ''täydellinen ylioppilastodistus'' vaan niin sanotusti vajaa.. Tuleeko pisteitä noista neljästä aineesta vai mitätöidäänkö koko paska..

Kysyisin vielä sellaista, että miten noi valintapisteet menevät?

Jos haen kouluun lukion pohjalta, että olen saanut lukiosta päättötodistuksen. Ylioppilaaksi en ole päässyt, mutta olen kuitenkin kirjoittanut neljä ainetta hyvillä arvosanoilla, mutta ylioppilaaksi pääsy jäi kiinni yhdestä. Haen kouluun ja saan mahdolliset pisteet päättötodistuksesta, mutta noteerataanko tota liparetta, minkä olen saanut ylioppilaslautakunnalta neljästä hyväksytysti kirjoitetusta aineesta mitenkään, koska kyseessä ei ole kuitenkaan ''täydellinen ylioppilastodistus'' vaan niin sanotusti vajaa.. Tuleeko pisteitä noista neljästä aineesta vai mitätöidäänkö koko paska..

En usko, että vajaasta tutkinnosta katsotaan olevan mitään iloa. Soittamalla sekin varmistuu.

Osaako kukaan vastata mitenkä hyvin on mahdollisuus pärjätä esim. Sähkötekniikkaa tai rakennustekniikan opiskeluissa kauppaopisto pohjalta? Kuitenkin suurin osa hakijoistahan on ammattikoulu tai lukio pohjalta eikä lukiolaisillakaan ole välttämättä mitään kokemusta eikä tietämystä sähkö/rakennus alalta etukäteen?

Ei se ainakaan alan kokeuksesta jää kiinni. Pärjäät varmasti, jos on edes jonkinlainen käsitys matikasta ja fysiikasta sekä kiinnostus oppia vähän lisää. En juuri noista linjoista kyllä mitään tiedä, mut oletan että kaikki on melko samaa kamaa.

edit- En tiedä kauppaopistostakaan mitään.

Osaako kukaan vastata mitenkä hyvin on mahdollisuus pärjätä esim. Sähkötekniikkaa tai rakennustekniikan opiskeluissa kauppaopisto pohjalta? Kuitenkin suurin osa hakijoistahan on ammattikoulu tai lukio pohjalta eikä lukiolaisillakaan ole välttämättä mitään kokemusta eikä tietämystä sähkö/rakennus alalta etukäteen?

Ei ole ongelmaa tuolla pohjakoulutuksella. Rakennustekniikan koulutusohjelman puolesta voin sanoa, että se lähtee oletuksesta, ettei opiskelija tiedä alasta mitään. Eli tosiaan, oikein päättelit, jos lukiolaisiakin otetaan sisään, niin ei voi pitää ammatillista tietotaitoa selviönä. Luultavasti kun treenailet matikkaa ja fysiikkaa pääsykokeisiin, niin saat riittävät tietotaidot noiden opintojen pohjalle. Sisäänpääsyn jälkeen lukiolaisille ja amislaisille on eri ryhmät, joten opinnot eivät jää siitäkään kiinni.

Kiitos vastauksista! Oon tosiaan hakemas sellaseen amkkiin mihin pääsee sisälle tosi pienellä pisterajalla joten ei pääsykokeetkaa pitäis olla ylitsepääsemätön ongelma. Se vaan mietitytti et kuinka helvetin vaikeaa se opiskelu sitte on ku lähdetään nollasta liikkeelle. Nopeaa tulis mieleen että ainakin melko kovaa panostusta opiskeluihin se tulee vaatimaan.

Kiitos vastauksista! Oon tosiaan hakemas sellaseen amkkiin mihin pääsee sisälle tosi pienellä pisterajalla joten ei pääsykokeetkaa pitäis olla ylitsepääsemätön ongelma. Se vaan mietitytti et kuinka helvetin vaikeaa se opiskelu sitte on ku lähdetään nollasta liikkeelle. Nopeaa tulis mieleen että ainakin melko kovaa panostusta opiskeluihin se tulee vaatimaan.

Tuo opintojen vaikeus on suhteellista, ja motivoitunut opiskelija pärjää kaikkialla. Ota myös huomioon, että AMK-tutkinto on aika laaja, ja tuo on mitoitettu neljävuotiseksi ohjelmaksi. Eli asiat ehtii oppimaan helposti, eikä tahti ole todellakaan nopea. Sanoisin, että kuka tahansa tuosta pääsee läpi, kunhan on valmis näkemään hieman vaivaa.

Tuo opintojen vaikeus on suhteellista, ja motivoitunut opiskelija pärjää kaikkialla. Ota myös huomioon, että AMK-tutkinto on aika laaja, ja tuo on mitoitettu neljävuotiseksi ohjelmaksi. Eli asiat ehtii oppimaan helposti, eikä tahti ole todellakaan nopea. Sanoisin, että kuka tahansa tuosta pääsee läpi, kunhan on valmis näkemään hieman vaivaa.
Joo toivottavasti tahti on tosiaankiin semmonen et tyhmä amis huonolla oppimiskyvyllä pysyy mukana, jos on HALUA pysyä mukana :D

Kyllä se on puhtaasti motivaatiokysymys, nimim. toinen alempi AMK tutkinto menossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom