AMK - opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
No lähinnä ajattelin että jos olisin osa-aikatyössä ja palkkaa tulisi sen verran että tulorajat ei vielä ylittyisi. Ja iltaopiskelua olen miettinyt siksi, että mieluummin olen päiväsaikan töissä sen 20h viikossa ja muutamana iltana koulussa kuin että oisin 30-40h viikossa koulussa ja siihen työt illalla päälle. Kuvittelisin että perheelliselle tämä olisi parempi kuvio. Tosin nää opiskeluhommat on vielä täysin suunnitteluvaiheessa.

Löysin tälläisen:

http://www.riksdagen.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_45_2002_p.shtml

Iltaopiskelijan oikeus sosiaaliturvaan ja opintotukeen
Eduskunnan puhemiehelle

Iltaopiskelijan asema sosiaaliturvan ja opintotuen suhteen on edelleen varsin epäselvä mm. sen vuoksi, että päätoimisen opiskelijan käsite on eri laeissa erilainen.

Työttömyysturvalain mukaan työttömyyspäivärahaa ei myönnetä päätoimiselle opiskelijalle. Työttömyysturvalain 5 b §:ssä määritellään päätoiminen opiskelu. Siinä todetaan mm., että lukiossa ja peruskoulussa opiskelu katsotaan aina päätoimiseksi opiskeluksi. Aikuisille tarkoitettuja lukio-opintoja, joiden laajuus on vähemmän kuin 75 kurssia, ei kuitenkaan katsota päätoimisiksi.

Toisaalta opintotuen edellytyksenä on opintojen päätoimisuus. Opintotukiasetuksessa on määritelty tarkemmin, milloin opinnot katsotaan päätoimisiksi. Yhtenä rajoituksena on, että opiskelun edellyttämän työmäärän on oltava vähintään 25 viikkotuntia, jos opintojen laajuutta ei ole määritelty opintoviikkoina. Yhdenmukaisesti työttömyysturvalain kanssa opintotukiohjeissa kerrotaan, että aikuisille tarkoitettuja lukio-opintoja aikuislukiossa tai lukion aikuislinjalla ei katsota päätoimisiksi.

Tiedossani on tapaus, jossa nuori, mutta täysi-ikäinen henkilö siirtyi päivälukiosta Rovaniemellä iltalukioon toiselle paikkakunnalle. Hän ilmoittautui työvoimatoimistoon voidakseen hakea työtä. Iltalukio-opiskelua, jossa tuntimäärä viikossa alitti 25, ei katsottu päätoimiseksi, joten hänelle ei myönnetty opintotukea. Toisaalta työvoimatoimikunnan antaman lausunnon mukaan henkilö katsottiin päätoimiseksi opiskelijaksi, joten hänellä ei katsottu olevan oikeutta työttömyysturvaan tälläkään perusteella. Lopuksi henkilö kääntyi sosiaalitoimiston puoleen. Sosiaalitoimisto myönsi väliaikaisesti tukea kahdeksi kuukaudeksi, mutta lautakunnan päätöksen mukaan hänen oli sen jälkeen "hankittava jokin muu vaihtoehtoinen rahoitus tai siirrettävä lukio-opinnot myöhempään vaiheeseen".

Iltaopiskelu on usein järkevä vaihtoehto henkilölle, joka haluaa samanaikaisesti opiskella ja olla työmarkkinoilla. Kuvatussa tapauksessa tällainen ratkaisu on kuitenkin tehty taloudellisesti mahdottomaksi. Opiskelijan toimeentuloa ei turvata millään lailla työnhaun aikana. Taloudellisesti rationaalisinta olisi luopua opiskelusta ja olla täysin toimettomana, jolloin mahdollisuudet saada työttömyysturvaa tai toimeentulotukea selvästikin paranisivat.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän kunnioittavasti valtioneuvoston asianomaisen jäsenen vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Mitä hallitus aikoo tehdä, että työttömyysturvalain ja opintotukilain määritelmät päätoimisesta opiskelusta ovat yhdenmukaisia ja että myös toimeentulotukea koskevat määräykset ovat niin selkeät, etteivät iltaopiskelijat jää vaille toimeentuloturvaa?
Helsingissä 7 päivänä helmikuuta 2002

Esko-Juhani Tennilä /vas

Eli jos opiskelee iltaisin, niin olisi syytä olla oikeissa töissä päivät.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voiko amk:n aikuisopintoihin saada opintotukea? Eli lasketaanko se päätoimiseksi opiskeluksi vaikka lähiopintoja ei olisikaan kun esim. kolmena iltana viikossa?

Mun ymmärtääkseni ei saa opintotukea, eikä opiskelijakortti alennuksia yms. nekin "päätöimiset" opiskelijat jotka meidän luokalla on, ovat uudelleen koulutuksesa ja heille maksetaan kuntoutusrahaa.
Ovat aikuispuolella sen takia kun eivät jaksa päivänpuolen, noh..nuorekasta ilmapiiriä.

Joopa joo, vähän niin kuin arvelinkin. Eli vaihtoehdot on a) kokopäiväiseksi opiskelijaksi "nuorekkaaseen" ilmapiiriin (= kuuntelemaan kaiket päivät ryyppy- ja pillujuttuja) ja illat töitä tai b) 40h työviikko ja päälle illat koulua. Noh, ehkä tässä vielä tuumaillaan ja harkitaan muitakin vaihtoehtoja kuin amk:a.

a) kokopäiväiseksi opiskelijaksi "nuorekkaaseen" ilmapiiriin (= kuuntelemaan kaiket päivät ryyppy- ja pillujuttuja) ja illat töitä
Et sä nyt niin vanha ole etteikö paria pillujuttua jaksa kuunnella! Eikä ne ihan kaikki siel amk:ssa ole automaattisesti just ja just parikymppisiä, vaan löytyy sieltä ihan sunkin ikäsiä. Ja ihanko normaaleissa työpaikoissakin pillu/ryyppyjutut ei lentäis.

edit. Mie en oo kuullu ku ehkä pari pillujuttua kahden amk vuoden aikana.
En halua mitään vittuilua alottaa nyt, mutta tuommosen asenteen huomaa kyllä koulussa ja niiden tyyppien kans on joskus hieman rasittavaa tehdä yhteistyötä, kun asenne on "Vittu mä jaksa kattoo teidän teinix juttuja kun olen pari vuotta vanhempi.
En väitä että sinä olet juuri tuollainen, mutta tuo on aika herkkänahkainen asenne. Ei sinne kouluun kannata edes mennä jos välituntijutut jo vituttaa ennenkuin on aloittanut.

ite en oo tainnu ees kuulla yhtään pillujuttua 3,5 vuoden aikana.
ikähaitari luokalla on 20 - > 35 (tjsp)

ja semmonen vinkki että ei kannata siihen pillujuttuporukkaan hakeutua jos ne jutut ei kiinnosta.

Et sä nyt niin vanha ole etteikö paria pillujuttua jaksa kuunnella! Eikä ne ihan kaikki siel amk:ssa ole automaattisesti just ja just parikymppisiä, vaan löytyy sieltä ihan sunkin ikäsiä. Ja ihanko normaaleissa työpaikoissakin pillu/ryyppyjutut ei lentäis.

Samaa mieltä. Koulussa ollaan opiskelemassa ja jutut riippuu ihan seurasta. Seuransa taas saa jokainen valita itse.

Pakko kommentoida tätä päiväopiskelija vs. iltaopiskelija. Itse aloitin aikoinaan 18-vuotiaana tekussa ja päiväpuolella opiskelin. Nyt 30-vuotiaana opiskelen AMK:ssa aikuisopiskelijana. Parina viime vuonna olen käynyt luentoja ja labroja myös päiväpuolella ja eroa kyllä löytyy. Hassua että sanon näin koska en itse nuorempana olisi uskonut minkään muuttuvan. Kyse on silloin juuri siitä, että vanhempi ihminen on suuremmalla todennäköisyydellä motivoituneempi opiskelemaan kuin se metelöivä tai pelleilevä nuori joka häiritsee. Kaikki eivät tietenkään noin käyttäydy, eikä edes suurin osa mutta parikin tuollaista luennolla alkaa vituttamaan. Ja aikuispuolella tuota en ole tavannut.

Tuskin ketään se nyt häiritsee jos välitunneilla tai tms. oppituntien ulkopuolella puhutaan viikonlopun dokaus- ja pillujutuista. Mutta kun se tapahtuu luennoilla missä pitäisi oman käsityksen mukaan pitää turpa kiinni, niin siltä ei voi välttyä. Lisäksi se häiritsee opetuksen tasoa ja seuraamista. Ne pillujutut ja jatkuva vitun hokeminen kuulostavat lähinnä lapsellisilta, mutta se meteli siinä on suurin häiritsevä tekijä kun se tapahtuu tunneilla.

Kyllä, olen vanha opiskeluun motivoitunut nipottaja ja nuorempana olin juuri tuollainen häirikkö jolla oli motivaatio hukassa. Niin se aika muuttaa ihmistä. Kokisin siis myös aikaisemman oman käytökseni nyt häiritseväksi.

Kyllä, olen vanha opiskeluun motivoitunut nipottaja ja nuorempana olin juuri tuollainen häirikkö jolla oli motivaatio hukassa. Niin se aika muuttaa ihmistä. Kokisin siis myös aikaisemman oman käytökseni nyt häiritseväksi.

Jotenkin se aikuispuoli vaan sopii itselle paremmin, jo pelkästään tuon motivoituneen porukan ansiosta. Kun itsellä rupeaa motivaatio katoamaan, niin vittuilua tulee sen verran luokkakavereilta, että kyllä sitä vaan takaisin tunneille tulee löydettyä :)

Työn ohella välillä on aika rankkaakin opiskella, perhesuhteet ja sosiaalinen elämä on aika minimaalista, mutta kyllä se sitten välillä palkitseekin.

Päiväpuoli olisi mukavampi opiskella kun aikaa käytetään aiheiden läpikäyntiin enemmän ja illat olisi aikaa lukea, mutta en vaihtaisi sittenkään. Nyt lukuaikaa jää vain yöt ja viikonloput +tietenkin lomat.

Aikuispuolella on kuitenkin hieman rennompi fiilis, kun porukka tuntee jo työelämän ja koulunjälkeisen elämän ylipäätään niin kaikkia asioita ei oteta turhan vakavasti. Esimerkkinä kirjallisen esityksen yms. kurssit joissa kerrotaan kuinka koulun jälkeen haetaan töihin ja miten siellä töissä käyttäydytään. Huonoja puolia on tietty sitten myös paljon. Jos joku kurssi ei mene läpi, ei ole ollenkaan varmaa, että kyseistä kurssia järjestetään ensi vuonna uudelleen aikuispuolelle, vaan sitten pitää pystyä järjestää itselleen aikaa, että voi lukea päiväpuolen kanssa.

Voiko amk:n aikuisopintoihin saada opintotukea? Eli lasketaanko se päätoimiseksi opiskeluksi vaikka lähiopintoja ei olisikaan kun esim. kolmena iltana viikossa?
Voi saada tukea ja lasketaan päätoimiseksi.

Itselle tuli valintapapereiden mukana tukikaavakkeet sun muut tilpehöörit. Tulorajat vaan esti kaiken kivan.

Tuskin ketään se nyt häiritsee jos välitunneilla tai tms. oppituntien ulkopuolella puhutaan viikonlopun dokaus- ja pillujutuista. Mutta kun se tapahtuu luennoilla missä pitäisi oman käsityksen mukaan pitää turpa kiinni...
Missä takahikiällä te opiskelette :D Ei siis pahalla, mutta vissiin mulla on vaan käynyt hyvä säkä ja kaikkien kolmen luokan mukana mitä itse opiskelen niin tuntihäiriköinti on hyvin vähäistä. On se opettajastakin kiinni jos ei luokka pysy hiljaa ja joskus on jopa opetuksen tasossa vikaa tässä tilanteessa. Suuri osa mun luokalta on kuitenkin mua noin 2-3 vuotta nuorempia ja välituntijuttujen perusteella varsin kovaa porukkaa bilettään, niin viikolla, kuin viikonloppunakin.
Ne pillujutut ja jatkuva vitun hokeminen kuulostavat lähinnä lapsellisilta...
Ilmeisesti siellä on paljon teinixejä päässyt luokalle tms. Ei oo mun kohdalle osunut. Tähän väliin on pakko mainita että itsekään en tykkää yhtään tuntiperseilystä, tai pillun hokemisesta.
Kolmikymppisillä on varmasti parempi opiskelumotivaatio kuin parikymppisillä, mutta ihmeen paljon tuntuu nyppivän muiden opiskelijoiden motivaatio/ koulumenestys. Eikös siellä itseä varten opiskella :P Toinen mitä tässä huomaan niin kummallisen herkkänahkaista porukkaa, kun häiritsee pienetkin asiat näin paljon vielä tuossa iässä. Ymmärrän kyllä tosi hyvin sen että kun vanhemmalla porukalla on motivaatio korkea niin soisi loppujenkin opiskelijoiden keskittyvän samalla innolla juuri opiskeluun, eikä hölmöihin dokaus- ja pillutarinoihin. 30 veethän eivät ole koskaan viettäneet railakasta nuoruutta, eihän? :).
Ajatelkaa ne tunnit semmoisena korvien treenauksina, kun joudutte suodattamaan sen opetuksen ja mehukkaat pillujutut erilleen. Tuo ihan oikeasti toimii. Ite kun olin kauppiksessa niin siellä oli tosi riehakas luokka ja itse halusin opiskella. Ei siinä mene kuin hetki ja pystyy kuuntelemaan opetusta välittämättä muusta ympäristöstä.

Missä takahikiällä te opiskelette :D Ei siis pahalla, mutta vissiin mulla on vaan käynyt hyvä säkä ja kaikkien kolmen luokan mukana mitä itse opiskelen niin tuntihäiriköinti on hyvin vähäistä. On se opettajastakin kiinni jos ei luokka pysy hiljaa ja joskus on jopa opetuksen tasossa vikaa tässä tilanteessa. Suuri osa mun luokalta on kuitenkin mua noin 2-3 vuotta nuorempia ja välituntijuttujen perusteella varsin kovaa porukkaa bilettään, niin viikolla, kuin viikonloppunakin.
Ilmeisesti siellä on paljon teinixejä päässyt luokalle tms. Ei oo mun kohdalle osunut. Tähän väliin on pakko mainita että itsekään en tykkää yhtään tuntiperseilystä, tai pillun hokemisesta.
Kolmikymppisillä on varmasti parempi opiskelumotivaatio kuin parikymppisillä, mutta ihmeen paljon tuntuu nyppivän muiden opiskelijoiden motivaatio/ koulumenestys. Eikös siellä itseä varten opiskella :P Toinen mitä tässä huomaan niin kummallisen herkkänahkaista porukkaa, kun häiritsee pienetkin asiat näin paljon vielä tuossa iässä. Ymmärrän kyllä tosi hyvin sen että kun vanhemmalla porukalla on motivaatio korkea niin soisi loppujenkin opiskelijoiden keskittyvän samalla innolla juuri opiskeluun, eikä hölmöihin dokaus- ja pillutarinoihin. 30 veethän eivät ole koskaan viettäneet railakasta nuoruutta, eihän? :).
Ajatelkaa ne tunnit semmoisena korvien treenauksina, kun joudutte suodattamaan sen opetuksen ja mehukkaat pillujutut erilleen. Tuo ihan oikeasti toimii. Ite kun olin kauppiksessa niin siellä oli tosi riehakas luokka ja itse halusin opiskella. Ei siinä mene kuin hetki ja pystyy kuuntelemaan opetusta välittämättä muusta ympäristöstä.

Jos nyt lukisit ensi kerralla ajatuksella uudestaan mitä kirjoitin ennekuin lainaat tekstiäni...

Niin mie luinkin ja omassa vastauksessani kyllä tuin omalla tavallani juuri mitä itsekin sanoit. Vanhemmat on motivoituneempia opiskelijoita, hälinä häiritsee opetuksen laatua jne. Se taas jos vastaan kärjistetysti herkkänahkaisuudesta tms ei suoraan ollut sulle tarkoitettu, eikä oikeastaan kenellekään henkilölle. Johan sanoin itsekin etten niin kauheasti pidä tuntiperseilystä. Ajatuksia kirjoitin ja ehdotuksia miten siitä häiriötekijästä on helppo päästä eroon. Mistäs minä edes tiedän vaikka muiden luokat olisikin aivan hulluja. Omia kokemuksiahan minä vain kirjoitan omasta amk opiskelusta.

Onko harjoittelumetodit muuttuneet tyystin AMK:ssa?

Silloin kun itse kävin, niin kolmannen keväällä oli harjoittelua ja jos oli kesänkin töissä, niin siitä paukahti 9kk. Sen päälle kun oli vielä neljännen tuntitöissä, niin sai tarvittavat 12kk täyteen.

Nykyään harjoittelutko pitää saada kesän aikana suoritetuksi? Kouluakin on kai kesäkuun alkuun kun meillä loppui toukokuun alussa. On varmasti paljon vaikeampaa saada 3kk pätkäksi alan töitä kuin 9kk pätkäksi.

Mitä ihmettä opetushallituksessa on oikein ajateltu.

Onko harjoittelumetodit muuttuneet tyystin AMK:ssa?
Nykyään harjoittelutko pitää saada kesän aikana suoritetuksi? Kouluakin on kai kesäkuun alkuun kun meillä loppui toukokuun alussa. On varmasti paljon vaikeampaa saada 3kk pätkäksi alan töitä kuin 9kk pätkäksi.
En tiedä. Olisko koulukohtaista, mutta ei meillä aineskaan ole mitään pakkoa kesällä suorittaa, ja kouluakin melkein kesäkuun loppuun asti.

Ainakin meillä on varattu harjoittelujaksot aina lukuvuoden loppuun, eli käytännössä ne tehdään kesällä. Lähiopetus loppuu siinä vapun jälkeen.

Nostampa tätäkin ketjua, mutta tuota onko vanhempia opiskelijoita jotka osaavat sanoa kannattaako harjoittelupaikastaan pitää kynsinhampain kiinni? Konepuolella olen, ja työharjoittelu on palkatonta... hommiin on kuulunut mm. TJ:n auton imuroiminen, ja kun ihan verstaalle asti pääsin niin lakaisin lattioita. Että tuota... pitäsköhän vaikka lähteä vetämään sieltä?

Onkohan tuossa nyt ammattikoulu vai ammattikorkeakoulu kyseessä, vähän erikoiselta kuulostaa.

Oma "harjoitteluni" on pääpiirteittäin ihan sitä samaa mitä muutkin jampat firmassa puskevat ja kohtalaisella kuukausiliksalla. Eipä siinä paljon opi jos kahvia keittelee päivät pitkät, tuskinpa työharjoittelun valvojakaan mokomaa hyväksyy.

Mitä järkeä sitä harjoittelua on hoitaa jossain pilipalipaikassa, veikkaisin että se tulee monella olemaan tärkein meriitti tulevissa työhaastatteluissa, ja saattaapi käydä niinkin hyvin, että harjoittelupaikan tarjonnut firma vakinaistaa paikan ja tukee lopputyön tekemisessä.

Onkohan tuossa nyt ammattikoulu vai ammattikorkeakoulu kyseessä, vähän erikoiselta kuulostaa.

Oma "harjoitteluni" on pääpiirteittäin ihan sitä samaa mitä muutkin jampat firmassa puskevat ja kohtalaisella kuukausiliksalla. Eipä siinä paljon opi jos kahvia keittelee päivät pitkät, tuskinpa työharjoittelun valvojakaan mokomaa hyväksyy.

Mitä järkeä sitä harjoittelua on hoitaa jossain pilipalipaikassa, veikkaisin että se tulee monella olemaan tärkein meriitti tulevissa työhaastatteluissa, ja saattaapi käydä niinkin hyvin, että harjoittelupaikan tarjonnut firma vakinaistaa paikan ja tukee lopputyön tekemisessä.

Ei kuulosta mitenkään erikoiselta. En oo kattonu profiiliasi mutta voin vaikka vannoa, että ton tummenetun kohdan perusteella olet jostain etelän suunnalta. Et ainakaan Jyväskylästä.. Olishan se ihan helvetin hienoa ja helppoa jos voisi VALITA sen harjoittelupaikkansa, mutta täällä jokaisesta firmasta ja paikasta tappelee muutama kymmenen muutakin opiskelijaa ja kaikki eivät vaan pääse hyviin harjoittelupaikkoihin. Itsellä on käynyt tuuriakin niiden kanssa (aiempi työkokemus on hyvin tasoittanut tietä), mutta paljon on tuttuja, jotka on joutunu tyytymään melkein siihen imurointiin saadakseen harjoittelun kuitattua..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom