Aloittelijan virheet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ossi-
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkä moni täällä on aloittanut puntin nostamisen jo hyvinkin
nuorena , mutta touhuun on tullut järkeä vasta muutaman vuoden päästä,

Itse olen nyt aloittelemassa säännöllistä treenaamista.

Mitkä ovat ne aloittelijan yleisimmät 'epäkohdat' ja virheet joita tulee välttää?

Huonot suoritustekniikat.

Jalkojen treenaamattomuus ei ole mikään virhe, vaan tietoinen päätös. Jos joku haluaa ison yläkropan ja biljardikepit jaloiksi, niin ok, mutta vasta-alkajille ei voi liikaa painottaa oikeanlaisia suoritustekniikoita.

Lihasepätasapaino, paskasta/yksipuolisesta treenistä johtuen.

Esimerkki:
Treenataan esimerkiksi olkapäitä pelkillä punnerruksilla.
Muistakaan helvetissä AINA treenata taka- ja sivulohkojakin.

Toinen perusvirhe on:

Vatsojen/keskikropan treenaamattomuus.

Eli: vatsoja,vatsoja ja vielä kerran vatsoja.Unohtamatta ns.syviä vatsalihaksia.

Kuvitellaan itse parin treenikerran tai pakkiksen mulkaisun jälkeen tietävänsä kaikesta kaiken, eikä sitten enää kuunnellakaan niitä hyviä neuvoja. Takerrutaan kliseisiin ja myytteihin.

Sanoisin että syöminen on aika yleistä alottelijoilla. Syödä pitää että kasvaa.

Kuvitellaan itse parin treenikerran tai pakkiksen mulkaisun jälkeen tietävänsä kaikesta kaiken, eikä sitten enää kuunnellakaan niitä hyviä neuvoja. Takerrutaan kliseisiin ja myytteihin.

:offtopic:Itsellä tuo meni melkeinpä niin, että kyselin kiusaksi asti neuvoja ja vinkkejä. :(

E: Eli kannattaa kysyä, mutta rajansa kaikella. :P

Oho. huomasin juuri itse syyllistyneeni tuohon sivu ja takaolkapäitten treenaamattomuuten,

Sanokaahan hyviä liikkeitä niille.

entä syville vatsalihaksille.?

Kuuntelee toisten aloittelijoiden ohjeita.

Sanoisin että syöminen on aika yleistä alottelijoilla. Syödä pitää että kasvaa.

Samaa meinasin tulla sanomaan. Hyvä että lisäsit tuon toisen lauseen, muuten täällä joku ässä ois voinu ymmärtää että syöminen on virhe :D

Virhe voi olla myös liian kovaa treenaaminen. Ittensä väsyttäminen alussa voi johtaa joko a) rasitusvammoihin b) ylikuntoon c) mielen totaaliseen kyllästymiseen. Liian kova on tietty suhteessa syömiseen ja lepoon -> raskas treeni vaatii kunnon levon ja riittävästi ruokaa.

Mutta ei tulosta ilman treeniä tule, että se liiallinen treeni on hyvin suhteellinen käsite omaan lähtökuntoon nähden. Mutta toivottavasti jokainen aloittelija ymmärtää, ettei viikon joka päivä voi tehdä kroppaa läpi väsymispisteeseen asti.

Ja vielä se, että alkaa liikaa rajoittaa elämäänsä "kun on nyt niin body- tai fitnessihminen". Ei koko ruokavaliota (esimerkiksi) tarvii muuttaa raejuusto-tonnari-salaatti-oliiviöljy-ehrman linjalle eikä salilla ole pakko käydä, jos kivempaa tekemistä ilmaantuu.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei syö kunnolla. Vuoden olen sielä salilla räpiköinyt, vaikka aloituspohja olikin reilusti alipainoinen, ei se ruoka maistunut. Ei ymmärtänyt että sitä pitää syödä jatkuvasti, ei vain kun on nälkä. Sopivasti sitten ennen armeijaa tämän syömisen tärkeydenkin ymmärsi ja tulokset ovat nousseet heittämällä. :wall::wall:

Huonot tekniikat, eli voi loukata itsensä, pahastikin. Toinen on syömispuoli, se yleensä mättää melkein kaikilla aloittelevilla.

Syömisessä on myös se puoli, että ei välttämättä myöskään ole järkevintä bulkata itseään mielettömäksi läskikasaksi. Eli tällaistakin virhettä on aloittelijoilla ja varmaan pidempäänkin treenanneilla "aloittelijoilla".

Yleisimmät virheet onkin jo mainittu: Syöminen ja väärinsuoritetut liikkeet. Oi monta kertaa sitä näkeekään porukan kiskovan ylätaljaa selkä vaakatasossa, selkäheijaus hauiskäännöstä puhumattakaan :rolleyes:

Oho. huomasin juuri itse syyllistyneeni tuohon sivu ja takaolkapäitten treenaamattomuuten,

Sanokaahan hyviä liikkeitä niille.

entä syville vatsalihaksille.?

Yksi aloittelijan virhe unohtu:
"aloittelija ei käytä hakua" :D

Molemmista on kyllä tietoa netti pullollaan.

liian vähän syöminen. Yleistä on että jalat jää treenamatta mutta voi niitä sitten myöhemmin yrittää kasvattaa.. Jokasen oma asia.

Itse söin liian vähän, treenasin alussa liian pienillä painoilla, onnistuin rikkomaan olkapäiden nivelet, heijasin ja vatsat jätin treenaamatta. Onneksi nyt on jo oppinut jotenkuten treenaamaan niinkuin pitää...

- Väärät suoritustekniikat -> loukkaantumiset
- yksipuolinen treenaminen -> lihasepätasapainot
- lihashuollon "unohtuminen" -> pienet vaivat kasvavat helposti suuriksi
- treenin, ravinnon ja levon suhde -> liika on liikaa ja liian vähän on liian vähän

Nuo kun on edes suurimmaksi osin kunnossa, homma toimii.

Back
Ylös Bottom