Aloittelijan virheet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ossi-
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En viitsinyt uutta ketjua tehdä niin kysynkin tässä.

Onko haittaa jos tekee joka päivä ihan pienen juoksu lenkin noin 1km,?

Teen koska se auttaa vähän niskakipuihin.

Ei noita vatsoja kyllä liikaa ainakaan henk. koht. tule tehtyä. Enempi rasitusta selälle tulee treenatessa kuin vatsalle. Väittäisin että on enemmän toisinpäin. Kyykyssä ja mavessa tuon keskikropan huomaa hyvin milloin alkaa loppuun ruuti. Jalat itsellä työntäisi kyllä vaikka kuinka paljon, mutta tuppaa tuo keskikohta pettään jossain vaiheessa ja menee julleksi. :curs:

En siis väitä etteikö niitä selkäliikkeitä kannattaisi tehdä vaan normaalisti treenattaessa on selälle oma päivänsä, mutta kuinka moni pitää vatsalle oman päivänsä? Kai sen "pointin" tuolta jostain välistä saa ongittua, kun tuli sössittyä sitten tämäkin posti. :lol2:

Tekniikasta sen verran, että sitä kannattaa harjoitella eikä heti alkaa elvistelemään ja lastata tanko täyteen ja tehdä sitten noita "runkkupenkkejä". Tekniikoita on hyvä ottaa esim. kevennetyllä viikolla. Tuo meinaa istua sitten sitkeässä, kun opettelet jonkun liikkeen väärin ja alat opetteleen uusiksi. :wall:
Nuo väärin tehdyt liikkeet istuu todellakin tiukassa itsekin tein aluksi runkkupenkkiä enne kuin sitten pakkis auttoi pääsemään siitä irti, mutta helppoa se ei ollut. Vieläkin kun yrittää punnertaa aivan viimeisiä tahtoo ne jalat ruveta työntämään hävettää aika raskaasti. Itse luulisin että tuo lenkki päivässä tekee vaan hyvää

Ööh, ottaen huomioon jätkät että tämä on aloittelijan virheet ketju, niin ettekö te ole jo vahjoja ikäloppuja joiden pitäisi näin tulla määritellä rasvojen suhteen? Eli mitä tarkoitan, että aloittelijan pitää olla rohkea ja kerätä vähän sitä ylimääräistä, ei mitää hirveätä pelkoa sen kanssa, muuten kehitystä ei tule. Toki kehitys ja kunto näyttää paremmalta kun on kiree, mutta eikö kireenä kerkeä olemaan myöhemminkin? Onko tärkeempää, että näyttää hyvältä juuri nyt vai se että näyttää aivan sairaan hyvältä 5-10 vuoden päästä eli lyhyesti kehittyä. Tämä ei koska teitä kahta mörköä jotka on jo treenannut salilla yli 5 vuotta ja on jo ikäloppuja, sillo ollaan kireitä ympäri vuoden.

Totta, eipä tuohon varmasti mitään yhtä ehdotonta oikeaa olekaan. Ei sitä läskiä tosiaan tarvitse pelätä, kunhan vain hommassa pysyy jonkinlainen objektiivisuus. Ehkäpä voisi sanoa, että aloittelijan bulkatessaan kannattaa lukea mahdollisimman paljon dieettauksesta, jottei se bulkki mene aivan turhaksi huonon lihaksia polttavan dieetin takia.

Minähän tosiaan aloin käymään salilla futiksen ohessa 2005. 2006 lopetin jaliksen ja punttailin siitä sitten tähän päivään asti. Pitää ottaa huomioon, että olkapäävamman ja keuhkokuumeiden takia siitä on lähteny monta kuukautta tehokasta treeniaikaa. Että kyllä mä laskisin itteni vielä aloittelijaksi tässä hommassa. :)

En viitsinyt uutta ketjua tehdä niin kysynkin tässä.

Onko haittaa jos tekee joka päivä ihan pienen juoksu lenkin noin 1km,?

Teen koska se auttaa vähän niskakipuihin.

No llihan hankinta ja aerobinen ei kyllä sovi samaan lauseeseen. Varsinkaan jos joka päivä juokset. Mutta jos haluat joka päivä juosta ja meinaat lihasta tehdä niin kalorit ainakin plussan puolelle.

Löysät lenkit ei varmasti haittaa kehitystä, kunhan vaan ravinto on plussalla. Hiljaakin voi juosta, eikä heti harjotella kestävyysurheilijaksi. Veikkaanpa melkein että tämä "juoksu ei sovi kehonrakentajalle" on lähteny liikkeelle ammattilaispiireistä, joissa liikutaan sellaisissa massoissa että ruokailun väliinjääminen tai extra-aerobinen kuluttaa jo massaa. Esim. Cutleri sano menettävänsä aina massaa jonkin verran, kun on matkoilla. Arskalla taas oli tapana käydä juoksemassa hiekalla ihan aktiiviaikoina.

Melkein voisin haluta perustelut?

En dissanut aerobista ylipäätään vaan tossa määrin että sitä tehtäisiin joka päivä. Pari kolme kertaa viikko voisi olla parempi määrä. Turhaa energian kulutusta ja turhaa liikkumista. Kun tuohon päälle tulee vielä punttitreenit niin palautumiselle ei kovin ole aikaa.

En dissanut aerobista ylipäätään vaan tossa määrin että sitä tehtäisiin joka päivä. Pari kolme kertaa viikko voisi olla parempi määrä. Turhaa energian kulutusta ja turhaa liikkumista. Kun tuohon päälle tulee vielä punttitreenit niin palautumiselle ei kovin ole aikaa.
Ootko ikinä kuullut ns. aktiivisesta palautumiseta eli palauttavasta aerobisesta? Ok, joka päivä voi olla ehkä jo liikaa. Pitäähän sitä lepoakin tulla, mutta enivei...

Jos kilometrin lenkkeily helpottaa niskakipuja, niin typeräähän se on jättää tekemättä sen pelossa että se kehitystä haittaisi. Päinvastoin, kuten jo yllä todettiinkin, käy hyvin palauttavasta jumppailusta. Jos vielä venyttelyt yhdistää siihen, niin aijaijaijai kun tekee jo hyvää kropalle.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No llihan hankinta ja aerobinen ei kyllä sovi samaan lauseeseen. Varsinkaan jos joka päivä juokset. Mutta jos haluat joka päivä juosta ja meinaat lihasta tehdä niin kalorit ainakin plussan puolelle.

mites sit colemani tekee aerobista treenivideoillaan? sillä taitaa olla pointtina sit osallistua maratoonille seuraavissa olympialaisissa?

parempi harrastaa sitä aerobista vaan niin saa huomattavasti paremman pohjan lihasten kasvattelulle kuin ilman.

Kannattaakos laihkarilla sit tehdä aerobista kuinka paljon? Puntin lisäks ratsastan jo kaks kertaa viikos, et kannattasko vielä pari kertaa viikossa juosta joku puol tuntii?

Kannattaakos laihkarilla sit tehdä aerobista kuinka paljon? Puntin lisäks ratsastan jo kaks kertaa viikos, et kannattasko vielä pari kertaa viikossa juosta joku puol tuntii?

Nykytiedon valossa intervalliharjoitteet on parempi ratkaisu rasvanpolton kannalta.

Itse olen huomannut että olen laiminlyönyt pohkeet kokonaan, muuten kyllä jalat kuuluvat ohjelmistoon vaikka en nauti jalkojen treenaamisesta hirveästi.

Olen käynyt tässä vuoden ja nelisen kuukautta puntilla, huomasin aluksi että ei oikeen osannut kuin istuskella ja tehdä jotain toistoja kerran ja vaihtaa laitetta, siihen meni tovi kun opin kuuntelemaan omaa kehoani ja tietämään että milloin liikerata menee oikeen.

Ja monilla alottelijoilla "itsekkin vielä sellainen olen" tuntuu olevan joku ego ongelma että ei voi kysyä että meneekö homma oikeen ja kohta huomaakin että paikat on paskana. itse olen yrittänyt pyytää apua ja oppia kuuntelemaan kehoani, luulin kun aloitin treenaamisen että helvetti ei tätä jaksa erkkikään, mutta pikkuhiljaa olen huomannut että homma palkitsee. Tosin välissä on ihme kausia jolloin tuntuu että tulokset eivät nouse ja kaikki on turhaa! :david:

Myös olen laiminlyönyt aluksi ruokavalion, itseasiassa vasta äskettäin olen tämän foorumin avulla huomannut kuinka tärkeää kyseinen asia on ja muuttanut hieman tapojani, parasta on ollut että olen oppinut suhtautumaan kehooni aivan eritavalla kuin ennen.

Ei mulla muuta, takaisin oppimaan .. :whip:

Mitkähän mahtavat muuten olla naisilla yleisimmät virheet? Olisi mukava kuulla naisten näkökulmaakin tähän. Menivätkö ensimmäiset kuukaudet porkkanan voimalla, rasvaa ja käsipainoja karkuun juostessa ja pudotussarjoja vatsalihaksille tehden? :)

Huomasin vaan tuossa kun joku paikallinen tyttönen eilen hyväksikäytti salikorttiaan käymällä tekemässä 25min juoksumattoa ja muutamat vatsat ja selät kaupan päälle. Tai sitten varsin monijakoinen ohjelma? :lol2:

Yleisimmät virheet minkä tahansa tyyppisen aloittelijan treenissä on turha "hifistely", eli kropan lihasryhmät jaetaan heti alussa turhan moneen osaan ja näitäkin sitten treenataan kaikenmoisilla hifistelyliikkeillä...

Aloittelijan treeni voisi olla yksinkertaisuudessaan perusliikkeisiin perustuva,eli kyykky, maastaveto, penkki, leuanveto/ylätalja ja muutamia sarjoja vähän eristävämpiä hauiksille ja ojentajille jne....
Nykyään näkee salilla aloittelijoita, jotka heti ensimmäisten viikkojen jälkeen jauhaa ojentajia tunnin kaikenmoisilla kick-back:llä ja hauiksiä keskitetyillä käännöillä... Ja kuitenkaaan ei ole hankittu minkäänlaista voimatasoa kroppaan, näin yleisesti...
Vois heittää vaikka, että moista yleisvoimien kohotusta pitäsi jatkaa tasoon jossa kyykkää ainakin oman painonsa, vetää 1,5x oman painonsa ja penkkaa lähelle omaa painoaan.

Voi kun joku olisi osannut aikanaan 10v sitten ohjata omia treenejäni oikeaan suuntaan... Ne teini-iän potentiaaliset kehitysvuodet on hukattu hölmön treenin kanssa, eikä niitä koskaan enää saa takaisin.

Kaikenmoisia Heavy/Mega Dutyjä tuli koikeiltua ja pakkotoistoja ja tiputussarjoja....

Silloin kun olisi vaan kurinalaisesti tehnyt kyykkyä, penkkiä ja maastavetoa, niin voisi nykyisin olla voimatasot ja lihakset aivan eri mallilla :-(

Noh noh...ei olekaan varmaan aloittelijaa joka ei tekisi virheitä jotka vaikuttaisivat myöhemmin jollain tavalla voimatasoissa, lihastasapainossa, tekniikassa ym. mutta eteenpäin mennään, joskus pitää oppia kantapään kautta. Samaa mieltä tuosta hifistelystä kerpeleen kanssa, ravinnosta voisi sanoo saman asian.

Itellä aika radikaalit virheet oli,että ruokaa ei tullut syötyä tarpeeksi ja treenikin oli pelkkää penkkiä eri variaatioineen:)
Esim.Yläasteella tuli treenattua penkkiä välillä jokainen välitunti:lol2:
Ai miksikö?No kun kaikki kovat karjut eli 100kg punnertajatkin niin koulussa tekivät.Mm.Korpi Harri.

Silloin alkoi jokunen lamppu syttymään päässä,kun penkki jökötti jossain 80 kilossa viikosta toiseen.Sitten kun sattui sairastumaan ja tuli useamman päivän tauko salilta,ni penkki oli pompannu 90 kiloon.

Huomasin vaan tuossa kun joku paikallinen tyttönen eilen hyväksikäytti salikorttiaan käymällä tekemässä 25min juoksumattoa ja muutamat vatsat ja selät kaupan päälle. Tai sitten varsin monijakoinen ohjelma? :lol2:

Mutta voihan tässä tapauksessa olla kyse ihan puhtaasti voimaharjoitteluttomasta päivästä, jolloin kys. henkilö tekee sitten kuitenkin aerobista aineenvaihduntaa boostaavana liikuntana?

Ihan mielenkiinnosta kyselen, mitä te ihmiset teette yleensä sarjojen välissä? Seuraatt, mitä muut tekevät, venyttelette, tmv?

Pyyhin valuvan hien pyyhkeellä, mahdollisesti vähän vettä koneeseen ja rauhotetaan syke. :) Siinä välissä tulee kyllä välillä tiirailtua mitä muut tekee ja nättejä tyttöjä. :D

Back
Ylös Bottom