3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Olen 14-vuotias ja treenitaustaa on 8kk:n ajalta. Olen tehnyt jalkaliikkeitä, joissa on selän pyöristymisriski (mm. SJMV ja takakyykky). Jos olen sjmv:tä tehnyt joskus ilman vyötä, olen seuraavana päivänä kokenut latseissa pientä lihassärkyä, mutta tämähän on ilmeisesti normaalia, koska sjmv:ssä alaselkäkin on pieni avustava lihasryhmä? Takakyykyssä ei ole koskaan ollut mitään selkäongelmiä. Olen näihin molempiin liikkeisiin tarkistuttanut suoritustekniikkani liikunnanopettajaltani ja kokeneemmilta treenaajilta. Voinko treenata huoletta kovaa, jos selässä ei ole tämän 8kk:n aikana ollut mitään ongelmaa?

Käytännössä tuo särky johtuu siitä että vyötä käyttäessäsi jotkut pienet keskivartalon tukilihakset eivät rasitu yhtä paljon vedon yhteydessä, ja sitten kun teet ns. raskaalla sarjalla ilman vyötä niin nämä lihakset joutuvatkin tekemään enemmän töitä -> lihassärky. Takakyykyssä riippu sitten ihan tekniikasta että miten paljon se selkä ottaa lämää.

Aloittelija kaipais apuja!

Moro!, oon 22-vuotias, n.190cm pitkä, painoa n.60kg, Salillakäymistä tässä ruvennu pohtimaan ihan kunnolla, Sellasta vaan et laiha kun oon niin painoaki pitäs saada, Ensimmäiseksi Ruokavalio?! Kuinkausein minun kannattaa syödä, Ja mitä? ja sit toiseksi, en ole koskaan salilla käynyt niin mistä kannattaa aloittaa ja mitä kannattaa treenailla ja missä järjestyksessä yms.?, polvienkanssa välillä pientä ropleemaa niin miten se vaikuttaa? Kiitos jo valmiiksi avusta/Vastauksista!! :)

Moro!, oon 22-vuotias, n.190cm pitkä, painoa n.60kg, Salillakäymistä tässä ruvennu pohtimaan ihan kunnolla, Sellasta vaan et laiha kun oon niin painoaki pitäs saada, Ensimmäiseksi Ruokavalio?! Kuinkausein minun kannattaa syödä, Ja mitä? ja sit toiseksi, en ole koskaan salilla käynyt niin mistä kannattaa aloittaa ja mitä kannattaa treenailla ja missä järjestyksessä yms.?, polvienkanssa välillä pientä ropleemaa niin miten se vaikuttaa? Kiitos jo valmiiksi avusta/Vastauksista!! :)

Jos joku huomisiltaan menneessä ei ole vastannut niin töhertelen sinulle tänne krapulassa jotain pohjia ruokavaliolle ja treenille.

Proteiinit herasta, lihasta, kananmunista, maitotuotteista, kalasta vaikka 150g/päivä. Rasvat öljystä, omega3-tabuista, pähkinöistä vaikka 60g/ päivä. Hiilaria sitten vaikka riisistä, makaroonista, maltosta, marjoista saat syödä varmasti 200-300g päivässä, että alkaa paino nousemaan. Jos lisäravinteita mietit, niin d-vitamiini, omega-3, monivitamiini, hera, maltodekstriini ja kreatiini voisi toimia. Treeniohjelmaksi vaikka elaston 2-jakoinen tai Starting strenght. Molemmat on päteviä, elasto käyttöön, jos käyt 4krt/viikko salilla ja SS, jos 3krt/viikko. Lepoa riittävästi eli pyri vähintään 8h/yö nukkumaan. Mikä polvissasi on?

Noh, en ole ammattilainen, mutta voin vastailla oman tietotaitoni mukaan kysymyksiisi. Kokeneemmat voi sitten korjailla jos jotain ultimaattisia virheitä on tullut! ^^

RAVINTO:

Pyri syömään VÄHINTÄÄN muutaman kerran päivässä, ja pyri sijoittamaan proteiinit tasaisesti (esimerkiksi n. +30g / ateria, jos syöt 5krt/päivä). Purkkien kyljestä löydät ravintoarvot, mutta myös Laihdutus, kalorilaskuri, ravintoainelaskuri, ruokapäiväkirja, laihduta netissä on ihanteellinen sivusto päivittäiseen käyttöön.

Lihaksen kasvuun siis proteiini on välttämätön. Sille suositeltu määrä olisi n. +2,5g/painokilo. Voisin kumminkin sanoa, ettei 200g Proteiinia ole ollenkaan sinun pituselle kaverille liikaa (saatan toki olla väärässä). Jos jotain lisäravinteita näin alkajaisiksi kannattaa, niin suosittelen HERAproteiinia (eli Whey:tä). Sitä vaikkapa aina treenin jälkeen ja välipäivinä vaikka välipalaksi tai iltapalaksi, jos proteiinia ei näytä tulevan tarpeeksi.

Hiilihydraatit kannattaa sijoittaa aamulle, sekä treenin ympärille. Treeniä ennen esimerkiksi syöt hyvin, niin jaksat sitten nostella niitä painojakin salilla, eikä tule sellainen yhtäkkinen väsymys ja uupumus. Treenin jälkeen kannattaa syödä myös hyvin! Tosin yleensä elimistö jo muutenkin kertoo, että nyt on nälkä :)

Rasvoja ei kannata vältellä! Onkohan normaaliruokavaliossa n. 30% rasvoja se suositus (tai jotain tuollaista), eli kyllä niitäkin saa syödä! Myös Omega3 on tärkeä vetää. Jos niitä ei luontaisesti saa (pähkinät, siemenet, kala), niin löytyy niitä purkkimuodossakin.

Esimerkki:
Aamupala - Maitorahkaan tehty smoothie, jossa on banaania, marjoja yms. ~30g proteiinia
Välipala - Tonnikalaa, kananmunaa. ~40g proteiinia
1. Lounas - Kunnon sapuskaa, missä on proteiinia ja hiilareita ~35g proteiinia
Treeni - (Treenin päätteeksi palautusjuoma, eli vaikkapa heraproteiinia) ~30g Proteiinia
2. Lounas - Sama kuin 1. Lounas ~35g proteiinia
Iltapala - Jotain kevyttä, missä ei ole hiilareita mutta paljon proteiinia. Esimerkiksi raejuustoa tai tonnikalaa. Heraproteiinikin voi olla ihan hyvä ratkaisu esimerkiksi lepopäivinä ~25g proteiinia

Karkea esimerkki vain, ja proteiinin määrätkin heitetty aikalailla hatusta. Mutta tuon mukaan tuosta nyt tulisi n. 190g proteiinia, joka olis todella ihanteellinen määrä =) Etenkin jos syöminen tuntuu vaivalloiselta tai ongelmalliselta, niin kannattaa tutustua lisäravinnevalikoimaan. Niitä ei kannata pelätä! :)

TREENI:

Jaa esimerkiksi viikkosi (ma-su) treenipäiviin ja lepopäiviin. Jaa treenipäivät vielä eri lihasryhmiin painottuviin treeneihin. Jos esimerkiks sulla on joku kaveri, joka on käynyt salilla, voi opastaa sua esimerkiksi treeniohjelman laatimisessa ja muutenkin liikkeiden kanssa. Jos ei, niin sitten kannattaa vähän tutkailla valmiiksi esimerkiksi liikkeitä ja treeniohjelmia vaikka täältä foorumeilta tai youtubesta. Pakkotoiston hemmojen Mike Sirenin ja Mika Nyyssölän tekemä Gymvlog on oiva apu esimerkiksi tähän :)

Mutta trenit voidaan jakaa eri tavoin:
1) 2-jakoinen
a) Työntöliikkeet yhtenä päivänä (Ojentaja, rinta, jalka, olkapää) ja vetoliikkeet yhtenä päivänä (Selkä, hauis)
b) Jotenkin muuten, että teet jonkun osan kropasta päivänä X, ja loppupuoliskon kropasta päivänä Y. Siten, että näiden KAHDEN treenipäivän aikana tulisi jokainen lihasryhmä koluttua läpi. 2-jakoinen on ihan hyvä aloittelijalle, mutta omaan mieleen aina tuo 3-jakoinen tai vaikka 4-jakoinen on ollut miellyttävämpi

2) 3-jakoinen
a) Jaat treenipäivät kolmeen osaan. Ensimmäiseen kuuluu vaikkapa HAUIS ja SELKÄ. Toiseen treenipäivään kuuluu OJENTAJA, RINTA ja OLKAPÄÄ. Kolmanteen treenipäivään kuuluu JALAT.

Eli tuossa nyt esimerkkejä miten treeniohjelman voi vaikkapa suunnitella. Mutta ehkä jokin valmiiksi tehty malli voisi olla helpompi näin aloittelijalle, sillä silloin tulisi ainakin kaikki lihakset tehtyä kunnolla. Hermanni9 tuossa esimerkiksi mainitsi STarting Strength ja Elasto. Katso vaikkapa ne läpi :)

Ja jos polvissa jotain vikaa on, niin ne voi tietysti haitata jalkaliikkeissä. Sinun pitää itse katsoa ihan fiiliksen mukaan miten ne kestää! =)

LOPPUSUMMAUSTA:
Ekat kaksi-kolme viikkoa saattaa tuoda todella uusia tuntumuksia lihakseesi. Lihakset ovat usein seuraavana päivänä todella kipeitä, kun liikkeitä ekaa kertaa teet. Eli siihen kannattaa todella varautua :D Itsellä oli ihan ekoilla kerroilla ainakin niin, että lihakset oli äärettömän kipeitä 3-4 päivää, joten kävin salilla aluksi vain 2krt/viikko. Parin viikon päästä uskalsin ja pystyin käydä jo 3-4krt/viikko. Siitä sitten meni taas pari viikkoa, niin lihaksen kipeytyminen oli aivan erilaista. Ja siitä itseassa alkaa tykkäämäänkin :) Se on todella hyvä tunne, kun lihakset ovat seuraavana päivänä ihan jumissa. On sellainen fiilis, että nyt on tullut oikeasti tehtyä jotain! ^^.

ELI: Aluksi kannattaa mielestäni mennä TÄYSIN kehon ehdoilla, ettei ala heti alussa raiskaamaan omia lihaksia ihan huonoon kuntoon. Kannattaa myös siellä salillakin mennä enemmän lihaksien ehdoilla, kuin egon. Se ainakin tulee opittua kantapään kautta jos ei muuten =)

Heitä vaikka privaviestiä jos jäi jokin epäselväksi tai haluat jotain muuta neuvoa. Tai toki kysele täältä foorumilta :)

basics

Fuuuk, jäbä su voimat tulee kasvaa ekan puolen vuoden aikana iha helllvetisti, onnea :hyvä:
Treenaa mikä eniten sua kiinnostaa voima,lihakset vai jotain tiettyä lajia varten?
et tarvii mitään muuta aluksi kun tämän ohjelman
maanantaina keskiviikkona ja perjantaina 3x8 kyyky, 3x8 penkki ja 3x8kulmasoutu oot sen verran ripped että älä tee aerobista
muista vaan syö proteiinia vähintään 2g per elokilo ja älä välitä mistään muusta kuhan vaan syöt ihan helvetisti
polvistast sen verran että ei niissä todennäköisesti mitään vikaa ole ne on vaan sen verran heikot, mutta kuuntele omaa kehoasi ja aloittele maltillisesti ja hanki tekniikat kuntoon esim. Sali henkilökunnan ja youtube videoiden avulla

Käytännössä tuo särky johtuu siitä että vyötä käyttäessäsi jotkut pienet keskivartalon tukilihakset eivät rasitu yhtä paljon vedon yhteydessä, ja sitten kun teet ns. raskaalla sarjalla ilman vyötä niin nämä lihakset joutuvatkin tekemään enemmän töitä -> lihassärky. Takakyykyssä riippu sitten ihan tekniikasta että miten paljon se selkä ottaa lämää.
Mitä ovat nämä mystiset pienet keskivartalon tukilihakset? Vyö muutenkin antaa vain lihaksille jotain jota vasten puristaa, ei se itsessään tue selkää ellei kiristä aivan saatanan kireällä.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Fuuuk, jäbä su voimat tulee kasvaa ekan puolen vuoden aikana iha helllvetisti, onnea :hyvä:
Treenaa mikä eniten sua kiinnostaa voima,lihakset vai jotain tiettyä lajia varten?
et tarvii mitään muuta aluksi kun tämän ohjelman
maanantaina keskiviikkona ja perjantaina 3x8 kyyky, 3x8 penkki ja 3x8kulmasoutu oot sen verran ripped että älä tee aerobista
muista vaan syö proteiinia vähintään 2g per elokilo ja älä välitä mistään muusta kuhan vaan syöt ihan helvetisti
polvistast sen verran että ei niissä todennäköisesti mitään vikaa ole ne on vaan sen verran heikot, mutta kuuntele omaa kehoasi ja aloittele maltillisesti ja hanki tekniikat kuntoon esim. Sali henkilökunnan ja youtube videoiden avulla

Aina helvetin hyvä huudella tollasia tietämättä yhtään mitään toisesta henkilöstä.

Juu elikkäs olen 173 cm pitkä ja painan 78kg mutta kysymys kuuluu miksi en laihdu? Käyn 3 kertaa viikossa punttiksella ja syön 5 kertaa päivässä kolmen tunnin välein. Unta tulee yön aikana 8-9h ja en syö mitään epäterveellistä et ruokavalio ihan kunnossa mutta miksi en lauihdu?

Juu elikkäs olen 173 cm pitkä ja painan 78kg mutta kysymys kuuluu miksi en laihdu? Käyn 3 kertaa viikossa punttiksella ja syön 5 kertaa päivässä kolmen tunnin välein. Unta tulee yön aikana 8-9h ja en syö mitään epäterveellistä et ruokavalio ihan kunnossa mutta miksi en lauihdu?

Syöt määrällisesti liikaa. Tai sit ihan liian vähän.

Onko liian vähän jos kaloreita kertyy päivässä 2000????

Jollekki se on vähän, jollekki se on paljon. Kato mihin suuntaan sun paino menee tolla 2000 kalorilla ja vähennä siitä sitte, jos paino ei laske.

E: Veikkaan kylläkin, että paino pitäisi laskea tuolla määrällä.

Jollekki se on vähän, jollekki se on paljon. Kato mihin suuntaan sun paino menee tolla 2000 kalorilla ja vähennä siitä sitte, jos paino ei laske.

E: Veikkaan kylläkin, että paino pitäisi laskea tuolla määrällä.

Samaa mieltä, mutta 2000 voi olla liian vähän jos on tosi fyysinen työ. Noin vajailla tiedoilla aika paha sanoa tarkkaan.

Aloittelija kyselee tyhmiä ja kaipaa apuja.

On tämä foorumi vaan jumalattoman tukossa keskusteluista ja täältä on ilman Googlea hankala löytää vinkkejä itselle :D

Perustietoina 23v (167/50) nainen, talven selkäongelmien innoittamana aloitin jonkun näköisen lihasmassan ja kunnon kasvatusprojektin. Netistä olen fysioterapeutin ohjeiden lisäksi koittanut imeä tietoa itseeni. Nyt pitäisi sitten saada näihin liikkeisiin jotain järkeä. Tähän mennessä olen tehnyt ~3xviikko kotikuntoilua epäsäännöllisillä liikkeillä + muutaman kilsan kävelylenkit iltaisin. Kotona alkaa olla jo jonkun verran painoja (2x1,5, 2x2, 2x3 ja säädettävä käsipaino) kuminauha, selätin, vatsapenkki jne.. Ostaisitteko kertoa joko näillä liikkeillä saisi jonkun järkevän kotitreeni ohjelman tehtyä, mikä pois, mitä lisää?

Penkille nousu
Leveä kyykky
Askelkyykky
Lankku
Vatsalihasrutistus
Normipunnerrus
Soutu kuminauhalla
Hauiskääntö
Kickback ojentajille
Vipunosto sivulle

Bulgarian split ja penkkidippi on sellaisia joita olen kans harkinnut.
Onko aloittelijan järkevää tehdä alakroppa ja yläkroppa eri päivinä? Onko "kaikkien muiden" ohjelmissa joku muu taktiikka kun usein esim hauis ja ojentajat on eri kerroilla? :) riittääkö että sarjoja on 2 8-12 toisto? (Omalla painolla tehtävissä enemmän) muokataan vielä yksi tyhmä kysymys, kuinka isoilla harppauksilla painoja kannattaa nostaa?
Näitä keskusteluja lukiessa sekoaa aivan täysin...

Minkälaiseenä liikkeenä pystysoutua pidetään? Lueskelin noita vanhoja ketjuja siellä oli kaikkea että huono liike ja voi saada aikaan jotain loukkaantumisia tjsp. Onko yhden käden vipunostot kässärillä parempi kuin tangolla normaalisti?

Latest posts

Back
Ylös Bottom