Moi,
Omat kokemukset kertovat ehkä eniten.
Aloitin Strongliftsin Marraskuun alussa, jota ennen oli tehnyt aktiivista saliharjoittelua pari kuukautta. Matkalla on ollut joitakin sairastumisista ja vammoista johtuvia (max. pari viikkoa kerrallaan) katkoja, mutta teen ohjelmaa edelleen.
Aiemmat maksimini olivat suunnilleen seuraavat:
- Kyykky (vajaana): 75.0x8 1RM:95 (laskennallinen)
- Penkki: 65.0x8 1RM:82
- Mave (remmeillä): 120.0x8 1RM:152
Tällä hetkellä teen työsarjani seuraavilla painoilla:
- Kyykky (vaaka): 5x5 118,5kg
- Penkki: 5x5 80kg
- Mave: 1x5 147,5kg
Tuosta mavesta sen verran, että 1x5 tuntuu tietysti alussa vähältä, mutta varsinaista työsarjaa edeltää varsin raskaat lämmittelyt ja tällä hetkellä 1x5 tuntuu aika hiton raskaalta. Mave on ollut mulle ehkä helpoin. Siinä en ole varsinaisesti feilannut vielä kertaakaan (lukuunottamatta kahden viikon influenssan jälkeistä vapaaehtoista kaikkien painojen alennusta).
Strongliftsin virallinen Android/iPhone app on ihan sairaan hyvä! Se antaa joka kerralle ja sarjalle painot valmiiksi. Se seuraa onnistumisia ja failureita ja antaa sen mukaan aina oikeat tauot ja painot, jopa lämmittelyt. Suosittelen!
Käytä alun kevyempi vaihe tekniikan harjoitteluun, sillä vammojen riski kasvaa isommilla painoilla. Se on tärkeää! Katso paljon videoita ja pyydä tekniikkatarkastuksia kokeneemmilta.
Minulla oli alussa mukana dipit ja leuat lisäpainoilla. Ne piti jossain vaiheessa jättää pois, jotta pääliikkeille jäi tilaa.
Minulla Strongliftsiä on nyt takana siis noin viisi kuukautta ja tunnen olevani siinä viimeisilläni. Kyykky (ja kaikki muukin tosin) on tällä hetkellä ihan törkeän raskas. Olen siirtynyt 1kg lisäyksiin, mutta silti tuntuu, etten palaudu riittävän nopeasti. Loppu on siis lähellä.
Stronglifts on erinomainen aloittelijan ohjelma, olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. Jos aloitat, usko siihen ja seuraa ohjeita tarkasti.
Onnea matkaan :-)