Hei!
Olen ajatellut siirtyä pikkuhiljaa 3-jakoiseen ohjelmaan. Olen suunnitellut oman 3-jakoisen treeniohjelman ja tarvitsisin nyt asiantuntevia mielipiteitä siitä. Tässä ohjelma:
Maanantai – selkä/ojentajat
1. Ylätalja 4x10
2. Alatalja 4x10
3. Maastaveto 4x6
4. Dippi 3x10
5. Ranskalainen punnerrus 3x10
6. Ojentajapunnerrus taljassa 3x10
7. Vatsat
Keskiviikko – rinta/hauis/epäkkäät
1. Vinopenkki tangolla 3x10
2. Penkkipunnerrus 3x10
3. Vipunostot vinopenkissä 3x10
4. Hauiskääntö tangolla 3x10
5. Hauiskääntö käsipainoilla 3x10
6. Olankohautukset tangolla 3x10
7. Olankohautukset käsipainoilla 3x10
8. Vatsat
Torstai – jalat/olkapäät
1. Kyykky 3x8
2. Reiden koukistus 3x10
3. Jalkaprässi 3x15
4. Pohkeet seisten 3x15
5. Pystypunnerrus tangolla 4x10
6. Takaolkapääveto 4x10
7. Vipunostot sivuille 4x10
Ohjelma tehdään käytännön syistä kerran viikkoon, joten kroppa tulee treenattua läpi kerran viikossa. Mietin, että voiko tällä ohjelmalla kehittyä tehokkaasti, jos teen ohjelman kerran viikkon. Ruokailu ja lepo on kunnossa. Käyn pelaamassa jääkiekkoa kerranpari viikossa ja muuten on kevyttä liikuntaa jonkin verran. Tavoitteena olisi kehittää mahdollisimman paljon lihasmassaa.
Heikkouteni ovat epäkkäät, selkä, ojentajat ja olkapäät. Elikkä siis lähes kaikki
Vahvuuksia taas ovat jalat, rinta, vatsat ja hauis. Haluaisin erityisesti kehittää heikkouksiani.
Osalle lihasryhmistä olen laittanut neljä sarjaa. Tämä seuraavan takia. Esimerkiksi olkapääliikkeissä jokainen liike ottaa eri lohkoon eli oikeastaan eri lihakseen. Siksi olen laittanut niitä neljä sarjaa per liike. Samoin selässä, ylätalja leventää, alatalja paksuntaa ja mave ottaa alaselkään. Kun taas hauiksille kaikki liikkeet ottavat suunnillen samaan kohtaan. Rinnassakin liikkeet ottavat kaikki vain rintalihakseen (toki iso- ja pienirintalihas). Onko tuo järkevä tapa vai riittääkö kolme sarjaa kaikkia liikeitä kehittämään tehokkaasti lihasmassaa, jos ohjelma käydään läpi kerran viikossa?
Mainittakoon vielä että olen aloittelija, treeniä takana 1-1,5 vuotta välillä säännöllisesti ja välillä hieman epäsäännöllisemmin.
Toivottavasti joku jolla on kokemusta 3-jakoisesta ohjelmasta ja muutenkin tuntemusta asiasta auttaisi
Kaikki kommentit otetetaan mielellään vastaan!
Kiitokset jo etukäteen