Hei kaikille pakkotoiston lukijoille ja aktiivikävijöille! Pohjustan tämän viestini nopeasti sillä, että siitä tulee
TODELLA pitkä, eikä se pelkästään sisällä treeniohjelmaan liittyvää asiaa. Pahoittelut tästä, mutta koin tämän olevan paras osio asialleni. Toivoisin todella, että joku olisi kykenevä auttamaan ja/tai löytämään puutteita.
Olisi ainakin tavoitteena päästä nuorena vielä lavalle, joten en haluaisi ikään kuin "hukata yhtään enempää aikaa VÄÄRIEN metodien käyttöön".
Lyhyesti: Haluaisin tietää missä asioissa olisi kehitettävää. Ohessa mm. "omia tietoja", treeniohjelmaa, ruokavaliota.
HISTORIA (skipatkaa toki tämä liibalaaba jos aika on kortilla)
Olen
19 -vuotias mies, jonka
mitat ovat n. 184/97. Olen ollut ala-asteelta saakka ollut "hieman" tukeva, mutten ikinä urheilua ole vihannut. Ylipaino on johtunut vain ja ainoastaan siitä, että herkkuja tuli naposteltua kokoajan. Jalkapalloa on tullut harrastettua muutama vuos, sekä tennistä pelailtua jo viitisen vuotta hyvin aktiivisesti. Aloitin
salilla käymisen noin 14kk sitten ihan vain saadakseni jotain tekemistä. Alussa kaikki oli tietenkin vähän hakemista, vaikka hieman kokeneempi salikaveri löytyikin. Ravinto ei ollut kuosissa, eikä salilla tullut säännöllisesti treenailtua.
"Sceneä" olen seuraillut siitä lähtien, kun törmäsin Miken ja Mikan videoihin puolisen vuotta sitten. Siitä lähtien tietämys kaikesta on laajentunut ja kipinä lajia kohtaan syttyä. Voisin sanoa, että tavoitehakusesti on tullut treenattua vasta noin 3-4kk.
Olisin halukas päästä kilpailemaan CBB:ssä näinä "nuoruusvuosina" (ehkäpä 23-vuotiaana heidän sarjaan. Tai tietenkin sitten kun sitä lihasmassaa tosiaan on).
RUOKAVALIO
- Pyrin syömään n. kolmen tunnin välein kuusi kertaa (viisi + treenin aikana juotavat), johon pyrin sisällyttämään ~40g-45g proteiinia. Päivässä pyrin syömään rasvoja noin 70-100g. Hiilareita tulee hieman yli tai alle 200g päivästä riippuen. Koska tällä hetkellä löytyy jo hieman liiakseen tuota rasvaa, en tosiaankaan yritä "bulkata" itteäni yhtään enempää.
Oletan, että tämä P225/H200/R80 (kcal noin 2,6k) on kokoiselleni kaverilleni ihan hyvä määrä. Pitäisikö kumminkin syödä enemmän?
- Lisäravinteina löytyy Whey80 (palkkari + jos lisäproteiinia tarvitsee päivässä) // Kreatiini // Aminot // Omega3 // Beta-alanine
- Esimerkki päivän safkoista (ajat heittävät hiukan)
TREENI
Olen kokeillut 2-,3-,4-, ja 5-jakoisia ohjelmia tämän huikean 14kk salihistorian aikana. Tällä hetkellä teen 3-jakoista
(3on1off)
-
RINTA/OJENTAJA
°Penkki / Vinopenkki 5x8 (+ pari lämmittelysettiä kevyemmällä kuormalla) (viimeinen setti esimerkiksi negatiivinen)
°Rintapunnerruslaite ylöspäin 5x10 (viimeinen setti esimerkiksi negatiivinen)
°Rintaprässi 5x12
°Ristikkäistalja 5x12
°Käsipainolla niskan takaa kahdella kädellä 5x10
°Taljassa V-tanko 5x10
°Taljassa Narut 5x10 (viimeinen setti esimerkiksi dropset)
-
SELKÄ/HAUIS
°Kulmasoutu tangolla 5x8 (+ pari lämmittelysettiä kevyemmällä kuormalla)
°Ylätalja leveä 5x10
°Ylätalja kapea 5x10
°Alatalja kapea 5x10
°Selkäkone 5x10
°Hauiskääntö 5x10
°Hauislaite yhdelle kädelle 5x10
°Tanko 5x10 (viimeinen setti esimerkiksi arskan 21)
-
JALKA/OLKAPÄÄ
°Kyykky 5x8 (+ pari lämmittelysettiä kevyemmällä kuormalla)
°Jalkaprässi 6x10 (viimeinen setti esimerkiksi dropsetti)
°Etureisiojennus 5x10 (Jos jalkaprässissä ei ollut dropsettiä, usein tässä on)
°Takareisilaite 5x12
°Pohkeet 6x15
°Levypainolla edestäpäin pään yläpuolelle 4x12
°Tangolla ylöspäin 4x12
°Olkapääpunnerruslaite 4x12
°Viparit käsipainoilla 4x12
En ikinä lähde salille minkään treenivihkosen kanssa, vaan mietin usein matkalla salille fiiliksen mukaan liikkeet. Ylhäällä mainitut ovat vain esimerkkejä.
Sarjoja tykkään yleensä tehdä enemmän kuin äsken listasin. Esimerkiksi penkissä saattaa välillä tulla tehtyä jopa 8 tai 9 sarjaa hieman tiputellen.
Onko tämä huono juttu? Pitäisikö enemmän keskittyä tehdä oikeanlaisilla tauoilla se 4-5 sarjaa, kuin 8-9 sarjaa painoja tiputellen ja taukoja pidellen vähän miten sattuu? Tätä settien nostoa tulee tehtyä lähes jokaisessa laitteessa. Selässäkään en usein tyydy taljojen osalta vain 5 sarjaan, vaan sitä tulee tiputeltua yksi pakka kerrallaan settien edetessä. Omalla kohdallani olen usein hyvin epävarma siitä, kannattaako minun nostaa painoja ja tehdä vähemmän sarjoja (mahdollisen TEKNIIKAN kustannuksella), vai tehdä hieman tavallista enemmän sarjoja AAVISTUKSEN kevyemmällä painolla. Valitsen usein sen jälimmäisen. En kuitenkaan treenaa mitenkään kevyillä painoilla, vaan pyrin kyllä treenaamaan joka kerta ns. "comfort zonen" ulkopuolella.
Treenin kestot ovat useasti 75-90min luokkaa
Olen itse huomannut hyväksi tappaa lihas jollain erikoistekniikalla. Esimerkiksi rintapäivänä usein koen tarpeelliseksi tehdä viimeisen sarjan negatiivisena, jotta se oikeasti saadaan tyhjäksi. Selkäpäivänä kenties pienimuotoinen dropset loppuun tekee tehtävänsä. Teenkö tässä jotain väärin? Itse ainakin lähden salille perusajatuksella aina niin, että:
Aluksi pieni lämpö -> Sarjat/liikkeet -> Lopuksi jollain pyritään ottamaan vielä viimeisetkin rippeet lihaksesta.
Kysymykset: Onko ravinnossa vikaa? Onko treeneissä vikaa? Teenkö väärin lisäämällä väliin useita sarjoja? Onko viimeistelyssä vikaa? Ylipäätänsä, missä on vikaa? Miten saisin hyödynnettyä vielä enemmän lihasmassan kehitykseen? Miten saisin maksimoitua "gainssit"? Tavoitteena olisi todella päästä kisaamaan vielä tämän elämän aikana ^_^
Kiitän TODELLA TODELLA paljon sitä, joka on vaivautunut lukemaan tämän. Vielä enemmän sitä, joka yrittää auttaa keinolla tai toisella. Olisin oikeasti äärimmäisen kiitollinen sinulle =)