"Tyydyttävällä tasolla" oleva nostaja - 1. oma voima/yleiskondisohjelma
Hei,
mietin pitkään kannattaako edes yrittää laittaa omaa ohjelmaansa tänne turhanpäiten näytettäväksi, mutta kyseessä on 1. itsetekemäni ohjelma ja haluaisin hieman neuvoja asian suhteen.
Olen nostellut nyt noin 2 vuotta, josta reilun vuoden järkevää (ohjelmaa seuraavaa) treeniä. En siis ole täysi viherkorva, mutta laskisin vielä itseni aloittelijaksi. Olen itse lueskellut paljolti voimaurheilusta ja urheilusta ylipäätänsä, yrittäen muodostaa selkeää kuvaa siitä, mihin itse haluan pyrkiä ja miten sinne parhaiten pääsen.
SS:ää olen tehnyt parisen kuukautta ja Wendlerin eri variaatoita lähes vuoden. Molemmilla ohjelmilla sain kehitystä aikaiseksi, mutta haluaisin ottaa hieman taukoa Wendleristä, ja katsoa millä tavoin joku eri ohjelma vaikuttaisi voimatasoihini. Tällä hetkellä nousee paskoilla välityksillä varovaisesti arvioituna seuraavaa: Penkki 105 Kyykky 155 Mave: 185. Haluaisin tehdä mahdollisimman yksinkertaisen ja tehokkaan ohjelman mikä mahdollistaisi maltillisen lihaskasvun, voiman ollessa pääosassa. Samalla haluaisin säilyttää kestävyyden ja "yleiskunnon" atleettisuuden (mitä ikinä tarkoittaakaan?) takaamiseksi. 5/3/1 toimi muokkautumiskykynsä vuoksi tavoitteisiini hyvin, mutta kuten sanoin, haluan kokeilla jotain muuta vaihteeksi.
Löysin T-nationilta maineikkaan Matt Krocin 16-viikon maveohjelman (
T Nation | The Simple Deadlift Program ) ja olisin kiinnostunut muokkaamaan tämän myös penkille ja kyykylle sopivaksi. En epäile, etteikö tämä ko. progressio toimisi myös näille liikkeille, kysymykseni liittyvät lähinnä tekemiini muutoksiin. Salilla käyn siis 3krt/vko.
Template alkuun, niille jotka eivät jaksa linkkiä avata:
The Plan
Note: It should go without saying that you need to warm up before doing any of the workouts.
Week 1: 5 x 5 x 70% (5 sets of 5 reps at 70% of 1RM)
Week 2: 5 x 3 x 75%
Week 3: 5 x 1 x 80%
Week 4: No deadlifting, but feel free to do accessory movements like good mornings, weighted back raises, reverse hypers, or pull-throughs in the 10+ rep range.
Week 5: 5 x 5 x 75%
Week 6: 5 x 3 x 80%
Week 7: 5 x 1 x 85%
Week 8: No deadlifting, but do accessory movements.
Week 9: 4 x 5 x 80%
Week 10: 4 x 3 x 85%
Week 11: 4 x 1 x 90%
Week 12: No deadlifting, but feel free to do accessory movements.
Week 13: 3 x 5 x 85%
Week 14: 3 x 3 x 90%
Week 15: 3 x 1 x 95%
Week 16: No deadlifting and no lower back work at all.
ja oma treeniohjelma (mave, penkki ja kyykky noudattavat siis ylläolevaa progressiota):
D1 Raakarive + työntö 6x1, Mave, Etukyykky 3x3, leuat, etuheilautuksia (+ muuta kuulaa miten jaksaa).
D2 Penkki (+1x5 pysäytettynä), Pystäri 3x5, punnerruksia, kulmasoutua.
D3 Raakarive + työntö 3x2, Kyykky (+1x5 pysäytettynä), reverse-hack, voimapyörää, (+vatsoja päälle miten jaksaa).
Lisäksi teen kuntoilua 3x viikkoon. Vaihtoehtoina painoliivikävelyt/pitkät kävelyt ilman liiviä/lyhyet sykesetit kuulilla treenin päätteeksi (esim. maven päälle tabata heilautuksilla). Tästä en stressaa, kunhan tulee tehtyä muutakin kuin puntattua.
Kannattaako ohjelmasta tehdä vähän haastavampi lisäämällä noita pysäytyssarjoja? Kannattaako pyrkiä maltilliseen progressioon myös etukyykyn ja pystärin kanssa lyhyillä sarjoilla, vai hajoittaako tämä ohjelmaa jo liikaa? Ahnehdinko, jos teen nuo ensimmäisten kuukausien "raskaat" viikot 1x5 5x1 sijaan, ja otan päälle "jokerit" (1-3 kovaa 1-3 toiston sarjaa).
Rinnalleveto ja työntö ovat vielä ko. ohjelman ajan lähinnä lämmittelyä ja tekniikkaa (opettelen liikettä), mutta lisäilen siinäkin painoja jos tuntuu, että homma sujuu. Riittääkö 2x/vko liikkeen opetteluun? Mahtuuko ohjelmaan edes enää ko. nostoa?
Miten on? Yksinkertainen asia tehty liian vaikeaksi vai hyvä kokonaisuus?
Kiitos mahdollisista vastauksista. Kommentteja ja neuvoja arvostetaan