Terve pakkotoiston kansa!
Lukiolainen ensimmäinen vuosi takanaan esittäytyy. Ensimmäinen viesti tänne. Reilun vuoden olen nyt käynyt salilla enenevässä määrin. Viimeisen puolen vuoden sisään suht.koht. säännölisesti. Serkun (valmistui pt:ksi) tekemää ohjelmaa olen noudattanut juurikin jonkin puoli vuotta. Ohjelma on kolmijakoinen: 1) rinta, olkapää, ojentajat 2) yläselkä, hauis 3) jalat, keskivartalo.
1) penkki, peck deck, pystypunerrus vipunosto sivulle seisten, takaolkapäät istuen, ojentajat taljassa
2) ylätalja eteen, alataljasoutu, alas painallus taljassa, hauiskääntö tangolla, vankila-haukka
3) jalkakyykky (taka), etu- ja takareidet laitteissa, pohkeet prässissä, vatsat (suorat ja vinot), selän ojennus
Lisäksi lepoviikoilla on ollut Arnold's kultanen kuusikko (kyykky, penkki, leuat leveällä myötäotteella, pystypunnerrus tangolla, hauis tangolla, vatsat)
Ohjelma on kertaalleen päivitetty, kun alkuperäinen ohjelma alkoi joskus alkusyksystä. Nykyisin sarjoja on 3 ja toistoja lähes kaikissa liikkeissä 8-12. Aina olen yleensä tehnyt ekstraa, joskus jopa usemman sarjan. Varsinkin kyykkyyn olen panostanut, kun jalat olen heikoimmaksi alueekseni laskenut. Ja leuanvetoa olen harrastanut sarjan tai parin verran aina treenin lopuksi (10-12 toistoa, vähän jo painoillakin kokeillut). Samoin vatsat ja selät olen pyrkinyt tahkoamaan joka treenin yhteydessä.
Paino on hiukan jo noussut, noin 66kg tällä hetkellä. Kyykkyä treenaan pääsääntöisesti ~70kg, penkkiä ~40kg ja hauista ~20-25kg (tangolla kääntö -> +10kg/puoli). Nuo ihan vain, että suunnilleen saatte käsityksen nykyisestä tilanteesta.
SITTEN ASIAAN. Eli kesän olen töissä maatilan hommissa, joten fyysinen puoli hoituu aika hyvin siinä. Ajattelin kuitenkin, että jonkinlaista treeniä voisi läpi kesän vetää. Ihan siksikin ettei salitreeni tunnu syksyllä niin pakkopullalta ja teennäiseltä "luonnollisen treenin" jälkeen. Muutaman "levy"tangon ajattelin tehdä/hommata, jotta treenit onnistuvat suoraan maatilalta käsin. Eli nurmikolla makaa tanko ja jotain olisi tehtävä. Myös tanko leuanvetoon on käytössä. Ja soutuvene on rannassa, joten kalassa tulee käytyä ja sekin käynee treenistä. Lenkkiä olisi myös hiukan tarkoitus heittää.
Ajattelin kuntosalitreenin korvaavan harjoitteen tekemistä kahdesti viikossa, koska fyysisen työn ohessa kolme tuntuu turhan paljolta. Kesällä mätän ruokaa samalla tavalla kuin tähänkin asti, sillä läskiä ei tällaiselle narulle kovin helposti kerry.
Eli jos lähtee rakentamaan 2krt/viikossa treeniä tavoitteena koluta koko kroppa tasapuolisesti läpi, olisiko hyvä, että tekee saman harjoitteen kahdesti? Vai jakaako liikkeet noille kahdelle päivälle? Vai olisiko kenties kerta viikkoon kuitenkin parempi, kun viisi päivässä on lapion varressa ym ym? Kalassa (eli soutamassa) tulisi käytyä kelien mukaan, joten sen voinee jättää tässä kohtaa pois laskuista. Löyhentää selkätreeniä sitten, jos airot heiluvat tiheämmin...?
Itse ajattelin, että ainakin seuraavat olisivat mukana ohjelmassa:
punnerrus (tangolla/ruholla)
kyykky
hauiskääntö tangolla
ojentajapunnerrus (mikä niistä?)
maaasta veto tjms (uusi liike, mutta pienillä painoilla ja hyvillä neuvoilla kai sen nurmikollakin oppii)
hyvää huomenta (samoin uusi liike, mutta perus hylje-selkäliike ei oikein nappaa. toki toimii, mutta tuntuu, että hyv.huom. olisi mukavempi tehdä)
kyljet (tangossa roikkuen ja siitä sivuille heiluen)
vatsat (ihan perus istumaan nousu)
leuanveto (myötä leveä ja vasta kapea)
Vatsat, punnerrukset (oma keho), selkä, kyljet ja leuat ajattelin ottaa kenties joka päivälle ennen aamupalaa tehtäväksi. Siis tämä olisi vain "aamujumppa", pari sarjaa jokaista eikä todellakaan hapotukseen asti. Ihan kevyesti ja nopeasti. (Niin no kyseenalaista tietysti, hyötyykö siitä mitenkään...)
Onko jotain, mitä kenties pitäisi lisätä? Turhia? Ja minkälainen kombinaatio noista kannattaisi kehitellä?
Tämmöistä... Aika pitkähän tästä taisi tulla, mutta jos jotain puuttuu, niin mielelläni selvennän. Kiitos jos joku jaksaa vastailla! Olen tosiaan uusi, niin toivottavasti kaikki menee suht. koht. kaavojen mukaan. :D Ja olin koko viime kesän töissä, joten tiedän kyllä kuinka raskasta renkinä oleminen voi olla.