Apua ohjelmaani!
Tässä threadissa on jo niin paljon vastauksia, etten viitsi niitä ruveta lueskelemaan. Hyppään siis suoraan asiaan
.
Olen tehnyt jonkinnäköistä (sekalaista) punttia niin kotona kuin salillakin, mutta näin vielä autottomana ja talvella paikallisella salilla ei tule paljoa käytyä, joten on tyydyttävä kotikonsteihin. Kotona minulla on leuanvetotanko, yhdet käsipainot, ja penkki, jossa voi tehdä mm. reisiä, ylätaljan, ja itse penkkipunnerruksen. Penkin tankoa olen käyttänyt mavea, kyykkyjä ja kulmasoutua varten (onko ok?), minkäänlaista kyykkytelinettä minulla ei ole.
Olen tehnyt vähän sekalaisen ohjelman, jolla olen kuitenkin pyrkinyt keskittymään pääasiassa tiettyihin lihasryhmiin. Olen vielä aloittelija enkä tiedä, miksi tiettyjä liikkeitä "virallisesti" kutsutaan, mutta toivottavasti otatte niistä selkoa ja korjaatte. Näin kotona en pysty tekemään kovin monipuolisia liikkeitä tietyille lihasryhmille, joten en tiedä olisiko parempi tehdä kaikki saman lihasryhmän liikkeet samana päivänä vai osan myöhemmin ja kuinka monta kertaa teen ne viikossa. Toivon siis teiltä vihjeitä ohjelman jakoisuuteen. Ohjelmani menee näin:
Maanantai - Hauis ja yläkroppa
Penkkipunnerrus 3x5
Ylätaljasta veto 3x5 (ei siis ole ylätalja, vaan istun penkillä niin, että vedän ylätaljan tangon viistoon itseäni kohden, en ylhäältä alas. Ylätaljaan laitteeni tuntuu olevan vähän kehno, en saa niin puhdasta suoritusta kuin esimerkiksi salin ylätaljassa.)
Kulmasoutu 3x5 (penkkitangolla)
Haukka 3x5 (hauiskääntö vain painoilla seisaaltaan, ei mitään hauispenkkejä tmv.)
Olkapäät 3x5 (Unohdin oikean termin, nostan siis seisten käsipainot 90 asteen kulmaan sivulle)
Leuanveto 3x5 (Ilman mitään vyötä ja lisäpainoja, lisäänkö toistoja vai pistänkö repun selkään ja alan tunkemaan sinne painoja/koulukirjoja :D? Kannattaako tehdä hauiskääntöjen yms. jälkeen vai muuna päivänä?)
Etunojapunnerrus 3x25 (lisäpainot myös repun kanssa, etten tee pian 3x50 ilman kovempaa vastusta(kö?))
Tiistai - Lepopäivä
Keskiviikko - Keski- ja alakroppa
Jalkakyykky 3x5 (tanko niskan takana [takakyykky?], penkin tankoa siis käytän ja ilman telinettä, nosto maasta)
Maastaveto 3x5 (sama juttu, käytän siis penkin tankoa)
Reidet penkissä 3x20 (penkkiini kuuluu laite, jolla saan istumalla tehtyä reisiä. Liikutan siis jalkojani "nostaakseni" painoja)
Vatsalihakset 3x20 (saan penkillä tehtyä vatsalihaksia normaalisti makaamalla, olen nyt lisännyt painon aina syliini)
Selkälihasket 3x20 (selkälihaksia minun on huono treenata kotona, tämän teen siis makaamalla penkillä sivuttain ja tukemalla jalkoja seinästä. Olen kuitenkin kokenut tämän melko tehokkaaksi, liike ottaa selän alimmaisiin lihaksiin. Parempia keinoja treenata selkää? Vai onko mave tarpeeksi hyvä yleiseen selän treenaukseen?)
Haukka 3x5 (olen siis hauiskäännönkin tunkenut tähän)
Leuanveto myös?
Torstai - Hauis, ylä-, keski- ja alakroppa (torstai, koska perjantaina ja muutenkin viikonloppuna tulee tehtyä muuta, mieluummin siis kaksi peräkkäistä punttipäivää kuin kolmas päivä missattuna lähes joka kerta? Voisihan torstaista tehdä päivän, jolloin treenaisin niitä lihaksia, joita en keskiviikkona treenaa? En tiedä miten jakaisin lihakseni eri viikonpäiville
)
Jalkakyykky 3x5
Maastaveto 3x5
Penkkipunnerrus 3x5
Kapea penkki 3x5
Ylätalajsta veto 3x5
Kulmasoutu 3x5
Olkapäät 3x5
Haukka 3x5
Vatsalihakset 3x20
Selkälihakset 3x20
Etunojapunnerrus 3x25
Tuon myötä pitäisi saada sellainen kuva, mitä kykenen kotona tekemään. Tarvitsen siis neuvoja jakoisuuden ja kunnollisen ohjelman tekemiseen. Luulen, että olen yksinäni vähän hukassa tämän kanssa.
Muuta: Millaisia keinoja on alempien vatsalohasten kehittämiseen? Onko leuanvetotangossa roikkuminen ja jalkojen 90 asteessa liikuttelu tehokasta?
Näin yleisen lihaskestävyyden ja vatsalihasten kannalta olen ajattelut myös lankun/vatsalihaspidon lisäämistä ohjelmaani. Onko kannattavaa? Kannattaako harjoitella joka punttipäivä vai vain niinä päivinä, jolloin treenaan vatsalihaksia? Olen siis ajatellut 3x1min ja lisään sen 5-10 sekuntia aina uuteen kertaan?
Pitäisikö pakkaan, lähinnä käsipäiviin, lisätä vielä pystypunnerrus? Olkapäiden ja hauiskääntöjen lisäksi?
Pahoittelen, jos ohjelmani on täyttä kuraa tai olen ymmärtänyt jotakin pahasti väärin ja toivon, että autatte minua luomaan itselleni kunnollisen ohjelman, jota voin tyytyväisin mielin harjoittaa. Kesän tullessa uskon saavani muutaman salipäivänkin upotettua viikkoihin, jolloin lihasten keruu on paljon monipuolisempaa. Kiitos jo etukäteen. :D