Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Heippa!

Katsotaan osaanko kirjottaa tänne mitään.
Noniin eli haluaisin mielipiteitä treeniohjelmastani. Olen siis alle 50 kiloinen nainen ja tahdon treenillä painoa lisää.
Teen yksijakoista ohjelmaa, jonka aloitin tämän vuoden tammikuussa ja jatkoin maaliskuun loppuun. Sitten treenaaminen jäi koska ns. juoksin päin seinää. Liikaa intoa ja liian vähän osaamista. Nyt aloitin kuitenkin uudelleen, hieman vähemmällä innolla.

Teen siis tälläistä ohjelmaa hieman varioiden.

Kyykky 2x10
Jalkaprässi 2x10
SJMV 2x10
Pohkeet istuen / Pohkeet seisten 2x12
Leuanveto 2x
Kulmasoutu tangolla / Alatalja / Kulmasoutu käsipainoilla 2x10
Penkkipunnerrus tangolla / käsipainoilla 2x10
Pystypunnerrus käsipainoilla 2x10
Vipunostot sivuille 2x12
Ranskalainen punnerrus tangolla 2x10
Hauiskääntö scott-penkissä 1x12

SJMV on mysteeri. Hyvät ohjeet olen saanut ystävältä mutta ei vaan mene jakeluun :hyper: Liike tuntuu enemmän selässä kuin takareisissä. Olisiko kenties selän lihakset niin heikot, että liike tuntuu siellä enemmän? Selän pidän ihan suorassa, rinnan ulkona ja olkapäät takana.
Leuanvetoa teen jos siltä tuntuu.

Ei tuossa nyt muuta hämminkiä ole kuin nuo yllämainitut, muuten luistaa. Mutta mitä mieltä te olette?

Uskoisin, että se SJMV tekniikka vielä paranee. Voit myös tehdä ihan tavallista mavea, kyllä sekin menee takareisille ja onhan sulla kyykkykin mukana. Muuten oikein hyvä ohjelma.

Ps. Tosiaan tee vaan sitä leuanvetoa joka kerta. Jos ei mene tarpeeksi leukoja niin tee negatiivisia eli hyppäät sinne tangon päälle ja jarruttelet sieltä itsesi alas.

Mitä muuttaisitte jalkapalloilijan treeniohjelmasta?

Eli olen 18v 60kg painava futiksen pelaaja ja tällaista yksijakoista treeniohjelmaa olen alkanut tekemään ihan omasta päästä:

3 kertaa viikossa

Leuanveto vastaotteella 10 + 10
Leuanveto myötäotteella 10 + 10

Penkkipunnerrus tangolla 7 x 55kg 2 sarjaa
Penkkipunnerrus sotilaspenkkityylillä 8 x 45kg 2 sarjaa

Kulmasoutua tangolla 8 x 45kg 2 sarjaa

Kyykky 8 x 50kg 2 sarjaa

Sekä vatsat loppuun eri tyyleillä

Teen yksijakoista, koska jalkapallotreenejä on 4 kertaa viikossa ja jos tekisin monijakoisella ja peli sattuisi osumaan salitreenin päälle, niin ohjelma menisi sekaisin eikä lepopäivät enää sopisi kalenteriin. Yksijakoinen on helpompi jättää välistä jos ei kerkeä.
Sellaista vielä, että ohjelma on muovautunut sen mukaan mitä kotona on mahdollista tehdä, koska salille en oikein kerkeä. Tämä jättää esim maastavedon pois, koska maksimipainot kotona on 65kg (loppuvat pidemmän päälle kesken muissakin liikkeissä). Olen kuitenkin pyrkinyt käymään kerran viikossa kaverini mukana salilla, jolloin olen tehnyt myös maastavetoa 3 x 100kg 3 sarjaa.

Olisiko jotain lisättävää tai muuta korjattavaa? Jalkapallo ja työt tosiaan vähän rajoittaa..

Uskoisin, että se SJMV tekniikka vielä paranee. Voit myös tehdä ihan tavallista mavea, kyllä sekin menee takareisille ja onhan sulla kyykkykin mukana. Muuten oikein hyvä ohjelma.

Ps. Tosiaan tee vaan sitä leuanvetoa joka kerta. Jos ei mene tarpeeksi leukoja niin tee negatiivisia eli hyppäät sinne tangon päälle ja jarruttelet sieltä itsesi alas.

Kiitti vastauksesta. Vähän vielä muutenkin tuo salietiketti yms. hakusessa. Kaverin oon aina ottanu mukaan. Varmempi olo. Kuinka pitkään tällästä ohjelmaa pitäs tehdä? 6 viikkoa? Ja miten monesti viikossa? Nyt meen sillo ku jaksan ja kerkeen.

Tosta leuanvedosta vielä et sainkin ohjeeks tehdä negatiivisena näin alkuun. Kaveri joskus nostaa, koska joillakin saleil on melko korkeel se ite tankokin et en sinne kauheen helposti ees pääse ilman vippaskonsteja.

Kiitti vastauksesta. Vähän vielä muutenkin tuo salietiketti yms. hakusessa. Kaverin oon aina ottanu mukaan. Varmempi olo. Kuinka pitkään tällästä ohjelmaa pitäs tehdä? 6 viikkoa? Ja miten monesti viikossa? Nyt meen sillo ku jaksan ja kerkeen.

Tosta leuanvedosta vielä et sainkin ohjeeks tehdä negatiivisena näin alkuun. Kaveri joskus nostaa, koska joillakin saleil on melko korkeel se ite tankokin et en sinne kauheen helposti ees pääse ilman vippaskonsteja.

2-3krta viikossa. Teet niin kauan kun tuntuu hyvältä ja edistystä tulee, mutta älä kuitenkaan heti toisen viikon jälkeen lähde vaihtamaan :D Muistat vaan lisäillä painoja, kun rupeaa sarjat menemään kevyesti. Koita alkuun vaikka edes se kaksi kertaa viikossa esim. maanantaina ja torstaina. Pitäisi ainakin keretä palautumaan. Jos tuntuu, että palaudut hyvin niin kolmesti viikossa totta kai :) Muista myös syödä ja juoda hyvin!

Ohjelmaa kannattaa tehdä ihan niin pitkään kuin se toimii ja kehitystä tapahtuu. Siitä on monta mielipidettä, kuinka kauan tulisi pitää samaa ohjelmaa, mutta et varmasti mene metsään, jos hinkkaat tuolla 3-6kk, jos toimii. Jos tuntuu, että ei tuu yhtään mitään, niin vaihdat ohjelmaa. Yksijakoista suositellaan tekemään 1-4krt/viikko. Itse tekisin ehkä ma-ke-pe tai sitten orjallisesti joka toinen päivä välillä, jos pystyy palautumaan. Jos tuota tekee joka toinen päivä, niin pitää muistaa välillä tehdä kevyempiäkin viikkoja, ettei aja itseään ihan tukkoon.

Jos leuanvetotanko on liian korkeella, niin ihan rohkeasti vaan haet jonkun penkin tai tuolin, jonka avulla saat kädet kiinni tankoon. Ei siinä mitään sen kummallisempaa, jos siitä joku valittaa, niin pyydä parempaa keinoa.

Eli olen 18v 60kg painava futiksen pelaaja ja tällaista yksijakoista treeniohjelmaa olen alkanut tekemään ihan omasta päästä:

3 kertaa viikossa

Leuanveto vastaotteella 10 + 10
Leuanveto myötäotteella 10 + 10

Penkkipunnerrus tangolla 7 x 55kg 2 sarjaa
Penkkipunnerrus sotilaspenkkityylillä 8 x 45kg 2 sarjaa

Kulmasoutua tangolla 8 x 45kg 2 sarjaa

Kyykky 8 x 50kg 2 sarjaa

Sekä vatsat loppuun eri tyyleillä

Teen yksijakoista, koska jalkapallotreenejä on 4 kertaa viikossa ja jos tekisin monijakoisella ja peli sattuisi osumaan salitreenin päälle, niin ohjelma menisi sekaisin eikä lepopäivät enää sopisi kalenteriin. Yksijakoinen on helpompi jättää välistä jos ei kerkeä.
Sellaista vielä, että ohjelma on muovautunut sen mukaan mitä kotona on mahdollista tehdä, koska salille en oikein kerkeä. Tämä jättää esim maastavedon pois, koska maksimipainot kotona on 65kg (loppuvat pidemmän päälle kesken muissakin liikkeissä). Olen kuitenkin pyrkinyt käymään kerran viikossa kaverini mukana salilla, jolloin olen tehnyt myös maastavetoa 3 x 100kg 3 sarjaa.

Olisiko jotain lisättävää tai muuta korjattavaa? Jalkapallo ja työt tosiaan vähän rajoittaa..
Et "kerkeä" salille, mutta ehdit tehdä ne treenit kotona? Bitch please, ei salille voi olla niin pitkä matka, että ne matkat veisi kauheasti aikaa. Sitä paitsi 65 kg ei riitä kyllä yhtään mihinkään. Kyykyssäkin menee jo 8x50kg.

Liikkeet on kuitenkin ihan hyviä. Voit vielä tehdä pystypunnerrusta, rinnallevetoa, tempausta ja askelkyykkyä.

- - - Updated - - -

Mitä pitäs tehä ku oikeassa rintalihaksessa on semmonen kohta jossa ei ole lihasta vaan semmonen kuoppa??

Eihän tuosta nyt tajua mitä tuo meinaa. Laita kuva tai selitä vähän tarkemmin.

- - - Updated - - -

Vippaskonstit on hyviä :D Koeta vaan jaksaa tehdä niitä leukoja. Ne on tärkeitä.

1-jakoista voi tehdä korkeintaan joka toinen päivä. Pyri kuitenkin käymään ainakin 2 krt viikossa eikä perättäisinä päivinä. Jos intoa on käydä joka viikko jopa 4 krt niin sitten kantsii vaihtaa 2-jakoiseen ainakin tuollaisina viikkoina.

Ohjelmaa kannattaa tehdä niin kauan kuin tulosta tulee. Liikkeitä voi vaihdella ja toistomääriä ja sarjamääriä tietenkin vaihdellaan usein. Periaatteessa tuolla ohjelmalla kehityksen pitäisi jatkua hyvinkin pitkään (kuukausia, miksei yli vuodenkin) jos hommat tehdään oikein.

Täl hetkel palautuminen on yhtä tuskaa vaikka tavallaan se kipu on ihan jeeskin (onks mus jotain vikaa :D). Viimeks kävin eilen tekees treenin ja sitä ennen lauantaina ja tuntuu ettei lauantainkaan treeni oo palautunut vielä. Ehkä se palautuminen on heikompaa näin alkuun kun ei oo taas tehny mitään hetkeen. Vai miten nopeesti ihmiset palautuu? Mitä enemmän treenaa sen nopeemmin palautuu? Meneekö se noin? Tietysti on yksilöstä kiinni mut mikä vois olla keskiarvo? En myöskään käytä lisäravinteita tai palautusjuomia. Vedellä ja normaalilla lautasmallilla mennään.

Jos nyt kokeilis tota kolme kuukautta noin 2-3 kertaa viikossa ni en mee sit kauheesti mettään.

Vippaskonstit on hyviä :D Koeta vaan jaksaa tehdä niitä leukoja. Ne on tärkeitä.

1-jakoista voi tehdä korkeintaan joka toinen päivä. Pyri kuitenkin käymään ainakin 2 krt viikossa eikä perättäisinä päivinä. Jos intoa on käydä joka viikko jopa 4 krt niin sitten kantsii vaihtaa 2-jakoiseen ainakin tuollaisina viikkoina.

Ohjelmaa kannattaa tehdä niin kauan kuin tulosta tulee. Liikkeitä voi vaihdella ja toistomääriä ja sarjamääriä tietenkin vaihdellaan usein. Periaatteessa tuolla ohjelmalla kehityksen pitäisi jatkua hyvinkin pitkään (kuukausia, miksei yli vuodenkin) jos hommat tehdään oikein.

Ai vuosi?! Oho. Oikein tekeminen onki sitte asia erikseen. Sen oon huomannu et otan liian pieniä painoja koska ajattelen ettei se kuitenkaan onnistu. Aloittelijan epävarmuus iskee. Mut ku oon kokeillut joskus penkkiäkin isommilla vapailla painoilla ni tuntuu heti jo paremmalta. Ei vispaa kädet minne sattuu eikä huojutakaan niin paljon. Penkkiä en oo tehnyt tangolla oikeestaan ollenkaan. Kyllä sekin varmaan menee mut otan tuntumaa nyt aluks noilla vapailla.

Leuanvetotangon mä kyllä kesytän - joskus.

Täl hetkel palautuminen on yhtä tuskaa vaikka tavallaan se kipu on ihan jeeskin (onks mus jotain vikaa :D). Viimeks kävin eilen tekees treenin ja sitä ennen lauantaina ja tuntuu ettei lauantainkaan treeni oo palautunut vielä. Ehkä se palautuminen on heikompaa näin alkuun kun ei oo taas tehny mitään hetkeen. Vai miten nopeesti ihmiset palautuu? Mitä enemmän treenaa sen nopeemmin palautuu? Meneekö se noin? Tietysti on yksilöstä kiinni mut mikä vois olla keskiarvo? En myöskään käytä lisäravinteita tai palautusjuomia. Vedellä ja normaalilla lautasmallilla mennään.

Jos nyt kokeilis tota kolme kuukautta noin 2-3 kertaa viikossa ni en mee sit kauheesti mettään.

Ensinnäkin ne kivut ei oo mikään merkki palautumisesta/palautumattomuudesta. Toinen mikä auttaa palautumiseen on tiuhempi treenifrekvenssi ja sen säännöllinen noudattaminen. Sitten vastasit ehkä osittain itsellesi kun kerroit ettet käytä palautusjuomaa. Se on erittäin tärkeä palautumisen apuväline ja suosittelen kyllä käyttämään.

- - - Updated - - -

Ai vuosi?! Oho. Oikein tekeminen onki sitte asia erikseen. Sen oon huomannu et otan liian pieniä painoja koska ajattelen ettei se kuitenkaan onnistu. Aloittelijan epävarmuus iskee. Mut ku oon kokeillut joskus penkkiäkin isommilla vapailla painoilla ni tuntuu heti jo paremmalta. Ei vispaa kädet minne sattuu eikä huojutakaan niin paljon. Penkkiä en oo tehnyt tangolla oikeestaan ollenkaan. Kyllä sekin varmaan menee mut otan tuntumaa nyt aluks noilla vapailla.

Leuanvetotangon mä kyllä kesytän - joskus.

Oikein tekemisen oppii kyllä ajan kanssa. Se ei ole mikään avain onneen, että vaihtelee 6 viikon välein ohjelmasta toiseen ilman mitään tietoa miten pitäisi ylläpitää progressiota. Mutta elä turhaan rasita liikaa päätäs vaan keskity nyt vaan hyvään treeniin :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tämmöisellä ohjelmalla mennyt koko kesän. Tavoitteena lisää voimaa ja lihasmassaa varsinkin ylävartaloon, joka on voimassa jalkoja jäljessä pikajuoksutaustan vuoksi. Aiemmin ollut käytössä G6 ym perusohjelmia.

MA (rinta, hauis)
Penkki 4x
Hauiskääntö tanko 4x
Vinopenkki 3x
Hauis hammer kp 3x
Peck deck 3x
Hauis rutistus talja 3x

TI (selkä, ojentajat)
Mave 4x
Ranskalainen super(kapea punnerrus) 4x
Alatalja 4x
Dippi 3x
Ylätalja taakse 3x
Yhden käden ojentaja talja 3x
Olankohautukset 3x TAI joka toinen viikko 100x viparit + 100x pystysoutu (Gymlogista napattu, toimii itsellä)

TO (rinta, hauis)
Vinopenkki kp 4x
Hauis scott-penkissä 4x
Vinopenkki alas(?) 3x
Hauiskääntö vuorotellen 3x
Rinta ristikkäistalja 3x
Hauis myötäotteella talja 3x

PE (selkä, ojentajat, olkapäät)
Kulmasoutu 4x
Pystypunn takaa 3x
Soutu laitteessa yhdellä kädellä 4x
Ojentajat narulla talja 3x
Viparit 3x
Ylätalja eteen 3x
Ojentajat vastaote 3x
Pystysoutu 3x

LA (jalat ja keskivartalo)
Kyykky/prässi 3x
Hack-kyykky 3x
Pohkeet 4x
Jalan ojennus 3x
Jalan koukistus 3x
Kyljet
Alaselkä
Vatsat voimapyörä ja kiertäjät

Lisäksi n joka toinen treeni vatsat eri tavoin ja treenien alussa lämmittelyt ja venyttelyt. Aerobista 2-3 kertaa viikossa ja sunnuntai täysi lepopäivä.
Kyseessä 20 v mies 180cm/73kg

Mitä parannettavaa/muutettavaa olisi?

Tällainen suunnitteilla:

Viikko 1 : Treeni A ma ja pe , Treeni B ke ja viikko 2 toistepäin

Treeni A: Penkki 3x
Kulmasoutu 3x
Leuat 3x
Viparit sivulle 3x

Treeni B: Pystypunnerrus 3x
Dipit 3x
Kulmasoutu 3x
Leuat 3x
Viparit sivulle 3x

Sitten ti, to ja la :

Kyykky 3x, mave 3x ja pohkeet + sitten isken tuohon vatsat päälle jollain tavalla (ehdotuksia)?

Lähinnä mietityttää että miten jakaisin nuo dipit, pypu ja penkki. eli onko jakoni paska? kannataisko penkkiä tehä ma,ke,to ja sitten siihen päälle syklisesti nuo dipit ja pystypunnerukset, vai miten? pitäisikö olla lisää liikkeitä?

Tämmöisellä ohjelmalla mennyt koko kesän. Tavoitteena lisää voimaa ja lihasmassaa varsinkin ylävartaloon, joka on voimassa jalkoja jäljessä pikajuoksutaustan vuoksi. Aiemmin ollut käytössä G6 ym perusohjelmia.

MA (rinta, hauis)
Penkki 4x
Hauiskääntö tanko 4x
Vinopenkki 3x
Hauis hammer kp 3x
Peck deck 3x
Hauis rutistus talja 3x

TI (selkä, ojentajat)
Mave 4x
Ranskalainen super(kapea punnerrus) 4x
Alatalja 4x
Dippi 3x
Ylätalja taakse 3x
Yhden käden ojentaja talja 3x
Olankohautukset 3x TAI joka toinen viikko 100x viparit + 100x pystysoutu (Gymlogista napattu, toimii itsellä)

TO (rinta, hauis)
Vinopenkki kp 4x
Hauis scott-penkissä 4x
Vinopenkki alas(?) 3x
Hauiskääntö vuorotellen 3x
Rinta ristikkäistalja 3x
Hauis myötäotteella talja 3x

PE (selkä, ojentajat, olkapäät)
Kulmasoutu 4x
Pystypunn takaa 3x
Soutu laitteessa yhdellä kädellä 4x
Ojentajat narulla talja 3x
Viparit 3x
Ylätalja eteen 3x
Ojentajat vastaote 3x
Pystysoutu 3x

LA (jalat ja keskivartalo)
Kyykky/prässi 3x
Hack-kyykky 3x
Pohkeet 4x
Jalan ojennus 3x
Jalan koukistus 3x
Kyljet
Alaselkä
Vatsat voimapyörä ja kiertäjät

Lisäksi n joka toinen treeni vatsat eri tavoin ja treenien alussa lämmittelyt ja venyttelyt. Aerobista 2-3 kertaa viikossa ja sunnuntai täysi lepopäivä.
Kyseessä 20 v mies 180cm/73kg

Mitä parannettavaa/muutettavaa olisi?

Jako on nyt silleen, että jalat treenaat kerran viikossa mutta rintaa ja hauista 2 kertaa. Lisäksi ojentajat saavat rasitusta 4 kertaa viikossa. Liikkeitä sen kummemmin edes katsomatta voin sanoa, että pieleen menee ja helvetin pahasti.

- - - Updated - - -

Tällainen suunnitteilla:

Viikko 1 : Treeni A ma ja pe , Treeni B ke ja viikko 2 toistepäin

Treeni A: Penkki 3x
Kulmasoutu 3x
Leuat 3x
Viparit sivulle 3x

Treeni B: Pystypunnerrus 3x
Dipit 3x
Kulmasoutu 3x
Leuat 3x
Viparit sivulle 3x

Sitten ti, to ja la :

Kyykky 3x, mave 3x ja pohkeet + sitten isken tuohon vatsat päälle jollain tavalla (ehdotuksia)?

Lähinnä mietityttää että miten jakaisin nuo dipit, pypu ja penkki. eli onko jakoni paska? kannataisko penkkiä tehä ma,ke,to ja sitten siihen päälle syklisesti nuo dipit ja pystypunnerukset, vai miten? pitäisikö olla lisää liikkeitä?

Tosi hyvä ohjelma. En muuttaisi mitään.

Jako on nyt silleen, että jalat treenaat kerran viikossa mutta rintaa ja hauista 2 kertaa. Lisäksi ojentajat saavat rasitusta 4 kertaa viikossa. Liikkeitä sen kummemmin edes katsomatta voin sanoa, että pieleen menee ja helvetin pahasti.

Niin kuin ensimmäisessä viestissä sanoin, jalat ovat voimatasoltaan huomattavasti ylävartaloa edellä, joten en näe jaossa sen suhteen ongelmaa. Itse en ole ainakaan huomannut että ojentajille tulisi liikaa rasitusta noilla liikkeillä (esim suhteessa hauiksiin, jotka myös rasittuvat 4x viikossa), mutta rakentava palaute ohjelmasta olisi ihan jees korjausehdotuksineen.

Vaikka noviisi olenkin, niin ihmettelen, miksi tuosta avaruuskirahvin ohjelmasta ei muuttaisi mitään? Ma, ke ja pe kulmasoutua jonka lisäksi ti, to ja la on mave ja kyykky. Selkä treenataan 6 kertaa. Vai olenko ymmärtänyt väärin?

Niin kuin ensimmäisessä viestissä sanoin, jalat ovat voimatasoltaan huomattavasti ylävartaloa edellä, joten en näe jaossa sen suhteen ongelmaa. Itse en ole ainakaan huomannut että ojentajille tulisi liikaa rasitusta noilla liikkeillä (esim suhteessa hauiksiin, jotka myös rasittuvat 4x viikossa), mutta rakentava palaute ohjelmasta olisi ihan jees korjausehdotuksineen.

No ok voin mä sen verran sanoa, että mikäli et tee supersarjoina noita liikkeitä niin tekisin lihasryhmän kerralla valmiiksi ja vasta sitten siirtyisin seuraavaan. Esim. ensin nuo rintaliikkeet ja vasta sitten hauis.

- - - Updated - - -

Vaikka noviisi olenkin, niin ihmettelen, miksi tuosta avaruuskirahvin ohjelmasta ei muuttaisi mitään? Ma, ke ja pe kulmasoutua jonka lisäksi ti, to ja la on mave ja kyykky. Selkä treenataan 6 kertaa. Vai olenko ymmärtänyt väärin?

Ei kulmasoutu IMO ole mikään alaselkäliike. Ja kyllä se alaselkä ilmoittaa itsestään jos se saa liikaa rasitusta. Toi näyttää mun mielestä ihan perus 2-jakoiselta yläkroppa/alakroppa, joten en tiedä mikä tuossa olisi pielessä liikevalikoiman ollessa loistava.

En tiedä, että oliko toi sarkastinen kommentti mun kyselyihin, mutta mun pointti oli, että eikö esimerkiksi latseille ja trapsille jää liian vähän palautumisaikaa? Niillehän tulee 6 päivää putkeen kovaa rasitusta. Voi olla, että puhun läpiä päähäni, mutta jos niin teen, niin olisi kiva tietää miksi:)

1-jakoisella 2-4 kertaa viikkoon tulee tehtyä,saakohan tällä ohjelmalla voimaa ja massaa...?

Kyykky/etukyykky 3x5-10
Mave/sjmv 3x5-8 (mave 5, sjmv 8)

Leuanveto lisäpainoilla 3x5
Kulmasoutu 3x8-10

Penkki/ penkki käsipainoilla 3x5-10

Pystypunnerrus 3x8-10

Vatsat 3x12 taljassa ja voimapyörää 3x10-15

3 kuukautta siis tällä ohjelmalla menty, tulokset junnaa paikallaan.. Näyttääkö ohjelma huonolta vai pitääkö vaan väkisin lisätä painoja ja tehdä aina muutama toisto isommilla romuilla vähän rumemmalla tekniikalla että sarjapainot kasvaa vai sitkeästi tehdä niillä millä jaksaa näytillä tekniikalla mennä ja toivoa että joskus painot nousee?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom