Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Onko hyvä tehdä vuorotellen vipareita sivuille ja taakse? siis jos olkapää reenit menis tällein:
Ma: Pystysoutu*2
viparit sivuille*2
Pe: Pystypunnerrus*2
Viparit taakse*2

Ps. teen siis noina päivinä muutakin kuin olkapäät.
Itse en tekis kahta ensisijaisesti sivuolkapäitä rasittavaa liikettä samana päivänä (pystysoutu ja viparit sivuille) jos haluaisin tasaisesti treenata, vaan jakaisin olkapäätreenin esim
Ma: pystypunnerrus (etuolkapäät+sivuolkapäät toissijaisesti) ja viparit sivuille (sivuolkapäät).
Pe: pystysoutu (sivuolkapäät+etuolkapäät toissijaisesti) ja viparit taakse (takaolkapäät).
Mutta menee vähän hifistelyksi, varmasti toimii tuollainenkin jako.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tällästä oon ny vajaan kuukauden vääntäny. Toistot 7-10 ( paitsi vatsaliikkeissä :rolleyes: )

Maanantai

maastaveto 5x
kulmasoutu 3x
hauiskääntö 2x
vatsoja 3-4x

Keskiviikko

penkki 4x
pystysoutu 3x
ranskalainen punnerrus 3x
vatsoja 3-4x

Perjantai

kyykky 5x
hyvää huomenta 3x
pohkeet 2x
vatsoja 3-4x

Kertokaa mielipiteenne ohjelmasta! Ai niin, itse en tätä tehny, joku toine heppu :david:

Kyllähän tuo varmasti on ihan hyvä perusohjelma, kun noita perusliikkeitä on noin paljon.

Vatsat vain hieman ehkä ylikorostettuna ja pohkeet taas alikorostettuna. Pystysoudun tilalle sopisi paremmin pystypunnerrus, kun työntävänä päivänä kuitenkin on, ja pystysoutu ottaa kohtuu voimakkaasti vetäviin lihaksiin. Mutta eiköhän tuolla kehity, kunhan lisäilee treenipainoja välillä. (EDIT: Niin siis. Kun tuossa on noin vähän vaihtelua liikkeiden osalta, niin kannattaa yrittää tehdä vaihtelua lihaksille treenipainojen avulla. Sitä tarkoitin tuolla lisäämisellä. Treenipainojen kasvattaminenhan on itsestäänselvyys :D )

-MA

Ojentaja punnerrus taljassa
Kickbacks
Hauiskääntö tangolla
Hauiskääntö istuen käsipainoilla
Scott-hauiskääntö
Keskitetty
Penkkipunnerrus

-TI

Pystypunnerrus edestä
Pystypunnerrus niskan taa
Pystypunnerrus käsipainoilla
Vipunostot sivuille
Vipunostot kulmassa
Pystysoutu

-KE

Pullover
Penkkipunnerrus
Vinopenkkipunnerrus tangolla
Vinopenkkipunnerrus käsipainoilla
Vipunostot penkiltä

-TO

Kulmasoutu käsipainoilla
Kulmasoutu tangolla
Maastaveto
Penkkipunnerrus

Mitäs ootte tosta mieltä?

-MA

Kickbacks
Hauiskääntö tangolla
Scott-hauiskääntö
Keskitetty
Penkkipunnerrus

-TI

Pystypunnerrus edestä
Vipunostot sivuille
Vipunostot kulmassa
Pystysoutu

-KE

Pullover
Penkkipunnerrus
Vipunostot penkiltä

-TO

Kulmasoutu käsipainoilla
Kulmasoutu tangolla
Maastaveto
Penkkipunnerrus

Jalat...?

-MA

Kickbacks
Hauiskääntö tangolla
Scott-hauiskääntö
Keskitetty
Penkkipunnerrus

-TI

Pystypunnerrus edestä
Vipunostot sivuille
Vipunostot kulmassa
Pystysoutu

-KE

Pullover
Penkkipunnerrus
Vipunostot penkiltä

-TO

Kulmasoutu käsipainoilla
Kulmasoutu tangolla
Maastaveto
Penkkipunnerrus

saat nyt suoran vastauksen:
melko perseestä

boosman, monipuolista: Tossa on lähinnä penkkipunnerrus, penkkipunnerrus, hauiskääntö, hauiskääntö ja pari selkäliikettä. Missä esmes. jalat?

Töiden ja muiden harrasteiden takia ehdin käydä salilla 3x viikossa. Käytössä on 2-jakoinen ohjelma eli kahdessa viikossa treenikertoja 6kpl joten kroppa käydään läpi kolme kertaa näiden 2 viikon aikana. Olisiko yleisesti järkevämpää tahi isompaa hyötyä vaihtaa 3-jakoiseen ohjelmaan vai jauhaa tällä samalla ihan "kehonrakennusmielessä". Salipäivät ovat ma,ke,la
Kiitos jo etukäteen tähänkin "fiksuun" kyssäriin vastanneille.

Töiden ja muiden harrasteiden takia ehdin käydä salilla 3x viikossa. Käytössä on 2-jakoinen ohjelma eli kahdessa viikossa treenikertoja 6kpl joten kroppa käydään läpi kolme kertaa näiden 2 viikon aikana. Olisiko yleisesti järkevämpää tahi isompaa hyötyä vaihtaa 3-jakoiseen ohjelmaan vai jauhaa tällä samalla ihan "kehonrakennusmielessä". Salipäivät ovat ma,ke,la
Kiitos jo etukäteen tähänkin "fiksuun" kyssäriin vastanneille.
Kyllä kannattaa treenata 2-jakoisella. 3-jakoisella kierto venyy mun mielestä turhan pitkäksi, jos treenaa kolme kertaa viikossa.

1.päivä (jalat ja vatsat)

askelkyykky 3x10-15
jalkaprässi 3x10-12
reiden ojennus 3x12-15
reiden koukistus 3x 12-15
pakarakone 2x15

vatsat koneessa 3x 15
vatsat pallolla 3x 20
jalkojen nostot 3x 15
keppikierrot 2x50

2.päivä (rinta, olkapäät ja ojentajat)

vinopenkki päsip. 3x 12
peck deck 3x12

pystypunnerrus käsip. 3x 12
vipunostot 3x 12-15

alaspainallus köydellä 3x 12-15
kick back 3x 12-15

3.päivä (selkä, hauis ja vatsat)

ylätalja 3x 12-15
kulmasoutu 3x 12-15
alatalja 3x 12-15
selän ojennus 3x 15

hauikset käsip.istuen 3x 12-15
hauikset alataljassa 3x 15

+samat vatsat kun ensimmäisenä päivänä

1.päivä (jalat ja vatsat)

askelkyykky 3x10-15
jalkaprässi 3x10-12
reiden ojennus 3x12-15
reiden koukistus 3x 12-15
pakarakone 2x15

vatsat koneessa 3x 15
vatsat pallolla 3x 20
jalkojen nostot 3x 15
keppikierrot 2x50

2.päivä (rinta, olkapäät ja ojentajat)

vinopenkki päsip. 3x 12
peck deck 3x12

pystypunnerrus käsip. 3x 12
vipunostot 3x 12-15

alaspainallus köydellä 3x 12-15
kick back 3x 12-15

3.päivä (selkä, hauis ja vatsat)

ylätalja 3x 12-15
kulmasoutu 3x 12-15
alatalja 3x 12-15
selän ojennus 3x 15

hauikset käsip.istuen 3x 12-15
hauikset alataljassa 3x 15

+samat vatsat kun ensimmäisenä päivänä

kai lisäät aina vatsoissa lisää toistoja/painoa ettet väännä joka kerta aina esim 3x20? :D vinopenkki päsip. meinaat kai käsip. ja tärkeää missa on MAASTAVETO? :):nolo:

Mielipiteitä ohjelmastani

Tälläseksi tämä nyt on muotoutunut, joitain minun mielestä selviä päällekkäisyyksiä olen poistanut, en ole ihan varma vaikka siellä olisi niitä vielä jäljelläkin. Esim. onko alaselälle hiukan liikaa, ja mitähän kannattaisi jättää pois?
Mulla ei ole täällä omalla "salilla" noita hienoja laitteita, vaan aika peruskalustolla mennään, en siis pysty tekemään esim. prässiä.

Treenihistoria mulla on lyhyt.

Jako on vetävät / työntävät ja koko alkuperäinen idea on napattu tuolta alottelijoiden osiolta. Kiloja en merkkaa, sarjat vaan.

Vatsoja lopuksi lähes aina jollain tavalla, treenit pyrin pitämään jokatoinen päivä.
Eli onko ideoita mitä tälle kannattaisi tehdä, onko paljon turhaa tms sellasta minkä voisi jättää pois, tai tehdä toisten? Aikaa tohon yleensä menee n. 1h.
Kaikki kommentit otetaan vastaan ja parhaat hyödynnetään heti!

Noi tuli tohon sikäli väärässä järjestyksessä, että en tee kahta vetävää peräkkäin.

Työntävät toistot 10-12

Kiertäjät 3 sarjaa
Vinopenkki tanko 2
Penkki Kp 2
Viparit penkiltä 2
Kyykky 3
Askelkyykky 3
Viparit sivulle 3
Ranskalainen Kp 3

Vetävät toistot 10-12

Alatalja 3 sarjaa
Kulmasoutu Kp 3
Face pull 3
SJMV 3
Reiden koukistus 2
Pohkeet istuen 4
Hauis Kp 3
Rannerullaus tanko 2

Vetävät toistot 6-8

Mave 3 sarjaa
Leuat 3
Kulmasoutu tanko 3
Takaolkapääsoutu 2
Pohkeet seisten 4
Hauis tanko 3
Kohautus 2

Työntävät toistot 6-8

Kiertäjät 3 sarjaa
Penkki 2
Dippi 2
Vinopenkki Kp 2
Etukyykky 3
Reiden ojennus 3
Pystysoutu 2
Lattia penkki 3

Tälläseksi tämä nyt on muotoutunut, joitain minun mielestä selviä päällekkäisyyksiä olen poistanut, en ole ihan varma vaikka siellä olisi niitä vielä jäljelläkin. Esim. onko alaselälle hiukan liikaa, ja mitähän kannattaisi jättää pois?
Mulla ei ole täällä omalla "salilla" noita hienoja laitteita, vaan aika peruskalustolla mennään, en siis pysty tekemään esim. prässiä.

Treenihistoria mulla on lyhyt.

Jako on vetävät / työntävät ja koko alkuperäinen idea on napattu tuolta alottelijoiden osiolta. Kiloja en merkkaa, sarjat vaan.

Vatsoja lopuksi lähes aina jollain tavalla, treenit pyrin pitämään jokatoinen päivä.
Eli onko ideoita mitä tälle kannattaisi tehdä, onko paljon turhaa tms sellasta minkä voisi jättää pois, tai tehdä toisten? Aikaa tohon yleensä menee n. 1h.
Kaikki kommentit otetaan vastaan ja parhaat hyödynnetään heti!

Noi tuli tohon sikäli väärässä järjestyksessä, että en tee kahta vetävää peräkkäin.

Työntävät toistot 10-12

Kiertäjät 3 sarjaa
Vinopenkki tanko 2
Penkki Kp 2
Viparit penkiltä 2
Kyykky 3
Askelkyykky 3
Viparit sivulle 3
Ranskalainen Kp 3

Vetävät toistot 10-12

Alatalja 3 sarjaa
Kulmasoutu Kp 3
Face pull 3
SJMV 3
Reiden koukistus 2
Pohkeet istuen 4
Hauis Kp 3
Rannerullaus tanko 2

Vetävät toistot 6-8

Mave 3 sarjaa
Leuat 3
Kulmasoutu tanko 3
Takaolkapääsoutu 2
Pohkeet seisten 4
Hauis tanko 3
Kohautus 2

Työntävät toistot 6-8

Kiertäjät 3 sarjaa
Penkki 2
Dippi 2
Vinopenkki Kp 2
Etukyykky 3
Reiden ojennus 3
Pystysoutu 2
Lattia penkki 3

Hirveästi on tuossa tekemistä. Pistän nopeasti pari mielipidettä. Eli tee vatsat kaksi kertaa viikossa, älä siis joka treenissä. Suosittelen myös että karsit liikkeitä reilusti.

Esim.
Työntävät 1
Penkki
Kyykky
Kapea pp/ranskis
Vipunostot eteen
Vipunostot sivuille

Vetävät 1
SJMV
Ylätalja
Alatalja
Pohkeet istuen
Hauiskääntö kp
Vatsat ylätaljassa

Työntävät 2
Vinopenkki
Dippi
Etukyykky
Reidenojennus
Vipunostot taakse
Vipunostot eteen

Vetävät 2
Maastaveto
Leuanveto
Kulmasoutu
Pohkeet seisten
Hauiskääntö tangolla
Vatsat ylätaljassa

Hirveästi on tuossa tekemistä. Pistän nopeasti pari mielipidettä. Eli tee vatsat kaksi kertaa viikossa, älä siis joka treenissä. Suosittelen myös että karsit liikkeitä reilusti.

Sitä mä hiukan arvelinkin,(ehkä jopa toivoikin) mutta kun sitä ei osaa itse karsia.
Luulen että muutan tota aika paljon sun näyttämääsi suuntaan, taitaa mennä eka osa kokeiluun jo tänään.

Kiitosta vaan!

Terve. Vaihtamassa 1-jakoseen ohjelmaan tässä kesän ajaksi töiden takia ja muutenkin voi olla aika sillon tiukalla, ni jos jää joku kerta treenamatta, ni ei ainakaan jää mikään lihas välistä. Eli:

Leuka vastaote / kulmasoutu vastaote
Penkki / vinopenkki
Yhdenjalan prässi / mave / kyykky
Pystypunnerrus / Pystysoutu
Levytanko haukkari / Dippi
Jalkojen nostot / voimapyörä

Miltä kuullostaa, tyrmääkö herrat heti vai puuttuuko jotain? :D

Sitä mä hiukan arvelinkin,(ehkä jopa toivoikin) mutta kun sitä ei osaa itse karsia.
Luulen että muutan tota aika paljon sun näyttämääsi suuntaan, taitaa mennä eka osa kokeiluun jo tänään.

Kiitosta vaan!

Eipä mitään ja sitten rupeet tekemään mieluistas ohjelmaa. Luulisin ainakin että kannattaa aluksi tehdä maltillisempi ohjelma ja sitten pikkuhiljaa tuoda siihen lisää sarjoja/toistoja ja liikkeitäkin. Eli siis ei niinpäin että aluksi hirveästi ja siitä sitten karsitaan kun ei jakseta, miten monet tuntuu tekevän ja itekin on tullut kyllä :)

Eipä mitään ja sitten rupeet tekemään mieluistas ohjelmaa. Luulisin ainakin että kannattaa aluksi tehdä maltillisempi ohjelma ja sitten pikkuhiljaa tuoda siihen lisää sarjoja/toistoja ja liikkeitäkin. Eli siis ei niinpäin että aluksi hirveästi ja siitä sitten karsitaan kun ei jakseta, miten monet tuntuu tekevän ja itekin on tullut kyllä :)

joo se ei meinaa oikeen mennä jakeluun, että vähemmälläkin tulisi toimeen, kun ei osa ajatella oikeestaan muuta kun suoraa rasitusta, ja sitäkin vaan just siltä päivältä, ei nää metsää puilta vissiin. Mutta sen verran tosta sun tekemästä parannuksesta kysyisin, notta kannattasko lisätä johonkin väliin toinen liike takaolille, kun nythän tossa on pariin kertaan viparit eteen ja vaan kerran taakse, kun eikös ne etuolat ota mm. penkistä rasitusta, vai otitko sen jo huomioon? Että riittääkö noi nyt ihan varmasti?

On siitä jo hetki aikaa kun laitin edellisen, mutta tälläsellä olen nyt aikonut aloittaa tosissaan treenaamisen:
lämmittelyä 10min
leuanveto vastaote 5x ja myötäote 4x
vatsat lattialla 4x
dipit 4x
selkä aputelineessä 4x
soutu(?) 4x
ylätalja rinnalle 4x
penkki 5x tai etunojapunnerruksia 5x
jalkakyykky 5x
maastaveto 5x

On siitä jo hetki aikaa kun laitin edellisen, mutta tälläsellä olen nyt aikonut aloittaa tosissaan treenaamisen:
lämmittelyä 10min
leuanveto vastaote 5x ja myötäote 4x
vatsat lattialla 4x
dipit 4x
selkä aputelineessä 4x
soutu(?) 4x
ylätalja rinnalle 4x
penkki 5x tai etunojapunnerruksia 5x
jalkakyykky 5x
maastaveto 5x

Monijakoinen tuo on? Kuitenkin yhdelle kerralle todellakin liikaa sarjoja.

Leuka vastaote / kulmasoutu vastaote
Penkki / vinopenkki
Yhdenjalan prässi / mave / kyykky
Pystypunnerrus / Pystysoutu
Levytanko haukkari / Dippi
Jalkojen nostot / voimapyörä
Hyvältä näyttää, ja muuten tasapainoiselta, mutta miksi leuat ja kulmasoutu vastaotteella? Myötäotteella saisit kuitenkin enemmän rasitusta selälle, ja tuossa ohjelmassa ei muita yläselkää suoraan rasittavia liikkeitä ole.

edit: Myös jalkoja treenaisin enemmän; eli lisäisin esim reidenojennukset sille päivälle jolloin teet mavea (jolloin saat sekä etu- että takareidet rasitettua) ja reidenkoukistukset kyykkypäivälle (jolloin rasittuvat jotakuinkin tasapuolisesti etu- ja takareisi).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom