Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Hohhoijaa. Olipa tosi vittuilua.
Ei tommosessa läjässä liikkeitä jopa 4x viikossa ole mitään järkeä, jos treenaa vähääkään lujempaa. Mä esitin mielipiteeni, AP esitti jatkokysymyksen ja vastasin siihen, muutama muu täydensi. Jos toi on vittuilevaa keskustelua nii moro.

Jos oisin vittuillu, oisin vastannu "ihan paska alota ss"

Enempää en sun kanssa tästä väännä, sun mielestä selvästi on jotain järkeä tommosessa läjässä liikkeitä.
Aloittaja antoi listan liikkeistä ja kysyi kuinka niistä saadaan ohjelma.
Inoksi : "Tuo on kasa liikkeitä eikä mikään ohjelma". Et edes esittänyt mielipidettäsi tai tarjonnut apua. Kunhan kuittailit.

Ps. Aloittaja kertoi treenaavansa 4 x viikossa. Ei tekevänsä kyseisiä liikkeitä 4 x viikossa. Hyviä liikkeitä josta saa ohjelman helposti. Se on ihan yks ja hailee onko ohjelmassa reisiojennusta pari sarjaa. Esitin mielipiteeni että saa sitä tehdä jos haluaa. Ei huononna kehitystä yhtään eikä vie treenistä kuin 3 min.
Tottakai väänsit tämänkin niin että "Simo on kaikesta eri mieltä" 😅 Olin 99 prosenttisesti samaa mieltä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nythän oli kyse kyykyssä kahdenkympin sarjoista. Todellakin kasvattavat lihasmassaa. Väittäisin että toimivat monelle paremmin kuin lyhyet sarjat. Moni kokenutkin kyykkää tällä foorumilla pitkää sarjaa. Taisi itse Mikekin vannoa niiden nimeen.

Jos luit kysymyksen siinä kysyttiin vinkkiä kuinka listan liikkeistä tehdään ohjelma.

Hyviä liikkeitä, mutta aika vakava epäsuhta työntävien ja vetävien liikkeiden suhteen. Yläkropan työntävä liikkeitä 4 kpl. Selälle pelkkä leuanveto. Vaatii vähintään yhden soutuliikkeen ja voisi poistaa yhden työntävän. Voit esin tehdä penkkiä Tai vinopenkkiä. Ei tarvetta molemmille samaan treeniin. Takareisillä olisi hyvä olla jotain. Mavea tekisin edes joskus sekä reisikoukistusta.

Ehkä turha jos ajattelee pelkkää lihas kasvua ja voimaa. Polven terveyden kannalta hyvä liike. Ottaa lähellä polvea oleviin lihaksiin. Ei mun mielestä ohjelma mene pilalle jos veivaa pari sarjaa. Eihän siihen mene kun jokunen minsa. Mutta samaa mieltä että mielummin koukistus jos kyykky on ohjelmassa 👍
Kiitos vastauksesta. Joo tosiaan tuon vinkin noihin pitkiin kyykkysarjoihin poimin nimenomaan pakkikselta. Ja juurikin näin, että listasin tuohon liikkeitä joiden olen ymmärtänyt olevan hyviä ja myöskin pidän niistä. Haluaisin niistä tehdä ohjelman mutta juuri siihen tarvitsin apua että mitenkä niistä se ohjelma tehdään. Tiedän itsekin että siinä on tällä hetkellä vain läjä liikkeitä. En tiedä oliko tuo viestini jotenkin epäselvä mutta ainakin sinä tunnuit ymmärtävän sen. Eli olen nyt ajetellut että otan vinopenkin ja vipunostot pois. Lisään kulmasoudun. Reiden ojennuksen otan varmaan myös pois, ja laitan tuon koukistajan tilalle. Kiinnostaisi kuulla myös noista toistomääristä, että mitä ihmiset suosittelee? Onko se periaattessa kaikkiin paitsi noihin kyykkyihin ihan vaan se 3x8? Eikö sen pitäisi olla toimiva?
 
Hohhoijaa. Olipa tosi vittuilua.
Ei tommosessa läjässä liikkeitä jopa 4x viikossa ole mitään järkeä, jos treenaa vähääkään lujempaa. Mä esitin mielipiteeni, AP esitti jatkokysymyksen ja vastasin siihen, muutama muu täydensi. Jos toi on vittuilevaa keskustelua nii moro.

Jos oisin vittuillu, oisin vastannu "ihan paska alota ss"

Enempää en sun kanssa tästä väännä, sun mielestä selvästi on jotain järkeä tommosessa läjässä liikkeitä.
Niin tuo pointti ei ollut siis se että tuossa sekalaisessa liikkeiden läjässä olisi järkeä, vaan pointti oli nimenomaan siinä että miten tuosta sekalaisesta läjästä tehdään järkevä ohjelma? Siihen tarvitsen siis apua. En itsekkään pitänyt sinun vastauksiasi vittuiluna, ihan asiallisesti sinä mielestäni kirjoitat, mutta sanotaan nyt näin, että en minä paljoa vastauksistasi hyöytynyt. Kiitos yrityksestä kuitenkin
 
Niin tuo pointti ei ollut siis se että tuossa sekalaisessa liikkeiden läjässä olisi järkeä, vaan pointti oli nimenomaan siinä että miten tuosta sekalaisesta läjästä tehdään järkevä ohjelma? Siihen tarvitsen siis apua. En itsekkään pitänyt sinun vastauksiasi vittuiluna, ihan asiallisesti sinä mielestäni kirjoitat, mutta sanotaan nyt näin, että en minä paljoa vastauksistasi hyöytynyt. Kiitos yrityksestä kuitenkin
No nyt kun muotoilit kysymyksen noin, niin helpompi vastata. Voin iltapäivällä miettiä vähän asiaa
 
Tulin juuri salilta, ja tein tälläsen treenin;
Kyykky 3x20
Penkki 3x8
Leuat 3x8
Kuimasoutu 4x8
Dipit 4x10
Hauis 3x8
Pystypunnerrus 3x8
Pohkeet
Reiden koukistus 2x12
Reiden ojennnus 2x12

Onko tuossa mitään järkeä? Ajattelin että pidän progression yllä siten, että esim hauiskääntöä 3x8, seuraavalla kerralla 3x10, sitten 3x12 ja sitten seuraavalla kerralla takasin 3x8 mutta painoa lisää.
 
Tulin juuri salilta, ja tein tälläsen treenin;
Kyykky 3x20
Penkki 3x8
Leuat 3x8
Kuimasoutu 4x8
Dipit 4x10
Hauis 3x8
Pystypunnerrus 3x8
Pohkeet
Reiden koukistus 2x12
Reiden ojennnus 2x12

Onko tuossa mitään järkeä? Ajattelin että pidän progression yllä siten, että esim hauiskääntöä 3x8, seuraavalla kerralla 3x10, sitten 3x12 ja sitten seuraavalla kerralla takasin 3x8 mutta painoa lisää.
Eri päiville jaottelet nuo.. ja vaikka pari kuukautta voi olla tuolla 8-12 toistoa ja sitten toiset pari kk vaikka 3-6..
 
Tulin juuri salilta, ja tein tälläsen treenin;
Kyykky 3x20
Penkki 3x8
Leuat 3x8
Kuimasoutu 4x8
Dipit 4x10
Hauis 3x8
Pystypunnerrus 3x8
Pohkeet
Reiden koukistus 2x12
Reiden ojennnus 2x12

Onko tuossa mitään järkeä? Ajattelin että pidän progression yllä siten, että esim hauiskääntöä 3x8, seuraavalla kerralla 3x10, sitten 3x12 ja sitten seuraavalla kerralla takasin 3x8 mutta painoa lisää.
On kyl hemmetisti liikkeitä ja sarjoja yhteen treeniin. Jos yksijakoisella meet niin 3-4 sarjaa per lihasryhmä. Jos teet esim. koko kropan 3x vko. Sellainen 9-12 sarjaa lihasryhmä per vko. Mutta oon mäkin treenannut silleen joskus, et hemmetisti liikkeitä. Ota huomioon myös, että lihakset saa myös epäsuorasti osumaa. Penkissä esim. saa osumaa rinta, olkapäät ja ojentajat.
 
Kait ton jaksaa varsinkin jos on jo kokeiltu että jaksaa. g6 + pohkeita ja reisiojenteluja&koukistelua lopussa, ei paha.

Tai jos pelottaa että kunto loppuu niin jakaa vaikka:

Penkki 3x5-8
Leuat 3x5-8
Vinopenkki 3x6-10
Kulmasoutu 3x5-8
Dippi 3x6-10
(hauis 3x6-10)
Istumaannousut 3x6-10

Pystypunnerrus 3x5-8
Kyykky 3x20
Reisiojennus 3x10-15
Reisikoukistus 3-5x10-15
Pohkeet kunnolla
(takaviparit 3x8-12)
Jalannostot 3x8-12

Aina kun menee 3x oikea reuna, etsitään paino jolla menee vasen reuna n. 1 kerran ja ruvetaan hilaamaan toistoja lisää sarjoihin, treenit yksinkertaisesti vuoronperään vaan.

Tai sitten ilman vinopenkkiä, haukkaa, ojennuksia, koukistuksia, pohkeita ja takavipareita ihan 1 jakona vaan.
Tai kyseisiä liikkeitä tohon päälle sen minkä haluaa ja pohkeita

Leuat
Penkki
Kyykky
Pystypunnerrus
Kulmasoutu
Dippi
Vatsat(istumaannousut, jalannostot, lankku - aina eri treenissä)
Ja kyykyssä vaikka vaihtelee noustut päivän max 5, kevyitä 3sia ja 3x20 - eri treeneissä
 
Viimeksi muokattu:
Tulin juuri salilta, ja tein tälläsen treenin;
Kyykky 3x20
Penkki 3x8
Leuat 3x8
Kuimasoutu 4x8
Dipit 4x10
Hauis 3x8
Pystypunnerrus 3x8
Pohkeet
Reiden koukistus 2x12
Reiden ojennnus 2x12

Onko tuossa mitään järkeä? Ajattelin että pidän progression yllä siten, että esim hauiskääntöä 3x8, seuraavalla kerralla 3x10, sitten 3x12 ja sitten seuraavalla kerralla takasin 3x8 mutta painoa lisää.
Tästä tietysti puuttuu tieto sun voimatasoista, mutta kyllä suosittelisin jakamaan ton kahteen settiin, auttaa palautumista ja antaa energiaa oikeasti puskea reeniä eteenpäin.
esim.

Alakroppa
Kyykky 3x20(jos mitenkään mahdollista, niin ottaa vaikka jokatoinen kerta lyhyempää sarjaa jossa sais vähän painoprogressioo, vaikka 3x8 jos et vähempää halua. )
(tähän ois hyvä saada joku lannesaranaliike, mikä tahansa vedon variaatio, julle tai vaikka hip thrust)
Reiden koukistus 2x12
Reiden ojennnus 2x12
pohkeet

Yläkroppa
Penkki/dippi vuorokerroin, vaikka tuo 3x8 ja aina pyrkien lisäämään kuormaa
Pystypunnerrus
Kulmasoutu 4x8
Leuat 3xAMRAP
Käsiä

Ei tolla kuuhun mennä, aika äkkiä tulee seinä ilman järkevää ohjelmointia, mut pääsee tolla etenee
 
Tulin juuri salilta, ja tein tälläsen treenin;
Kyykky 3x20
Penkki 3x8
Leuat 3x8
Kuimasoutu 4x8
Dipit 4x10
Hauis 3x8
Pystypunnerrus 3x8
Pohkeet
Reiden koukistus 2x12
Reiden ojennnus 2x12

Onko tuossa mitään järkeä? Ajattelin että pidän progression yllä siten, että esim hauiskääntöä 3x8, seuraavalla kerralla 3x10, sitten 3x12 ja sitten seuraavalla kerralla takasin 3x8 mutta painoa lisää.
Mun mielestä myös liikaa treeniä yhdelle päivällä. Tuossa on käytännössä kahden päivän treenit. Joku 5-6 liikettä olisi parempi. Syystä että liian pitkä treeni ei ole tehokas. Treenistä tulee liian pitkä ja tehot loppuvat. Aina kannattaa pyrkiä lyhyeen ja tehokkaaseen treeniin. Mun mielestä. Kaksijakoinen ohjelma olisi hyvä sulle. Tai yksijakoinen jossa liikkeet vaihtuvat joka toinen treeni.
 
mitä haittaa tuosta liikkeiden paljoudesta sitten on? Aikaahan tuo vie, mutta salilla on mukava olla.
Tuolla on nyt tullut ihan hyviä ehdotuksia. Jos teet esim. Penkin ja vinopenkin 2vko, niin ei siinä tarvii pystypunnerrusta tehdä, kuin silloin tällöin. Vipareita olkapäille silloin tällöin. Enempi ei ole parempi. Jos sä rasitat olkapäitä liikaa, niin ei ne kasva. Lihakset saa epäsuoraa rasitusta muissakin liikkeissä. Mun mielestä penkki, kyykky ja mave on hyviä massa voima liikkeitä. Kyykky ja mave kehittää koko kroppaa. Voimaa jos haluaa, ei kannata tehdä liikaa.
 
On tullut kyllä paljon hyviä vastauksia.
Oon tän vuoden mitä oon salilla käynyt niin tehnyt tuollasta samankaltaista pitkää treeniä. Ja aina on ollut sellanen olo että jaksan tehdä. Mutta voihan se olla, että jos treenit olisi olleet lyhyempiä olisi kehitystäkin tullut enemmän. Mulla on kyllä siis urheilutaustaa, ja kunto on ihan hyvä, mutta silti. Mutta jos mun pitäisi jakaa tuota treeniä, niin mä haluaisin silti että joka treeni kerralla tulee se koko kroppa treenattua. Eli yksjakoinen jossa liikkeet vaihtuu joka treenissä niinkun simo tuossa sano. Mavesta sen verran että sitä en halua tehdä. Mä oon tehnyt sitä tosi paljon, kun tiedän sen olevan hyvä liike. Ja vaikka oon sitä vihannut niin silti itsepäisenä sitä aina tehnyt. Itseasiassa sinä päivänä kun tänne ekan kerran laitoin viestiä päätin salilla, että nyt tää mave saa riittää ja lähetään ettimään jotain uutta tilalle. Rehellisesti sanottuna nyt kun tässä on on useempi ihminen puinu tota mun treenamista jo useemman päivän niin mulla alkaa olla olo että ei olis pitänyt vaivata😅 mutta kiitokset kaikille avusta. Mä pyrin väsäämään itelleni kaksi kpl 1-jakoisia treenejä joissa kummassakin on 5-6 liikettä. Paljon sain teiltä apuja, kiitos vielä
 
Oletko noussut vuoden aikana merkittävästi treenipainoissa moninivel liikkeissä
En tiedä minkälaista kehitystä ensimmäisenä vuona olisi hyvä tehdä, mutta esimerkiksi penkkiä tein 3x8 sarjaa noin 50kg kun aloitin, nyt on 72,5. Mave taisi olla alkuun noin 80kg vastaavat sarjat nyt on noin 120kg. Kyykystä en osaa sanoa, mutta prässiin on tullut aika paljon lisää painoa. Omat mitat on 165/69, eli pieni ukko kyseessä. Mitään ennätysnostoja en ole ikinä kokeillut
 
Mavesta sen verran että sitä en halua tehdä. Mä oon tehnyt sitä tosi paljon, kun tiedän sen olevan hyvä liike. Ja vaikka oon sitä vihannut niin silti itsepäisenä sitä aina tehnyt. Itseasiassa sinä päivänä kun tänne ekan kerran laitoin viestiä päätin salilla, että nyt tää mave saa riittää ja lähetään ettimään jotain uutta tilalle.
Harrastelijana ei ole pakko tehdä kaikkea mistä ei pidä 👍 Jos et ole voimanostaja mavea ei ole mikään pakko tehdä. Ison selän saa raskailla souduilla ja leuanvedoillakin. Alaselän voi reenata selänojennuksilla.
Mä pyrin väsäämään itelleni kaksi kpl 1-jakoisia treenejä joissa kummassakin on 5-6 liikettä. Paljon sain teiltä apuja, kiitos vielä
Näin tekisin itsekin. Saat ihan mukavasti liikkeitä mukaan. Välillä korvaat penkin vinopenkillä, kulmasoudun alataljalla, viparit pystysoudulla, dipin ranskalaisella punnerruksella jne..Tulee vaihtelua treeniin ja pysyy mielenkiinto yllä.
 
Joku siinä on että mun on tosi vaikea karsia liikkeitä noista. Kuulostaako tämä yhtään järkevämmältä vai miten tätä vielä tästä muokkaisi?
Treeni 1,
Kyykky
Penkki
Kulmasoutu
Dippi
Pystypunnerrus
Ja selkää sellasessa telineessä

Treeni 2
Prässi
Vinopenkki
Soutu alataljassa
Ranskalainen punnerrus
Viparit taakse (?)
Leuat

Täytyykö tuolta ottaa jotain pois jos haluaa hauiksiakin treenata vai mihin väliin ne tekee? Pohkeet treenaan aina erikseen omalla metodilla, mutta ei siitä sen enempää.
 
En tiedä minkälaista kehitystä ensimmäisenä vuona olisi hyvä tehdä, mutta esimerkiksi penkkiä tein 3x8 sarjaa noin 50kg kun aloitin, nyt on 72,5. Mave taisi olla alkuun noin 80kg vastaavat sarjat nyt on noin 120kg. Kyykystä en osaa sanoa, mutta prässiin on tullut aika paljon lisää painoa. Omat mitat on 165/69, eli pieni ukko kyseessä. Mitään ennätysnostoja en ole ikinä kokeillut
Tärkeintä, että on mennyt ja menee eteenpäin.
 
Joku siinä on että mun on tosi vaikea karsia liikkeitä noista. Kuulostaako tämä yhtään järkevämmältä vai miten tätä vielä tästä muokkaisi?
Treeni 1,
Kyykky
Penkki
Kulmasoutu
Dippi
Pystypunnerrus
Ja selkää sellasessa telineessä

Treeni 2
Prässi
Vinopenkki
Soutu alataljassa
Ranskalainen punnerrus
Viparit taakse (?)
Leuat

Täytyykö tuolta ottaa jotain pois jos haluaa hauiksiakin treenata vai mihin väliin ne tekee? Pohkeet treenaan aina erikseen omalla metodilla, mutta ei siitä sen enempää.

Itse teen tällaista treeniä kaksi kertaa viikkoon painin oheistreeninä, yksinkertaisuus kunniaan. Ensin toisto lisää viikoittain, sitten paino lisää ja uuteen nousuun. Sarjamääriä myös kasvattaen. Toimii (osittain lihasmuistinkin avulla).

Koko kroppa kaksi kertaa viikkoon raskailla perusliikkeillä, voi tehdä myös 3 kertaa viikkoon ABA ja BAB periaatteella. Ota tämä käyttöön tai ole ottamatta.

Treeni A
- Kyykky 4x8-12
- Kulmasoutu 3-5x8-12
- Penkki kp 3-5x8-12
- Vatsat lisäpainoilla 3x8-12
- (Vipunostot sivulle 2x8-15)

Treeni B
- SJMV 4x8-12
- Alatalja 3-5x8-12
- Dippi 3-5x8-12
- Vatsat kiertäen 3x8-12
- (Hauiskääntö 2x8-12)
 
Back
Ylös Bottom