Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Toimisko etukyykky? Käsittääkseni ystävällisempi selälle, ja kehittää myös keskivartaloa jolloin selkäkin saattaa parantua.
Tätä pitää kanssa testata, en oo tainnu ikinä eläissäni tehdä.
Selän ongelmat juontaa juurensa heikoista takareisistä ja kuolleesta perseestä 😅 On siinä kyllä varmasti keskivartalollakin osansa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tätä pitää kanssa testata, en oo tainnu ikinä eläissäni tehdä.
Selän ongelmat juontaa juurensa heikoista takareisistä ja kuolleesta perseestä 😅 On siinä kyllä varmasti keskivartalollakin osansa.
Siinä tapauksessa kannattaa priorisoida persettä ja takareisiä, eli lantionnosto ja SJMV ensin. Sitten etukyykky. Siitä voikin hypätä pohkeisiin ja vatsoihin. Jos siltä tuntuu, niin voi jotain pientä tehdä lisäksi etureisille. Protip etukyykkyyn: Jossei ranteet taivu ja kädet ristissä tuntuu awkwardilta, niin vetoremmit tangon ympärille ja niistä pitämällä saat pidettyä tangon paikallaan jotenkuten paremmin.
 
Morjensta! Oon tässä nyt käynyt elämäni aikani suht paljon salilla mutta ollut myös pitkiä taukoja. Nyt jokusen kuukauden olen taas nostellut ja alkaa maistumaan erittäin hyvälle treeni. Kyssäri olisikin että nyt on 3 jakoinen ohjelma käytössä joka on tämän näköinen
1. Rinta,Hauis,Suorat vatsat
2. Selkä,Olkapäät,Vinot vatsat
3.Jalat,Ojentajat,Suorat vatsat.

Ja 3on1off meiningillä, palautuminen on kunnossa,jaksan tehdä kaikki liikkeet puhtaasti ja käytän maltillisia painoja. Onko tuossa liikaa vatsatreeniä jonkun mielestä? Eli voiko olla jotain haittaa? Itsellä tuo ohjelma ja sykli tuntuu hyvälle. Mutta arvostaisin kommentteja. :)
 
Morjensta! Oon tässä nyt käynyt elämäni aikani suht paljon salilla mutta ollut myös pitkiä taukoja. Nyt jokusen kuukauden olen taas nostellut ja alkaa maistumaan erittäin hyvälle treeni. Kyssäri olisikin että nyt on 3 jakoinen ohjelma käytössä joka on tämän näköinen
1. Rinta,Hauis,Suorat vatsat
2. Selkä,Olkapäät,Vinot vatsat
3.Jalat,Ojentajat,Suorat vatsat.

Ja 3on1off meiningillä, palautuminen on kunnossa,jaksan tehdä kaikki liikkeet puhtaasti ja käytän maltillisia painoja. Onko tuossa liikaa vatsatreeniä jonkun mielestä? Eli voiko olla jotain haittaa? Itsellä tuo ohjelma ja sykli tuntuu hyvälle. Mutta arvostaisin kommentteja. :)
En ota vatsoihin muuten kantaa, kun et avaa paljon per treeni teet niitä, mutta 3 kertaa 4 päivään voi olla hieman liikaa. Lisäksi tuossa tulee rinnalle, olkapäälle ja ojentajille liikevalinnoista riippuen 3 päivää putkeen rasitusta kun jaloille ainoastaan kerran, ellei selkäpäivä sisällä esim. Maastavetoa. Lisäksi hauista en välttämättä tekisi ennen selkäpäivää.
 
Morjensta! Oon tässä nyt käynyt elämäni aikani suht paljon salilla mutta ollut myös pitkiä taukoja. Nyt jokusen kuukauden olen taas nostellut ja alkaa maistumaan erittäin hyvälle treeni. Kyssäri olisikin että nyt on 3 jakoinen ohjelma käytössä joka on tämän näköinen
1. Rinta,Hauis,Suorat vatsat
2. Selkä,Olkapäät,Vinot vatsat
3.Jalat,Ojentajat,Suorat vatsat.

Ja 3on1off meiningillä, palautuminen on kunnossa,jaksan tehdä kaikki liikkeet puhtaasti ja käytän maltillisia painoja. Onko tuossa liikaa vatsatreeniä jonkun mielestä? Eli voiko olla jotain haittaa? Itsellä tuo ohjelma ja sykli tuntuu hyvälle. Mutta arvostaisin kommentteja. :) Ja vielä kysyisin että kun treenaan 3 jakoisella niin onko 3on1off välttämätön pitää lepopäivä aina 3 treenipäivän jälkeen. Tiedän että lihas kasvaa levossa mutta muut lihaksethan lepäävät aina tuossa sen pari päivää kun treenaan toisia lihaksia. Toivottavasti joku jaksaisi vaivautua valaisemaan minua noissa asioissa. :)
 
Olen vuosien tauon jälkeen aloittanut taas uudelleen vanhaa harrastusta. 20-30v tuntui että kehittyi millä ohjelmalla tahansa. Nyt 41v on kehitys hitaampaa ja kovemman työn takana. Molempia voimaa sekä lihasta on tarkoitus tehdä. Useamman kuukauden olen nyt tehnyt samalla 2 jakoisella ohjelmalla. Jonka jostain itse muokkasin. Ideana että alkuviikon treenit voimapainotteisia. Ja loppuviikon lihasten kasvatukseen painottuvia. Ja ihan hyvin kehitys alkoikin. Nyt vaan on jo jonkin aikaa junnannut täysin paikallaan. Ja olis varmasti ajankohtaista vaihtaa ohjelmaa. Tässä ensin ohjelma jota olen nyt tehnyt. Ja tuntuu että tällä on jalat kehittyneet selvästi yläkroppaa paremmin.

Ma
Yläkroppa
Penkki 3×4-5
Vinopenkki smithissä 2x6
Pystypunnerrus käsipainoilla 3x5-6
Sivuviparit 2x6-8
ranskalainen punnerrus 3x6
Leuanveto vastaotteella 3xmax
Kulmasoutu 2x6
Hauiskääntö tangolla 3x6

Ti
Alakroppa
Takakyykky 3x5-6
Mave 2×5
Reiden ojennus 2X6-8
Reiden koukistus 2x6-8
Pohkeet 3x8
Jotain vatsoja 3x12-15

To
Yläkroppa
Penkki 3x8-10
Peckdeck 2x10-12
Pystypunnerrus smithissä 3x8
Pystysoutu 2x10-12
Ojentajat taljassa 3x10-12
Ylätalja leveällä myötäotteella 3x8-10
Alatalja 2x8-10
Hauiskääntö käsipainoilla 3x10

Pe
Alakroppa
Jalkaprässi 3x8
Reiden ojennus 2x10-12
Sjmv 3x8
Reiden koukistus 2x10-12
Pohkeet 3x10-12
Jotain vatsoja 3x15-25

Nyt olen ajatellut vaihtaa 4 jakoiseen. Jossa tulisi jokaiselle lihakselle viikossa 1 suora treeni. Ja sen lisäksi toisen kerran kevyempi epäsuora treeni. Olisiko seuraava ohjelma kelvollinen?

Ma
Rinta ja hauis
Penkki 3x4-6
Vinopenkki smithissä 2x8
Peckdeck 2x10-12
Leuanveto vastaotteella 3xmax
Hauiskääntö tangolla scotissa 3x6-8
Hauiskääntö käsipainoilla seisten 2x10-12
Sivuviparit 3x10

Ti
Jalat
Kyykky 3x5-6
Prässi 2x8
Reiden ojennus 2x10-12
Sjmv 3x8
Reiden koukistus 2x10-12
Pohkeet 4x8-12
Vatsat

To
Olkapäät ja ojentajat
Pystypunnerrus käsipainoilla 4x5-6
Sivuviparit 2x8-10
Pystysoutu 2x10-12
Penkki 3x8
Ranskalainen punnerrus 2x8-10
Ojentajat taljassa 2x10-12

Pe
Selkä
Mave 3x5-6
Leuanveto 3xmax
Kulmasoutu 3x8
Alatalja 2x8-10
Pohkeet 3x10-12
Vatsoja
 
Morjesta, oon nyt vähän päälle vuoden käynyt salilla, 3-4 kertaa viikossa tavoitteena nostaa voimatasoja ja kasvattaa lihasmassaa. Nyt mietin seuraavaa ohjelmaa. Tälläisiä liikkeitä olisi mielessä;

Kyykky
Penkki
Vinopenkki (smitissä)
Viparit sivulle
Leuat
Dipit
Pystypunnerrus (smitissä)
Reidenojennus
Pohkeet istuen laitteessa ja seisten smitissä.

Eli miltä tuo kuulostaa? Olisiko hyvä lisätä jotain tai ottaa jotain pois? Missä järjestyksessä nuo kannattaa tehdä? Kuinka monta sarjaa ja toistoa mitäkin liikettä? Sen verran voin sanoa, että kyykkyä teen pitkää sarjaa kun olen siitä tykännyt , 3x20.
 
Morjesta, oon nyt vähän päälle vuoden käynyt salilla, 3-4 kertaa viikossa tavoitteena nostaa voimatasoja ja kasvattaa lihasmassaa. Nyt mietin seuraavaa ohjelmaa. Tälläisiä liikkeitä olisi mielessä;

Kyykky
Penkki
Vinopenkki (smitissä)
Viparit sivulle
Leuat
Dipit
Pystypunnerrus (smitissä)
Reidenojennus
Pohkeet istuen laitteessa ja seisten smitissä.

Eli miltä tuo kuulostaa? Olisiko hyvä lisätä jotain tai ottaa jotain pois? Missä järjestyksessä nuo kannattaa tehdä? Kuinka monta sarjaa ja toistoa mitäkin liikettä? Sen verran voin sanoa, että kyykkyä teen pitkää sarjaa kun olen siitä tykännyt , 3x20.
Siis 3-4x viikossa tuo setti? Vois heti karsia pois yhden rinnan punnerruksista ja reiden ojennukset. Eikä toi kyllä muutenkaan ole mikään ohjelma. Läjä liikkeitä
 
Siis 3-4x viikossa tuo setti? Vois heti karsia pois yhden rinnan punnerruksista ja reiden ojennukset. Eikä toi kyllä muutenkaan ole mikään ohjelma. Läjä liikkeitä
Jaa okei, itekkin mietin että onko tuo reidenojennus ja vinopenkki turhia. Mitä eroa sitten on ohjelmalla ja läjällä liikkeitä? Eikös nuo ole kaikki kuitenkin ihan toimivia liikkeitä? Ihan tosissani siis kysyn vaikka kuulostaakin ehkä vittuilulta, en tästä aiheesta paljoa ymmärrä.
 
Morjesta, oon nyt vähän päälle vuoden käynyt salilla, 3-4 kertaa viikossa tavoitteena nostaa voimatasoja ja kasvattaa lihasmassaa. Nyt mietin seuraavaa ohjelmaa. Tälläisiä liikkeitä olisi mielessä;

Kyykky
Penkki
Vinopenkki (smitissä)
Viparit sivulle
Leuat
Dipit
Pystypunnerrus (smitissä)
Reidenojennus
Pohkeet istuen laitteessa ja seisten smitissä.

Eli miltä tuo kuulostaa? Olisiko hyvä lisätä jotain tai ottaa jotain pois? Missä järjestyksessä nuo kannattaa tehdä? Kuinka monta sarjaa ja toistoa mitäkin liikettä? Sen verran voin sanoa, että kyykkyä teen pitkää sarjaa kun olen siitä tykännyt , 3x20.
Vinopenkki on turha kun on jo dippi+penkki ja reidenojennus on turha kun on kyykky, sivuolkapäät tulee kyllä pystärissä. Tekisin reidenkoukistusta, takavipareita ja kulmasoutua tossa lisänä.
Kyykky
Penkki
Leuat
Pystäri
Soutu
Dippi
Takaviparit(ei pakollinen tämäkään kun on soutu+leuat)
Reisikoukistus
Pohkeet
(älä unohda vatsoja)
 
Vinopenkki on turha kun on jo dippi+penkki ja reidenojennus on turha kun on kyykky, sivuolkapäät tulee kyllä pystärissä. Tekisin reidenkoukistusta, takavipareita ja kulmasoutua tossa lisänä.
Kyykky
Penkki
Leuat
Pystäri
Soutu
Dippi
Takaviparit(ei pakollinen tämäkään kun on soutu+leuat)
Reisikoukistus
Pohkeet
(älä unohda vatsoja)
Okei, eli kyykky itsessään ei aktivoi takareisiä tarpeeksi? Mutta etureisille se riittää? Kiitos avusta
 
Jaa okei, itekkin mietin että onko tuo reidenojennus ja vinopenkki turhia. Mitä eroa sitten on ohjelmalla ja läjällä liikkeitä? Eikös nuo ole kaikki kuitenkin ihan toimivia liikkeitä? Ihan tosissani siis kysyn vaikka kuulostaakin ehkä vittuilulta, en tästä aiheesta paljoa ymmärrä.
Ohjelmassa on vähän mietitty mitä niillä liikkeillä tehdään. Millainen toisto/painoprogressio ym. Jaksotukset jne
 
tavoitteena nostaa voimatasoja ja kasvattaa lihasmassaa.

. ..
Sen verran voin sanoa, että kyykkyä teen pitkää sarjaa kun olen siitä tykännyt , 3x20.

Millään 3x20-seteillä et sitten saa voimaa etkä lihasmassaa, lihaskestävyyttä korkeintaan. Eihän se väärin ole tehdä salilla mitä tykkää, kunhan ei sitten ihmettele tulosten puutetta jos tavoitteet ja menetelmät ovat täydessä ristiriidassa keskenään. Itse ajattelen, että saliharjoittelun suurin hyöty tulee raskaasta, voimapainotteisesta harjoittelusta ja ns. tervettä yleiskuntoa taas saa paljon tehokkaammin ja mukavammin vaikka juoksulenkillä raikkaassa ulkoilmassa kuin heilumalla painojen kanssa ylipitkiä sarjoja.
 
Millään 3x20-seteillä et sitten saa voimaa etkä lihasmassaa,
Nythän oli kyse kyykyssä kahdenkympin sarjoista. Todellakin kasvattavat lihasmassaa. Väittäisin että toimivat monelle paremmin kuin lyhyet sarjat. Moni kokenutkin kyykkää tällä foorumilla pitkää sarjaa. Taisi itse Mikekin vannoa niiden nimeen.
Siis 3-4x viikossa tuo setti? Vois heti karsia pois yhden rinnan punnerruksista ja reiden ojennukset. Eikä toi kyllä muutenkaan ole mikään ohjelma. Läjä liikkeitä
Jos luit kysymyksen siinä kysyttiin vinkkiä kuinka listan liikkeistä tehdään ohjelma.
Morjesta, oon nyt vähän päälle vuoden käynyt salilla, 3-4 kertaa viikossa tavoitteena nostaa voimatasoja ja kasvattaa lihasmassaa. Nyt mietin seuraavaa ohjelmaa. Tälläisiä liikkeitä olisi mielessä;

Kyykky
Penkki
Vinopenkki (smitissä)
Viparit sivulle
Leuat
Dipit
Pystypunnerrus (smitissä)
Reidenojennus
Pohkeet istuen laitteessa ja seisten smitissä.

Eli miltä tuo kuulostaa? Olisiko hyvä lisätä jotain tai ottaa jotain pois? Missä järjestyksessä nuo kannattaa tehdä? Kuinka monta sarjaa ja toistoa mitäkin liikettä? Sen verran voin sanoa, että kyykkyä teen pitkää sarjaa kun olen siitä tykännyt , 3x20.
Hyviä liikkeitä, mutta aika vakava epäsuhta työntävien ja vetävien liikkeiden suhteen. Yläkropan työntävä liikkeitä 4 kpl. Selälle pelkkä leuanveto. Vaatii vähintään yhden soutuliikkeen ja voisi poistaa yhden työntävän. Voit esin tehdä penkkiä Tai vinopenkkiä. Ei tarvetta molemmille samaan treeniin. Takareisillä olisi hyvä olla jotain. Mavea tekisin edes joskus sekä reisikoukistusta.
reidenojennus on turha
Ehkä turha jos ajattelee pelkkää lihas kasvua ja voimaa. Polven terveyden kannalta hyvä liike. Ottaa lähellä polvea oleviin lihaksiin. Ei mun mielestä ohjelma mene pilalle jos veivaa pari sarjaa. Eihän siihen mene kun jokunen minsa. Mutta samaa mieltä että mielummin koukistus jos kyykky on ohjelmassa 👍
 
Nythän oli kyse kyykyssä kahdenkympin sarjoista. Todellakin kasvattavat lihasmassaa. Väittäisin että toimivat monelle paremmin kuin lyhyet sarjat. Moni kokenutkin kyykkää tällä foorumilla pitkää sarjaa. Taisi itse Mikekin vannoa niiden nimeen.

Voi toimia sitten, kun perusvoimat, tekniikka ja irtiottokyky ovat sillä tasolla, että homma ei ole läpsyttelyä likimain tyhjällä tangolla. Tällä osiolla kun ollaan, niin ei varmasti olla lähelläkään sellaista pohjatasoa, joilla noin pitkää sarjaa voisi kyykätä tehokkaasti.
 
Katoha kuka ilmesty oleen eri mieltä joka asiasta.
Eli kaikkien pitäisi olla samaa mieltä kuin sinä 🤣? Ensinnäkään et edes vastannut aloittajan kysymyksiin vaan lähinnä vittuilit. Sulla on ärsyttävä tapa aukoa päätäsi jokaiselle aloittelijalle. Miksi edes pitää tulla kommentoimaan jos ei ole tarkoitus antaa neuvoja.

Onko sun mielestä väitteet "reisiojennus on turha" tai "pitkät kyykkysarjat eivät kasvata lihasta" absoluuttisia totuuksia joista ei voi olla eri mieltä ?
 
Voi toimia sitten, kun perusvoimat, tekniikka ja irtiottokyky ovat sillä tasolla, että homma ei ole läpsyttelyä likimain tyhjällä tangolla. Tällä osiolla kun ollaan, niin ei varmasti olla lähelläkään sellaista pohjatasoa, joilla noin pitkää sarjaa voisi kyykätä tehokkaasti.
Jos on useampi kyykky treeni viikossa parempihan se on jos jossain treenissä kyykätään pitkää sarjaa. Varsinkin kun kysyjä tykkää tehdä niitä. Ei tässä mihinkään MM kisoihin olla treenamassa 😊
 
Eli kaikkien pitäisi olla samaa mieltä kuin sinä 🤣? Ensinnäkään et edes vastannut aloittajan kysymyksiin vaan lähinnä vittuilit. Sulla on ärsyttävä tapa aukoa päätäsi jokaiselle aloittelijalle. Miksi edes pitää tulla kommentoimaan jos ei ole tarkoitus antaa neuvoja.

Onko sun mielestä väitteet "reisiojennus on turha" tai "pitkät kyykkysarjat eivät kasvata lihasta" absoluuttisia totuuksia joista ei voi olla eri mieltä ?
Hohhoijaa. Olipa tosi vittuilua.
Ei tommosessa läjässä liikkeitä jopa 4x viikossa ole mitään järkeä, jos treenaa vähääkään lujempaa. Mä esitin mielipiteeni, AP esitti jatkokysymyksen ja vastasin siihen, muutama muu täydensi. Jos toi on vittuilevaa keskustelua nii moro.

Jos oisin vittuillu, oisin vastannu "ihan paska alota ss"

Enempää en sun kanssa tästä väännä, sun mielestä selvästi on jotain järkeä tommosessa läjässä liikkeitä.
 
Back
Ylös Bottom