Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

1-jakonen kolme kertaa viikossa. Maanantai, keskiviikko ja perjantai. Viikonloppu huilia.

Jalkakyykky 3x10
Jalkaprässi 3x10
Ylätalja 3x10
Alatalja 3x10
Penkkipunnerrus 3x10
Rintapunnerrus 3x10
Istumaannousu 4x10
Jalkaprässin (tai kyykyn) tilalle vapaavalintainen takareisiliike. Niitäkin vaihtelisin esim. vuorotellen suorin jaloin maastaveto käsipainoilla ja reiden koukistus laitteessa. Toinen punnerrusliikeistä ylös tai yläviistoon. Suosittelen myös että teet ylätaljan suht kapealla vastaotteella ja alataljan leveällä myötäotteella tai lapiokahvalla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mites toi rytmitys vaikuttaa asioihin. Oon ajatellu sen niin et jalat raskain ensin ja rinta viimesenä et kerkee lämpeemään kunnolla.
Käypä logiikka tuokin.
Itse taas ajattelen että penkki on vähiten pois miltään ekana ja tossa järjestyksessä(punnerrukset ja kyykky ennen selkää)
tukilihakset ei oo väsyneet aiemmissa liikkeissä(siksi myös olkapäät penkin jälkeen).
 
Käypä logiikka tuokin.
Itse taas ajattelen että penkki on vähiten pois miltään ekana ja tossa järjestyksessä(punnerrukset ja kyykky ennen selkää)
tukilihakset ei oo väsyneet aiemmissa liikkeissä(siksi myös olkapäät penkin jälkeen).
Paras kompromissi varmaan vuorotella järjestystä kyykkyjen ja punnerruksien välillä. Muilla pienemmillä liikkeillä ei ole niin väliä. Eli kyykky-/vetopainotteinen ja penkkipainotteinen päivä. Tai ylä- ja alakroppapainotteiset jos niin bodarina ajattelee.

Pääse tuolla systeemillä alkuun mutta pikkuhiljaa noihin yksijakoisiinkin on tehtävä erilaisia päiviä, mahdotonta kaikkea tehdä yhdessä treenissä tai sitten pitää treenata paljon useammin ja vähän kerrallaan.
 
Paras kompromissi varmaan vuorotella järjestystä kyykkyjen ja punnerruksien välillä. Muilla pienemmillä liikkeillä ei ole niin väliä. Eli kyykky-/vetopainotteinen ja penkkipainotteinen päivä. Tai ylä- ja alakroppapainotteiset jos niin bodarina ajattelee.

Pääse tuolla systeemillä alkuun mutta pikkuhiljaa noihin yksijakoisiinkin on tehtävä erilaisia päiviä, mahdotonta kaikkea tehdä yhdessä treenissä tai sitten pitää treenata paljon useammin ja vähän kerrallaan.
Olisko heittoo jotain esimerkkiä? Joo oon kans miettinyt et kun mulle suositeltiin tätä ohjelmaa 12 viikon ajaksi et ei kai nyt aivan samaa koko 12 viikkoa.
 
Olisko heittoo jotain esimerkkiä? Joo oon kans miettinyt et kun mulle suositeltiin tätä ohjelmaa 12 viikon ajaksi et ei kai nyt aivan samaa koko 12 viikkoa.
En yksijakoisia/koko kropan ohjelmia ole harrastanut niin en suoraan osaa heittää mitään. Mutta kaikenlaisia runkoja on kyllä netti pullollaan, sen kun valitsee mieleisen. Ajan kanssa kaikille sitten kehittyy omanlaisensa systeemit mutta ne samat perusperiaatteet siellä taustalla aina on, eli rasitetaan lihasta sopivan paljon ja sopivan usein. Varsinkin aloittelijana tärkeintä on se että muodostaa rutiinin siitä salilla käymisestä ja tekee joka kerta kovempaa ja vähän paremmin. Ohjelma tai jako on sivuseikka, kunhan siinä on joku tolkku ja kaikki tekeminen on jotenkin perusteltua.
 
Päivittelin tossa nyt teiän vinkkien pohjalta ohjelmaa hieman, kiitos vastanneille.

Penkkipunnerrus smith 3x10
Jalkakyykky smith 3x10
Pystypunnerrus smith 3x10
Ylätalja V-kahvalla 3x10
Jalkaprässi 3x10 (Sain tähän vinkkiä sumo kyykystä nii menis sitten takareisille)
Alatalja leveällä kahvalla 3x10
Vatsat 4x10

Seuraavat treenit perjantaina ni pistetään testiin. Tuleeko mieleen jotain muutoksia viel? Perjantaihin asti aikaa suunnitella.
 
Päivittelin tossa nyt teiän vinkkien pohjalta ohjelmaa hieman, kiitos vastanneille.

Penkkipunnerrus smith 3x10
Jalkakyykky smith 3x10
Pystypunnerrus smith 3x10
Ylätalja V-kahvalla 3x10
Jalkaprässi 3x10 (Sain tähän vinkkiä sumo kyykystä nii menis sitten takareisille)
Alatalja leveällä kahvalla 3x10
Vatsat 4x10

Seuraavat treenit perjantaina ni pistetään testiin. Tuleeko mieleen jotain muutoksia viel? Perjantaihin asti aikaa suunnitella.
Miksi et vaan tee jotain suoraa takareisiliikettä? SJMV, romanialaisia tai koukistuksia/GHR yms. Helvetistihän tuossa on tekemistä yhdelle päivälle, viimeistään sitten kun kuormat ja omat kyvyt kasvaa sellaiseksi että parin ekan liikkeen jälkeen on jo valmis lähtemään kotiin.
 
Miksi et vaan tee jotain suoraa takareisiliikettä? SJMV, romanialaisia tai koukistuksia/GHR yms. Helvetistihän tuossa on tekemistä yhdelle päivälle, viimeistään sitten kun kuormat ja omat kyvyt kasvaa sellaiseksi että parin ekan liikkeen jälkeen on jo valmis lähtemään kotiin.
No tässä vähän katsellen ja tuumailun jälkeen tuo SJMV on se juttu näin alkuun. Kiitoksia.

Onko tossa nyt yhdelle päivälle paljon? Mä en osaa sanoa kun saliharrastus ihan uutta. Ainakin tällä nyt ajattelin vedellä näin aluksi ettei mene liian monimutkaisesti ja syö motivaatiota näin kärkeen. Tietenkin pakko jossain vaiheessa katsoa uudemman kerran mitä siellä salilla tulee tehdä.
 
No tässä vähän katsellen ja tuumailun jälkeen tuo SJMV on se juttu näin alkuun. Kiitoksia.

Onko tossa nyt yhdelle päivälle paljon? Mä en osaa sanoa kun saliharrastus ihan uutta. Ainakin tällä nyt ajattelin vedellä näin aluksi ettei mene liian monimutkaisesti ja syö motivaatiota näin kärkeen. Tietenkin pakko jossain vaiheessa katsoa uudemman kerran mitä siellä salilla tulee tehdä.
Toistaiseksi varmasti pystyt vetämään ihan tuollakin, mutta jossain vaiheessa(oli se sitten puolen vuoden, vuoden tai viiden vuoden jälkeen) osaa jo sen verran ottaa itsestään irti että ei pysty tekemään kahta tuntia raskaita moninivelliikkeitä. Tai sitten se on sellaista hömppäjumppaa. Kenellekään en kyllä ainakaan tuon pidempää listaa suosittelisi kun siinä palaa jo turhaa aikaa kun juoksee laitteelta toiselle ja ottaa lämppäsarjat jokaisesta jne. ja keskittyminen ja panostus on mitä sattuu kun on vielä viisi asiaa mitä pitäisi jaksaa tehdä. Mieluumin tekee kunnolla jonkun 4-5 liikettä joista yksi tai kaksi on niitä isoja perusliikkeitä ja siihen päälle vähän jotain eristävää. Vaikka sitten enemmän sarjoja per liike vs. useammasta liikkeestä vähemmän sarjoja. Jossain määrin kyllä makuasiakin mutta näin itse ajattelen asian.

Muuttujana sekin että miten usein pystyt treenaamaan, jos kolmesti viikkoon on maksimi niin sitten on vähän pakko tehdä enemmän kerralla ja jäähän siinä päiviä väliin palautua pidemmästä treenistä ja isommasta työmäärästä. Olettaen että itse treenin kestolle ei ole niin tiukkaa rajaa. Yleisesti joku 60-90min on ihan hyvä ja sen ajan pystyy tekemään tehokkaasti, jos joku käyttää salilla bodailutreeniin kaksi tuntia niin ei siinä kovin kovaa mennä vaan istuskellaan puhelin kädessä ja ihmetellään maailmanmenoa.

Tämmösiä seikkoja pohdittavaksi.
 
Toistaiseksi varmasti pystyt vetämään ihan tuollakin, mutta jossain vaiheessa(oli se sitten puolen vuoden, vuoden tai viiden vuoden jälkeen) osaa jo sen verran ottaa itsestään irti että ei pysty tekemään kahta tuntia raskaita moninivelliikkeitä. Tai sitten se on sellaista hömppäjumppaa. Kenellekään en kyllä ainakaan tuon pidempää listaa suosittelisi kun siinä palaa jo turhaa aikaa kun juoksee laitteelta toiselle ja ottaa lämppäsarjat jokaisesta jne. ja keskittyminen ja panostus on mitä sattuu kun on vielä viisi asiaa mitä pitäisi jaksaa tehdä. Mieluumin tekee kunnolla jonkun 4-5 liikettä joista yksi tai kaksi on niitä isoja perusliikkeitä ja siihen päälle vähän jotain eristävää. Vaikka sitten enemmän sarjoja per liike vs. useammasta liikkeestä vähemmän sarjoja. Jossain määrin kyllä makuasiakin mutta näin itse ajattelen asian.

Muuttujana sekin että miten usein pystyt treenaamaan, jos kolmesti viikkoon on maksimi niin sitten on vähän pakko tehdä enemmän kerralla ja jäähän siinä päiviä väliin palautua pidemmästä treenistä ja isommasta työmäärästä. Olettaen että itse treenin kestolle ei ole niin tiukkaa rajaa. Yleisesti joku 60-90min on ihan hyvä ja sen ajan pystyy tekemään tehokkaasti, jos joku käyttää salilla bodailutreeniin kaksi tuntia niin ei siinä kovin kovaa mennä vaan istuskellaan puhelin kädessä ja ihmetellään maailmanmenoa.

Tämmösiä seikkoja pohdittavaksi.
Mulla on tuon tekemiseen salilla menny sen 70-90min ja sit alkaa oleekkin jo semmonen fiilis ettei oli yhtäkään uutta sarjaa jaksanu. Mulla ei nyt ole väliä sali päivillä pääsen koska haluan mut itselle varmaan parhainten sopii kolmet treenit ma, ke ja pe ja viikonloppu lepoa.

Vedetään tällä nyt tällä loppu mitä 12 viikosta on jäljellä. (Silmällä pitäen pieniä muutoksia) Sen jälkeen sitten voiskin katsoa jotain 2-jakoista ohjelmaa ja treenipäiviä uudemman kerran. Koitetaan nyt päästä alkuun katsotaan myöhemmin sitten jatkoa. :)
 
Olen käynyt salilla noin pari vuotta, mutta välissä on ollut pitkiä taukoja. Nyt taas aloin käymään pitkästä aikaa niin ajattelin laittaa oman 1-jakoisen tänne arvosteltavaksi. Käyn salilla vain 2 kertaa vko joten yksi jakoinen on sen vuoksi käytössä.

Treeni A
Etukyykky 3x6
Vinopenkki käsipainoilla 3x8-12
Alatalja leveällä otteella 3x8-12
Reisikoukistus istuen 3x15
Hauiskääntö vinopenkissä 3x10
Vipunostot istuen 3x10-15

Treeni B
Maastaveto 2x6
Jalkaprässi 2x10-15
Dippipunnerrus 3x8-12
Pystypunnerrus tangolla 3x8-12
Leuanveto leveällä myötäotteella 3x8-12
Hauiskääntö scott penkissä 3x10
Pohkeet taljalaitteessa suorin jaloin 3x15

Progressiota pyrin tekemään lisäämällä painoja joka kerta kun toistomäärät tulevat täyteen. Laittakaahan kommenttia jos korjattavaa löytyy.
 
Olen käynyt salilla noin pari vuotta, mutta välissä on ollut pitkiä taukoja. Nyt taas aloin käymään pitkästä aikaa niin ajattelin laittaa oman 1-jakoisen tänne arvosteltavaksi. Käyn salilla vain 2 kertaa vko joten yksi jakoinen on sen vuoksi käytössä.

Treeni A
Etukyykky 3x6
Vinopenkki käsipainoilla 3x8-12
Alatalja leveällä otteella 3x8-12
Reisikoukistus istuen 3x15
Hauiskääntö vinopenkissä 3x10
Vipunostot istuen 3x10-15

Treeni B
Maastaveto 2x6
Jalkaprässi 2x10-15
Dippipunnerrus 3x8-12
Pystypunnerrus tangolla 3x8-12
Leuanveto leveällä myötäotteella 3x8-12
Hauiskääntö scott penkissä 3x10
Pohkeet taljalaitteessa suorin jaloin 3x15

Progressiota pyrin tekemään lisäämällä painoja joka kerta kun toistomäärät tulevat täyteen. Laittakaahan kommenttia jos korjattavaa löytyy.
Tekisin toisesta päivästä ylä- ja toisesta alakroppapainotteisen niin saa molempiin panostettua, nyt treenaisit yläkroppaa joka kerta valmiiksi väsyneenä. Liikkeitä voi myös vaihdella samantyyppisiin sitten kun tuntuu että siitä ei saa oikein mitään irti, joko kehitystä tai tuntuu vaan paskalta. Noin tarkkaan ei välttämättä kannata liikkeitä ja sarjoja/toistoja päättää etukäteen vaan vähän voi päivän mukaan tehdä. Jos esim. tuntuu että nyt voisin nousta pienillä korotuksilla yhteen kovaan sarjaan sen sijaan että teen kolme kevyempää niin sitten kannattaa tehdä niin. Tai jos tuntuu että kolmas sarja oli vielä melko helppo niin tee neljäs. Toki alkuun voit varmasti tehdä samaa liikettä pitkäänkin progressiivisesti mutta jossain vaiheessa se hidastuu ja joutuu hieman soveltamaan.

Miksi kyykkynä juuri etukyykky?
 
Olen käynyt salilla noin pari vuotta, mutta välissä on ollut pitkiä taukoja. Nyt taas aloin käymään pitkästä aikaa niin ajattelin laittaa oman 1-jakoisen tänne arvosteltavaksi. Käyn salilla vain 2 kertaa vko joten yksi jakoinen on sen vuoksi käytössä.

Treeni A
Etukyykky 3x6
Vinopenkki käsipainoilla 3x8-12
Alatalja leveällä otteella 3x8-12
Reisikoukistus istuen 3x15
Hauiskääntö vinopenkissä 3x10
Vipunostot istuen 3x10-15

Treeni B
Maastaveto 2x6
Jalkaprässi 2x10-15
Dippipunnerrus 3x8-12
Pystypunnerrus tangolla 3x8-12
Leuanveto leveällä myötäotteella 3x8-12
Hauiskääntö scott penkissä 3x10
Pohkeet taljalaitteessa suorin jaloin 3x15

Progressiota pyrin tekemään lisäämällä painoja joka kerta kun toistomäärät tulevat täyteen. Laittakaahan kommenttia jos korjattavaa löytyy.
Ainakin lisäisin vatsa treenit ohjelmaan. Molempina päivinä. Houkuttelisi myös Neron mainitsema yläkroppa/alakroppa jako. Mutta ei se noinkaan ole väärin kun treenejä on vain kaksi viikossa. Ohjelma on mielestäni liian yläkroppa painotteinen. Reisiä 8 sarjaa. Yläkroppaa 24 sarjaa. Hauiksiakin on enemmän kuin etureisiä.
 
Ainakin lisäisin vatsa treenit ohjelmaan. Molempina päivinä. Houkuttelisi myös Neron mainitsema yläkroppa/alakroppa jako. Mutta ei se noinkaan ole väärin kun treenejä on vain kaksi viikossa. Ohjelma on mielestäni liian yläkroppa painotteinen. Reisiä 8 sarjaa. Yläkroppaa 24 sarjaa. Hauiksiakin on enemmän kuin etureisiä.
Vatsoja tulee treenattua treenien lopuksi ja kotona välillä, ne unohtui pois vahingossa mutta totta on että enemmän pitäisi panostaa niihin. Olen ajatellut että koko kroppa kerralla olisi parempi, jotta rasitusta tulisi useammin, mutta onko kerta viikkoonkin riittävä? Alakroppaa olen tehnyt vähemmän, koska jalat ottaa treeniä todella hyvin vastaan ja kehityksessä ei mielestäni ainakaan jäljessä olla. Veikkaan että aiemmalla aerobisella liikuntataustalla (pyöräilyä, hiihtoa, pallopelejä ym.) voi olla vaikutusta? Toki varmaan jalkatreeniä voisi hirman lisätä, mutta tässä ohjelmassa yläkroppa on "etusijalla".
 
Houkuttelisi myös Neron mainitsema yläkroppa/alakroppa jako.
Olen ajatellut että koko kroppa kerralla olisi parempi, jotta rasitusta tulisi useammin, mutta onko kerta viikkoonkin riittävä?
Meinasin siis vaan painotusta, käytännössä vaihtaisin vaan liikkeiden järjestystä. Kerran viikkoon on turhan harva suurimmalle osalle lihasryhmistä ja varmaan jokseenkin noin tekisin itsekin jos voisin treenata vaan kahdesti viikkoon.
 
Tekisin toisesta päivästä ylä- ja toisesta alakroppapainotteisen niin saa molempiin panostettua, nyt treenaisit yläkroppaa joka kerta valmiiksi väsyneenä. Liikkeitä voi myös vaihdella samantyyppisiin sitten kun tuntuu että siitä ei saa oikein mitään irti, joko kehitystä tai tuntuu vaan paskalta. Noin tarkkaan ei välttämättä kannata liikkeitä ja sarjoja/toistoja päättää etukäteen vaan vähän voi päivän mukaan tehdä. Jos esim. tuntuu että nyt voisin nousta pienillä korotuksilla yhteen kovaan sarjaan sen sijaan että teen kolme kevyempää niin sitten kannattaa tehdä niin. Tai jos tuntuu että kolmas sarja oli vielä melko helppo niin tee neljäs. Toki alkuun voit varmasti tehdä samaa liikettä pitkäänkin progressiivisesti mutta jossain vaiheessa se hidastuu ja joutuu hieman soveltamaan.

Miksi kyykkynä juuri etukyykky?
Mitä tarkoitat tuolla yläkropan treenaamisella valmiiksi väsyneenä? Eli meinaatko että jalkaliikkeet alussa vaikuttaa yläkroppaliikkeiden tehoon? Kyykyt ja vedot olen laittanut treenin alkuun, koska olen huomannut näin olevan yleisimmissä aloittelijaohjelmissa, kuten golden six. Etukyykkyä teen, koska se sopii omille liikeradoille paremmin, eikä etureisipainotuskaan haittaa. Alaselkä myös rasittuu vähemmän, joka on hyvä siinä mielessä että toisena päivänä on maastaveto joka ottaa aika rajusti alaselkään.
 
Mitä tarkoitat tuolla yläkropan treenaamisella valmiiksi väsyneenä? Eli meinaatko että jalkaliikkeet alussa vaikuttaa yläkroppaliikkeiden tehoon? Kyykyt ja vedot olen laittanut treenin alkuun, koska olen huomannut näin olevan yleisimmissä aloittelijaohjelmissa, kuten golden six. Etukyykkyä teen, koska se sopii omille liikeradoille paremmin, eikä etureisipainotuskaan haittaa. Alaselkä myös rasittuu vähemmän, joka on hyvä siinä mielessä että toisena päivänä on maastaveto joka ottaa aika rajusti alaselkään.
Juuri sitä että kun toisena päivänä aloittaa punnerruksella niin siitä saa freesinä vähän enemmän irti. Nyansseja mutta hyvä huomioida kumminkin. Kyykky, penkki ja veto voi hyvin myös olla välissä tai lopussa, varsinkin veto(riippuen myös että miksi sitä tekee, selälle vai pakaroille/takareisille) niin saa kuormaakin rajoitettua -> helpompi palautua. Eli joskus sen voi taktisesti tehdä niinkin päin. Samalla myös on jo valmiiksi lämmin niihin isoihin liikkeisiin kun tekee alle jotain eristävää. Hieman toki makuasiakin ja treenifilosofinen kysymys. Tämä nyt oletuksella että tavoitteena on bodaaminen, voimaillessa tietysti se pääliike tehtäisiin ensimmäisenä.

Eihän siinä mitään jos etukyykky toimii paremmin, usein siinä vaan rajoitteeksi muodostuu muu kuin jalat niin se ei silloin kovin hyvä ole siihen tarkoitukseen. Jos salilta löytyy SSB niin kannattaa kokeilla sitäkin, painopiste on jotain normaalin takakyykyn ja etukyykyn väliltä.

Nämä ei siis ole neuvoja vaan pohdittavaksi. Tarkoitus ei ole tehdä vaikeaksi ja herättää vaan enemmän kysymyksiä 😁
 
Itselläni loppuu nyt piikkaus ohjelma (tulokset mave 250kg , penkki 175kg , kyykky 210kg). kuinka pitkää voima jaksoa suosittelette että tekisi piikkauksen jälkeen? treenaan siin voima painotteisesti eli sarjat kannattaa pitää varmaankin maltillisina ? olen tehnyt kolmejakoista ennen mave ,penkki, kyykky kaikki eripäivinä ja yrittänyt käydä 6x kertaa viikossa puntilla toiset treenit aina kevyempiä. Miten tästä eteenpäin ? en ole ennen mitään tarkoin suunniteltua tai oikeastaan minkään ohjelman mukaan treenannut (ainut piikkaus russian squat) ,olen tehnyt pyramidina noita isoja moninivel liikkeitä suht lyhyillä sarjoilla ja siihen sitten päälle olkapäät hauikset ojentajat pohkeet jne...Mutta nyt tuntuu siltä että pitäisi saada jonkinlainen ohjelma mitä suorittaisi , tuntuu jotenkin helpommalta mennä sen ohjelman mukaan .
 
Viimeksi muokattu:
Juuri sitä että kun toisena päivänä aloittaa punnerruksella niin siitä saa freesinä vähän enemmän irti.
Ota huomioon että treenejä on viikossa vain kaksi. Kyllä siinä on freesi olot joka treenissä oli jako ja ohjelma mikä tahansa. Keskimäärin 2-3 päivää lepoa joka treenin välissä. Ongelma on enempi lìian vähäinen treeni.
 
Back
Ylös Bottom