Aloittelijan treeniohjelma arvosteluun:
1. Tausta ja tavoitteet
En ole juuri salilla käynyt eli olen aloittelija sanan varsinaisessa merkityksessä. Muutaman kerran vuosien saatossa olen tehnyt niin että olen käynyt muutaman viikon tai kuukauden salilla ja sitten lopettanut kun arjessa on tapahtunut jokin rutiinin pysäyttävä asia, esim. muutto tai loma toisella paikkakunnalla. Katsotaan josko nyt saisi tästä pysyvän osan elämää :D Viimeksi kävin salilla syyskuusta joululomaan saakka, eli tänä vuonna en ole käynyt vielä kertaakaan. Tiedostan, että olennaista tulosten saamisen kannalta on, että treenaamisesta tulee pysyvä ja säännöllinen osa elämää.
Tavoitteeni ovat ulkonäölliset; en tee ruumiillista työtä kuten ei moni muukaan nykyajan yhteiskunnassa, vaan haluaisin vain pysyä terveenä ja näyttää hyvältä. Omalla kohdallani korjattava ongelma on hintelyys; painoindeksini on alhainen, ja itselleni ikävällä tavalla voisin kuvata tavoitettani päästä pelkästä luurangosta kohti normaalin ihmisen kehoa, eli ruista ranteeseen, lihaa luiden ympärille. En siis ole pyytämässä painonpudotus- tai ruuanhimonhallintavinkkejä, pikemminkin ruuanhimonkasvatuksellisia jos jotakin.
2. Mitat
Paino n. 65 – 65,5 kg, pituus n. 183 cm. Omia amatöörimittauksia.
Painoindeksi 19,60, eli "normaali paino", jonka vaihteluväli on 19 – 24,9. Kuitenkin kun itseäni ja vaikkapa ranteeni paksuutta katson niin vähän huvittaisi kutsua itseäni normaalipainoiseksi. En ole täysin vakuuttunut voinko tätä näkemääni puutetta edes korjata, mutta haluaisin uskoa että pitkäjänteisellä treenaamisella voisin saavuttaa tuloksia.
3. Välineet
Nyt ensisijaisesti käytettävissä olevalla salillani on seuraavat välineet: penkkipunnerruspenkki, käsipainoja, kaikenlaisia tankoja ja lisäpainoja eli vapaapainoja, leuanvetotanko, kuntopyörä, kyykkäysteline (eli tanko, johon voi laskea penkissäkin käytettävän tangon seisten vaikka olkapään korkeudelle), vatsalihaspenkki(?) (eli sellainen, jonka saa taitettua vaakatasosta eri kulmiin) ja ylätalja ilman istuinta (olen muilla saleilla tainnut nähdä istuimellisiakin, sikäli mikäli sillä on merkitystä).
4. Viimeisin ohjelma
Viimeksi salilla käydessäni se tapahtui eri salilla ja nykyiseen nähden ainoastaan soutulaite ei ole enää käytettävissä. Muutoin samanlainen heikonpuoleisesti varusteltu pieni sali kyseessä. Soudun ajattelin nyt uudella salilla korvata kuntopyörällä ja venyttelyllä.
- Soutu n. 5 minuuttia lämmittelyksi
- Penkkipunnerrus
- Lämmittely: tanko + 10 kg 5-6 toistoa
- Varsinainen: tanko + 35 kg 5 sarjassa 5 toistoa n. 3 minuutin tauoilla.
- Maastaveto
- Lämmittely: tanko + 40 kg 10 toistoa
- Varsinainen: tanko + 60 kg 2-3 sarjassa 6 toistoa kunnes tapana ote livetä, jolloin vaihdan ristiotteeseen ja teen loput, jotta yhteensä 5 sarjassa 5-6 toistoa kussakin. Noin 3 minuutin tauot tässäkin.
- Hauiskääntö: tanko + 25 kg 3 sarjassa 6 toistoa ja 2 sarjassa niin monta kuin jaksaa eli käytännössä 3-4 toistoa, eli yhteensä 5 sarjaa. Puolentoista minuutin tauot.
- Lopuksi olkapäille treeniksi tai loppulämmittelyksi tai joksikin kevyillä käsipainoilla (5 kg kussakin tangossa) nostelua eteen, ylös tai sivuille, 8-15 toistoa per liike per käsi. Tämä on ollut aika epämääräinen osio.
Tangoissa ei painoja lue, mutta ehkä joku niistä standardeista tietää. Hauskäännön olen tehnyt sellaisella mutkikkaalla kulmatangolla, jotka useimmiten ovat kromisen värisiä. Hyvin yksinkertainen, lyhyt ja yksijakoinen ohjelma siis.
5. Kysymykset
Kannattaako ohjelmani?
Saako näillä välineillä tavoitteisiin nähden uskottavaa ohjelmaa aikaiseksi?