Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Morjens!
Aloitin salilla käynnin n. kuukausi sitten. Tarkoituksena olisikin ottaa homma tosissaan ja näinpä olen ajatellut ottaa jonkun valmiin treeniohjelman. Olen ajatellut golden sixiä, sekä "hulkin" 2-jakoista ohjelmaa. Kumpi on parempi näin aloittelijalle, joka haluaisi mahd. paljon näkyvää tulosta kesään mennessä? Entäpä toistomäärät?

Salitreenin jälkeen olen ottanut tavaksi uida 2km, pitäisikö uintimäärää pienentää? Syökö se tuloksia treenistä, kun tarkoituksena on nimenomaan lihasmassan kasvu?

Entäpä lisäravinteet? Juon tällä hetkellä herapirtelön aina uinnin päätteeksi. Pitäisikö hera nauttia myös salin ja uinnin välissä? Entä muut lisäravinteet? Onko esim. BCAA:sta hyötyä?

Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista!
Kannattaa ottaa tavoitteet pidemmälle aikavälille. Kesään ei ole montaa kuukautta. Et ehdi saada dramaattisia tuloksia noin lyhyellä treeniajalla. Aerobinen on aina suositeltavaa. Hyvin voit uida. Mutta kannattaisi sijoittaa se muille kuin salipäiville. Treenin jälkeen pitää tankata energiaa, ei kuluttaa sitä. Älä ala kikkailemaan lisäravinteilla. Perus hera riittää jos tuntuu ettei ruuan protsku riitä. Tärkeintä ovat riittävät kalorit! Kaiken perusta. Joku järkevä 2-jakoinen on ok. Ohjelmaa kannattaa vaihtaa aika ajoin. Voit siis kokeilla erilaisia. Ei voi sanoa että joku tietty olisi paras. Mikään ohjelma ei toimi loputtomiin jos ei tee muutoksia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juurikin näin. Itse vaihtaisin takakyykyn etukyykkyyn mieluummin A treenissä kun siellä on maastaveto. Sopii mielestäni paremmin etukyykky ja mave samaan päivään. Ehkä rive ja mavekin voisi olla eri päivinä tai sitten vaan rive suht kevyesti lämmittelynä maveen. Mutta erittäin hyvältä perusohjelmalta näyttää.

Kiitos anvelle ja jjv:lle hyvistä vinkeistä - vedin eilen riven vähän kuin maven lämppärinä, toimi itseasiassa aika hyvin - nyt vielä muutan tuon mavepäivän kyykyn etukyykyksi, kuulostaa sekin ihan järki-idealta.

Hyviä perusliikkeitä. Itse vaihtaisin A treenissä rinnallevedon ensimmäiseksi liikkeeksi ja apuliikkeet karsisin pois vatsoja lukuunottamatta. Mutta ihan hyvältä toi mun silmään vaikuttaa. 3x5 kaikissa liikkeissä toimii tiettyyn pisteeseen asti, mutta jossain vaiheessa kannattaa laajentaa sitä toistoskaalaa.

Kiitos hyvistä vinkeistä - uteliaisuudesta kysyisin vielä perusteluja et miksi apuliikkeet pois - turhaa ajan hukkaa vai haittaavatko pääliikkeitä?

Kiitos hyvistä vinkeistä - uteliaisuudesta kysyisin vielä perusteluja et miksi apuliikkeet pois - turhaa ajan hukkaa vai haittaavatko pääliikkeitä?
Vie mielestäni turhaa aikaa ja energiaa pääliikkeiltä ja saattaa haitata palautumista. Kun sulla on maastaveto tai sen variaatio jo joka päivällä, niin en näe, että lantionnostolla saisi enää mitään lisähyötyjä sinne. Samoin sulla on jo pystypunnerrus tangolla ohjelmassa, niin käsipainopunnerrukset voi olla jo liikaa sinne päälle. Samoin ojentajapunnerrukset voi tuoda jo liikaa rasitusta ojentajille, kun punnertavia liikkeitä on paljon jo ohjelmassa. Yleensä yksijakoisissa ohjelmissa kannattaa keskittyä isoihin pääliikkeisiin. Mutta en nyt suoraltakädeltä väitä, että ne apuliikkeet sitä treeniä huonompaan suuntaan sulla vie. Jos olet varma, että palautumiskapasiteetti riittää, niin voihan niitä apujakin sinne ottaa. Pidä kuitenkin se pääpaino noilla isoilla moninivelliikkeillä ja mahdolliset avut sitten kevyemmin. Mutta jos sulla ei treenitaustaa juuri ennestään ole, niin kyllä toi ohjelma ilman apuja on varmasti tarpeeksi rasittava jo.

Apuliikkeistä kommentoisin. Näinhän se on että jos ohjelmassa on jo vaikka leuanveto ja pystypunnerrus, turha enää tehdä kässäripunnerrusta ja ylätaljaa. Samoihin lihaksiin käyvät. Käsille voi mielestäni ottaa yhden liikkeen per lihas. Harva saa kunnon kädet ilman suoraa käsitreeniä. Samoin pohkeet. Ei ne kasva ilman kovaa treeniä, jos ei ole voittanut pohkeiden geenilotossa että ne ovat jo vakiona isot.

Moikka!

Ollaan alkuvuodesta alettua käymään salilla kaverin kanssa ja ollaan tehty niitä näitä, mutta nyt kasattiin ohjelma ja hieman mielipiteitä kaivattaisiin.
Ohjelma on seuraavanlainen:

Jalat ja selkä
- Jalkaprässi 4x12
- Hack-kyykky 4x12
- Polven ojennus laitteessa 4x12
- Polven koukistus laitteessa istuen 4x12
- Suorin jaloin maastaveto levytanko 4x12
- Pohjeprässi seisten polvet suorana 3x12
- Ylätaljaveto eteen leveä ote 4x12
- Kulmasoutu levytangolla 4x12
- Yhden käden kulmasoutu käsipainolla 4x12
- Alatajasoutu 4x12
- Selän ojennus laitteessa 4x12
- Ojennus selkäpenkissä rullaten 4x12
- Selän ojennus matolla vuorotahtiin 4x12

Rinta ja olkapäät
- Penkkipunnerrus 4x12
- Vinopenkkipunnerrus 4x12
- Ristikkäsitaljapunnerrus 4x12
- Peck Deck 4x12
- Pystypunnerrus laitteessa 3x12
- Pystysoutu tangolla 3x12
- Vipunosto sivuille käsipainoilla tai laitteella 3x12
- Taakse veto taljaköydellä (takaolkapäät) 3x12

Kädet ja vatsat
- Hauiskääntö tangolla 3x12
- Hauiskääntö käsipainoilla 3x12
- Hauiskääntö penkissä 3x12
- Penkkipunnerrus kapealla otteella 3x12
- Ranskalainen punnerrus kulmatangolla / käsipainolla 3x12
- Ojentajapunnerrus taljassa 3x12
- Penkkidippi 3x12
- Kick back 3x12
- Vatsarutistus laitteessa 4x12
- Lankku 4x30sek
- Vatsakierto levypainolla 4x12
- Lantion nosto 4x12
- Sivutaivutus selkäpenkissä 4x12
- Sivutaivutus käsipainolla 4x12

Alkuun tietysti aina lämmittely crosstrainerilla / fillarilla / soutulaitteella tms.
Lisäksi ennen jokaista liikettä lämmittely sarja.
Ja lopuksi perus venyttelyt yms.

Mielipiteitä?

Moikka!

Ollaan alkuvuodesta alettua käymään salilla kaverin kanssa ja ollaan tehty niitä näitä, mutta nyt kasattiin ohjelma ja hieman mielipiteitä kaivattaisiin.

Jalat ja selkä
- Jalkaprässi 4x12
- Hack-kyykky 4x12
- Alatajasoutu 4x12

Rinta ja olkapäät
- Penkkipunnerrus 4x12
- Peck Deck 4x12

Kädet ja vatsat
- Penkkidippi 3x12
- Kick back 3x12
- Lankku 4x30sek
- Lantion nosto 4x12

Alkuun tietysti aina lämmittely crosstrainerilla / fillarilla / soutulaitteella tms.

Mielipiteitä?

Aika paljon liikaa liikkeitä ja kaikissa 12 toistoa. Montakos tuntia teillä on tapana viettää salilla?

Moikka!

Jalat ja selkä
- Jalkaprässi 4x12
- Hack-kyykky 4x12
- Alatajasoutu 4x12

Rinta ja olkapäät
- Penkkipunnerrus 4x12
- Peck Deck 4x12

Kädet ja vatsat
- Penkkidippi 3x12
- Kick back 3x12
- Lankku 4x30sek
- Lantion nosto 4x12

Mielipiteitä?
Liikkeitä aivan hirvittävästi liikaa. Sanotaanko että noin 70% voisi ottaa pois niin näyttäisi jo ohjelmalta(y) Pienille lihaksille 1 liike ja isoille max 2. Kaikki joutavat taljat, koneet, eristävät liikkeet ja reisilaitteet pois. Perusliikkeitä levytangolla lisättynä leuanvedot ja dipit. Niillä tehdään tulokset.

Moikka!

Jalat ja selkä
- Jalkaprässi 4x12
- Hack-kyykky 4x12
- Alatajasoutu 4x12

Rinta ja olkapäät
- Penkkipunnerrus 4x12
- Peck Deck 4x12

Kädet ja vatsat
- Penkkidippi 3x12
- Kick back 3x12
- Lankku 4x30sek
- Lantion nosto 4x12

Mielipiteitä?
Kuten jo edellä todettiinkin: kaikkea liikaa. Hyvä nyrkkisääntö: yhdessä treenissä sarjoja 20-25 ja liikkeitä 4-6. Joka treeniin 1-2 pääliikettä (moninivelliikkeitä kuten kyykky, penkkipunnerrus, leuat yms.) ja lisäksi apuliikkeitä. Alkuun ei niitä eristävämpiä niin paljon tarvita.

Palattuani salitreenin pariin viime syksynä olen noudattanut juuri sen tyyppistä ohjelmaa, jollaisen tässä ketjussa julkaisemalla ei näköjään paljon kehuja saa :confused: Ohjelman laati tietenkin paras tuntemani asiantuntija eli minä itse. Yhteen treenikertaan on sisältynyt yleensä kymmenen eri liikettä ja 30 - 35 sarjaa. Liikaa ilmeisesti siis molempia. Laitteita olen käyttänyt enemmän kuin vapaita painoja - väärin sekin. Olen kuitenkin saanut tehtyä tuon sarjamäärän suurin piirtein tunnin sisään ja uskon sitä kautta ainakin saavuttaneeni sellaista treenikestävyyttä, josta on jatkossa hyötyä. Palautukset ovat jääneet keskimäärin puoleentoista minuuttiin. Tämä on ymmärtääkseni jotain bodailun ja voimailun ideaalin palautumisajan väliltä.

Nyt kun on kolme kuukautta tullut mentyä melko lailla samoilla opeilla, niin ohjelma kannattaa ehkä miettiä uusiksi. Ajattelin kuunnella palstan viisaita ja vähentää liikkeiden määrää per treenikerta. Aluksi kokeilen kuudella liikkeellä harjoituskertaa kohden. Levytangon nostan sille kuuluvaan asemaan ja minimoin laitteiden käytön (tähän suuntaan olen jo mennytkin muutaman viikon ajan). Sarja- ja toistomääriä ajattelin aallotella viikoittain suuntaan ja toiseen kuten tähänkin asti.

Viikossa kymmenisen sarjaa / lihasryhmä riittää ihan hyvin. Esim kaksijakoisella 5 sarjaa lihasta per treeni. Tähän riittää yks liike / treenikerta. Kaikki ylimääräinen hinkkaus on vaan palautumisesta ja vapaa-ajasta pois. Itseasiassa aloittelijalle riittää vähempikin.

Ehdottomasti samoja raskaita perusliikkeitä usein kuin kaikkea sälää vähän. Varmasti esim. jalat kasvaa ja kyykkytulos nousee kun jättää apuliikkeet pois ja kyykkää useamman kerran viikossa.

En tiedä vieläkö itseni aloittelijaksi lasken, punttia 2vuotta vähän päälle takana. Mutta itse asiaan, vaihdoin perus kolmijakosesta (veto, työntö, jalat) vaihtelun vuoksi nelijakoseen. Pisimmän treenin (Takareidet+selkä) saatan tehdä välillä kahdessa osassa päivän aikana.

Etureidet+Pohkeet
Takakyykky 3x5-8 (välillä otan voimaillen (1-3 toistot)
Hack 2x8-12
Prässi 2x10-15
Ojennus 2x10-15
Pohkeet koneessa seisten 2x10-15
Pohkeet istuen 2x10-15

Rinta+Olkapäät+(paikko hauis)
Penkkipunnerrus 3x6
Smith alaviistopenkki/Smith vinopenkki 3x 8-12 (Vuorotellen aina joka toinen treeni)
Pecdeck 2x 10-15
Pystypunnerrus smith 3x 8-12
Viparit koneessa 3x10-15
Scott hauis 3x12

Lepo

Takareidet+Selkä+takaolkapäät (+Pohkeet)
Pohkeet koneessa seisen 3x8-12
Mave 3x5-8
Takareisikoukistus maaten 2x8-12
Takareisikoukistus istuen 2x8-12
Kulmasoutu 2x6-10
Alatalja 2x8-12
Ylätalja 2x8-12
Takaolkapäät koneessa 2x8-12

Ojentaja+hauis+(paikko olkapäät)
Kapea penkki 2x6-10
Hauis mutkatangolla 2x8-12
Ranskalainen mutkatangolla maaten 2x8-12
Hauis kp 2x 8-12
Pushdown talja 2x10-15
Hauikset koneessa 2x10-15
Sivuviparit kp 3x 8-12

Lepo

Ehdottomasti samoja raskaita perusliikkeitä usein kuin kaikkea sälää vähän. Varmasti esim. jalat kasvaa ja kyykkytulos nousee kun jättää apuliikkeet pois ja kyykkää useamman kerran viikossa.

Treenipäiviä minulla on käytännön syistä kolme viikossa. Tarvittaessa pystyn kotioloissa tekemään vielä neljäntenä päivänä mavea yms. mihin ei tarvita muuta kuin levytanko. Jos jalkatreenit pitää maltillisina eli ei vedä itseään joka kerta aivan piippuun, niin onko ok tehdä kyykky ja mave kolmena päivänä viikossa? Palautuminen on tietenkin yksilöllistä ja kokeilemalla selviää paljon.

Viime aikoina minulla on ollut yksi päivä, jolloin olen tehnyt kyykkyä ja jalkaprässiä, toisena päivänä mavea ja kolmantena hack-kyykkyä. Jos jättäisi noita versioita pois ja tekisi pääliikkeitä kolmesti viikossa? Penkin kohdalla tuo tahti on minulla nuorempana toiminut hienosti, mutta jalkojen palautumisen kanssa saa olla ehkä varovaisempi.

Treenipäiviä minulla on käytännön syistä kolme viikossa. Tarvittaessa pystyn kotioloissa tekemään vielä neljäntenä päivänä mavea yms. mihin ei tarvita muuta kuin levytanko. Jos jalkatreenit pitää maltillisina eli ei vedä itseään joka kerta aivan piippuun, niin onko ok tehdä kyykky ja mave kolmena päivänä viikossa? Palautuminen on tietenkin yksilöllistä ja kokeilemalla selviää paljon.

Viime aikoina minulla on ollut yksi päivä, jolloin olen tehnyt kyykkyä ja jalkaprässiä, toisena päivänä mavea ja kolmantena hack-kyykkyä. Jos jättäisi noita versioita pois ja tekisi pääliikkeitä kolmesti viikossa? Penkin kohdalla tuo tahti on minulla nuorempana toiminut hienosti, mutta jalkojen palautumisen kanssa saa olla ehkä varovaisempi.
Miestäni jalat palautuvat helposti 3x viikko kyykky treenistä. Onhan niillä valtava palautumiskapasiteetti kun ovat muutenkin joka päivä käytössä. Harrastelija natu painonnostajatkin kyykkäävät 4-6x vko. Jaottelet vain hyvin. Esim. 1. Treeni raskas kyykky. 2. Nopeusvoima kyykky ja 3. Etukyykky. Ei apuliikkeitä. Maveen riittää 1-2 x vko. Kyykky rasittaa kummiskin samoja lihaksia...

50-kymppinen ainakin voi oikein hyvin kyykätä 3 kertaa viikossa. Päälle mavea 2krt/vko joka toinen viikko. Joka toinen viikko kerran.
Huolehtii vaan palautuksesta ja venyttelystä plus ei vedä toistoja failureen.

Mua varoteltiin kavereiden toimesta kovasti kun aloitin; ”kukaan ei pysty kyykkäämään kolmena päivänä viikossa, vedät ittes loppuun” :LOL:
Kerran viikossa kyykkääminen on vaikeampaa, imo.

On treenejä sekä treenejä.
Kun ne tehdään oikeasti loppuun on se eri asia kuin läpsyttely ja vaikka moni vakuuttaa tekevänsä oikeasti kovaa niin ei se ole sitä läheskään.
Minä voin ainakin myöntää että pystyn tekemään jalat 2-3 kertaa viikkoon koska mulla ei riitä pito pipossa loppuun asti tekemiseen.

Siksi toisekseen on paljon yksilökohtaista eroa + erilaisia elämäntilanteita niin ei kannata kauhean ehdottomia toteamuksia tehdä.

Mulla on tälle viikolle yhteensä 10 treeniä eikä tunnu missään, toisaalta yksikään niistä ei ole tehty finaaliin, toisaalta toiminnalliset treenit on rasittaneet hieman eri tavalla kuin perinteinen paino ylös ja paino alas harjoite.

Kiitos neuvoista ja näkemyksistä! Omakin tuntuma on se, että kyllä kroppa aika paljon treeniä kestää. Ja viidenkympin ikä ei tunnu salilla käytännössä juuri missään. Joskus kun lukee nuorempien asiantuntijoiden näkemyksiä siitä, että ikäisteni pitäisi noin ylipäätään treenata korkeintaan kolmesti viikossa (neljä ihan max), niin tulee mieleen, että odotahan vaan sitä kun itse olet tämän ikäinen. Saattaa mieli muuttua :sneaky:

Teen kyykkyä ilman varmistajaa ja vaikka kyykkyhäkkikin on tarjolla, niin tykkään kuitenkin tulla aina ylös niiden rautojen kanssa, jotka olen niskaani ottanut. Olen alkanut omaksumaan sellaista ajattelua, että kun useimmiten (ei tietenkään aina) jättää sarjoihin toiston tai kaksi varaa, niin pystyy vetämään paljon isommalla volyymillä. Tulokset tulevat sitten sitä kautta.

Mave siis suuren yksimielisyyden vallitessa tehtäköön kerran tai kaksi viikossa. Etukyykkyä en ole aiemmin tehnyt, annanpa sillekin ehkä sitten mahdollisuuden. Siinä taitaa olla ainakin pari erilaista suoritustekniikkaa mistä valita.

Viimeksi muokattu:
On treenejä sekä treenejä.
Kun ne tehdään oikeasti loppuun on se eri asia kuin läpsyttely ja vaikka moni vakuuttaa tekevänsä oikeasti kovaa niin ei se ole sitä läheskään.
Minä voin ainakin myöntää että pystyn tekemään jalat 2-3 kertaa viikkoon koska mulla ei riitä pito pipossa loppuun asti tekemiseen.
Mä taas pystyn tekemään jalat 3 kertaa viikkoon koska en tee loppuun asti. Koska siinä ei ole mitään järkeä.
Järki ja pito pipossa on eri asioita. Arvaa kummasta on enemmän hyötyä?:whistle:

Mave siis suuren yksimielisyyden vallitessa tehtäköön kerran tai kaksi viikossa. Etukyykkyä en ole aiemmin tehnyt, annanpa sillekin ehkä sitten mahdollisuuden. Siinä taitaa olla ainakin pari erilaista suoritustekniikkaa mistä valita.
Jos ei vielä mainittu niin laittaisin sen etukyykyn siihen mavepäivälle.

Viimeksi muokattu:
Haluaisin alkaa käymään viidesti viikkoon treenaamassa. Millaista ohjelmaa suosittelisitte? Viimeisen vuoden olen tehnyt paria erilaista kaksijakoista. Tulokset ovat: kyykky 150 kg, penkki 100 kg ja mave 190 kg.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom