kasvattaa lihaskuntoa, no mistä kannattaa ottaa pois mielestäsi ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Muutin tuolta toisaalta napattua ohjelmaa vähän modattuna
1. pvä
3x5-10 Kyykky
3x5-10 Penkki
3x5-10 Kulmasoutu kp
3x5-10 Pystypunnerrus
3x20 Vatsarutistukset
2. pvä
2x10-20 Kyykky
3x10-20 Penkki
3x10-20 Kulmasoutu kp
3x10-20 Pystypunnerrus
1x10-20 Maastaveto
3x20 "Kylkirutistukset"
Ihan ok:lta tuntuu ainakin toistaiseksi. Ja tarpeeksi simppeli :D Progression ajattelin hoitaa toistoja lisäämällä, ja maksimitoistot saavutettua lisätä painoja.
Yksi syy ainakin on etttä yhdessä kyykyn kanssa yksi sarja riittää isolle osaa noiden ohjelmien kohderyhmälle kehitykseen, mitä pienemmällä voluumilla kehitystä tulee sen parempi.Tuli mieleen, että onko jokin syy miksi esim. starting strenthissä (ja parissa muussakin ohjelmassa) mavea tehdään vaan yksi sarja?
Joo, tuli testattua ja taidan ottaa vaan yhen sarjan mavea ainaki tällä hetkellä siihen lopppuun. Oli ihan poikki kun tuli maven vuoro, niiin ei jaksanu ku yhden sarjan tehdä kunnolla. Leuanvedossahan tulee selkä ja kyykyssä jalat, niin jospa se riittäis....Yksi syy ainakin on etttä yhdessä kyykyn kanssa yksi sarja riittää isolle osaa noiden ohjelmien kohderyhmälle kehitykseen, mitä pienemmällä voluumilla kehitystä tulee sen parempi.
Terve, olen harrastanut punttailua nyt 2,5kk. Ikä 23, pituus 179cm, paino 67kg (noussut 5kg jo )
Eilen testasin ykkösmaksimit ja tulokset oli:
Penkki 85kg
Kyykky 107,5kg
Maastaveto 117,5kg
Nyt ajattelin vaihtaa ohjelmaa, tähän asti olen treenannut joka toinen tai kolmas päivä. Penkki joka kerta 5x5, mave ja kyykky vuorotellen joka toinen kerta 5x5, kyykkypäivinä pari sarjaa leukoja loppuun, mavepäivinä vatsalihaksia.
Netistä löysin tämmosen jonka meinasin nyt aloittaa:
Maanantai: Vetävät lihakset – raskas
Maastaveto 5 x 5
Leuanveto 5 x 5
Hauiskäänto 5 x 8-10
Tiistai: Työntävät lihakset – kevyt
Etukyykky 5 x 5
Vinopenkkipunnerrus 5 x 5
Ojentajapunnerrus taljassa 5 x 8-10
Keskiviikko: Lihashuolto
Venyttely / rullaus / hieronta
Torstai: Vetävät lihakset – kevyt
SJMV 5 x 5
Ylätalja eteen 5 x 8-10
Hauiskääntö 5 x 8-10
Perjantai: Työntävät lihakset raskas
Kyykky 5 x 5
Penkkipunnerrus 5 x 5
Dippi 5 x 5
Lauantai: Lepo
Sunnuntai: Lepo
Toi suorin jaloin maastaveto vaikuttaa sen verran oudolta liikkeeltä että meinasin vetää sen tilalla kulmasoutua. Joku kokeneempi nostelija jos viitsisi mielipiteillä: onko hyvä? Siis tää uusi ohjelma varsinkin. Edellisenki saa arvostella, mut siihen olin ainaki ite tyytyväinen. Tosin tämmönen kynäniska nyt vahvistuu varmaan ihan millä vaan
Ps. toi mun mave tulos on käsittääkseni aika säälittävää paskaa. Onkohan siinä joku tekniikkavika vai oisko pelkästään heikko selkä? noin niinkuin omasta mielestäni teen sen ihan oikein..
Tavoitteenani on saada poltettua rasvaa (keski-ja ylävartalossa ylimääräistä) sekä saada hieman lihaksia tukemaan yliliikkuvia niveleitäni. Haluan myös, että lihaskuntotreeneillä saisin ala- ja keskivartaloon voimaa juoksuharrastusta ajatellen. Aloitin talvella rapakuntoisena, kaksijakoisen treeniohjelman (ilman ohjausta), jota toteutin kotona, mutta nyt olen niin innostunut juoksusta, ettei oikein lihaskuntotreeneille jää aikaa kuin kaksi päivää viikossa.
Salille ei oikein ole mahdollisuutta mennä (vuorotyö ja pienet lapset), joten kotona pitäisi pystyä lihaskuntotreenit tekemään. Käytettävissä on vastuskuminauhat, voimapyörä, 1kg nilkka-/rannepainot, 4kg ja 5kg käsipainot sekä 25kg pumppitanko, jonka levypainoja pystyn laittamaan käsipainoon ja toisinpäin (max 30kg saa tuohon tangolle siis).
Niin ja sykemittari löytyy, ollut hyvä apu juoksussa!
Lisään vielä, että minulla on ollut alaselkäkipuja, plantaarifaskiittia, olkapäävaivaa, etureisidominanssin yksi fyssari mainitsi ja tosiaan yliliikkuvuutta löytyy. Joulun jälkeen fysioterapeutin tekemästä lihaskuntotesteistä sain ihan hyvät tulokset, vatsalihakset olivat heikommat, mutta nyt nekin jo paremmassa kunnossa. Olen saanut reisiin ja pakaroihin hieman lisää lihasta, myös olkapäät ja hauikset ovat vahvistuneet sekä vatsalihakset erottuvat jo hieman, vaikka ylipainoa on (165cm 75kg). Rasvaa on lähtenyt hieman käsivarsista, vatsasta ka sisäreisistä. Paino on pudonnut talvesta kylläkin vain 5kg... Edellämainitut tules-vaivat ovat onneksi nyt aikalailla poissa (kiitos lihaskuntoharjoittelun ja tukipohjallisten), mutta kapeammalla kyykyissä oikeaan lonkkaan/nivuseen hieman koskee.
Olen lisännyt ravintoon lisää proteiinia ja pidän huolen, että heti treenin jälkeen syön ja hieman ennen treeniä myös.
Tässä olisi treeniohjelma, johon kaipaisin teiltä vinkkejä ja kommentteja (toistomäärät ovat suuntaa-antavia, teen niin paljon toistoja kun jaksan):
1xvko intervallijuoksu 6km
1xvko peruskestävyysjuoksu 5km
1xvko peruskestävyysjuoksu 8km
1xvko lihaskuntotreeni:
3x12 maastaveto 30kg painoilla
3x10 etukyykky 25kg painoilla
3x20 lantionnosto 30kg painoilla
3x10 dippi
3x15 punnerrukset (pääosin polvet maassa)
3x7 pystypunnerrukset 20kg painoilla
3x15 kulmasoutu 10kg käsipainoilla molemmille puolille
3x20 vartalonkierto makuulla 5kg painolla
3x40 istumaannousut
2x1,5min kyynärnoja lankku
1xvko lihaskuntoharjoittelu:
Voimapyörällä pyörittelyä polvet maassa kaksi sarjaa (toistoja en muista)
3x14 askelhyppyhypyt
3x10 sumokyykyt, ala-asennossa kolme pientä kyykkyä
3x20 lantionnostot 25kg painolla, pienet pumppauksessa yläasennossa
3x20 penkkipunnerrus 25 kg painoilla
3x15 ranskalainen punnerrus 20kg painoilla
3x? Jalkojennosto lattialla maaten
3x? Vatsarutistukset
Molemmille kyljille 1min kylkilankku kyynärpää maassa
Ennen lihaskuntotreeniä teen 10-15min lämmittelyt, etenkin kiertäjäkalvosimet tulee lämmitettyä hyvin, kun meinasin alkuun ilman lämmittelyjä tulla olkapääongelmia.
Venyttelyt teen pari tuntia treenin jälkeen.
Onko ohjelma sopiva tavotteitani ajatellen?
Onko kaksi lepopäivää viikossa sopivasti? Lihaskuntoharjoitteiden jälkeen lihakset ovat kaksi päivää kipeät. Voinko kuitenkin lisätä tuohon vielä yhden juoksu-/lihaskuntopäivän?
Saako selkälihakset liian vähän treeniä? Tehokkaita selkäliikkeitä hankala keksiä kotona kun ei leuanvetotankoakaan löydy...
Kiitos jos joku vaivautuu auttamaan! Olen pitkään miettinyt mistä saisin apua ja vertaistukea...