Terve kaikki
Äsken palstalle rekkasin ja tarvitsisin mielipiteitä/apua saliohjelman suhteen.
Taustaa: Nyt 3 kuukautta salilla käyntiä takana kevyillä painoilla ja pitkillä sarjoilla, eritoten tarkotuksensa herätellä lihaksia kohmeesta tajuamaan, että jotain voisi niilläkin tehdä
Nyt olisi aika uudistaa saliohjelmaa.
Olen itse käynyt salilla 10 vuotta takaperin pari kolme vuotta putkeen, joten sinällään mulle tuttua huttua, mutta tällä kertaa mukana myös avovaimo ja nuorempi veli. Paljon on tietysti ehtinyt unohtumaan. Käydään siis kolmistaan ti, to ja la salilla ja tehdään samat setit vuoronperään. Kunto on kaikilla kohonnut, lihastakin alkanut näkyä ja liikkeet ovat olleet hyvä kompromissi jokaiselle. Tärkein, eli motivaatio/inspiraatio jokaisella onkin huipussaan. Avovaimolla ja veljelläni ei ole kummallakaan aiempaa salikokemusta ja koen omaksi velvollisuudekseni pitää liikkeet suht turvallisina ja vahtia tekniikan puhtaudesta sekä oikean kokoisista painoista.
Omat mausteensa tuo se, että sekä minulla (syy miksi nuorempana salillakäynnin oikeastaan lopetin) että veljelläni on vasen polvi sellaisessa kunnossa, ettei kestä oikeastaan minkäänlaista kyykkäämistä (veli hajotti polvensa 6kk sit ja on edelleen osin kuntoutusvaiheessa). Minulla lisäksi selän kanssa probleemeja joten esim. maastavetokin vähän pannassa, kun hieman tuo liike aina pelottanut. Lisäksi avovaimoni on erittäin pienikokoinen 158cm / 48kg, joten täytyy suunnitella sellaisia liikkeitä, että niitä on hänenkin mielekäs tehdä. Hän tosin on kokoisekseen vahva, kun on fyysistä työtä tehnyt useamman vuoden.
Olisi kiva jos joku viitsisi kommentoida/neuvoa tätä suunnittelemaani saliohjelmaa.
Muutamia huomioita:
Tiistaina etu- ja sivuolkapäille on vain yksi kohdistava liike, koska ne ovat kaikilla kehittyneet hyvin nyt 3kk aikana. Takaolkapäät laahaa, joten erotettu tuonne torstaille ja niille on 2 kohdistavaa liikettä.
Ollaan huomattu, että vatsalihasliike alkuun toimii hyvänä lämmönnostattajana ennen varsinaista treeniä (jokainen tekee sitten kotona vielä välipäivinä vähän pelkästään vatsoja)
Jalkapäivää on suunniteltu vähän miesten ja naisten "kehityskohteita" ajatellen, joten siksi voi näyttää vähän mielenkiintoiselta.
Kun ehdotatte muutoksia niin älkää ehdottako mavea tai kyykkyjä. Niitä voi sitten harkita 2-3kk päästä, kun vaihdetaan seuraavan kerran ohjelmaa
Tiistai: Rinta + ojentajat + etu-/sivuolkapäät
1 Vatsalihasliike 3 x 15 (Vatsa+lämpöö)
2 Penkkipunnerrus tangolla 3 x 12 (Rinta, ojentajat + lämpöö)
3 Ojentajat Taljanarussa 3 x 12 (Ojentajat)
4 Vipunostot eteen KP 3 x 12 (Etuolkapäät)
5 Vinopenkki KP 3 x 12 (Rinta)
6 Vipunostot sivuille istuen KP 3 x 12 (Sivuolkapäät)
7 Teräsmies-kickback KP 3 x 12 (Ojentajat)
8 Peck-Deck 3 x 12 (Rinta, viimeiset tiristykset)
Torstai Selkä + hauis + takaolkapäät
1 Vatsalihasliike 3 x 15 (Vatsa + lämpöö)
2 Selän ojennus laitteessa 3 x 12 (Selkä + lämpöö)
3 Takaolkasoutu ylätaljassa suoratanko/köysi 3 x 12 (Takaolkapäät)
4 Hauiskääntö Scott-penkissä mutkatangolla 3 x 12 (Hauis)
5 Ylätalja lapiotangolla 3 x 12 (Selkä)
6 Vipunosto taakse istuen KP (Takaolkapäät)
7 Hauiskääntö istuen KP 3 x 12 (Haiuis)
8 Alataljasoutu v-kahvalla 3 x 12 (Selkä, viimeiset tiristykset)
Lauantai Jalat
1 Vatsalihasliike 3 x 15 (Vatsa + lämpöö)
2 Jalkaprässi molemmilla jaloilla : 2 x 12 (Etureidet/jalat alempana lähekkäämmin )
3 Jalkaprässi molemmilla jaloilla 2 x 12 (Takareidet/jalat ylempänä erillään)
4 Reiden lähentäjät 3 x 12 (Lantion lähentäjälihakset)
5 Reiden loitontajat 3 x 12 (Lantion loitontajalihakset)
6 Pohkeet istuen: 3 x 12 (Pohkeet)
7 Reiden koukistus: 3 x 15 (Takareidet)
8 Reiden ojennus: 3 x 15 (Etureidet)
Miljoonat kiitokset jo etukäteen hänelle, joka ensinnäkin jaksaa lukea romaanin läpi ja ehkä ehdottaakin jotain