Aloittelija, lue tämä

Nojoo kai se niin sitten on. Harrastin tuossa uintia kymmenisen vuotta, niin kyllä silläkin ilman voimaharjoittelua kasvoi ihan mukavat lihakset ja hyvä kroppa. Mietin vain, että jos söisi hyvin, mutta tekisi vähän kestävyyspainoitteisempaa reeniä, niin katoaisiko lihas. Koska tuo dietillä oleminen ei oikein tunnu kovin mukavalta ajatukselta. Ennen olen ajatellut niin, että jos haluan laihtua niin teen sen urheilemalla.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Nojoo kai se niin sitten on. Harrastin tuossa uintia kymmenisen vuotta, niin kyllä silläkin ilman voimaharjoittelua kasvoi ihan mukavat lihakset ja hyvä kroppa. Mietin vain, että jos söisi hyvin, mutta tekisi vähän kestävyyspainoitteisempaa reeniä, niin katoaisiko lihas. Koska tuo dietillä oleminen ei oikein tunnu kovin mukavalta ajatukselta. Ennen olen ajatellut niin, että jos haluan laihtua niin teen sen urheilemalla.

Kyllähän ne sillä uinnilla kasvaa tiettyyn pisteeseen asti, mutta jossain vaiheessa se uinnin antama ärsytys lihakselle ei enään riitä kasvattamaan sitä. Alkaa menemään sitten jo kestävyyden puolelle..

Hyvin oot näyttänyt lukevan, kun olet tämänkin, mutta kannattaa tsekata myös noi Ravintopuolen Stickyt tuolta ainakin vielä.

Olis kysymys tuosta 2-jakosesta ohjelmasta. Elikkä kevyenä päivänä kun on esim penkkiä 1x6, tehdäänkö se silti niin kovilla painoilla kuin pystyy vai ihan oikeesti "kevyesti". Eli tehdäänkö ns. Repimällä vai mukavasti.

Ma:
Maastaveto 3x5
Etukyykky 2-3x10-12
Reidenkoukistus 3x10
Vinopenkki smithissä 2x6
Kp. punnerrus 3x8-10
Dippi 3x10
Keskitetty hauiskääntö 2x10
(valinnainen liike/lihas)

Ke:
Kulmasoutu 3x5
Jalkakyykky 3x10
SJMV 2x10
Penkkipunnerrus 5x5
Pystypunnerrus smithissä 2x6-8
Ranskalainen punnerrus 2x8-10
Scott hauiskääntö 3x10

Pe:
Ylätalja 1x10
Alatalja 1x10
Jalkaprässi 3x6-8
SJMV 2x6-8
Penkki käsipainoilla 2x6-8
Arnold-punnerrus 2x10-12
Kapea penkki 3x4-6
Hauiskääntö tangolla 3x10-14

Eli ajattelin lähteä treenaamaan tällä aloitusviestistä löytyvällä 1-jakosella ohjelmalla. Viimeksi 3 vuotta sitte on tullut treenattua säännöllisemmin ja nyt on oikeestaan lähdettävä alusta, tekniikat jotenkin muistissa.

Miten täs ohjelmas painojen suhteen menetellään? Tarkotan siis, että millaset alotuspainot ja miten painoja lisäillään? Viikottain joku tietty määrä lisää ja sitte alusta kun ei enää jaksa vai miten...?

Aattelin kysyä, koska en tästä ketjusta vastauksia onnistunut löytämään...

Voiko joku nyt vielä kertoa onko tuossa ekan postauksen 1-jakoisessa kaikki toistot yms. ihan okei? Olen nyt salilla käynyt kolmisen kuukautta,ja ajattelin ottaa tuon ohjelman käyttöön.Ilmeisesti tuon penkin toistot voi ainakin vaihtaa 3x10:een?

Anteeksi, jos on jo ollut ja viitsin kuitenkin ihan rekisteröityä tätä kysymystä varten. Aloitusviestissä suositellaan tätä yksijakoista ohjelmaa, eli tehdään kahtena päivänä viikossa kahta eri liikerepertuaaria, joissa treenataan samoja lihaksia ja eri päivinä vähän eri liikkeillä. Aika monta sarjaa peräkkäin. Olen itse treenannut samalla ohjelmalla kahtena eri päivänä viikossa ja vain kaksi sarjaa kutakin. Onko sillä sitten merkitystä?

Ohjelma muuten on tällainen, jos se nyt ketään kiinnostaa:

1. set
Penkkipunnerrus 8+6 reps
Hauis käsipainot 8+6 reps
Selkää V-telineessä lisäpainoin 12+8 reps
Russian twist 12+8 reps
Bent over barbell row/Kulmasoutu 8+6 reps
Pakaraa treenaava kone 8+6 reps

2. set
Hauis M-barbell 8+6 reps
Vetosoutukone 8+6 reps
Tricepsejä treenaava kone 8+6 reps
Perhonen 8+6 reps
Pullover barbell 8+6 reps
Jalkaprässi 12+8 reps

3. set
Ranskalainen barbell triceps 8+6 reps
Penkkipunnerrusta simuloiva kone 8+6 reps
Vatsa (crunches lisäpainoilla) 12+8 reps
Selkää ekstensoiva kone 12+8 reps
Reisiprässi 12+8 reps
Pohjeprässi 12+8 reps

Eli tää pitäis ton mallin mukaan jakaa kahtia ja treenata useampia sarjoja? Kantsiikohan.. En halua itse mitään massaa kasvattaa tai voimaa lisätä itsetarkoituksellisesti lisätä, kunhan monipuolista ja tehokasta kuntoilua haluan omaksi iloksi.

1. set
Ranskalainen barbell triceps 8+6 reps

Kannattaa laittaa ohjelmat vähän järkevempään muotoon, mielellään suomeksi, tai jos laittaa englanniksi niin laita sitten edes kokonaan.
Sarja määrät ja toistot merkataan tähän tyyliin 2x10 tai 2x6-8

Pahoitteluni siitä, ettei varmaan tule ihan selväksi mitä milläkin tarkoitan. En tiedä kaikkien liikkeiden nimiä ja olen itseasiassa vähän täällä ihmetellyt, että onko olemassa joku sanakirja näille liikkeille jossain kun niistä niin sujuvasti puhutaan. Mulle:down:. Ajattelin että saan sen anteeksi, kun se ei oikeastaan ollut kysymyksen idea, vaan tuo liikkeiden jakaminen.

En onnistunut löytämään mistään vastausta siihen mieltäni askarruttavaan kysymykseen, että siis minkä takia 3-jakoista ohjelmaa ei tuossa ykköspostissa käydä läpi..? :confused: Itse olen juuri tuuminut vaihtavani 2-jakoisen 3-jakoiseen, kun yleensä kolme kertaa viikossa treenaan...

T: H. Moilanen

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
''Jalkakyykky 20-2 pudotus sarja'' On vähän aloittelijalla :confused: ilme. Voisiko joku ystävällisesti selittää? Sekä voisko myös korvata ihan 3x6-8 setillä?

''Jalkakyykky 20-2 pudotus sarja'' On vähän aloittelijalla :confused: ilme. Voisiko joku ystävällisesti selittää? Sekä voisko myös korvata ihan 3x6-8 setillä?

En tiedä, mistä olet tuon lainannut, mutta pudotussarjalla tarkoitetaan yleensä sarjaa, jossa painoja pudotetaan koko ajan. Kun on kyse kyykystä ja tuo on kirjoitettu muotoon 20-2, niin mä ymmärtäisin esim. näin:

1. sarja: 20 toistoa x max kg painoa
2. sarja: 16 toistoa x max-a kg painoa
jne..
X. sarja 2 toistoa x max -e kg painoa.

ja kaikki sarjat tehdään siis putkeen, taukoa pidetään vain sen verran kun painoja vähennetään. Kilomäärien kanssa esim. näin:

1. srj: 20 x 100 kg
2. 16 x 90 kg
3. 12 x 80kg
4. 10 x 75kg
5. 6 x 70kg
6. 4 x 60kg
7. 2 x 55kg

POinttina tuossa on siis se, että se 1. sarja on se kaikista kovin ja lopuissa sarjoissa sitten vain otetaan vielä vihoviimeisetkin mehut lihaksista pois. Pudotussasrjat on oikein tehtynä äärimmäisen kuormittava, tehokas ja raastavan tuskallinen treenimetodi. Erityisesti kuvatunlainen esimerkki jalkakyykyssä tehtynä ois jo melkoisen tuskainen veto.

Aloituspostauksen ohjelmassa puhutaan jostain olankohautuksesta, mikäs liike tämä tarkalleenottaen on?

Ma: Selkä,hauis,ojentajat,olkapäät RANKKA
Maastaveto 3x6
Ylätalja 3x12-14
Scott hauiskääntö 3x14-16
Keskitetty hk 2x10
Kapea penkki 4x4-6
Pystypunnerrus 3x10

Ti: Jalat,rinta,epäkkäät,vatsa kevyt...
Reidenojennus 2x20
Reidenkoukistus 2x20
Penkkipunnerrus 1x6
Vinopenkki 1x6
Peck-deck 1x10
Olankohautukset 1x10
Vatsalihasliikkeitä

To: Selkä,hauis,ojentajat,olkapäät kevyt..
Ylätalja 2x10
Alatalja 2x10
Leuanveto 1xmax
Scott hauiskääntö 2x20
+superina Ranskalainen 2x20
Arnold-punnerrus 2x10

La:Jalat,rinta,epäkkäät,vatsa RANKKA
Jalkakyykky 20-2 pudotus sarja
Jalkaprässi 3x10
SJMV 4x4-6
Penkkipunnerrus 4x4-6
Vipunostot penkissä 2x10
Olankohautukset tangolla 3x10
Vatsalihasliikkeitä lisäpainoilla

Ma:
Maastaveto 3x6-8
Etukyykky 2-3x10-12
Reidenkoukistus 3x10
Vinopenkki smithissä 2x8
Kp. punnerrus 3x8-10
Dippi 3x10
Keskitetty hauiskääntö 3x10
leuanveto 2xmax

Ke:
Kulmasoutu 3x6-8
Jalkakyykky 3x10
SJMV 2x10
Penkkipunnerrus 3x8-10
Pystypunnerrus smithissä 2x6-8
Ranskalainen punnerrus 2x8-10
Scott hauiskääntö 3x10
Pohjekone/prässi/smith 3x15
epäkkäät 3x15

Pe:
Ylätalja 2x10
Alatalja 2x10
Jalkaprässi 3x10-15
SJMV 2x8
Penkki käsipainoilla 3x6-8
Arnold-punnerrus 2x10-12
Kapea penkki 3x4-6
Hauiskääntö tangolla 3x10-14
peck deck 3x8
Vipunostot sivuille/eteen 3x8-10

plus vatsoja ja leukoja välipäivinä kotona

ajattelin tuollaista sarjaa g6 jatkoksi muutaman kuukauden päästä. Muutin hieman joitakin toistosarjoja siihen suuntaan että siillä saisi hankittua lihasmassa hiukan enemmän..korjatkaa toki jos se on täysin perseellen tehty.

Morjens,

viittiskö joku kertoa, että miten tuota aloituspostin 2-jakoista ohjelmaa vois soveltaa, kun käy vain 3 kertaa viikossa salilla. Eli siis minä päivänä minkä päivän liikkeet, tai jos joku saisi siitä jotenkin väännettyä ohjelman pelkästään kolmelle päivälle. Tarkoitus olisi käydä ma, ke, pe.

Morjens,

viittiskö joku kertoa, että miten tuota aloituspostin 2-jakoista ohjelmaa vois soveltaa, kun käy vain 3 kertaa viikossa salilla. Eli siis minä päivänä minkä päivän liikkeet, tai jos joku saisi siitä jotenkin väännettyä ohjelman pelkästään kolmelle päivälle. Tarkoitus olisi käydä ma, ke, pe.

Kiertävä järjestys eli vain vuorotellen treeni 1, treeni 2, treeni 3, treeni 4, treeni 1, treeni 2,... välittämättä siitä, mille viikonpäiville ne osuvat tai siitä, että kierto ei mene viikossa tasan. Pidemmällä tähtäimellä kaikkia treenejä tulee tasapuolisesti yhtä paljon ja muulla ei ole väliä, se on ihan turha pakkomielle että kierron olisi aina pakko olla tasan viikko.

Kun kierto on vähän pidempi, niin noita kevyitä treenejä voi ehkä modata aavistuksen raskaammiksi kuin alkuperäisessä ohjelmassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom