Alle 18-vuotiaiden alkoholin käyttö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Janpa
  • Aloitettu Aloitettu
jep tikkuniska on ihan oikeessa 2dl pulloja ne oli. eli 4dl yhteensä. ja juu. kyllähän siinä oli. en ainakaan omin avuin pystyssä ollut ja oksennusta tuli. mutta se on semmosta :)

nyt 30kg painavempana ja parit vuodet vanhempana saa juoda jo aikalailla enempi. mm. viimeks baarissa ~mäykky pohjiks + 90e baariin.

mut se siitä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kohtuus kaikessa

Juokoot, jos osaavat juoda kohtuudella. Umpijurrissa oleva ihminen kaiken ikäisenä on säälittävän näköinen. Jos alaikäinen ottaa silloin tällöin pari saunaolutta, niin en näe siinä mitään pahaa.

Ps. Monesti kohtuudella ottanut mutten koskaan sammunut :)

Kyllähän olis nuoruus ollut aika totaalisen tylsää jos ei olisi yhtään juopoteltu. Ah niitä aikoja...

Enpä minä sitä kielläkkään :)
Mutta ei se kerro miksi pitäisi juoda itsensä siihen tilaan että sammuu ojan pohjalle oksennus kurkussa?

Juomiskontorollin menettäessään käy kyllä helposti noin jos juomat ei lopu kesken. Etenkin jos on "kokemattomampi" taikka muuten syytä vetää perseet.

Vai ootko koskaan kuullu kenenkään sanovan posliinia (wc pönttöä) halaillessaan ettei koskaan enää juo viinaa?

Kyllähän se pistää vähän miettimään kun perjantaina kävelee kaupungilla ja vastaan tulee 13v junnuja reput selässä ja kulkua säestää iloinen pullojen helinä.
Parin tunnin päästä nämä samat naamat voikin nähdä oksentamassa porttikongeilla tai potkimassa polkupyöriä paskaksi.
Vanhemmistahan se on kiinni, mitä ne antaa kersoilleen tehdä. Ite vetäisin ympäri korvia jos mun lapseni yläasteikäisenä viettäisivät perjantai-iltansa leijona-pulloa syleillessä. Lukioikäisenä on sitten eri homma kun elimistö on kehittyneempi ja järkeäkin on ehkä päässä hieman enemmän.
Kyllähän sitä itekin tuli ekat kännit otettua yläasteikäisenä ja laattahan sillon melkein aina lensi kun ei osannut juoda, ei siis mitään kovin antoisia kokemuksia.

Itse taisin olla 15 kun ekaa kertaa olin kunnolla humalassa. Siitä eteenpäin tuli otettua sitten aika useinkin teininä. Kyllähän siinä se oma viehätyksensä oli nuorena ja hyviä mutta myös paskoja muistoja jäi. Itsellä vähentyi ottaminen 17-vuotiaana aika paljon mutta kyllä nyt taas kun on opiskelemaan lähdetty on tuo alkoholikin alkanut taas maistumaan.

Itse en oikein järkevänä pidä tuota nuorena juopottelua ja syy miksi näin ajattelen on se kontrollin lähteminen kunnon jurrissa.
Itse osasin käyttäytyä kohtuu hyvin teininä mutta kyllä sitä tuli nähtyä ja varsinkin kuultua kaikenlaista sekoilua nuorena.
Varsinkin nuoret tytöt sekoilee mielestäni aivan liikaa humalassa ja kyllä se minun mielestäni hieman surulliselta näyttää kun joku 16wee tyttönen konttaa jossain puskissa oksennellen.
Vielä kun tuntuu että aika suuri osa nykyajan nuorista on aika moraalittomia niin tälläisille tyypeille en kyllä viinaa soisi.

En löytänyt haulla aivan heti tällaista trediä, joten jos on olemassa niin lukkoon tämä vaan. Kirjotin tänne pakkikselle, enkä esim. suomi24, sen takia koska täällä saa asiallisiakin vastauksia:)

Mitä mieltä porukka on täällä alle 18-vuotiaiden juomisesta?
En tue.
Kaljaa/lonkeroa/siideriä voisin antaa juoda valvotuissa olosuhteissa pari pulloa mutta en tykkää siitä, että yläasteikäiset pikkukersat vetävät viinaa kuin vanha tekijä. Kersat ei muutenkaan varmasti osaa hillitä juomistaan niin varmasti menee perseilyksi.

En siis antaisi alle 18-vuotiaiden juoda alkoholia ilman asianmukaista valvontaa.

http://www.paihdelinkki.fi/Pikatieto/alkoholi-keskeiset-riskit

Siitä että on noin aiemmin alotellut juomispuuhat on vain ollut ainakin itselle hyötyä. Paljosta olisin paitsi jäänyt.

Itse en oikein järkevänä pidä tuota nuorena juopottelua ja syy miksi näin ajattelen on se kontrollin lähteminen kunnon jurrissa.

Olen sitä mieltä, että toisilla ihmisillä kontrolli yksinkertaisesti vaan karkaa lapasesta siinä vaiheessa kun känni on riittävä. Toisilla se ei karkaa koskaan, tai vaatii ainakin hurjat pohjat. Ihmiset joilla se ensikänni on kaameata katseltavaa eivät usein erotu enää parikymppisinä porukasta, koska harjoitus tekee tässäkin lajissa ihmeitä. Toleranssi nousee vallan nopeasti sopivalla treenillä.
Mitä tulee omaan alkoholin käyttöön nuorena niin mielestäni vanhemmat toimivat varsin fiksusti ostaessaan kesäisin saunakaljan tai pari, vaikka olinkin alaikäinen. Kaikkiosi se kielletyn hedelmän houkutus. Mielestäni ehdoton "ei" on aina huonompi ratkaisu kuin ehkäpä. Nykäsen Matti sanois fifty - sixty.

Mielestäni typerää, että keskiviikkona ei tarjoilla tuoppiakaan - torstaina taas niin paljon kuin pankkitili antaa myöten. En tosin keksi parempaa mittaria.

Tuli tätä threadia lueskellessa hirveä ikävä ensimmäisiä kännejä.. Nuotion ympärillä hyvä porukka, kaunis talvi-ilma, telttamajoitus, kaikki oli niin yksinkertaista silloin.. Nykyään ei juomisesta saa sellaisia kiksejä mitenkään, muun muassa siksi en ole moneen pitkään kuukauteen juonutkaan.

Miksei mennyttä takaisin saa? *huokaus*

Siitä että on noin aiemmin alotellut juomispuuhat on vain ollut ainakin itselle hyötyä. Paljosta olisin paitsi jäänyt.
Teininä ryypiskely kasvattaa ainakin aikuisiän alkoholisoitumisriskiä reilusti.
Mielihyväradan evolutiivisena tehtävänä on kertoa, mikä on hyvää elimistöllemme ja mikä on hyvää nautittavaksi. Ihminen on kuitenkin jo varhain oppinut "hämäämään" mielihyväjärjestelmää erilaisilla päihteillä.

Koska mielihyväjärjestelmä on erittäin merkityksellinen lajinsäilymisen kannalta, on siihen liittyvä oppimisjärjestelmä ja muisti hyvin tehokas. Jo muutamasta kokemuksesta syntyy läpi elämän kestävä päihdemuisti.
lähde: http://www.tietoviikko.fi/doc.te?f_id=673732

Tuo ns. mesotelokefaalinen dopamiinirata on siitä mielenkiintoinen, että se kehittyy noin 25 ikävuoteen asti. Alkoholissa ja muissa huumeissa on aina omat riskinsä, vaikka ei "normaalilla käytöllä" sitä aina muistakaan.

Ei sillä, että itselläni olisi varaa sanoa (viina maistui koko yläasteiän), mutta tieto lisää tuskaa...

Tuo ns. mesotelokefaalinen dopamiinirata on siitä mielenkiintoinen, että se kehittyy noin 25 ikävuoteen asti.

Eli kannattaa vetää huolella alle 25v:nä tai ei potki vanhempanakaan, vai?

:kippis1:

Kyllä kun omia dokausreissuja ja kotibileitä tässä muutaman vuoden ajalta muistelee, kyl ne on ollu "parhaita" reissuja! IMO siis pienessä dokailussa hyvässä porukassa ala-ikäisenä ei ole mitään pahaa.

Kyllä kun omia dokausreissuja ja kotibileitä tässä muutaman vuoden ajalta muistelee, kyl ne on ollu "parhaita" reissuja! IMO siis pienessä dokailussa hyvässä porukassa ala-ikäisenä ei ole mitään pahaa.

Totta. Parhaat ryypyt on alaikäisenä hankitut. Mm. ensimmäinen "kontakti" vastakkaisen sukupuolen edustajaan + muut sekoilut ja jäynät.

En näe siinä mitään pahaa, jos alaikäisenä ottaa esim. olutta. Mutta se menee överiks, jos joka viikonloppu tintataan litran kossu 15 kesäsenä. Ei nyt ehkä ala-aste ikäisille, eikä välttämättä yläaste ikäisillekkään välttämättä juomahommat vielä sovi, mutta esim. 17-vuotiaat voi kupitella mun mielestä ihan rauhassa...

Ei kovi hyvät muistot ekast "kännist" tuttuje mökillä oltii ja tietysti tuli otettuu liikaa ja loppu yö meniki sit :urjo:
Onneks nykyää jo osataa ottaa kohtuudel :kippis1:

Vai pitäiskö alkoholin myyntirajat olla henkisen kehityksen mukaan? (vähä huono mitata moista...) Ei fyysisen iän? Onko muka joku "alottelija" 18v sen fiksumpi käyttämään alkoholia kuin "kokenut" 16v ?

Kroppahan kyllä kestää sen "paremmin" mitä vanhempi on.

Sillon alaikäsenä se juominen oli vielä hauskaa, mut sit ku täytti 18 ja ois pitäny rueta baareissa riekkuun, ni mä lopetin... se baarimeininki ei sopinu yhtään, karseeta touhua :D

Lukion loppupuolella alkoi kavereilla joku vitun huuma mennä yöklubeihin ryyppäämään. Mä oon jättäny väliin. Ensinnäkin vitun kallista touhua (niil menee parhaimmillaan puolensataa euroa yhdessä illassa), ja toisekseen siellä pyörii jotain niin vitun "teiniä" porukkaa. Musakin on tyyliin "Boten Anna".

Ja jotkut 16-18 vuotiaiden klubi-illat on muutenkin niin :urjo:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom